نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا تا این لحظه؛

نبرد پایاپای در سنا/ موج قرمزی در کار نیست/ آمریکایی ها فترمن را ترجیح دادند

کدخبر: ۵۳۳۵۶۷
ران جانسون، نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات سنای ایالت ویسکانسین با اختلاف اندک پیروز رقابت شد. او با کسب 50/7 درصد آرا بر رقیب دموکرات خود ماندلا بارنز که 49/3 درصد آرا را کسب کرد توانست راهی مجلس سنا شود.
نبرد پایاپای در سنا/ موج قرمزی در کار نیست/ آمریکایی ها فترمن را ترجیح دادند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده در روز سه شنبه یکی از رقابتی‌ترین انتخابات‌ها در این کشور انجام شده و آمریکایی‌ها و البته بسیاری از مردم با هیجان و البته نگرانی در انتظار نتایج این انتخابات هستند. هنوز معلوم نیست دموکرات‌های از حزب پرزیدنت جو بایدن کنترل خود بر کنگره را تثبیت خواهند کرد و یا جمهوری‌خواهانی که حمایت پرشور دونالد ترامپ را به همراه داشتند فرآیند چرخش قدرت در ینگه دنیا را کلید خواهند زد. اکو ایران نتاایج زنده این انتخابات را در این صفحه پیگیری خواهد کرد:

از «موج قرمز» به «فاجعه مطلق»

کارشناسان فاکس نیوز اعتراف کردند که «موج قرمز» به «فاجعه مطلق» تبدیل شده است. از آن‌جایی که به نظر می‌رسد دموکرات‌ها در حال حاضر در رقابت‌های انتخاباتی مجلس نمایندگان از انتظارات خود بهتر عمل می‌کنند، کارشناسان فاکس نیوز درباره «فاجعه مطلق» که باعث شکست رأی‌دهندگان در ایجاد «موج قرمز» شد، همانطور که برخی از جناح راست پیش‌بینی کرده بودند، منعکس کردند.

photo_2022-11-09_12-26-14

مارک تیسن، نویسنده سخنرانی‌های جورج بوش پسر، حزب جمهوری‌خواه را به دلیل شکست در ایجاد «موج قرمز» به شدت مورد انتقاد قرار داد و از این حزب خواست که «در حال حاضر یک نگاه واقعا عمیق و درون‌نگر داشته باشد زیرا این یک فاجعه مطلق است، در حالی که آن‌ها وعده بازگشت «موج قرمز» را داده بودند». او گفت: «ما بدترین تورم در چهار دهه گذشته، بدترین سقوط دستمزدهای واقعی در ۴۰ سال گذشته، بدترین موج جنایت از دهه ۱۹۹۰، بدترین بحران مرزی در تاریخ ایالات متحده را داریم، ما جو بایدن را داریم که پس از هری ترومن نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهور است. اما از زمان انتخابات ریاست جمهوری تاکنون موج قرمزی وجود نداشت. این یک کیفرخواست شدید علیه حزب جمهوری خواه است. این یک کیفرخواست شدید از پیامی است که ما برای رای دهندگان ارسال کرده ایم. آنها به همه اینها نگاه کردند و به گزینه جمهوری خواهان نگاه کردند و گفتند: نه متشکرم!»

تیسن گفت انتخاب جمهوری‌خواهان از جمله ران دیسانتیس و برایان کمپ که هر دو ایالت های فلوریدا و جورجیا را در اختیار دارند، «مسیری به سوی آینده» بود، اما نامزدهای رادیکالی که به شدت پشت سر آن‌ها رقابت کردند، حزب جمهوری‌خواه را در موقعیت وحشتناکی قرار دادند و به رای دهندگان اهانت کردند.

نبرد پایاپای در سنا

ران جانسون، نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات سنای ایالت ویسکانسین با اختلاف اندک پیروز رقابت شد. او با کسب 50/7 درصد آرا بر رقیب دموکرات خود ماندلا بارنز که 49/3 درصد آرا را کسب کرد توانست راهی مجلس سنا شود.

photo_2022-11-09_12-01-12

موج قرمزی در کار نیست

با اعلام نتایج انتخابات تا این لحظه، به نظر می‌رسد امیدهای جمهوری‌خواهان برای «موج قرمز» پیروزی‌ها از بین رفته است، چرا که کاندیداهای دموکرات‌ رای شگفت‌انگیزی را در چندین رقابت کلیدی نشان دادند. دموکرات ها در 11 مسابقه از 13 رقابت فشرده موفق بیرون آمده‌اند. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده در مصاحبه‌ای به NBC گفت: «قطعاً این موجی نیست که جمهوری‌خواهان انتظارش را داشتند، این کاملاً معلوم است».

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «واضح است که اعضای دموکرات و نامزدهای مجلس نمایندگان به شدت از انتظارات در سراسر کشور بهتر عمل می‌کنند».

اکنون با مشخص شدن نتایج انتخابات سنا در ایالت پنسیلوانیا و پیروزی جان فترمن دموکرات بر دکتر مهمت اوز -چهره‌ جنجالی این انتخابات که به شدت حمایت ترامپ را در پشت سر داشت- دموکرات‌ها توانسته‌اند ترکیب سنا را تاکنون به نفع خود باز گردانند:

photo_2022-11-09_11-32-00

 

رای دهندگانی که برای «صداقت و درستی» ارزش قائل بودند، فترمن را ترجیح دادند

بر اساس نتایج اولیه در پسیلوانیا که توسط ادیسون ریسرچ برای CNN و سایر شبکه های خبری انجام شد، رای دهندگان پنسیلوانیا که بیشترین ارزش را برای "صداقت و درستی" در نامزد سنا قائل بودند، جان فترمن دموکرات را به مهمت اوز جمهوری خواه ترجیح دادند. فترمن همچنین در میان رای دهندگانی که می گفتند نامزدی می خواهند که به افرادی مانند آنها اهمیت می دهد برنده شد، در حالی که اوز در میان بلوک کوچکتر رای دهندگانی که نامزدی را که ارزش‌های آنها را به اشتراک می گذارد، برنده شد.

000

سی‌ان‌ان پیش‌بینی می‌کند که فترمن، اوز را شکست می‌دهد و  جمهوری‌خواهان کرسی سنای خود را از دست می‌دهد. اکثر رای دهندگان زن، رای دهندگان سفیدپوست تحصیل کرده، رنگین پوستان و افراد مستقل سیاسی از فترمن حمایت کردند، در حالی که اکثر رای دهندگان مرد و سفیدپوستان بدون مدرک دانشگاهی از اوز حمایت کردند. اکثر رأی دهندگان -حدود 53 درصد- گفتند که عملکرد جو بایدن را تایید نمی کنند. اما تقریباً 14 درصد از کسانی که با بایدن مخالفت کردند، رای خود را به فترمن دادند، و البته که تقریباً همه کسانی که رئیس جمهور را تأیید کردند. دکتر اوز از حمایت شدید ترامپ برخوردار بوده است.

نتایج تا ساعت 10:15 به وقت تهران:

در مجلس سنا دموکرات‌ها کنترل 48 کرسی را به دست آورده و جمهوری‌خواهان قادر به کسب 48 کرسی شده‌اند. در مجلس نمایندگان نیز 196 کرسی به جمهوری‌خواهان و 171 کرسی به دموکرات‌ها رسیده است. هم چنین فرمانداری ایالت‌ها تاکنون 24 به 21 میان جمهوری‌خواهان و دموکرات ها تقسیم شده است.

photo_2022-11-09_10-19-38

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید