فرصت‌ها و چالش‌های کمپین‌های حمایتی در آمریکا؛

گاف‌های آقای رئیس جمهور /تهدید هسته‌ای دغدغه بایدن است

کدخبر: ۵۲۹۲۰۰
اقتصادنیوز: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به خوبی می داند که برخی عباراتی که بر زبان می آورد می تواند برایش دردسرساز باشد. از همین رو خودش به این حقیقت اعتراف کرده و گفته مشکل این است که تمام آنچه را که می خواهم، می گویم.
گاف‌های آقای رئیس جمهور /تهدید هسته‌ای دغدغه بایدن است

به گزارش اقتصادنیوز ، جو بایدن همزمان با حضور در تجمعاتی جهت جمع آوری کمک های مالی برای حزب دموکرات، در جمع های نادری؛ آنچه را دوست می دارد بر زبان می آورد. در چند هفته گذشته، بایدن به اهداکنندگان مالی گفت که دونالد ترامپ و حامیانش« نیمه فاشیسم» هستند. او همچنین هشدار داد که تصمیم ها و اقدام های پوتین خطر « آرماگدون» هسته ای را به همراه دارد.

بایدن دیوان عالی را به عنوان گروهی متشکل از وکلا به سخره گرفت و همزمان پاکستان را کشوری خطرناک خواند و پیش بینی کرد که ایتالیا به سوی خودکامگی فرمی رود.

همه این گاف های رنگارنگ در محدوده دنج جمع آوری کمک های مالی- سیاسی؛ جایی که دوربین ها مجاز نیستند اما خبرنگاران با دفترچه های یادداشت خود حضور دارند، مطرح شد. رخدادی که در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره ای سرعت گرفته و موجب شده تا دیدگاه های نادرست در باب رئیس جمهوری آمریکا اوج بگیرد.

تهدید هسته ای؛ دغدغه ذهنی بایدن

در حالی که پیام های توئیتری ترامپ روزنه ای بود برای شناخت شناسه رئیس جمهور، اظهار نظرهای بایدن به راحتی به گوش مردم نمی رسد؛ از همین رو مراسم اهدای کمک های مالی شاید فرصتی است برای نزدیکی میان بایدن و مخاطبشان. بایدن در جریان مراسم برگزاری کمک های مالی در برنت وود، کالیفرنیا با حضور بیش از صد میهمان در زیر یک چادر سفید بزرگ، در باب تغییرات تکنولوژیکی بحث های نامربوطی را کلید زد مبنی بر این که جامعه از هم گسسته و تشخیص حقیقت بیش از همیشه سخت تر شده است. به باورش روزنامه ها تاثیرگذاری شان را از دست دادند.

در شرایط کنونی با توجه به مجموعه تحولات ناشی از حمله روسیه به اوکراین، بایدن صراحتا اعلام کرده که براساس محاسبات کارکنان کاخ سفید، او بیش از 225 ساعت را در تماس مستقیم با رهبران متحدین در تلاش برای حفظ ائتلاف صرف کرده است. از همین رو خطاب به جمعیت پرسید که ایا پس از بحران موشکی کوبا، کسی تصور می کند که رهبر روسیه تهدید به استفاده از سلاح هسته ای کند؟

به نوشته واشنگتن پست، امروز ذهن بایدن بیش از هر زمان دیگر درگیر تهدیدهای هسته ای است و از همین رو در مراسم جمع آوری کمک های مالی دائما در این باب می گوید.

بایدن در مراسمی گفته بود که آمریکا از زمان ریاست کندی و بحران موشکی کوبا با چشم انداز « آرماگدون» روبرو نبوده است. برخی از متحدان ایالات متحده از جمله امانوئل مکرون بلافاصله در پاسخ به او گفتند که این عبارات؛عباراتی بیهوده و تحریک آمیز هستند.

بایدن به شکلی مشابه کارکنانش را در جریان جمع آوری کمک های مالی در ماه اوت غافلگیر کرد؛ زمانی که به نیروهای ضد دموکراتیکی، حمله کرد. بایدن پس از آن که مکث کرد، گفت که این فقط ترامپ نیست که به مشکل تبدیل شده، فلسفه او چالش برانگیز است.

دستیارانش بعدا گفتند که کم تر کسی از اظهارات رئیس جمهوری غافلگیر می شود چرا که همه به خوبی می دانند که بایدن چه احساسی دارد. چند هفته پیش، بایدن در سخنرانی برای جمع آوری کمک های مالی انجمن فرمانداران دموکرات به ایتالیا به عنوان نمونه ای از دموکراسی های جهانی که در معرض تهدید بعد از انتخاب یک ائتلاف حکومتی راست گرای افراطی قرار دارد اشاره کرد و گفت: شما شاهد بودید که در انتخابات ایتالیا چه گذشت. ما نمی توانیم در ارتباط با آنچه در جهان رخ می دهد بی تفاوت باشیم.

بایدن

بهای گاف های سیاسی؟

سایر سیاستمداران نیز هنگام جمع آوری کمک های مالی برای خود دردسر ایجاد می کنند، سال 2008 زمانی که اوباما برای جمع آوری کمک های مالی در سانفراسیسکو بود در باب مشکلات مردم روستایی آمریکا گفت که جای تعجب نیست که آنها تلخ می شوند،آنها به اسلحه ومذهب می چسبند یا نسبت به افرادی که شبیه آنها نیستند مخالفت های تند نشان می دهند. میت رامنی هم در سال 2012 تقریبا نیمی از کشور را نادیده گرفت و گفت که 47 درصد از رای دهندگان به او رای نمی دهند زیرا بیش از اندازه به کمک های دولتی وابسته هستند. او صراحتا گفت که نگران این گروه از افراد نیست. کمپین اوباما از تحقیر آمریکایی ها توسط رامنی به نفع خود استفاده کرد.

هیلاری کلینتون در سال 2016 در جریان جمع آوری کمک های مالی در نیویورک به حضار گفت که نیمی از حامیان ترامپ در سبدی افرادی قرار دارند که وضعیتشان اسفناک است. او باخنده ادامه داد، نژادپرست، جنسیت گرا، شما هر عنوانی را که دوست دارید برای توصیفشان به کار ببرید. روز بعد هیلاری ناچار شد اشتباهش را اصلاح کند پس گفت که عباراتش به شدت کلی گرا بود و اگر نیمی را هدف قرار داده، پشیمان است.

فرصت و چالش های کمپین های حمایتی

در حالی که اظهارات اوباما و رامنی مخفیانه ضبط می شد،  بایدن می داند که از نظراتش رونویسی می شود با این همه به ندرت در حرف زدن محتاط است. بایدن مطمئنا در خارج از کمپین های جمع آوری کمک های مالی نیز اظهار نظرهای غیر مجاز داشته است. او در پایان یک سخنرانی در لهستان گفته بود که پوتین نمی تواند در قدرت بماند.

بایدن همچنین در مصاحبه ای برنامه« 60 دقیقه» سی بی اس گفت که همه گیری به پایان رسیده؛ عبارتی که انحراف از خط رسمی ترسیمی کاخ سفید بود. بایدن همچنین فاش کرد که رهبران نظامی ایالات متحده با نانسی پلوسی برای سفر به تایوان مخالفت کردند؛ سفری که حتی از سوی دفتر پلوسی نیز انجامش تایید نشد.

بایدن در کمپین های جمع آوری کمک های مالی معمولا آنچه در ذهن دارد را به راحتی افشا می کند. در ماه های ابتدایی نامزدی اش برای انتخابات ریاست جمهوری، او در جریان یک گردهمایی مالی در نیویورک از همکاری با سناتورهای جدایی طلب گفت؛ به بیانی دیگر در این باب لاف زد. این همان رویدادی بود که به اهداکنندگان اطمینان داد که افراد ثروتمند هم به میزان افراد فقیر وطن پرست هستند، پس اگر بایدن انتخاب شود همه چیز اساسا برای آنها تغییر خواهد کرد.

طبیعتا کمپین ها برای بایدن دردسرساز هستند با این همه به او فرصت می دهند تا هویت خود را به عنوان چهره ای میان رو میان سیاستمداران دو حزبی به نمایش بگذارد.

در هفته های اخیر گردهمایی های بایدن با حضور کمک کنندگان دموکرات بدون توجه به آنچه دیگران در حزب می گویند، پیش بینی های سیاسی در زمان واقعی بود. او هفته گذشته گفت: تا آنجایی که به سنا مربوط می شود احساس خوبی دارم. بایدن بعد از آن در نشستی دیگر پیام عجیبی را مخابره کرد و با خطاب قرار دادن دموکرات از آنها خواست تا مجلس نمایندگان را حفظ کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید