پشت پرده لغو سفر نتانیاهو به امارات

کدخبر: ۵۵۸۸۴۰
یک رسانه آمریکایی گزارش داد، امارات از بیم تنش با ایران دست‌کم پنج بار سفر بنیامین نتانیاهو به آن کشور را لغو کرده است.
پشت پرده لغو سفر نتانیاهو به امارات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، یک رسانه آمریکایی گزارش داده امارات از بیم تنش منطقه‌ای با ایران دست‌کم ۵ بار از سال ۲۰۲۰ به این سو سفر رسمی بنیامین نتانیاهو به آن کشور را لغو کرده یا به تأخیر انداخته است. 

پایگاه آکسیوس به نقل از سه مقام اسرائیلی نوشته آخرین بار در ماه ژانویه که سفر نتانیاهو به امارات لغو شد دفتر نتانیاهو علت آن را دلایل لجستیک عنوان کرده بود. 

منابع مورد استناد آکسیوس گفته‌اند سفر نتانیاهو قرار بوده بعد از امضای توافقات موسوم به «توافقات ابراهیم» برای عادی‌سازی روابط امارات-رژیم صهیونیستی انجام شود. ابوظبی تمایل داشته این سفر بر روابط دوجانبه و توافقات ابراهیم متمرکز باشد اما نگران بوده که نتانیاهو از آن برای سخنرانی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند. 

هنگامی که نتانیاهو در نوامبر ۲۰۲۲ به قدرت بازگشت گفت که نخستین سفر خارجی‌اش احتمالاً به مقصد امارات خواهد بود. 

اواخر دسامبر ۲۰۲۲ دفتر او توضیحاتی درباره این سفر به خبرنگاران ارائه و اعلام کرد که سفر مذکور در هفته دوم ماه ژانویه ۲۰۲۳ انجام خواهد شد. 

با وجود این، دفتر نتانیاهو روز سوم ژانویه اعلام کرد که سفر او به امارات متحده عربی به تعویق افتاده است. اعلام لغو این سفر ساعاتی بعد از اقدام جنجالی وزیر امنیت داخلی اسرائیل برای بازدید از حرم شریف قدس صورت گرفت که به شدت در جهان عرب مورد انتقاد قرار گرفت. 

تیم نتانیاهو در آن زمان مدعی شد که تعویق این سفر به دلیل مسائل لوجستیکی صورت گرفته و ارتباطی به تنش‌ها در فلسطین اشغالی و انتقادات از اقدامات وزیر امنیت داخلی نداشته است. 

منابع اسرائیلی علاوه بر این گفته‌اند که نتانیاهو قصد داشته تاریخ جدیدی برای سفرش اعلام کرد اما شدت گرفتن تنش‌های اسرائیل و فلسطین در هفته‌های اخیر باعث شده این سفر باز هم به تأخیر بیفتد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید