جواهرات سلطنتی دزدیده شده به خانه برگشت+ عکس

کدخبر: ۵۵۶۷۵۶
مجموعه‌ای از جواهرات تاریخی دزدیده شده از کامبوج، به این کشور بازگردانده شد.
جواهرات سلطنتی دزدیده شده به خانه برگشت+ عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا از گاردین، وزارت فرهنگ کامبوج اعلام کرد: ده‌ها جواهر تاریخی سطلنتی که از کامبوج ربوده شده بودند و بسیاری از آن‌ها تاکنون برای عموم مردم به نمایش گذاشته نشده بودند، به این کشور بازگردانده شده‌اند.

از جمله جواهرات این گنجینه تاریخی به چندین تاج،‌ گردنبند و طلسم‌های متعلق به دوره «آنگکور» (قرن نهم تا چهاردهم میلادی) می‌توان اشاره کرد. در این دوران بود که امپراتوری «خمر» (Khmer) در جنوب شرقی آسیا از اقتدار برخوردار بود.

 

جواهرات سلطنتی گمشده به خانه بازگشتند

وزارت فرهنگ کامبوج اعلام کرد که این کشور ۷۷ شیء‌ را از خانواده «داگلاس لاچفورد»‌، فروشنده بریتانیایی آثار تاریخی دریافت کرده است.

«لاچفورد» در سال ۲۰۲۰ درحالی درگذشت که منتظر برگزاری دادگاهی در ایالات متحده آمریکا برای قاچاق آثار تاریخی بود. خانواده او در همان سال با کامبوج برای بازگرداندن مجموعه آثار باستانی خمر به توافق رسیدند.

به گفته وزارتخانه فرهنگ کامبوج،‌ این مجموعه که روز جمعه محتاطانه وارد کامبوج شد، «طلا و سایر قطعات فلزی گران‌بها از دوران پیش از آنگکوریان و دوران انگکوریان از جمله تاج، گردنبند، دستبند، کمربند، گوشواره و طلسم» را شامل می‌شود.

جواهرات سلطنتی گمشده به خانه بازگشتند

برخی از آن‌ها نیم‌تاج‌های تزئین‌شده با جواهرات بودند که توسط خانواده سلطنتی آنگکور در قرن نهم استفاده می‌شدند. سایر اقلام نیز میراث ارزشمند گذشته کامبوج بودند: کمربندها و گردنبندهای بافته‌شده از رشته‌های طلای ظریف، یا زیورآلاتی به شکل گل‌سرخ و انگورهای بلند.

جواهرات سلطنتی گمشده به خانه بازگشتند

محققان کامبوجیایی معتقدند برخی از این طلاها به نخستین پادشاهان انگکوری تعلق دارد که امپراتوری خمر (۸۰۲ تا ۱۴۳۱ پس از میلاد) را تأسیس کردند و معابد با شکوه آن را ساختند.

هنگامی که کامبوج در دهه ۷۰ میلادی توسط رژیم «خمرهای سرخ» ویران شد، هزاران عتیقه غارت شد و از طریق دلالان در تایلند و هنگ‌کنگ به خریداران و موزه‌های ثروتمند در اروپا و ایالات متحده فروخته شد.

دادستان‌های ایالات متحده در سال‌های اخیر برای بازگرداندن بسیاری از آثار تلاش کرده‌اند. در سال ۲۰۲۱،‌ کامبوج پنج اثر تاریخی سنگی و برنزی را از خانواده «لاچفورد»‌ دریافت کرد.

سال گذشته نیز ایالات متحده آمریکا ۳۰ اثر تاریخی از جمله مجسمه‌های برنز و سنگی ایزدان هندو و بودایی هزارساله را به کامبوج بازگرداند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید