پس از مذاکرت سیاسی و فنی با رئیس آژانس

اسلامی: سفر گروسی پیام‌آور برقراری ارتباطات است/ انتظار داریم گزارش‌های آژانس اعتمادآفرین باشد

کدخبر: ۵۵۹۱۱۲
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما انتظار داریم تعاملات و گزارش‌های آژانس اعتماد آفرین باشد.
اسلامی: سفر گروسی پیام‌آور برقراری ارتباطات است/ انتظار داریم گزارش‌های آژانس اعتمادآفرین باشد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نشست خبری مشترک رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی دقایقی پیش در سازمان انرژی اتمی آغاز شد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در آغاز نشست خبری با خبرنگاران گفت: دیدار اخیر آقای گروسی که از دیروز بعدازظهر آغاز شد، پیام‌آور برقراری ارتباطات بر روابط کاری به صورت حرفه‌ای با سازمان انرژی اتمی ایران است. نکته ای که برای ما حائز اهمیت است اینکه ارتباطات و رفت و آمدها و گزارش‌ها باید به گونه‌ای باشد که همواره اعتماد آفرین باشد.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم به صورت اطمینان‌بخش برای حل و فصل مسائل با پرهیز از ورود دادن، نفوذ دادن عناصر و عواملی که امنیت و هدف آن‌ها بر هم زدن یک روابط عادی و حرفه‌ای است را به وجود بیاوریم. به گونه‌ای که این شیوه تعامل پایدار بماند و همواره آژانس بتواند وظایف خود را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط پادمان پابرجا و اطمینان بخش نگه دارد.

امیدواریم که ارتباطات با آژانس اطمینان بخش باشد

وی ادامه داد: موارد در قالب گفتگوهای دوجانبه و مشترک میان ما و همکاران آژانس و همکاران آقای گروسی انجام شده است و اطمینان دارم که به صورت پایداری تاثیرگذار خواهد شد.

اسلامی گفت: در هفته ای که گذشت ۲۹ کنفرانس هسته ای ملی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم و کنفرانس سی ام بین المللی بین المللی با همکاری آژانس خواهد بود.

طبق توافقات صورت گرفته کنفرانس‌های آینده ما بین‌المللی خواهد بود

رییس سازمان انرژی تاکید کرد: موضوع مهمی که شب گذشته تفاهم کردیم  این بود که در هفته‌ای که گذشت ما بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای را که به صورت ملی برگزار شد در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کرده و توافق کردیم که از کنفرانس سی‌ام به بعد کنفرانس ما بین المللی خواهد بود که با مشارکت آژانس بین‌المللی انجام خواهد شد که روایتگری از برنامه هسته‌ای ایران از یک سو و از سمت دیگر ارائه ظرفیت قابل ملاحظه دانشمندان و مراکز علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران نیز تاثیرگذار است و می‌تواند در پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای به آژانس بین‌المللی برای ارائه به سایر کشورها کمک کند، برگزار شود و این کنفرانس از سال آینده با مشارکت آژانس به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد که مورد موافقت و حمایت آقای گروسی هم قرار گرفت.

سهم بانوان ایرانی دانشمند هسته‌ای موجب شگفتی آقای گروسی شد

اسلامی تاکید کرد: شب گذشته سهمیه بانوان ایرانی در ضیافت شام سهم فوق العاده‌ای بود که موجب شگفتی برای آقای گروسی و همکارانشان بود که این همه تعداد بانوان فرهیخته تأثیرگذار در حوزه هسته‌ای فعالیت می‌کنند و همچنین چند نفر از همسران شهدای هسته ای که خودشان هم از اساتید هستند و هم در دانشگاه‌ها تدریس می کنند و در زمان ترور همسرانشان در صحنه حادثه حضور داشتند هم در جلسه حضور داشتند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

ایران آماده است که دستاوردهای هسته‌ای خود را با سایر ملت‌ها به اشتراک بگذارد

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در همایش دیشب مشخص شد که جریان علمی پژوهشی و فناوری هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران یک جریان قدرتمند است و خانم‌ها و آقایان در سنین مختلف به ویژه با جوانانی که حضور داشتند بیانگر این حقیقت بود که این دانش، دانشی درون زا است که با عشق و ایمان رو به گسترش بوده و پیام آور صلح و مودت و دوستی است. جمهوری اسلامی ایران همواره آماده است که دستاوردهای خود را با سایر ملت ها هم به اشتراک بگذارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره برای پیشبرد اهداف توسعه خود که تماماً واضح و روشن است مصمم بوده و منافع ملی خود و امنیت ملی خود را با هیچ چیز جابجا نمی کند. قطعنامه‌ای صادر شود حتماً مراجع زیر ذیربط تصمیم‌گیری خواهند کرد و به موجب همان تصمیمات عمل خواهیم کرد. نکته مهم برای ما یعنی بین شخص من و شخص آقای گروسی در این مقطع زمانی این است که آنچه را که در چهارچوب پادمان است برای اطمینان بخشی به آژانس انرژی اتمی دقیقاً اجرا کنیم که به آن پایبند بوده و خواهیم بود و اجازه نمی‌دهیم عناصر و عواملی و یا نوع اقداماتی که این ارتباط و این انطباق با ضوابط را زیر سوال ببرند به وجود بیاید و به همین دلیل به طور مستمر کار خواهیم کرد و تداوم خواهد داشت و اجازه نمیدهیم که هیچگونه عدم انطباقی به وجود بیاید که موجب عدم اطمینان شود.

غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشتیم

اسلامی دراینکه آیا توافقی درباره مسائل پادمانی و بیانیه مشترک خواهیم داشت، گفت: در گزارش آقای گروسی شناسایی ذره ۸۴ درصد آماده بود نه غنی‌سازی ۸۴ درصد. در مخازنی که تولید در ان ذخیره می شود، غنای بالای ۶۰ درصد وجود نداشت و لذا این ابهام حل و فصل شده است.درباره سه مکان، الگویی را در سفرم به آژانس با گروسی توافق کرده بودیم همان را دنبال می ‌کنیم. اینها ادامه دارد و در قالب یک الگوی تعاملی آن را به سمت حل‌وفصل می‌بریم و الان همکاران در حال گفت‌وگو هستند.

اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه فشارهایی از سوی اسرائیل و برخی دیگر از کشورها که همواره پرونده هسته‌ای ایران رو از مسیر درست و حرفه‌ای و حقوقی دور کرده و با توجه به توضیحات ایران درباره بندهای مورد اختلاف، آیا می‌توان امیدوار بود که این فشارهای سیاسی بر نشست آتی شورای حکام تاثیر نگذارد، گفت: سوال مهمی بود که آقای گروسی هم الان به آن اشاره کردند. سه کشور اروپایی به صورت ویژه و کسانی که با آنها همکاری می‌کنند روی تعهدات برجامی تمرکز می‌کنند.تعهدات برجامی به طور مشخص صفحه مقابل دارد که تعهدات طرف مقابل است. آنها نمی‌توانند وقتی به تعهداتشان عمل نمی‌کند به ما و آژانس فشار بیاورند که ما به تعهداتمان عمل کنیم.به همین دلیل برای گام‌های اطمینان‌بخش ما با آقای گروسی این تفاهم را کردیم که ما در چارچوب پادمان روابطمان را تنظیم می‌کنیم. این موجب می‌شود که مادامی که آنها به تعهداتشان برنگشتند آژانس از عملکرد ما اطمینان خاطر داشته باشد و موجب بیان مغایرت و یا عدم انطباق نشود این نکته حائز اهمیتی است که مورد توافق ما قرار گرفت.

رافائل گروسی روز جمعه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال رسمی بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی قرار گرفت؛ وی در نخستین دیدار رسمی خود دیروز با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت و گو کرد که این مذاکرات امروز نیز ادامه یافت.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید