واکنش دبیر فرهنگستان علوم پزشکی به مسمومیت دانش آموزان/ یک هیستری جمعی است!

کدخبر: ۵۶۰۵۶۹
بنیانگذار جراحی فوق تخصصی عروق در ایران، مسمومیت های سریالی دختران را «مسح هیستریا» و اثر روحی و روانی دانست.
واکنش دبیر فرهنگستان علوم پزشکی به مسمومیت دانش آموزان/ یک هیستری جمعی است!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، مشروح گفت و گو با دکتر سید محمدرضا کلانتر معتمدی را در ادامه می خوانید:

با توجه به مسمومیت های سریالی دانش آموزان دختر، به عنوان یک پزشک برای ما بفرمایید که باید چگونه با این مسأله برخورد کرد؟

این مسأله ای نیست که فقط در کشور ما بوده باشد؛ همه جا بوده و کشورهای دیگر هم سابقه داشته است. این به اصطلاح پزشکی یک تابلوی «MASS HYSTERIA»(هیستری جمعی) و اثر روحی و روانی است؛ و چون اکثرا خانم ها نسبت به این مسائل حساس تر هستند، اینها پیش می آید. اما دشمن می خواهد از این سوء استفاده و بهانه کند که مسلمانان با آموزش های خانم ها مخالف هستند؛ در صورتی که اصلا چنین چیزی نیست. شما دارید می بینید که در تمام دانشگاه های ما پذیرش خانم ها به مراتب بیشتر است. الآن بیش از 99 درصد از متخصصین زنان ما خانم ها هستند.

طعنه همتی به اصولگرایان درباره توافق ایران و عربستان

بنابر این، «آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است»؟! وقتی ما داریم که چقدر از خانم ها تجلیل می شود و از سوی دیگر می بینیم روزی که پسر پیامبر(ص) فوت کرد و گفتند دیگر نسل شما منقرض و ابتر شدی، چه آیه ای آمد؟ خود شما ببینید که حضرت زهرا(س) فاضله مکرمه و نظر علمی بالاترین فرد بودند. چطور می شود ما اسم خودمان را مسلمان بگذاریم و آن وقت مخالف آموزش خانم ها باشیم؟! اینها مثل این است که می گویند «الغرِیقُ یتشبَّثُ بکُلّ حَشیش»، اینها می بینند در همه ابعاد شکست خورده اند و این چیزها را مطرح می کنند؛ و الّا هیچ کدام از اینها نیست.

مسمومیت جدید دانش‌آموزان در خوزستان

مسئولین چه کاری باید انجام بدهند که در این زمینه شفاف سازی شود؟

مسمومیت این طور نمی شود که به بیمارستان بروند و همه برگردند. در تمام این جاهایی که اتفاق افتاده فقط 26 نفر بستری شده اند که آنها هم بیش از دو روز نبوده و علت هم بیماری های زمینه است که آنها داشته اند؛ نه اینکه به علت مسمومیت باشد. مسمومیتی در کار نیست اما اگر ما بگوییم مسمومیت نیست هیچ کس قبول نمی کند.  در صورتی که این زمینه در کشورهای دیگر هم وجود داشته، که این طور مسائل هم نبوده، و خیالتان راحت باشد که تمام می شود.

چون خانواده این دختران خیلی نگران تبعات و عوارض این مسمومیت ها هستند، به لحاظ علمی، آیا این نوع مسمومیت ها می تواند عوارضی مثل نازایی و امثال آن را داشته باشد؟

اصلا بیماری نیست؛ این هیستری حالتی است که از نظر روحی اینها فکر می کنند اتفاقی افتاده، نه اینکه واقعا اتفاق جسمی رخ داده باشد.

چطور برخی از آنها لمس می شوند، حالت فلجی پیدا می کنند و دچار تشنج می شوند؟

ما در پزشکی کم نداریم کسانی که از نظر روحی فکر می کنند بیمار هستند و پیش من می آیند و می بینم همه مشکلاتی که هر عضوی می تواند داشته باشد را برای من ذکر می کنند. من چه کار می کنم؟ پیش دکتر روانپزشک می فرستم. چون می فهمم که این بیماری روانی است و از نظر روحی فکر می کند که بیمار است؛ نه اینکه از نظر جسمی بیمار شده باشد.

پس خانواده ها خیلی نگران نباشند؟

اصلا و ابدا نگرانی ندارد چون اصلا بیماری ای وجود ندارد؛ این تظاهرات روانی یک بیماری است که یک نفر بگوید من این حالت را دارم همه فکر می کنند که خبری شده و آنها هم همین احساس را پیدا می کنند.

شما از نزدیک مسمومیت این دختران را دیده اید؟

نه؛ چون تخصص من در این زمینه نیست. ولی ما از طرق مختلف موضوع را پیگیری می کردیم و تا امروز هم هیچ چیز مسموم کننده ای در تمام بررسی ها دیده نشده؛ علی رغم اینکه حتی هوای آنجا را وزارت بهداشت بررسی کرده، تا امروز ما نتوانسته ایم هیچ اثری از ماده مسموم کننده پیدا کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید