سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

رد کاهش تحریم ها علیه ایران /بسته حمایتی در انتظار امضای رئیس جمهور

کدخبر: ۳۹۸۷۴۳
به گفته آنتونی بلینکن، تا زمانی‌ که ایران به اجرای تعهدات خود در برجام بازنگردد، هیچ یک از تحریم‌های آنها کاهش نخواهد یافت. رابرت مالی هم مدعی شد دولت آمریکا برای احیای توافق هسته ای با ایران پیش از انتخابات این کشور شتاب نخواهد کرد.
رد کاهش تحریم ها علیه ایران /بسته حمایتی در انتظار امضای رئیس جمهور

به گزارش اقتصادنیوز، تصویب بسته حمایتی در مجلس نمایندگان آمریکا، رد کاهش تحریم ها علیه ایران توسط بلینکن، بی تاثیری انتخابات بر آهنگ احیای برجام، تایید صلاحیت سه نامزد پیشنهادی بایدن در سنا، تشدید بحران سیاسی ارمنستان با برکناری رئیس ستاد ارتش، نظرسنجی در چهار کشور اروپایی درباره واکسن کرونا و روز تاریخی برای لیبی سرخط رسانه های بین المللی را در نیم روز گذشته را شکل داده اند.

بسته حمایتی در انتظار امضای آقای رئیس جمهور

به گزارش رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه نهایی بسته حمایتی یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری جو بایدن را به منظور حمایت اقتصادی در مقابله با پیامدهای ناشی از همه‌گیری کووید۱۹ تصویب کرد  مجلس نمایندگان آمریکا، این طرح را با ۲۲۰ رای موافق و ۲۱۱ رای مخالف و بدون حمایت جمهوری‌خواهان به تصویب رساند.

این طرح که روز شنبه به تصویب سنا رسیده بود قرار است روز جمعه به امضای جو بایدن برسد. تصویب این لایحه یک پیروزی بزرگ برای جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، است و باعث خواهد شد تا میلیون‌ها خانوار آمریکایی و کسب‌وکارهای مختلف از مزایای آن بهره‌مند شوند.طبق این لایحه، به ۱۹۰ میلیون نفر از آمریکایی‌هایی که درآمد سالانه آنها کمتر از ۷۵ هزار دلار است نفری هزار و ۴۰۰ دلار ارائه خواهد شد. حدود ۱۰ میلیون نفر از آمریکایی‌هایی نیز که کار خود را از دست داده‌اند، هفته‌ای ۳۰۰ دلار در هفته دریافت می‌کنند.

1

جمهوری خواهان که عمدتا از دو بسته مشوق های مالی قبلی دولت فدرال، که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و اکثریت آنها در سنا تصویب شد حمایت می کردند، از حجم طرح آقای بایدن انتقاد کرده اند. این تنها طرحی است که بدون حمایت فراجناحی تصویب شد. جمهوری‌خواهان، که هیچ‌کدام به آن رای مثبت ندادند، می‌گویند دموکرات‌ها در میان بودجه‌های درخواستی برای مقابله با کرونا، برخی از طرح‌های غیرمرتبط خود را هم گنجانده‌اند. آن ها خواستار محدودتر و هدفمندتر شدن طرح بودند و مخالف پرداخت کمک مالی به افراد و خانواده‌هایی بودند که طی یکسال گذشته با کاهش درآمد یا از دست دادن شغل و کسب و کار روبرو نشده‌اند.

کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان گفته دموکرات‌ها حتی برای تظاهر به وحدت هم تلاشی نکردند.کنایه آقای مک‌کارتی به شعار جو بایدن است که گفته بود برای ایجاد وحدت به میدان آمده است. در پاسخ به این انتقاد جمهوری‌خواهان، روز گذشته چاک شومر، رئیس دموکرات مجلس سنا گفت اتفاقا ما در سال ۲۰۰۹-۲۰۱۰ اشتباه کردیم و به پیشنهادهای جمهوری‌خواهانی چون سوزان کالینز گوش کردیم و نتیجه این شد که بسته کمکی به قدری کوچک و مختصر شد که نتوانست در برابر بزرگی صدمات کارآیی لازم را نشان دهد.

رد کاهش تحریم ها علیه ایران

به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده با حضور در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور، به پرسش های نمایندگان پاسخ داد. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا واشینگن قصد دارد تحریم‌های ایران را کاهش دهد گفت تا زمانی‌ که ایران به اجرای تعهدات خود در برجام بازنگردد، هیچ یک از تحریم‌های آنها کاهش نخواهد یافت.

3

در این جلسه بلینکن گزارش‌ها درباره رفع توقیف بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران –از جمله در کره جنوبی- را نادرست خواند و تاکید کرد ایالات متحده برای وارد شدن ایران به مذاکرات هسته‌ای به جمهوری اسلامی، هیچ امتیازی نخواهد داد. وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست تصریح کرد که دولت بایدن قبل از لغو تحریم‌های ایران با متحدان و شرکای خود در خاورمیانه و همچنین اعضای کنگره مشورت خواهد کرد. او در پاسخ به پرسشی دیگر مدعی شد فروش سلاح به عربستان را متوقف و فرستاده ویژه ای را برای هدایت تلاش های آمریکا برای پایان جنگ در یمن تعیین کردیم.

بی تاثیری انتخابات بر آهنگ احیای برجام

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است که دولت آمریکا برای احیای توافق هسته ای با ایران پیش از انتخابات ماه ژوئن این کشور شتاب نخواهد کرد.

4

رابرت مالی به نشریه اکسیوس گفته ما قصد نداریم آهنگ مباحثات خود را بر اساس انتخابات ایران تنظیم کنیم.  دولت آمریکاسرعت مذاکرات را بر اساس انتخابات ایران تنظیم نمی‌کند؛ ملاک سرعت این است که تا چه حد این مذاکرات با دفاع از منافع امنیت ملی آمریکا سازگار باشد؛ به عبارت دیگر روند هیچ چیزی را به خاطر انتخابات ایران کند یا سریع نخواهیم کرد.

تایید صلاحیت سه نامزد پیشنهادی بایدن در سنا

سنای ایالات متحده صلاحیت سه نفر از گزینه‌های پیشنهادی جو بایدن را برای تصدی سمت‌های دادستان کل، وزیر مسکن و شهرسازی و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا تایید کرد. سنای  با ۷۰ رای موافق و ۳۰ رای مخالف صلاحیت مریک گارلند، نامزد جو بایدن برای تصدی پست دادستان کل، را تایید کرد. سمت دادستان کل (وزیر دادگستری) در کنار وزیر خارجه و وزیر دفاع، یکی از سه پست کلیدی کابینه روسای جمهوری آمریکاست.

6

هنگامی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، از احتمال نامزد کردن مریک گارلند برای سمت دادستان کل کابینه خود سخن گفت، بسیاری خیلی زود این تصمیم را تلاش دموکرات‌ها برای "جبران جفایی" دانستند که در سال ۲۰۱۶ در حق این قاضی برجسته آمریکایی صورت گرفته بود. در آن سال، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت، مریک گارلند را به عنوان جانشین قاضی فقید دیوان عالی، آنتونین اسکالیا، به مجلس سنا معرفی کرد اما میچ مک‌کانل، رهبر برجسته جمهوری‌خواهان و رئیس وقت سنا به بهانه قرار گرفتن در سال انتخابات ریاست جمهوری، از آغاز رسیدگی به روند تایید صلاحیت مریک گارلند سر باز زد. بسیاری علت معرفی مریک گارلند از سوی جو بایدن را تجربه و تخصص او در مبارزه با تروریسم داخلی و نقش تاریخی او در ماجرای بمب‌گذاری اوکلاهاما در سال ۱۹۹۵ ارزیابی کردند.

سنا همچنین با ۶۶ رای موافق و ۳۴ رای مخالف صلاحیت مارسیا فاج، که یک زن آمریکایی-آفریقایی تبار است، را به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی به تایید رساند. نمایندگان سنا سومین نامزد انتخابی جو بایدن را نیز  با ۶۶ رای موافق و ۳۴ رای مخالف صلاحیت مایکل رگن، نامزد پیشنهادی بایدن برای تصدی مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست، را تایید کرد. رگن اولین مرد آمریکایی-آفریقایی تبار است که به ریاست این سازمان رسیده است.

 نیمی از کودکان سوریه زندگی بدون جنگ را تجربه نکرده‌اند

به گزارش رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت دهمین سالگرد جنگ داخلی سوریه با اشاره به در معرض گرسنگی قرار داشتن ۶۰ درصد جمعیت این کشور گفته است، شرایط در سوریه همچنان مانند یک کابوس زنده است.

7

به گفته گوترش، در حدود نیمی از کودکان سوریه هرگز روزی بدون جنگ را تجربه نکرده‌اند. او تصریح کرده درک کامل میزان ویرانی سوریه غیر ممکن است، اما مردم این کشور بزرگترین جنایات در جهان در این قرن را شاهد بوده و تحمل کرده‌اند. ابعاد این جنایت‌ها، وجدان انسانی را شوکه می‌کند.

هم چنین یک نظر سنجی تازه از جوانان سوری، که توسط صلیب سرخ بین‌المللی انجام شده، تاثیر مخرب ۱۰ سال ناآرامی، جنگ و جنگ داخلی را بر زندگی آنها برجسته کرده است، مواردی از جمله کشته‌شدن دوستان و اعضای خانواده، از بین رفتن شهر و خانه‌ و همچنین توقف ادامه تحصیلات.  این تحقیق بر روی حدود 14 هزار نفر از جوانان بین ۱۸ تا ۲۵ سال صورت گرفته است، چه آنها که در سوریه‌اند و چه آنها که در لبنان و آلمان در تبعید به سر می‌برند.  تقریبا نیمی از این افراد یکی از دوستان یا اعضای نزدیک خانواده خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این، دو سوم این جامعه آماری مجبور به ترک خانه‌شان شدند. بیش از ۶۰ درصد مردان و یک سوم زنان هیچ درآمدی ندارند. با این حال تقریبا سه چهارم جوانان سوری اظهار داشتند که به آینده خوشبین هستند.

تشدید بحران سیاسی ارمنستان با برکناری رئیس ستاد ارتش

به گزارش بی بی سی، با اقدام نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان برای برکناری رئیس ستاد ارتش این کشور به نظر می رسد بحران سیاسی ارمنستان درحال عمیق‌تر شدن است .پاشینیان اعلام کرده است که ژنرال اونیک گاسپاریان برکنار شده است. اما رئیس جمهوری ارمنستان - که دو بار از تأیید اخراج ژنرال خودداری کرده است - معتقد است که هنوز هم می تواند موضوع را به دادگاه قانون اساسی ارجاع دهد.

8

ژنرال گاسپاریان هم بار دیگر خواستار استعفای آقای پاشینیان شده است.صحنه سیاست ارمنستان از زمان شکست سنگین خود مقابل جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ آشفته شده است. ادامه این تنش ها از نظر کارشناسان می تواند بار دیگر موجب شعله ور شدن بحران در قفقاز شود.

نظام درمانی برزیل در آستانه فروپاشی

به گزارش بی بی سی، موسسه فیوکروز برزیل هشدار داد که نظام بهداشت و درمان این کشور در شهرهای بزرگ به سبب شیوع شدید کرونا زیر فشار شدید است. در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مراقبت ویژه در بیمارستان‌های ۲۵ ایالت از ۲۷ ایالت برزیل پر شده است. بیش از ۹۰ درصد ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه، مراکز ۱۵ ایالت تیز از جمله ریودوژانیرو و سائوپائولو پر شده است. سه شنبه این کشور ۱۹۷۲ مرگ ناشی از کرونا ثبت کرد که یک رکورد جدید به شمار می‌آمد.

9

نظرسنجی در چهار کشور اروپایی درباره واکسن کرونا

یورونیوز با همکاری موسسه بریتانیایی ردفیلد&ویلتون چهار نمونه هزار و پانصد نفری را در چهار کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا برای ارزیابی دیدگاه‌های عمومی نسبت به سیاست واکسیناسیون عمومی مورد پرسش قرار داده است. بر اساس نتایج این نظرسنجی، در حالی که مردم ایتالیا کمترین مخالفت را با دریافت واکسن مجانی کرونا ابراز می‌کنند، مردم بریتانیا بیشترین تمایل را به واکسینه شدن در برابر ویروس کرونا دارند؛ آلمانی‌ها نیز پس از فرانسوی‌ها بیشترین مخالفت را در برابر تزریق واکسن کووید-۱۹ از خود نشان می‌دهند.

10

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که مردم آلمان بیشترین نارضایتی را از برنامه واکسیناسیون اجرا شده توسط دولت این کشور دارند. نتایج این نظرسنجی همچنین حاکیست که کمتر از ۵۰ درصد مردم چهار کشور فرانسه، ایتالیا، آلمان و بریتانیا با اعمال محدودیت سفر برای افرادی که واکسینه نشده‌اند، مخالفند ولی در این میان تنها فرانسوی‌ها با صدور گذرنامه واکسن مخالف حداکثری دارند.

روز تاریخی برای لیبی

به گزارش یورونیوز، ارلمان لیبی، پس از دو روز جلسه و رایزنی‌های فشرده، به کابینه عبدالحمید دبیبه، میلیاردر ۶۱ ساله به‌‌عنوان دولت موقت رای داد. در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه درپارلمان لیبی ۱۲۱ نماینده از میان ۱۳۲ عضو حاضر پارلمان به آقای دبیبه و کابینه وی رای دادند.

12

از زمان امضای توافق صلح میان نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر و نظامیان متحد فائز سراج در اکتبر سال گذشته، این نخستین گام جدی برای بازگشت آرامش به کشور مصیبت زده لیبی به شمار می‌رود. عبدالحمید دبیبه ۲۵ فوریه به‌عنوان رئیس بازوی اجرایی شورای ملی لیبی، با کمک سازمان ملل متحد و برای اداره امور کشور تا زمان تشکیل دولت موقت از سوی پارلمان برگزیده شد. وی از شهر مصراته در غرب لیبی می‌آید.

نبود دولت مرکزی در یک دهه گذشته لیبی را به گذرگاه حرکت مهاجران از کشورهای آفریقایی به اروپا بدل کرده بود. گزارش‌های تکان‌ دهنده بسیاری از نابه‌سامانی وضعیت آوارگان در این کشور منتشر شده است. عبدالحمید دبیبه پس از رای اعتماد پارلمان و درحالی که به‌شدت منقلب به نظر می‌رسد گفت: «لیبی واحد و یکپارچه» است. عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی این روز را یک روز تاریخی برای کشورش توصیف کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید