اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد

اولتیماتوم ایران درباره برجام

کدخبر: ۳۹۳۰۷۷
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر تعهدات طرف‌های برجامی تا هفته اول اسفند انجام نشود، اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد.
اولتیماتوم ایران درباره برجام

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: دوشنبه ۲۰ بهمن نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به تهران سفر کرد و ملاقاتی با نماینده ایران در این امور و همچنین با آقای ظریف داشت. امیدواریم نتایج این سفر به حل و فصل مساله یمن کمک کند زیرا غم بزرگی برای این منطقه است.


>>>>> بیشتر بخوانید؛

>>>>> ظریف به کرونا مبتلا شد؟


 

خطیب‌زاده گفت: ۲۱ بهمن دیدار دیپلماتیک رئیس‌جمهور با سفرای مقیم بود که پوشش لازم داده شد و همان روز سفیر بلژیک را احضار کردیم و مدیرکل اروپای غربی نسبت به اقدام اخیر دادگاه بلژیکی اعتراض کرد.

وی تاکید کرد: چهارشنبه ۲۲ بهمن تمامی سفارتخانه‌های ایران سالگرد پیروزی انقلاب را در فضای مجازی برگزار کردند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر بخوانید؛

*{ با اشاره به سفر رئیس قوه قضائیه به عراق}: این سفر، یکی از سفرهای موفق خارجی بود و در چهار حوزه روابط سیاسی، قضایی، کنسولی و پرونده شهادت سردار سلیمانی رایزنی‌هایی صورت گرفت. از نظر وزارت خارجه سفر رئیس قوه قضائیه یکی از موفق‌ترین سفرهای خارجی بوده است. سندهایی که در این سفر امضا شد می‌تواند به روابط دو کشور کمک کند.

*{ در پاسخ به سوال دیگری}: موشک و برجام دو موضوع کاملا متفاوت هستند و هیچ کشوری در دنیا نیست که درباره منافع ملی و امنیت ملی خود مصالحه کند و جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان یک کنشگر شناخته شده در فضای بین المللی درباره امنیت و منافع ملی خود با کسی مصالحه نمی‌کند.

* موشک ابزار دفاعی ایران است و برنامه ایران به صورت دفاعی چیده شده است و برجام موضوع دیگری است و درباره حل و فصل یک بحران ساختگی است که در مسیر خود در حال پیگیری است.

*{ در واکنش به اظهارات سخنگوی هیئت رئیسه مجلس مبنی بر اینکه ناهماهنگی وزارت امور خارجه باعث شد که نامه مقام معظم رهبری به رئیس دومای روسیه داده شود}: آنچه شما از قول سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفتید، درست نیست و احتمالا اطلاع دقیقی از موضوع نداشتند و معاون امور بین الملل مجلس موضوع دیگری را مطرح کرد. وزارت امور خارجه تلاش و فعالیت زیادی برای هماهنگی سفر انجام داد.

* پیام مقام معظم رهبری به جایی که باید می رفت، رفته است و انشاءالله اثرات و برکات خود را خواهد داشت.

*{ در پاسخ به سوالی درخصوص نامه ایران به آژانس انرژی اتمی}: این اولین نامه ما به آژانس نبوده و امیداورم آرخین نامه ما هم باشد. ما درخصوص همکاری‌ها با آژانس به عنوان نهاد فنی موضوع نهایت همکاری را داشتیم اما متاسفانه در گذشته چندین بار این درز اطلاعات اتفاق افتاده و آژانس مسئولیت قطعی نسبت به حفظ محرمانگی تمامی اسنادی که کشورهای عضو از جمله ایران می‌دهد، دارد.

* البته این اسناد ذاتا محرمانه بوده ولی فعالیت‌های ایران تماما شفاف هستند و هیچ محلی سوالی ندارند. متاسفیم که برخی سهل انگاری های جدی در اطلاعاتی که به آژانس داده شده، اتفاق افتاده است.

*{ در پاسخ به سوالی درخصوص توئیت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره برجام}: آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی حرکت می‌کند و آنچه که امروز اتفاق می‌افتد با قبل از ۲۰ ژانویه هیچ فرقی نکرده است و همان فشار حداکثری و جنایتی که در حق مردم ایران با تحریم های ظالمانه صورت گرفت، امروز هم ادامه دارد.

* صحبت هایی شده اما این حرف نیست که برای ما اهمیت دارد. امروز آمریکا هیچ تفاوتی با دوران ترامپ درخصوص اعمال تحریم‌ها نکرده است و این واقعا می‌تواند نقطه شرمی برای آنهایی باشد که کارزار انتخاباتی خود را بر مبنای فاصله گرفتن از سیاست‌های گردنکشانه دولت ترامپ بنا گذاشته بودند.

* ما فکر می‌کنیم اگر سیاست اصولی، یعنی اینکه به چندجانبه گرایی برگردند و تعهداتشان را اجرا کنند و از مسیر سیاست فشار حداکثری بازگردند، قطعا جمهوری اسلامی هم مطابق آنچه علنی گفته است، پاسخ مناسب را به سیاست های آمریکا خواهد داد.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خبرهایی درباره به وجود آمدن گشایش‌هایی در فروش نفت ایران بعد از روی کار آمدن پوتین شنیده می‌شود}: هیچ اتفاقی درباره بازگشت آمریکا به تعهداتش نیفتاده است اما این به معنای این نیست که دولت جمهوری اسلامی ایران از تمامی مجاری خود برای تامین نیازهای مردم استفاده نکرده باشد. ما همواره در این راستا تلاش کردیم.

*{ درباره کسالت وزیر امور خارجه و عدم حضور وی در کمیسیون امنیت ملی مجلس}: ایشان مقداری کسالت داشتند، اما بر اساس دو تستی که انجام داده‌اند، خوشبختانه کرونا نبوده و حال ایشان خوب است.

*{ در واکنش به سوالی درباره دستگیری یک دیپلمات ایرانی در ترکیه}: هیچ کارمند کنسولگری ایران بازداشت نشده است و نمی‌تواند چنین اتفاقی بیفتد چراکه بر خلاف رویه‌ها است.

* یکی از اتباع ایران هنگام ورود به ترکیه بازداشت شده است و ما با دولت ترکیه در این زمینه در تماس هستیم.

*{ در پاسخ به سوالی درخصوص کاهش تعهدات ایران در برجام و توقف اجرای پروتکل الحاقی}: اگر تعهدات طرف‌های برجامی تا هفته اول اسفند انجام نشود، اجرای پروتکل می‌تواند متوقف شود. این به معنای آن است که نظارت‌های فراپادمانی متوقف خواهد شد یعنی نظارت‌هایی که جمهوری اسلامی در چارچوب پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه پذیرفته بود.

* این به معنای توقف تمامی نظارت‌ها نیست اما پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد. همکاری ایران با آزانس ادامه خواهدداشت و ایران طی نامه‌ای همه موارد را از قبل به اطلاع آژانس خواهد رساند و همانطور که تا امروز همین کار را کرده است.  

* تمامی اقدامات ایران به سادگی برگشت‌پذیر هستند به شرطی اینکه طرف های مقابل به تعهدات خودشان عمل کنند.

*{ در پاسخ به سوال دیگری درخصوص موضع ایران درقبال سلاح هسته‌ای}: موضع جمهوری اسلامی نسبت به موضوع سلاح هسته‌ای تغییر نکرده است. موضع ایران همچنان صلح آمیز بودن فعالیت های هسته‌ای است و این موضع هم تغییری نکرده است.

* فتوای رهبر انقلاب در حرمت استفاده از سلاح کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای در جای خودش باقی است.

*{در پاسخ به سوالی درخصوص سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به تهران}: مذاکراتی که بین ایران و آقای گریفیتس اتفاق افتاد و زمان سفر وی از قبل برنامه ریزی شده بود. اتفاقا این سفر یکی دو مرتبه به دلیل کرونا عقب افتاده بود ولی در این زمان انجام شد.

* ایران در موضوعات منطقه‌ای با کشورهای منطقه گفتگو می‌کند، البته سازمان ملل بعنوان تسهیل کننده این گفتگوها جایگاه خودش را دارد.

*{ با اشاره به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی}: سه کشور اروپایی راه ساده‌تری دارند و آن راه این است که به تنش‌ها پایان دهند و به تعهدات برجامی خود بازگردند.

* این راه بسیار ساده‌تر از راه فعلی اروپایی‌ها است و آنان باید بدانند که برجام در شرایط حساسی است و این تنش‌آفرینی‌ها هیچ کمکی نمی‌کند.

*{ در واکنش به سوالی درباره تلاش قطر برای احیای برجام با وساطت میان ایران و آمریکا}: از این کمک‌ها استقبال می‌کنیم و قطر جزو دوستان و همکاران منطقه‌ای ایران است.

* رایزنی‌های نزدیکی میان ایران و قطر در سطوح مختلف در جریان بوده است و ما از هر کمکی برای کاهش تنش‌ها استقبال می‌کنیم.

* البته اجرای تعهدات آمریکا نیازمند رد و بدل پیام نیست و این کشور به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد و تعهداتش را اجرایی کند.

* جای تاسف دارد که دولت کنونی آمریکا شریک نقض دولت قبلی این کشور در اجرای تعهدات شده است و آنان باید بدانند که این مسیر سازنده نیست و باید هر چه سریع‌تر متوقف شود.

*{ در پاسخ به سوالی پیرامون حمله ارتش ترکیه به شمال عراق}: حاکمیت و تمامیت ارضی عراق باید توسط کشورهای منطقه به رسمیت شناخته شود و احترام میان کشورها حفظ شود.

* اتفاقات بدی هم در مورد ترکیه رخ داده که محکوم است و منطقه این حد از خشونت را نمی‌تواند تحمل کند.

*{ درباره پروژه اورانیوم فلزی}: ایران در حوزه تحقیق و توسعه دانش هسته‌ای این مسئله را در مدنظر قرار داد اما در برجام آن را متوقف کرده بود.

* سوخت پیشرفته هسته‌ای اکنون در بسیاری از راکتورها استفاده می‌شود و امروز هم جزو ترندهای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای است و اورانیوم فلزی راه رسیدن به این سوخت پیشرفته است.

* جمهوری اسلامی ایران کاری جز تحقیق و توسعه برای سوخت راکتور تهران انجام نداده است.

* بهتر است اروپا و آمریکا به تعهداتشان در برجام بازگردند تا جمهوری اسلامی ایران هم به تعهداتش عمل کند.

*{ در واکنش به سوالی مبنی بر فروش نفت ایران از سوی آمریکا به دلیل توقیف نفتکش‌های ایرانی}: آن نفت فروخته شده بود و آمریکا نفت کشور دیگری را گرفته بود.

* به هر صورت، این راهزنی آمریکا در آب‌های بین‌المللی است که برای این کشور مایه شرمساری است.

* آنچه در مورد یک نفتکش دیگر گفته می‌شود، برای دولت ایران نیست بلکه برای بخش خصوصی است که البته این هم راهزنی محسوب می‌شود.

* متاسفانه این بار این اتفاق در دولت بایدن رخ داده است در حالی که قرار بود آنان مسیر غلط گذشته را جبران کنند.

* باید راهی اندیشید تا هر کسی به هر دلیلی نتواند راهزنی دریایی انجام دهد و مجامع بین المللی هم باید این موضوع را پیگیری کنند.

*{ درباره خسارت وارد شده به کشورمان در پی آتش سوزی در مرزهای ایران و افغانستان}: اتفاق روزهای گذشته در افغانستان به گونه‌ای بوده که در ایران رخ داده است و فوراً با دستور رئیس‌جمهور تصمیم گرفته شد تا مرزهای ایران باز شود که اگر این کار انجام نمی‌شد، شاهد خسارت‌های چند برابری بودیم.

* کمک‌ها به سرعت به این منطقه ارسال شد و گزارشی مبنی بر خسارت انسانی اتباع ایرانی نداریم و خوشحالیم که با همکاری دوستان افغانی این آتش سوزی با کمترین خسارت مهار شد.

*{ در واکنش به سوالی مبنی بر لغو روادید میان ایران و عراق}: بعد از سفر نخست‌وزیر عراق به ایران توافقی صورت گرفت که بر اساس آن روادید رایگان شود که تا امروز انجام شده است و البته موضوع حذف روادید از موضوعاتی است که در مذاکرات میان دو طرف مطرح است.

*{ درباره وضعیت کارکنان شرکت رنو در فرانسه}: موضوع در دست پیگیری است و سفارت ما در این باره فعال است.

* سیاست‌های آمریکا شکست خورده است، این سیاست‌ها نمی‌تواند به این صورت ادامه یابد و خودشان می‌دانند اگر هرچه زودتر تحریم‌ها را بردارند، مسیر آینده بهتر خواهد بود.

*{ در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان بین ایران و عراق}: ما همواره تلاش کردیم تا شرایط آزادی ایرانیان در تمامی کشورهای دنیا را فراهم کنیم و تا جایی که ممکن است آنان را به ایران منتقل کنیم تا دوران محکومیت خود را سپری کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید