بایدن با دوستان جمهوری‌خواه خود مصالحه می کند؟

بازی هوشمندانه با کارت استیضاح ترامپ

کدخبر: ۳۸۸۴۵۵
اقتصادنیوز: نانسی پلوسی با اصرار بر استیضاح ترامپ بازی هوشمندانه‌ای را آغاز کرده، از سویی محافظه‌کارانی را هدف گرفته که از ترامپ سرخورده شده‌اند و از سوی دیگر رهبران حزب جمهوری‌خواه در سنا را بر سر دو راهی سخت انتخاب میان حفظ پایگاه دونالد ترامپ و بازسازی حزب قرار می‌دهد.
بازی هوشمندانه با کارت استیضاح ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که کم‌تر از یک هفته است که دونالد ترامپ مسند ریاست‌جمهوری را ترک کرده، دموکرات‌ها و در راس آن‌ها نانسی پلوسی سرسختانه به دنبال به جریان افتادن لایحه استیضاح در سنا هستند. به همین مناسبت لئون هدر در پایگاه نشنال اینترست با انتشار یادداشتی تلاش کرده با بازی‌خوانی طراح اصلی این ماجرا از انگیزه‌های این اقدام پرده بردارد.

استیضاح؛ یک فرآیند سیاسی-قضایی

به عقیده هدر جدیت و اصرار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده برای ارسال لایحه استیضاح مصوبه مجلس به سنا موجب خورسندی بسیاری از دموکرات‌هایی شده که بر ضرورت انجام آن تاکید داشته و بر محکومیت قانونی دونالد ترامپ پافشاری می‌کنند. استیضاح یک فرایند سیاسی و قضایی هم‌زمان است. این مسئله نگرانی برخی از دموکرات‌ها را برانگیخته، چرا که امکان دارد روند دادرسی در سنا چندین هفته یا چند ماه به طول انجامد و کنگره جدید با اکثریت دموکرات و رئیس‌جمهور جو بایدن مجبور شوند زمان و انرژی زیادی مصروف آن سازند.

هدر نمایش استیضاح را به یک تصویر تلویزیونی دو بخشی بسیار شلوغ و پلوغ تشبیه می‌کند: در یک بخش تصویر جو بایدن قرار دارد. کسی که پس از کسب آراء عمومی، برای مقابله با چالش‌های ناشی از همه‌گیری کووید-19 و حل مسائل یک اقتصاد بحران‌زده نیازمند حمایت کنگره است.

کنگره‌ای که باید صلاحیت نامزدهای عضویت در کابینه‌اش را احراز و با قانونی شدن برنامه‌های مورد نظرش موافقت کند. اما در سمت دیگر صفحه نمایش، تصاویر قدیمی و جدیدی از دونالد ترامپ دائم در حال منتشر شدن است و هم‌زمان سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه در حال بحث در مورد پرونده محکومیت او هستند. این بخش صفحه هم‌چنین در حال نشان دادن تصاویر جمعیت طرفداران او است که در واشینگتن‌دی‌سی و پایتخت‌های ایالتی تجمع کرده‌اند و اصرار دارند که چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده بی‌گناه است و مرتکبین خیانت و جنایت همان طراحان استیضاح هستند.

4

 

همه چیز برای یک حال خوب؟

به عقیده هدر، با این‌که میچ مک‌کانل رهبر اقلیت سنا از استیضاح حمایت و ده عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به لایحه استیضاح رأی مثبت دادند، بعید به نظرمی‌رسد دموکرات‌ها موفق شوند هفده سناتور را برای رای به استیضاح مجاب کنند. درست مانند دفعه پیش که دموکرات‌ها تلاش کردند رئیس‌جمهور را از سمت خود برکنار کنند و این نوعی فضاحت قانون‌گذاری است: چگونه یک رئیس‌جمهور سابق را از سمت خود برکنار می‌کنید؟ در بادی امر به نظر می‌رسد این کار به جز ایجاد یک احساس خوب برای استیضاح‌کنندگان نتیجه‌ای دیگر نخواهد داشت.

در ضمن باید در نظر داشت، عدم موفقیت در محکومیت ترامپ توسط سنای تحت کنترل دموکرات‌ها، به عنوان یک پیروزی بزرگ سیاسی برای شخص او و حامیان او جشن گرفته خواهد شد، به آن‌ها انرژی خواهد بخشید و احتمال این را قوت خواهد بخشید که زمینه آغاز بازگشت سیاسی ترامپ را برای حضور در انتخابات سال 2024 مهیا کند.

5

از سوی دیگر بایدن هفتادوهشت ساله هم  در تلاش است تا با دوستان قدیمی جمهوری‌خواه خود در سنا از جمله مک‌کانل مصالحه کند. او نیاز به این معامله دارد تا بتواند لوایح بزرگی -شامل تریلیون‌ها دلار برای بسته حمایتی کرونا، بازسازی زیرساخت‌های کشور و مقابله با تغییرات آب‌وهوایی- را در سنا که جمهوری‌خواهان توافقی با آن‌ها ندارند به شکل قانون درآورد. با این شرایط احتمالا او روند استیضاح را مانعی بر سر این کار بداند.

 

پلوسی به دنبال چیست؟

نویسنده یادداشت این سئوال را مطرح می‌کند که: پس نانسی پلوسی با دنبال کردن لایحه استیضاح در سنا در پی چیست؟ او در سال 2019  ابتدا در برابر فشارهای هم‌حربی‌های دموکرات‌اش برای استیضاح ترامپ مقاومت کرده بود و به آن‌ها هشدار داده بود که او در سنا محکوم نخواهد شد. او یادآوری می‌کند سالا برتون، نماینده کالیفرنیا که در سال 1987 درگذشت، از پلوسی به عنوان جانشین خود حمایت کرده بود و غریزه سیاسی این سیاست‌مدار  را که در آن زمان تنها چهل‌و‌هفت سال داشت، تحسین کرده بود.

هدر اطمینان دارد دختر شهردار سابق ایتالیایی-آمریکایی بالتیمور به خوبی می‌داند در حال انجام چه کاری است، کاری که کم‌تر به ایده‌آلیسم لیبرال و بیشتر با واقع‌گرایی سیاسی ماکیاولی‌وار مرتبط است. او مخاطبان را به توجه رقابت اخیر در انتخابات سنا در آتلانتا دعوت می‌کند. چگونه ممکن شد که در یکی از ایالت‌های فوق سرخ کشور (ایالت جورجیای هوادار همیشگی جمهوری‌خواهان)، یک کشیش چپ آفریقایی-آمریکایی (که باعث می‌شود باراک اوباما به مانند یک دموکرات راست جلوه کند) و یک مستندساز جوان در مقام یک روح بیدارگر  به عنوان سناتور انتخاب شوند.

1

نیازی به صرف زمان زیادی برای تجزیه و تحلیل نظرسنجی‌های پس از انتخابات برای فهمیدن این مسئله نیست که چرا جمهوری‌خواهان ایالت به طور سنتی سرسخت هوادارِ خود را دست دادند و در پی آن کنترل سنا هم از کف‌شان رفت.

یک دیوارنوشته که از زمان انتخابات میان‌دوره‌ای سال 2016 بر جا مانده خود گویای همه چیز است: «به لطف ترامپ، پیش از آن‌که »مردان و زنان آمریکایی فراموش‌شده» از مناطق غیرصنعتی کشور مهاجرت خود را به حزب جمهوری‌خواه را آغاز کنند، جمهوری‌خواهان رای اهالی سفید حومه را که قبلا ستون فقرات انتخاباتی حزب جمهوری خواه بودند، از دست داده‌اند».

تضادهای فزاینده؛ آغاز یک جدایی

به باور هدر، تضاد فزاینده میان محافظه‌کاران تحصیل‌کرده متخصص ودانشگاه‌رفته با دونالد ترامپ و سیاست‌هایش شدت یافته است؛ بالاخص در دو سال اخیر که با عملکرد منحصر بفردش به ویژه در مواجهه  با همه‌گیری ویروس کرونا منجر به  قربانی شدن بسیاری از آمریکایی‌ها شده و اقتصاد کشور را نابود کرده است.

طی سه سال اولیه که اقتصاد رونق داشت، عموم جمهوری‌خواهان هنوز امیدوار بودند که کسانی که با اظهارات جنجالی ترامپ در توییتر احساس سرخوردگی می‌کردند، هم‌چنان به رئیس جمهور فعلی جمهوری‌خواه رای دهند.

اما در واقع از سال 2016 به بعد، برخی از آن رای‌دهندگان آرام آرام به این نتیجه رسیدند که زمان ارزیابی مجدد رابطه‌شان با مرد حاضر در کاخ سفید و دیگر اعضای حزب فرا رسیده است. در سال 2020 و به ویژه به دنبال رفتاری که ترامپ پس از شکست در انتخابات از خود نشان داد -نیازی به گفتن نیست که هواداران دوآتشه‌اش به ساختمان کنگره حمله کردند- آن‌ها نتیجه گرفتند که زمان پایان دادن به این رابطه فرا رسیده است.

به اعتقاد هدر، در چنین شرایطی نانسی پلوسی به دنبال این است که از این اطمینان حاصل کند که رأی‌دهندگان محافظه‌کاری که به حزب جمهوری‌خواه ترامپ پشت کرده‌اند، از کرده خود پشیمان نشوند.  به عنوان مثال، این احتمال وجود دارد برخی از آن‌ها به واسطه این هراس از حزب گریزان شوند‌که برخی دموکرات‌ها با عقاید چپ افراطی -هم‌چون  الکساندریا اوکاسیو-کورتز- بر دولت بایدن تأثیرگذار باشند. بدون تردید این رای‌دهندگان در صورت تسلط این  فرهنگ و هویت سیاسی بر حزب دموکرات، دفع خواهند شد.

استراتژی پلوسی

نویسنده یادداشت معتقدست، پلوسی امیدوار است جلسه استیضاح در سنا، که احتمالا بار دیگر رفتار و منش جنجالی ترامپ را در کنگره به نمایش خواهد ‌گذاشت، توسط رای‌دهندگان محافظه‌کار مورد بررسی و بازنگری مجدد قرار گیرد. شاید آن‌ها هرچه دموکرات‌ها می‌گویند و انجام می‌دهند را دوست نداشته باشند. شاید آن‌ها به خانه سیاسی قدیمی خود بازگردند، به خصوص اگر بایدن به سمت مرکزگرایی حرکت کند و یاران جمهوریخواهان‌شان هم‌چنان به شبح ترامپ چنگ می‌زنند. ولی رفتار ترامپ هم در این جلسه بر بر بخشی از آن‌ها تاثیر خود را خواهد گذاشت.

3

از سوی دیگر به نوعی، استراتژی پلوسی به مک کانل و دیگر رهبران جمهوری‌خواه هم فشار وارد می‌کند تا مجبور شوند میان حفظ پایگاه انتخاباتی ترامپ، که متشکل از راست‌گرایان افراطی و نظریه‌پردازان توطئه است و در معبد دموکراسی آمریکا اقدام به خشونت و تخریب می‌کنند، و تلاش برای بازسازی حزب به عنوان یک چادر سیاسی بزرگ که ریگانی‌های قدیمی می‌توانستند آن را خانه خود بنامند، انتخاب کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید