راهنمایی جدید برای شناسایی علائم سکته مغزی

اگر این علائم را دارید فورا با اورژانس تماس بگیرید

کدخبر: ۵۷۲۴۲۷
اقتصادنیوز: به باید داشته باشید که در هر دقیقه در جریان سکته مغزی دو میلیون سلول مغزی می‌میرند، بنابراین تماس فوری با اورژانس برای انتقال بیمار ضروری است.
اگر این علائم را دارید فورا با اورژانس تماس بگیرید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، سال‌ها از کلمه مخفف FAST برای توصیف نشانه‌های سکته مغزی استفاده می‌شد، اما اکنون یک سازمان پزشکی در آمریکا این کلمه را روزآمد کرده است تا علائم بیشتری را در آن بگنجاند.

حذف این عادات، چربی‌های شکمتان را ضربه فنی می کند

Prevention گزارش داد، «انجمن جراحان نورواینترونشنال» (جراحی بسته مغز و نخاع) آمریکا (SNIS) به عنوان بخشی از کارزارش برای افزایش آگاهی عمومی درباره سکته مغزی کلمه مخفف اندکی تغییر یافته BE FAST‍ را برای توصیف علائم این بیماری ارائه کرده است.

کلمه مخفف فعلی FAST کلمه‌ای است که «انجمن سکته مغزی آمریکا» (ASA) آن را ترویج و بسیاری از سازمان‌های بهداشتی و پزشکان آن را توصیه می‌کنند.FAST از حروف ابتدایی این کلمات تشکیل شده است:

  • Face drooping یا افتادن صورت: ببنید آیا یک طرف صورت افتاده است یا بی‌حس شده است یا نه. برای تشخیص می‌توانید از شخص بخواهید لبخند بزند و ببینید آیا لبخندش همتراز هست یا نه.

  • Arm weakness یا ضعف دست یا بازو: ببینید دست یا بازوی شخص ضعیف یا بیحس است یا نه. از شخص بخواهید دو بازویش را بالا ببرد و ببنید آیا یکی از آنها به پایین می‌افتد یا نه.

  • Speech difficulty یا اشکال در صحبت کردن: بینید آیا فرد در صحبت کردنش لکنت دارد یا نه.

  • Time to call Emergency service: زمان تماس گرفتن با سرویس اورژانس در صورت مشاهده این علائم.

انجمن سکته مغزی آمریکا علائم دیگر زیر را هم به عنوان علائم سکته مغزی بیان می‌کند، اما آنها را در کلمه مخفف نگنجانده است:

  • ضعف یا بیحسی صورت، دست یا پا به خصوص یک طرف بدن.

  • گیجی و سردرگمی، اشکال در صحبت کردن یا درک گفتار

  • اشکال در بینایی یک یا هر دو چشم

  • اشکال در راه رفتن. سرگیجه، از دست دادن تعادل یا هماهنگی حرکات

  • سردرد شدید بدون علت شناخته شده

 

کلمه مخف جدید BE FAST شامل این موارد می‌شود:

  •  اشکال در حفظ تعادل یا Balance difficulties

  • تغییرات بینایی Eyesight changes

  • افتادن صورت Face drooping

  • ضعف دست Arm weakness

  • اشکال در گفتار Speech difficulties

  • زمان تماس با سرویس اوژانس در صورت مشاهده این علائم Time to call emergency service

 

نقاط ضعف و قوت کلمه مخفف جدید

کارشناسان درباره نقاط ضعف و قوت این مدل جدید در شناسایی سکته مغزی می‌گویند اگر قصدتان این باشد که هر سکته مغزی را با علائم شناسایی کنید، گنجاندن بینایی و تعادل در آنها مهم است، زیرا اگر سکته مغزی در عقب مغز اتفاق بیفتد، احتمال شناسایی آن فقط با علائم گنجانده شده در FAST کم است. مخفف جدید BE FAST حساسیت این شیوه را بالا می‌برد و به شما امکان شناسایی سکته‌های مغزی بیشتری را که در بخش عقبی مغز رخ داده‌اند، می‌دهد.

سکته‌های مغزی در بخش عقبی مغز سکته‌هایی بسیار شدید هستند، و شناسایی زودرس و درمان‌ آنها به خصوص اهمیت دارد.

با اینکه این علائم جدید شیوع کمتری دارند، اما گنجاندن آنها در کلمه مخفف به شناسایی بهتر موارد سکته مغزی بوسیله مردم و مراجعه سریع‌تر به پزشک کمک می‌کند.

در عین حال به گفته برخی از کارشناسان، کلمه مخفف جدید ممکن است شمار موارد هشدار کاذب را هم بالا ببرد. در بسیاری از وارد مشکلات در تعادل یا بینایی ربطی به سکته مغزی ندارند و بنابراین ممکن است مجبور شوید مقدار زیادی از منابع مراقبت بهداشتی را صرف آزمایش افرادی کنید که در نهایت معلوم می‌شود سکته مغزی ندارند.

اما گروهی از کارشناسان هم معتقدند این افزایش موارد مثبت کاذب در مقابل سودمندی‌های شناسایی زودرس بیماران ارزشش را دارد، به خصوص در حال حاضر که روش‌های درمانی موثری برای سکته مغزی وجود دارد که اثربخشی آنها وابسته به زمان تشخیص بیماری است. هر چه سریعتر مداخلات درمانی انجام شود، اندازه سکته مغزی و آسیب ناشی از آن کاهش می‌یابد و به بهبودی سریع‌تر و بیشتر بیمار کمک می‌کند.

 

فورا با اورژانس تماس بگیرید

نکته مهم پایانی هم این است اگر با توجه به علائم احتمال می‌دهید که فردی از نزدیکانتان به سکته مغزی مبتلا است، به جای اینکه او را در ماشین بگذارید و به بیمارستان برسانید، باید به سرویس اورژانس تماس بگیرید.

در حاضر در بسیاری از شهرها سازوکاری برای تماس زودرس سرویس اورژانس با بیمارستان‌های دارای امکانات برای درمان سکته مغزی وجود دارد که به آنها درباره اعزام بیمار مشکوک به سکته مغزی خبر می‌دهد و آنها برای پذیرش و درمان بیمار آماده می‌شوند.

 به باید داشته باشید که در هر دقیقه در جریان سکته مغزی دو میلیون سلول مغزی می‌میرند، بنابراین تماس فوری با اورژانس برای انتقال بیمار ضروری است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید