پایان اختلاف درون‌حزبی دموکرات‌ها درباره ایران

مأموریت «تیم شلاق» برای حفاظت از برجام

کدخبر: ۳۷۸۷۷۱
یکی از طراحان نامه نمایندگان ارشد دموکرات به جو بایدن در حمایت جدی از ایده وی برای بازگشت بدون پیش‌شرط به برجام، می‌گوید: "ما به متحدان خود این سیگنال را می‌فرستیم که آمریکا در راه بازگشت به میز مذاکره است!"
مأموریت «تیم شلاق» برای حفاظت از برجام

به گزارش اقتصادنیوز؛ تریتا پارسی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جرج تاون و رئیس سابق شورای ملی ایرانیان آمریکایی -نایاک/NIAC- در مطلبی با عنوان «دموکرات‌های مجلس نمایندگان در حمایت از توافق هسته‌ای متحد می‌شوند»، به بررسی نامه رهبران دموکرات کنگره به جو بایدن مبنی بر حمایت از ایده بازگشت بی‌قیدوشرط به توافق هسته‌ای پرداخته است.

گریگوری میکس، رئیس منتخب کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به ریسپانسیبل استیت‌کرفت -وابسته به مؤسسه کوئنسی-  گفت که رهبران دموکرات کنگره پیام «حمایت قاطعانه» خود از وعده رئیس جمهور منتخب برای "بازگشت بدون پیش‌شرط" به توافق هسته‌ای ایران را به جو بایدن رساندند.

جو بایدن و ایران

وی همچنین اعلام کرد: "ما به متحدان خود این سیگنال را می‌فرستیم که آمریکا در مسیر بازگشت به میز [دیپلماسی] است!"

آغاز فعالیت "تیم شلاق" حامیان برجام

این نامه که ابتدا توسط آژانس تلگرافی یهودی گزارش شده، توسط اعضای "تیم شلاق*" تهیه شده است که در سال 2015 با تأمین حمایت اکثریت مجلس، مسیر عبور برجام از کنگره را هموار کردند؛ باربارا لی ( نماینده کالیفرنیا)، ژان اسکاووسکی ( ایلینویز)، دیوید پرایس (کارولینای شمالی) و گرگوری میکس (نیویورک)، با همراهی خواکین کاسترو (تگزاس) و برد شرمن (کالیفرنیا). این نامه در تقبیح خروج دولت ترامپ از توافق است و استدلال می‌کند که بازگشت به توافق نه تنها امکان دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را سلب می‌کند بلکه "زمینه و زیربنای پیشرفت در سایر مسائل مهم" را نیز فراهم می‌کند.


*اصطلاح شلاق (Whip) در سیاست (بخصوص در آمریکا) به فرد یا گروهی از نمایندگان کنگره (سنا و نمایندگان) اطلاق می‌شود که وظیفه آن‌ها حصول اطمینان از هم‌صدایی، همراهی و هم‌رأیی اعضای حزب با دیسیپلین و دستورکار حزبی در طول دوره نمایندگی و یا در یک برهه خاص است. این افراد معمولا از میان چهره‌های بانفوذ و باسابقه حزب انتخاب می‌شوند.

 دیوید پرایس، نماینده باسابقه کارولینای شمالی گفت: "من و همکارانم -از جمله هر سه نامزد اصلی ریاست کمیته روابط‌خارجی مجلس- تصمیم مهمی گرفتیم که با ارسال یک پیام قوی و یکپارچه از سوی کنگره به جو بایدن، حمایت خود را از دیپلماسی -از جمله اقدامات اولیه برای بازگشت ایران و ایالات متحده به پیروی از تعهدات برجامی- را اعلام کنیم.

برخلاف تصورات رایج مبنی بر اینکه کنگره آمریکا رویکردی خصمانه درباره دیپلماسی با ایران دارد، سازماندهی سریع چنین نامه‌ای با حمایت هر دو رهبر دموکرات و هر سه نامزد مدعی ریاست HFAC (کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان)، نشان‌گر اتفاق نظر و حمایت قابل توجه دموکرات‌ها در این زمینه است. حمایت چهره‌ای چون برد شرمن -که در سال 2015 مخالف سرسخت برجام بود- از ایده بازگشت به برجام، یک شاهد مثال در تأیید این مدعاست.

قانون گذاران حمایت روزافزون از توافق هسته ای را هم در نتیجه "لزوم بازیافتن برخی زمینه‌های مشترک" و هم ناشی از درک اینکه توافق کارایی داشت و ایالات متحده را در موضع قوی‌تری قرار داده بود، می‌دانند.

گرگوری میکس همچنین گفت: "مردم اکنون می‌دانند که وقتی ما در برجام بودیم، ایران نیز از آن تبعیت می‌کرد. این توافق نتیجه داد! ما امکان بازرسی از برنامه هسته‌ای آنها را داشتیم و این جهان و منطقه را ایمن‌تر می‌کرد. "

از سوی دیگر باربارا لی گفت: من فکر می‌کنم آنچه که شاهدیم تمایل اعضای کنگره به "اجتناب از یک سیاست شکست خورده" و "بازگشت به توافقی است که واقعاً جواب داده بود".

نقش کلیدی گریگوری میکس در ممانعت از جنگ با ایران

این ابتکار نه تنها نمایان‌گر رویکرد کنگره نسبت به برجام، بلکه حاکی از نقش حمایت‌گرانه HFAC تحت مدیریت گریگوری میکس در زمینه دیپلماسی است. نماینده دموکرات نیویورک مدت‌ها نقش مهمی در دیپلماسی پشت پرده با دشمنان ایالات متحده ایفا کرده است. بعنوان رئیس مجمع گفتگوی کنگره، میکس پیشگام گشودن کانال‌های ارتباطی با کشورهایی مانند ایران، کوبا و ونزوئلا بوده است.

تیم شلاق برجام

ارتباط با ظریف

تلاش‌های او در راستای دیپلماسی با تهران تقریباً به دو دهه قبل برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که حمایت از مذاکرات با ایران از نظر سیاسی بسیار پرخطر و پرهزینه بود. در زمان ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش، میکس به امید جلوگیری از درگرفتن جنگ میان ایالات متحده و ایران، در مسیر گشودن کانال‌های ارتباطی میان اعضای کنگره و سفیر وقت ایران در سازمان ملل -جواد ظریف- کمک شایانی کرد.

میکس با نیم‌نگاهی به آینده، اشاره می کند که HFAC می‌تواند حتی نقش فعال‌تری در برقراری گفتگو با سایر پارلمان‌ها از جمله با پارلمان ایران داشته باشد. وی به من  [تریتا پارسی] گفت: "کارهای زیادی باقی مانده است، زیرا دو طرف هنوز کاملا آماده نیستند. اما ما می‌توانیم به آن نقطه برسیم.

تیم شلاق

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید