زمان احتمالی دیدار گروسی و اسلامی

کدخبر: ۵۵۸۵۹۴
سفر مدیرکل آژانس چند روز قبل از نشست فصلی شورای حکام که قرار است دوشنبه هفته آینده آغاز به کار کند انجام می‌شود.
زمان احتمالی دیدار گروسی و اسلامی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمالا روز شنبه با رییس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

این چهارمین بار است که رافائل گروسی از زمان تصدی مدیرکلی آژانس به ایران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار می‌کند.

سفر مدیرکل آژانس چند روز قبل از نشست فصلی شورای حکام که قرار است دوشنبه هفته آینده آغاز به کار کند انجام می‌شود.

بحث و گفت‌وگو درباره مسایل باقی‌مانده پادمانی و نیز برخی موارد از اختلاف نظرهای فنی و حقوقی میان ایران و آژانس در دستور کار است. 

هیات‌های فنی و کارشناسی آژانس به سرپرستی ماسیمو آپارو معاون پادمانی گروسی در یکی دو هفته اخیر در تهران بوده و مذاکرات کارشناسی در مورد مباحث فوق را انجام دادند.

محمد اسلامی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت گفت: در دو ماه گذشته رفت و آمدها با آژانس در سطح کارشناسی و معاونان انجام شد و در دو هفته گذشته هیات‌هایی از آژانس در تهران حضور یافتند و تبادل نظر شد. در این تبادل نظرها و رایزنی‌ها مواردی از جمله "عدم انطباق بیانیه طراحی چیدمان سانتریفیوژها" یا مساله "یک ذره"، به خوبی مرور شد و بحث و کارشناسی و نهایی شده است و مشخص شده که انحراف خاصی وجود ندارد.

اسلامی گفت: هم‌چنین درباره موارد پادمانی باید برای روشنگری پاسخ‌هایی که دادیم، مذاکره انجام می‌شد. برخی القا می کنند که پاسخ داده نشده است این درست نیست. پاسخ‌ها در چند صد صفحه ارسال شده بود و باید با حوصله با آنها مرور می کردیم و این امر هم تداوم دارد و گفت‌گو شده است و در همین راستا در سفر آقای آپارو معاون پادمانی مدیرکل آژانس و مذاکراتی که انجام شد دعوت رسمی از آقای گروسی کردیم و ان‌شاءالله در یکی دو روز آینده به تهران می‌آیند.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره بخشی از گزارش برجامی آژانس که در آن به موضوع غنی‌سازی بالای ۸۳ درصدی در ایران اشاره کرده است گفت که بازرسان مشاهده کردند حجم مواد تولید در پایان کار، از ۶۰ درصد تجاوز نکرده است و خط تولید ما همان تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی است و ما همان هدف را هم دنبال می کنیم بنا بر این، آن موضوع با همین تعریف کنار گذاشته می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید