سرخط خبری رسانه‌های دنیا

انتقام روسیه از اوکراین پس از تخریب پل کرملین/ تنش به شرق مدیترانه برمی گردد؟

کدخبر: ۵۲۶۵۶۸
در شرایطی که پیش‌روی‌های ارتش اوکراین باعث تشکیل نشست شورای امنیت ملی در کرملین شده، تصمیم اخیر اوپک پلاس بر دامنه تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن افزوده است.
انتقام روسیه از اوکراین پس از تخریب پل کرملین/ تنش به شرق مدیترانه برمی گردد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، "برگزاری نشست اضطراری در کرملین"، "احتمال بازگشت تنش به شرق مدیترانه"، "اعتراف بی‌سابقه اسرائیل"، "زمزمه‌های جدایی اتحاد سه قرنی" و "رویارویی غیر مستقیم مسکو و واشنگتن در اوپک پلاس" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

کادوی تولد اوکراینی‌ها به پوتین/ تولدت مبارک آقای رئیس جمهور/ چند نفر در حمله به زاپروژیا کشته شدند؟

همزمان با پیشروی‌های اوکراین؛ نشست اضطراری در کرملین

پوتین تنها دو روز بعد از انفجار پل استراتژیک کلیدی که کریمه و روسیه را به هم متصل می‌کند، نشست شورای امنیت ملی روسیه را برگزار کرد. خبرگزاری سی ان ان به نقل از تاس در این باره نوشت برگزاری این نشست به خودی خود غیر عادی نیست چرا که رئیس جمهوری روسیه به شکلی منظم و هفتگی جلسات عملیاتی شورای امنیت ملی را برگزار می کند. با این حال این مسئله از این بابت قابل توجه است که تنها چند روز بعد از حادثه انفجار در پل کریمه که کشورهای غربی از آن تحت عنوان « تحقیر بزرگ» روسیه یاد می کنند، این نشست برگزار شد.

هنوز دستور کار این شورا علنی نشده است. با این همه این نشست در یک تقاطع راهبردی برای کرملین برگزار شد که در جریانش ممکن است به شکست های پی در پی یک ماهه پرداخت شده و انتخاب ها و گزینه ها غیرمعمول برگزیده شود. پیشتر معاون نخست وزیری روسیه گفته بود که تعمیرات پل به صورت شبانه روزی انجام می‌شود و بررسی آسیب ها ظرف یک روز انجام خواهد شد. غواصان هم اعلام کرده اند که تمام تکیه گاه های پل را بررسی می کنند. وزارت حمل و نقل روسیه با انتشار بیانیه ای گفت که اولین خدمات مسافربری از روی پل از شبه جزیره کریمه به منطقه کراسنودار در جنوب روسیه از روز شنبه کلید می خورد. در شرایط کنونی آنگونه که مقام های روس در کانال های تلگرامی خبر دادند، تردد در دو خط پل کریمه در حال انجام است.

کی یف مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته و همزمان کرملین نیز در اقدامی تلافی جویانه زاپروژیا واقع در جنوب اوکراین را هدف قرار داد. در چنین شرایطی آنگونه که ارتش اوکراین اعلام کرده، نظامیان این کشور در جریان یک ضد حمله توانستند 2هزار 400 کیلومتر مربع اراضی منطقه خرسون د جنوب را از آن خود کنندو اوکراینی ها همچنین برای پیشروی در منطقه لوهانسک واقع در شرق اوکراین هم آماده می شوند. 

بازگشت تنش به شرق مدیترانه؟

شرکتی موسوم به انرژین در لندن آزمایش لوله‌های میان اسرائیل و میدان گازی فراساحلی کاریش را آغاز کرد؛ این گامی تازه در جهت استخراج گاز در بخش شرقی مدیترانه که منبع اصطکاک میان اسرائیل و لبنان است به حساب می‌آید. به نوشته خبرگزاری فرانسه اسرائیل مدعی است که میدان کاریش به طور کامل در قلمروی این بازیگر قرار دارد و در چارچوب رایزنی های جاری یا میانجیگری ایالات متحده و لبنان قرار ندارد. براساس گزارش ها انرژین با اشاره به تاسیسات تخلیه ذخیره سازی کاریش گفت که به دنبال تائیده دریافت شده از وزارت انرژی اسرائیل برای شروع مراحل آزمایشی خاص جریان گاز از خشکی است. انرژین همچنین اعلام کرده که ازمایش ها قرار است چند هفته به طول انجامد و گامی مهم به سوی استخراج گاز از کاریش محسوب می شود.

این ادعاها در حالی مطرح شده که حزب الله لبنان پیشتر تهدید کرده بود که در صورت فعل و انفعال های تحریک آمیز در این منطقه دست به اقدامی تلافی جویانه خواهد زد. لبنان و اسرائیل از سال 2020 برای ترسیم مرزهای مدیترانه ای درگیر گفتگوهای غیر مستقیم هستند؛ رایزنی هایی که می تواند به دو طرف فرصت اکتشاف گاز طبیعی فراساحلی را بدهد و این عملیات را تقویت کند. پیشتر میانجی آمریکایی پیش نویس توافقی را با هدف حل  فصل اختلاف ها ارائه کرد که مورد استقبال اسرائیلی ها قرار رفت. لبنان هم اخیرا پاسخ خود را به متن پیشنهادی واشنگتن ارائه کرده است. با این همه اسرائیل مدعی است که قصد دارد اصلاحیه پیشنهادی بیروت را رد کند حتی اگر این اقدام توافق را به خطر بیاندازد. همزمان این بازیگر بدون توجه به خواسته های لبنان، مدعی شده که تولید در کاریش در اسرع وقت آغاز خواهد شد.

اعتراف بی سابقه اسرائیل

اسرائیل مدعی است که در باب پرداخت غرامت به خانواده یک مرد فلسطینی- آمریکایی که در جریان درگیری با نظامیان اسرائیلی هنگام بازداشت در کرانه باختری، کشته شده، به توافق رسیده است. به نوشته الجزیره، ادعای پرداخت غرامت، ادعایی نادر است که نشان از درستی اتهام هایی است که فلسطینی ها به اسرائیل وارد می کنند. کشته شدن این مرد فلسطینی- آمریکایی همچنین موجب شده تا ایالات متحده به شکلی بی سابقه کنش خشونت آمیز نظامیان اسرائیل را به چالش بکشد. در همین راستا وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد با توجه به شرایط منحصر به فرد این رویداد ناگوار با پرداخت 141 هزار دلار به خاواده این فلسطینی که عمر عبدالمجید اسعد نام دارد، موافقت کرده است.

ماه ژانویه  اسعد 80 ساله در حال رانندگی به خانه توسط سربازان اسرائیلی در جریان عملیات نظامی متوقف شد. برادرزاده اش گفت که سربازان او را با دست بند و چشمان بسته روی زمین کشیدند. اسعد که چهار دهه در ایالات متحده زندگی کرده بود، ابتدا بیهوش پیدا شد و بعد از ان در بیمارستان جان باخت. زمان مرگش مشخص نیست.خانواده اسعد در این باب به دادگاه اسرائیل شکایت کردند. بعد از آن ارتش اسرائیل پس از اعتراض دولت آمریکا با انتشار بیانیه ای بی سابقه ای این رویداد را تلخ خواند و نشان از شکست اخلاقی و تصمیم گیری ضعیف از سوی سربازان این رژیم قلمداد کرد. پرداخت غرامت برای فلسطینی هایی که توسط اسرائیل کشته می شوند، اقدامی نامتعارف و نادر است.

زمزمه های جدایی اتحاد سه قرنی 

رهبر اسکاتلند اعلام کرده که به کارزار خود برای خارج کردن اسکاتلند از بریتانیا ادامه خواهد داد حتی اگر در پرونده دادگاه عالی در باب مقوله برگزاری همه پرسی جدید استقلال شکست بخورد. به نوشته آسوشیتدپرس، نیکولا استورجن وزیر اول اسکاتلند می خواهد اول اکتبر 2023 همه پرسی برگزار کند با این همه دولت محافظه کار بریتانیا در لندن به این خواسته پاسخ منفی داده است. دادگاه عالی بریتانیا قرار است از روز سه شنبه به بحث درباب این که آیا دولت نیمه خودمختار اسکاتلند می تواند بدون رضایت دولت لندن رای گیری استقلال را سازماندهی نماید، بپردازد.

استورجن که رهبری حزب ملی اسکاتلند را بر عهده دارد گفته که اگر در دادگاه شکست بخورد، انتخابات بعدی بریتانیا را به عنوان  یک همه پرسی عملی برای پایان دادن به اتحادیه سه قرنی اسکاتلند با انگلیس تبدیل خواهد کرد. این رهبر اسکاتلندی درباره نحوه عملکرد برنامه خود جزئیاتی بیان نکرد. این در حالی است که ناظران می گویند رای گیری بدون تایید دولت بریتانیا از منظر قانونی الزام آور نخواهد بود.به گفته وزیر اسکاتلند این آخرین راه حل است. اسکاتلند و انگلیس از سال 1707 از منظر سیاسی با هم متحد شده اند. اسکاتلند از سال 1999 پارلمان و دولت خود را دارد و سیاست هایش را در باب بهداشت عمومی، آموزش و سایر موارد اتخاذ می کند. دولت بریتانیا در لندن تنها بر موضوعات مالی و دفاعی کنترل دارد.

رویارویی غیر مستقیم مسکو و واشنگتن در اوپک پلاس

روسیه اوپک پلاس را به دلیل موافقت با کاهش شدید تولید نفت و مبارزه با آنچه که از آن تحت عنوان آشوب های ایجاد شده توسط ایالات متحده در بازارهای جهانی انرژی می داند، تحسین کرد. به نوشته الجزیره، تصمیم کشورهای عضو اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت علیرغم مخالف‌خوانی ایالات متحده موجب ایجاد فاصله بیشتر در روابط میان جو بایدن و خانواده سلطنتی عربستان شده است.

با این همه دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: خوب است که کشورهای عضو اوپک برای انجام این اقدام متعادل کننده، متفکرانه و برنامه ریزی شده موضعی مسئولانه اتخاذ کنند؛ موضعی در تقابل با خواست و اقدام های ایالات متحده. او در ادامه خاطر نشان کرد که این موضع گیری حداقل موجب ایجاد تعادل در بازاری می شود که آمریکایی ها به آشوب کشیدند.

کاخ سفید ماه ها است که درگیر تلاش های دیپلماتیک برای منصرف کردن متحدان خاورمیانه ای اش جهت کاهش تولید نفت است. بایدن امیدوار است که تا پیش از انتخابات میان دوره ای نوامبر، از افزایش بهای بنزین جلوگیری نماید.

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید