سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

حمله اسرائیل به نفتکش ایرانی؟‌/تلاش ناموفق بایدن برای تماس با کره شمالی

کدخبر: ۳۹۹۳۳۱
در حالی که رسانه های غربی گزارش داده بودند حمله موشک‌های اسرائیلی به نفت‌کش‌های ایرانی در ماه فوریه باعث بروز فاجعه محیط زیستی در دریای مدیترانه شده، وزیر دفاع اسرائیل از پاسخ به این اتهام طفره رفته است.
حمله اسرائیل به نفتکش ایرانی؟‌/تلاش ناموفق بایدن برای تماس با کره شمالی

به گزارش اقتصادنیوز، بازگشت دولت رفاه به آمریکا، تلاش ناموفق آمریکایی‌ها برای تماس با پیونگ‌یانگ، طفره بنی‌گانتس از اتهام حمله به نفت‌کش‌ها، بازداشت گسترده منتقدین پوتین، درگیری و اعتراض نسبت به خشونت علیه زنان در لندن، ملی‌گرایی انحرافی بریتانیا، ممنوعیت پوشش برقع در سریلانکا و تزریق دوز سوم سینوفارم در امارات سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته تشکیل داده‌اند.

بازگشت دولت رفاه به آمریکا؟

نیویورک تایمز، با بهانه قرار دادن تصویب بسته حمایتی اخیر که برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا در کنگره ایالات متحده به تصویب رسیده است، تیتر یک خود ار به این موضوع اختصاص داده است. بر اساس این گزارش، ربع قرن پس از آن‌که یک رئیس جمهور دموکرات پایان دولت رفاه در آمریکا را جشن گرفت و فقرا را به چالش کشید تا مستقلانه عمل کنند و از بودجه‌های متعادل و دولت کوچکتر حمایت کنند، به نظر می‌رسد دوباره صدای پای دولت رفاه در آمریکا شنیده می‌شود.

1

نیویورک‌تایمز در این گزارش این سئوال را مطرح می‌کند که در شرایطی که اولین اقدام عمده رئیس‌جمهور بایدن تصویب بودجه‌ای با ارزش 1.9 تریلیون دلاری با عنوان طرح نجات آمریکاست و برنامه‌هایی با هدف گسترش کمک‌ها به هر خانواده دارای فرزند و پرداخت‌های مستقیم به کشاورزان سیاهپوست است، مسئله اصلی این‌است که چنین برنامه‌هایی تا کی و تا کجا قرار است ادامه پیدا کند. آیا چنین برنامه‌هایی در جهت تسکین موقت دردهای آن هاست و یا سکوی پرشی است برای طرح‌های بلندپروازانه‌تر.

تلاش ناموفق برای تماس با پیونگ‌یانگ

به گزارش سی‌ان‌ان، دولت آمریکا از اواسط ماه فوریه تلاش‌هایی برای تماس با کره شمالی انجام داده، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است. بر این اساس، مطرح شدن موضوع تلاش ناموفق آمریکا برای ارتباط با کره شمالی می‌تواند پرسش‌هایی در خصوص رویکرد دولت جو بایدن برای حل تنش فزاینده بر سر برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ مطرح کند. 

2

این موضوع هم‌چنین بر برنامه و مذاکرات وزیران خارجه و دفاع آمریکا در جریان سفر هفته آینده آنها به ژاپن و کره جنوبی تاثیر خواهد گذاشت. وزیر دفاع آمریکا قرار است هفته آینده به کره جنوبی و ژاپن سفر کند و نگرانی از زرادخانه اتمی کره شمالی از جمله محورهای گفت‌وگو‌های او در این سفر است.

طفره بنی‌گانتس از اتهام حمله به نفت‌کش‌ها

جروزالم‌پست گزارش داده بنی‌گانتس، وزیر دفاع اسرائیل در واکنش به گزارش‌ها در خصوص حمله اسرائیل به نفتکش‌های حامل نفت ایران حاضر نشد ابراز نظر کند و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این که این کشور با حمله به یک نفتکش ایرانی به شکل غیرعمد موجب نشت نفت در سواحل خود شده، را رد کرد. بر اساس این گزارش، بنی‌گانتس در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت من می‌توانم به شما اطمینان دهم که اسرائیل در قبال نشت نفتی که به سواحل اسرائیل رسید، مسئولیتی نداشته است.

8

پیش از این، وال‌ستریت‌ژورنال در گزارشی نوشته بود که از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون، اسرائیل دست‌کم ۱۲ کشتی حامل نفت ایران به مقصد سوریه را هدف قرار داده است.روز شنبه هم لندن تایمز در گزارشی به جزئیات چگونه متهم شدن اسرائیل به حملات مکرر به نفتکش‌های ایرانی پرداخت و نوشته بود که نخستین حمله در اکتبر سال ۲۰۱۹ در دریای سرخ باعث نشت نفت شد و در تازه‌ترین آنها هم در فوریه باعث بروز «فاجعه محیط زیستی» در دریای مدیترانه شد.

بازداشت گسترده منتقدین پوتین

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت کشور روسیه از بازداشت حدود ۲۰۰ نفر از افراد شرکت‌کننده در یک گرد‌همایی، از جمله برخی شخصیت‌های اصلی اپوزیسون خبر داد. آندری پیوواروف مدیر اجرایی گروه اپوزیسیون «روسیه باز» به همراه میخائیل خودورکووسکی که هر دو از منتقدان کرملین هستند، از معاونین شهرداری‌های کشور خواسته بودند طی روزهای شنبه و یکشنبه در این همایش حضور یابند.

5

بر اساس این گزارش، پلیس روسیه با ورود به ساختمان همایش، افرادی را که در آن حضور داشتند بازداشت کرده است. پلیس می‌گوید کسانی که در ساختمان همایش بودند، تدابیر لازم برای مقابله با شیوع کرونا را رعایت نکرده بودند؛ اما تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد اکثر افراد بازداشت شده، ماسک بر صورت داشته‌اند.

در میان بازداشت شده‌ها، نام ولادیمیر کارامورزا، معاون رئیس بنیاد «روسیه آزاد»، سازمانی که در واشینگتن ثبت شده به همراه یئوگنی رویزمان، شهردار سابق یکاترینبورگ و یولیا گالیامینا مشاور شورای شهر مسکو دیده می‌شود. پلیس روسیه اعلام کرده در میان بازداشت شده‌ها، اعضای گروه‌هایی که در کشور برچسب «نهادهای نامطلوب» خورده‌اند نیز حضور دارند. این همایش یک روز بعد از اعلام خبر انتقال محل حبس آلکسی ناوالنی رهبر سرسخت مخالفان کرملین از زندانی در مسکو به محل نامعلوم دیگر، برگزار شده است.

درگیری و اعتراض نسبت به خشونت علیه زنان در لندن

به گزارش رویترز، شنبه شب و در زمان برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات وین کوزنس در لندن، بیش از هزار نفر به نشانه اعتراض در مقابل دادگاه جمع شده و با نیروهای پلیس درگیر شدند. عموم این معترضان زنانی بودند که به فقدان امنیت برای زنان معترض بودند. درگیری زمانی روی داد که پلیس به بهانه ممنوعیت تجمعات در ایام کرونا، سعی در متفرق کردن جمعیت داشت.

4

وین کوزنس، افسر پلیس بریتانیایی ۴۸ ساله متهم است که سارا اورارد، زنی ۳۳ ساله از ساکنین شهر لندن را هنگام بازگشت به خانه ربوده و به قتل رسانده است. این زن جوان بریتانیایی روز سوم مارس شب‌هنگام از آپارتمان یکی از دوستانش به قصد بازگشت به منزل خارج شد اما هرگز به مقصد نرسید. ناپدید شدن سارا اورارد در رسانه‌های بریتانیا بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و با بازداشت شدن کوزنس به اتهام دست داشتن در این جنایت ابعاد گسترده‌‌تری پیدا کرد.

ملی‌گرایی انحرافی بریتانیا

به گزارش یورونیوز، سایمون کوونی، وزیر خارجه ایرلند اعلام کرد تلاش بریتانیا برای پیشی گرفتن از اتحادیه اروپا در رسیدن به یک توافق تجاری با ایالات متحده، نوعی «ملی گرایی انحرافی» است و این پرسش را مطرح کرد که آیا هم‌چنان باید لندن را یک شریک قابل اعتماد دانست یا خیر. کوونی در جریان مصاحبه با روزنامه تایمز از همکاری بریتانیا با کانادا و اتحادیه اروپا برای رسیدن به یک توافق تجاریِ مشترک با ایالات متحده دفاع کرد و پیشنهاد داد که بهتر است درنهایت توافقی چهارجانبه میان ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا وضع شود.

7

کوونی از دولت بریتانیا نیز به دلیل اقدام یک‌جانبه‌اش در انجام کنترل‌ها در مرز ایرلند شمالی بویژه در موضوع حمل و نقل مواد غذایی انتقاد کرد. این اقدام بریتانیا اعتراض اتحادیه اروپا را نیز در پی داشت و باعث شد بروکسل تصمیم بگیرد که از لندن به دلیل نقض توافق برگزیت، به دادگاه شکایت کند. سایمون کوونی در این باره گفت که به نظرش این کار لندن، یک حرکت نمایشی و تبلیغاتی برای مخاطبان سیاسی در داخل این کشور بوده است و تاکید کرد که «یک دموکراسی متمدن و توسعه یافته اینگونه رفتار نمی‌کند».

ممنوعیت پوشش برقع در سریلانکا

به گزارش رویترز، دولت سریلانکا ممنوعیت پوشیدن برقع و تعطیلی بیش از هزار مدرسه اسلامی در این کشور را اعلام کرد. سارات ویراسکرا، وزیر امنیت عمومی سریلانکا، در نشستی خبری اعلام کرد طرحی را برای تصویب در کابینه امضا کرده است تا پوشش کامل چهره زنان مسلمان ممنوع شود. او استفاده از برقع در میان اقلیت مسلمان سریلانکا را پدیده‌ای «نوظهور» و نشانه «افراط‌گرایی مذهبی» خواند.

6

ویراسکرا با بیان این‌که طرح اخیر در راستای ملاحظات خاص امنیت ملی پیشنهاد شده، تصویب آن را قطعی دانست. پس از بمب‌گذاری‌ها در کلیساها و هتل‌های سریلانکا که به کشته شدن بیش از ۲۵۰ نفر منجر شد، دولت این کشور در سال ۲۰۱۹ استفاده از برقع را به‌طور موقت ممنوع کرده بود. به گفته ویراسکرا، دولت این کشور هم‌چنین در نظر دارد فعالیت بیش از هزار مدرسه اسلامی را به دلیل بی‌احترامی و زیر پا گذاشتن سیاست آموزش ملی ممنوع کند.

تزریق دوز سوم سینوفارم در امارات

به نوشته وال‌استریت ژورنال، مقامات امارات دوز سوم واکسن سینوفارم را به برخی شهروندان این کشور زده‌اند. این روزنامه ادعا کرده  دلیل این کار این بوده که پزشکان گفته‌اند دو دوز قبلی واکسن چینی در برخی موارد پادتن کافی برای مقابله با ویروس تولید نکرده است. با این حال مقامات امارات گفته‌اند به عنوان بخشی از یک مطالعه علمی، گروه خاصی از افراد برای مشاهده واکنش سیستم ایمنی بدن دوز سوم واکسن را دریافت می‌کنند.

9

هم‌چنین بی‌بی‌سی گزارش داده با شیوع موج جدیدی از همه گیری کرونا در ایتالیا، بخش بزرگی از این کشور، از جمله شهرهای رم و میلان وارد قرنطینه می‌شوند. فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مدارس در اکثر مناطق ایتالیا از روز دوشنبه تعطیل خواهند شد و از شهروندان خواسته شده که به جز برای رفتن به سرکار، خرید و موارد پزشکی از خانه خارج نشوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید