درس عبرت از جنگ اوکراین/ بزرگترین چالش آمریکا چیست؟

کدخبر: ۵۶۹۹۳۷
ایالات متحده از زمان حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۳۵.۴ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین متعهد شده است. این کمک‌ها شامل بیش از ۱۶۰۰ سامانه ضدهوایی استینگر شرکت رِیثیان و ۱۰ هزار سامانه ضدتانک جَوِلین است که با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت لاکهیدمارتین و ریثیان ساخته شده است.
درس عبرت از جنگ اوکراین/ بزرگترین چالش آمریکا چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: نکات زیادی از جنگ اوکراین برای چالشی بالقوه در اقیانوس آرام یاد گرفته‌ایم. فهمیدیم که باید صنعت تسلیحاتی خود را رشد داده و آن را تحت بررسی و مطالعه قرار بدیم. این صنعت در ۶۰ سال گذشته در چرخه‌ای رشد و افول قرار داشته است.

به نوشته پایگاه بلومبرگ، هیکس به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اخیر ایالات متحده پرداخته است؛ یعنی تأمین تسلیحات و مهمات برای دفع حملات روسیه. بسیاری از تولیدکنندگان دفاعی در یکی دو سال اخیر نسبت به افزایش تولید مهمات محتاط بوده‌اند، زیرا نگران هستند که دولت تصمیم به توقف خرید از آن‌ها بگیرد.

با تکیه بر تجربه ۱۴ماهه جنگ اوکراین، پنتاگون تلاش می‌کند از طریق قراردادهای بلندمدت به تولیدکنندگان سلاح پیش‌بینی‌پذیری بیشتری بدهد. همچنین وزارت دفاع توانست اختیار ریاست‌جمهوری جهت تسریع تحویل تسلیحات به تایوان را به دست آورد. این اختیار اجازه می‌دهد تا سلاح‌های موجود را به تایپه فرستاده شده و بعداً جایگزین شوند. در طول جنگ، هم اوکراین و هم روسیه با کمبود مهمات شدیدی مواجه بوده و ایالات متحده با ارسال تدارکات به اوکراین، ذخایر خود را کاهش داده است. 

درس دیگر این جنگ، اهمیت حوزه فضایی برای جنگ‌های آینده است. هیکس در ۲۱ آوریل به بلومبرگ گفته بود که جنگ اوکراین اکوسیستم نوآوری تجاری آمریکا در حوزه فضایی را برجسته کرده است.

در طول جنگ، این اکوسیستم به فعال ماندن اینترنت در اوکراین کمک کرد و به نیروهای اوکراینی اجازه داده تا اهداف را به طور دقیق شناسایی کنند و تصاویر خطوط مقدم را به بیرون بفرستند و تصاویر ماهواره‌ای زیادی از فعالیت نیروهای روسیه تولید کنند.

ایالات متحده از زمان حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۳۵.۴ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین متعهد شده است. این کمک‌ها شامل بیش از ۱۶۰۰ سامانه ضدهوایی استینگر شرکت رِیثیان و ۱۰ هزار سامانه ضدتانک جَوِلین است که با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت لاکهیدمارتین و ریثیان ساخته شده است. از آغاز جنگ، ایالات متحده ۳۶ بار از اختیارات ریاست‌جمهوری برای تسریع ارسال سلاح استفاده کرده است که آخرین بار آن، بسته‌ای به ارزش ۳۲۵ میلیون دلار بود.

هیکس با اشاره به اینکه جنگ اوکراین توانایی ایالات متحده برای همکاری با متحدانش جهت تحمیل فشار اقتصادی بر دشمن را نشان داد، بر ارزش به اشتراک‌گذاری اطلاعات تأکید کرد. هیکس گفت: حتی با اینکه ایالات متحده به تسلیح اوکراین ادامه می‌دهد، تمرکز اصلی ما همچنان رقابت با چین در اقیانوس آرام خواهد بود.

هیکس ارزیابی‌های گذشته آمریکا مبنی بر اینکه چین قصد حمله قریب‌الوقوع به تایوان را ندارد، تکرار کرد. هیکس گفت: تمرکز ما این است که مطمئن شویم که رهبری چین هر روز که از خواب بیدار می‌شود با خود بگوید که امروز، روزی نیست که به منافع آمریکا حمله کنیم. تمرکز ما در ۲۰۲۷، ۲۰۳۵ و ۲۰۴۵ همین خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید