رئیسی: ایران و بلاروس به نقشه راه جامع همکاری رسیدند

کدخبر: ۵۶۱۰۱۴
رئیس جمهور گفت: ایران و بلاروس امروز به توافقنامه نقشه جامع بین دو کشور رسیده‌اند و با نگاه راهبردی که بین دو کشور وجود دارد این نقشه راه می‌تواند ارتباط دو کشور در آینده را مشخص کند.
رئیسی: ایران و بلاروس به نقشه راه جامع همکاری رسیدند

به گزارش اقتصادنیوز، حجت اسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در نشست مشترک روسای جمهور ایران و بلاروس گفت: در ابتدا خوشامد عرض می‌کنم خدمت رئیس جمهور کشور دوست بلاروس به ایران، بدون تردید سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران می‌تواند نقطه عطف و گام بلندی در توسعه روابط دو کشور باشد.

وی افزود: 30 سال از روابط ایران و کشور بلاروس می‌گذرد و ما امروز به تفاهم نامه نقشه مشترک بین دو کشور رسیدیم و نقشه راه حتما می‌تواند شرایط دو کشور را در آینده مشخص بکند به ویژه با نگاه راهبردی که بین دو کشور وجود دارد. 

بنابر گزارش فارس، رئیس جمهور گفت: نقشه راه جامع بین دو کشور شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ار در همه حوزه های کشور روشن کرده که می‌تواند آینده دستگاه‌های مختلف و ظزفیت دو کشور را روشن بکند. جمهوری اسلامی ایران علی رغم تهدیدها و تحریم ها در این مدت توانسته گام‌های بلندی را در جهت پیشرفت بردارد و از تحریم ها برای خودش فرصت ایجاد کرده  و آمادگی داریم تجربیات خودمان را با کشور دوست بلاروس به اشتراک بگذاریم.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد:هر دو کشور با یکجانبه‌گرایی مخالفیم و معتقدیم کشورهای مستقل می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. این همکاری می‌تواند راهی برای مقابل با تحریم‌ها باشد. این کشورها باید از ظرفیت‌های یکدیگر بهره ببرند. امیدوارم این سفر گام بلندی برای توسعه روابط دو کشور باشد.

در ادامه لوکاشنکو با تشکر از رئیس جمهور ایران به جهت مهمان‌پذیری گرم، گفت: آخرین بار 17 سال پیش سفر رسمی به ایران داشتم و باید بگویم هیچ تحریمی نتوانسته است که ایران را از پیشرفت بازدارد. امروز روابط دو کشور را با جزئیات مورد بررسی قرار دادیم. دوره‌ای از توقف در همکاری ‌ها وجود داشت، اما از این دوره عبور کردیم و اسناد و تفاهم‌نامه‌های زیادی امروز به امضا رسید که اگر آنها اجرایی شود می توانیم به هدف خود در توسعه روابط برسیم.

رئیس‌جمهور بلاورس افزود: تحریم دوره فرصت‌هاست و نباید این فرصت ایجاد شده را از دست داد. بسیار خوشحالم که بگویم مواضع دو کشور در مواضع منطقه‌ای  و بین المللی همگون و مشترک است و هر دو کشور خواهان ایجاد جهانی چند قطبی و عادلانه هستند.

وی با تاکید بر اینکه دو کشور اعتماد کامل به یکدیگر دارند، خاطرنشان کرد:‌حجم تبادلات تجاری نسبت به سال گذشته سه برابر شده، اما هنوز از سطح انتظارات دو کشور دور است. امروز تاکید می‌کنیم همه توافقات بدون حاشیه‌ای باید اجرا شوند. باید سطح روابط دو کشور را ارتقاء دهیم.

لوکاشنکو در پایان از رئیسی برای سفر به این کشور دعوت کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید