واکنش محبی نیا به بیانیه اخیر سید محمد خاتمی/ صبر او لبریز شده است

کدخبر: ۵۵۴۰۷۴
نماینده پیشین مجلس گفت:‌ فکر می‌کنم رهبر انقلاب در خیلی از مواقع که قصد انجام امور مطلوب در سطح کلان را داشتند گرای‌ لازم را داده است اما تصور می‌کنم ایشان تنهاست. صادقانه می‌گویم در حوزه اجرا یاوران معینی برای ایشان نمی‌بینم.
واکنش محبی نیا به بیانیه اخیر سید محمد خاتمی/ صبر او لبریز شده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، جهانبخش محبی‌نیا، فعال سیاسی، در پاسخ به این سوال که رهبری بعد از وقایع اخیر فرمان عفو عمومی برخی زندانیان را صادر کردند. این موضوع تا چه میزان می‌تواند روی روابط حاکمیت و ملت تاثیر بگذارد، گفت:‌ بدون شک نگاه گفتمانی در رابطه با عدم‌ طرد بانوانی که از پوشش کامل برخوردار نیستند و اغماض در نگاه حقوقی و تنبه‌آمیز قوه‌قضائیه، می‌تواند از سوی رهبر انقلاب التیام‌بخش بعضی از دردها و زخم‌هایی باشد که بین حاکمیت و ملت به وجود آمده است. این یک اقدام شایسته و قابل تقدیری است و تصورم بر این است که این موضوع از نگاه رحمت‌آمیز جمهوری اسلامی برمی‌خیزد. انصافا نظام‌های سیاسی که به هر دلیلی، یک ناآرامی را تجربه می‌کنند برای اینکه بخواهند موضوع را مدیریت کنند باید حتما از این نوع اقدامات هم داشته باشند.

محبی‌نیا در پاسخ به این سوال که آقای خاتمی طی بیانیه‌ای به اصلاح برخی روندها و سیاست‌های کلی کشور تاکید داشتند و همچنین اعلام کردند که حاکمیت باید به خواسته‌های مردم هم توجه داشته باشد. از نظر شما اصلاحات مد نظر آقای خاتمی به چه شکلی قابل اجرا است، گفت: به عنوان کسی که در این زمینه مطالعاتی داشتم و یکی از دغدغه‌های اصلی من مساله پایداری تمامیت ارضی انقلاب اسلامی است علاقه دارم نظام جمهوری اسلامی کارآمد باشد و تصورم این است که شما باید یک اجماعی در خصوص برخی از اقدامات اصلاحی داشته باشید.

وی افزود: اصلا اصلاحات به مفهوم سیاسی کلمه بیشتر مدنظر نیست. بلکه ذات اصلاح امری است که از نظر فلسفی یک حکمرانی کاملا قابل دفاع است. البته آقای خاتمی باید توضیحات مفصلی پیرامون بیانیه خودشان داشته باشند، اما اقدام برای پایایی و مانایی جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی از اقداماتی است که ما به آن نیاز داریم. بنابراین من آقای خاتمی را آدم صبوری می‌بینم اما فکر می‌کنم یک مقدار در این بیانیه کاسه صبرش در حال لبریز شدن است.

محبی‌نیا در پاسخ به این سوال که  فراهم آوردن شرایط گفت‌وگو و همچنین آشتی ملی به چه اقداماتی نیاز دارد، گفت: به شجاعتی نیاز دارد که طرفین باید داشته باشند. از این طرف صاحبان قدرت باید شهامت پذیرش برخی انتقادها را داشته باشند و از طرفی دیگر کسانی که دنبال اصلاح هستند، اصلاح را به معنا و مفهوم تغییر بنیان‌ها و آتش به ریشه گذاشتن تلقی نکنند و تغییر باید به کارآمدی و انبساط بیشتر نظام سیاسی منجر شود تا بتواند آن چارچوب اجماع برای نوسازی و بازسازی کشور را فراهم کند. یعنی همه باید به یک میزان پذیرش انتظار و درهم آمیختگی تعریف شده، آگاهانه و پذیرفته شده در چارچوب، اصول سیاست و منطق را داشته باشد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که برخی از سران کشور اعلام کردند انجام اصلاحات نیاز به آرام شدن شرایط دارد. با توجه به فرمان عفو عمومی رهبری، این موضوع می‌تواند مقدمه خوبی برای انجام اصلاحات باشد؟ چقدر ضرورت دارد در این راستا نیز، گفت‌وگوی ملی آغاز شود، گفت: فکر می‌کنم رهبر انقلاب در خیلی از مواقع که قصد انجام امور مطلوب در سطح کلان را داشتند گرای لازم را داده‌اند اما تصور می‌کنم ایشان تنهاست. صادقانه می‌گویم در حوزه اجرا یاوران معینی برای ایشان نمی‌بینم. 

محبی‌نیا در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد بدون برچسب‌زنی همه سلیقه‌ها و دیدگاه‌ها، مورد حمایت و شنیدن قرار بگیرند و این موضوع می‌تواند چه تاثیری در انتخابات آینده داشته باشد، گفت:‌  برچسب‌ها همیشه مانع توسعه است. در جامعه افغانستان برچسب هزاره، پشتو، تاجیک و ... دلایل عقب‌ماندگی افغانستانی‌ها بوده است. در جامعه ایران برچسب جاسوسی، نفهمیدن واقعیت‌های کشور، عقب‌ماندگی، جدا شدن از ارزش‌ها و جدا شدن از آزادی برچسب‌هایی است که بدون شک مانع مفصل‌بندی گفتمانی است و اصلا در جامعه ما عینیت دارد و به همین دلیل این موارد مانع توسعه و رسیدن کشور به آرمان‌ها و آرزوهای خودش است.

وی تصریح کرد: تصورم این است که کشور در شرایط امنیت نسبی و خوبی به سر می‌برد و این مسائل به نوعی به پایان رسیده است.  فضایی ایجاد شده که در آن نباید باز هم درمان دردها را به فراموشی بسپاریم تا خدای نکرده منتظر اتفاقاتی در آینده نباشیم. لازمه کار این است که گفتمان وحدت، گفتمان ایران، انقلاب اسلامی و حتی جمهوری اسلامی را مبنا قرار دهیم و  به پیشنهادات و درخواست‌ها که برای نظام مطلوبیت دارد حتما توجه داشته باشیم.

محبی‌نیا افزود:  فکر نکنیم یکدستی می‌تواند ما را به توسعه برساند که تا به امروز نرسانده است. از افکار دیگران که منظور من هموطنان دیگر ما است، بهره‌مند شویم. برای ملت، معیشت، رفاه و زندگی آبرومندانه‌ را که امروز از آن فاصله گرفتیم، فراهم کنیم. لازمه رسیدن به این موضوع  این است که به همان حکمرانی که بارها از آن تعریف کردیم، عمل کنیم. عمل به حکمرانی بهتر یعنی همه ملت ایران برای رسیدن به اداره بهتر مملکت ذی‌نفع باشند. در شوراها، انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری از اینکه بخشی یا فردی به نمایندگی از فرد یا گروهی جلو می‌آید، هراس نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر گروه‌‌های سیاسی که به هر دلیل در مظان هرگونه اتهامات نامبارکی واقع می‌شوند، باید بتوانند از خودشان دفاع کنند. من نظرم این است که باید بتوانیم به یک اتفاق و اتحاد عینی و عملی برسیم. در آینده منطقه خاورمیانه و در همسایگی ما اتفاقاتی به وقوع خواهد پیوست که لازمه‌اش بدون شک نیازمند درک، آگاهی دقیق و شناخت از منطقه است و مقابله‌ای در مقابل آن، نیازمند حرکات و صورت‌بندی‌ها و اتحادی است که در داخل باید آن را تعریف کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید