سرخط خبری مهمترین رسانه های جهان؛

تایید مقدمات آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران/پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا

کدخبر: ۴۰۵۸۰۴
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قصد ایران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را تحریک آمیز خواند.همچنین اروپایی ها از ایران خواسته اند بیش از این مسیر دیپلماسى را پیچیده نکند.
تایید مقدمات آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران/پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، تایید مقدمات لازم برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، اعلام پایان جنگ در افعانستان پس از بیست سال، چشم‌انداز نگران کننده صندوق بین‌المللی پول از منطقه یورو در سال ۲۰۲۱، اتحادیه اروپا دومین تخریب‌کننده بزرگ جنگل‌ها در جهان، ممنوعیت دائمی آسترازنکا در دانمارک، اجرای طرح پاسپورت‌های واکسن در اتحادیه اروپا و  و حملات پهبادی و موشکی به نیروهای آمریکایی و نظامیان ترکیه در اقلیم کردستان عراق سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

تایید مقدمات لازم برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم

به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی بازدید ناظران این نهاد از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز اعلام کرد که ایران مقدمات لازم برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز را تقریبا کامل کرده است.  ایران به آژانس اطلاع داده است که قصد دارد شش سانتریفیوژ جدید نسل آی‌آر۱ را در زیرزمین سایت نطنز نصب کند و به‌این‌ترتیب، شمار سانتریفیوژهای نسل اول خود را به ۱۰۲۴ عدد برساند.

47

در واکنش به این مسئله، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قصد ایران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را تحریک آمیز خوانده و ادعا کرده برداشتن چنین گامی جدی بودن تهران در مذاکرات هسته‌ای در وین، پایتخت اتریش، را زیر سوال می‌برد. اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، با تاکید بر تعهد دولت جو بایدن به تداوم مذاکرات هسته‌ای گفت که ایالات متحده و ایران گفت‌وگوهای «غیرمستقیم» خود را با هدف احیای توافق برجام در وین از سر می‌گیرند. او تصریح کرده ایالات متحده تمایلی به افزودن بر گمانه‌زنی‌های موجود در مورد علل و منشاء حملات آخر هفته گذشته در تاسیسات هسته‌ای نطنز ندارد.

دولت‌های فرانسه ، آلمان و بریتانیا با صدور بیانیه مشترک نگرانی شدید خود را از آغاز غنی‌سازی۶۰ درصدی اورانیوم با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته را اعلام کردند و از ایران خواسته اند بیش از این مسیر دیپلماسى را پیچیده نکند. این بیانیه ادعا می کند ایران نیاز متقاعدکننده‌ای برای غنی‌سازی در این سطح ندارد. آن ها ادعا کرده اند این تصمیمی خطرناک و مخالف با حسن نیت در گفت و گوها است.

اعلام پایان جنگ در افعانستان پس از بیست سال

به گزارش بی بی سی، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه به طور رسمی تصمیم خود را برای پایان دادن به «طولانی ترین جنگ» آمریکا اعلام کرد. بایدن تایید کرده که پس از خروج کامل نیروهای کشورش از افغانستان، آمریکا به حمایت خود از افغانستان ادامه خواهد داد اما این حمایت نظامی نخواهد بود. جو بایدن در یک سخنرانی درباره افغانستان گفت: زمان آن رسیده که طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان یابد. به گفته او روند خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، ‌هم‌زمان با بیستمین سالگرد حملات القاعده به برج‌های نیویورک، پایان می‌یابد.

43

این در حالی است که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، روز گذشته هشدار داده که بعد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، قابلیت آمریکا برای گردآوری اطلاعات و اقدام علیه تهدیدهای افراط‌گرایان در آن کشور، کاهش می یابد.

تقاضای خسارت ۹۰۰ میلیون دلار بابت بسته شدن کانال سوئز

به گزارش آسوشیتدپرس، مصر بابت بسته شدن کانال سوئز توسط کشتی اِوِرگیوِن تقاضای ۹۰۰ میلیون دلار خسارت کرده است. این کشتی غول پیکر باری در اثر طوفان شن از مسیر خود منحرف شد و شش روز این آبراه مهم بین‌المللی را مسدود کرد.اسامه ربیع مدیر کانال سوئز گفته تقاضای رسمی برای پرداخت خسارت از سوی دادگاه ارائه شده است.

49

کشتی عظیم باری اِوِرگیوِن روز ۲۳ مارس در اثر طوفان شن به سمت خشکی رفت و در حالت اُریب میان دوطرف تنگه سوئز قرار گرفت. قرار گرفتن این کشتی ۴۰۰ متری  در این وضعیت مسیر حدود ۴۰۰ کشتی دیگر را مسدود کرد.  دولت مصر برای این مدت کارمزد بسته بودن کانال سوئز به اضافه هزینه اقامت کارگران این کشتی را طلب کرده است. این کشتی روز ۲۹ مارس بالاخره توانست به مسیر اصلی بازگردد. مسئولان کانال سوئز گفته‌اند که مصر بابت هرروز بلوکه شدن این کانال بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلار  از دست داده است.

بر اساس تخمین شرکت بیمه آلیانتس این حادثه در سراسر جهان بین شش تا ۱۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورده است. کشتی اِوِرگیوِن متعلق به شرکت ژاپنی   شوئی کیسن کیشاست و با پرچم پاناما حرکت می‌کرد. رییس کانال گفته این کشتی تا پرداخت تمامی خسارت در توقیف باقی می‌ماند.

چشم‌انداز نگران کننده صندوق بین‌المللی پول از منطقه یورو در سال ۲۰۲۱

به گزارش یورونیوز، صندوق ‌بین‌المللی پول اعلام کرد که خطر کاهش رشد اقتصادی اروپا در کوتاه‌مدت به دلیل کندی روند واکسیناسیون و شیوع انواع جهش‌ یافته ویروس کرونا بیش از احتمال افزایش آن است.

41

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین پیش‌بینی خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان برآورد کرده که رشد اقتصادی اروپا در سال جاری میلادی به ۴.۵ درصد برسد که ۰.۲ واحد درصد کمتر از برآورد پیشین این نهاد بین‌المللی در اکتبر گذشته است. بر پایه این پیش‌بینی، متوسط نرخ رشد اقتصادی در کشورهای عضو منطقه یورو نیز به ۴.۴ درصد می‌رسد که در این میان بالاترین نرخ نصیب اسپانیا(۶.۸ درصد) و فرانسه(۵.۸ درصد) خواهد شد.

اتحادیه اروپا دومین تخریب‌کننده بزرگ جنگل‌ها در جهان

به گزارش دویچه وله، بنیاد جهانی طبیعت WWF اتحادیه اروپا را دومین تخریب‌کننده بزرگ جنگل در جهان نامیده است. به گزارش این بنیاد، در مجموع ۱۶ درصد از جنگل‌زدایی در منطقه مدارگان (گرمسیری) در قالب تجارت‌ بین‌المللی به پای اتحادیه اروپا نوشته شده است.

42

بر سکوی نخست تخریب‌کنندگان جنگل‌ها در جهان چین ایستاده است که ۲۴ درصد از تخریب جنگل‌های منطقه حاره‌ای به نام او ثبت شده. هند با ۹ درصد در مکان سوم و پیش از آمریکا (با ۷ درصد) ایستاده است. بر پایه گزارش بنیاد جهانی طبیعت، این پژوهش بر پایه تصاویر ماهواره‌ای و تحقیقاتی که بر روی مبادلات تجاری صورت گرفته، انجام شده است.

ممنوعیت دائمی آسترازنکا در دانمارک

مطالعه‌ای که از سوی کنسرسیوم ایمنی‌شناسی ویروس کرونا بریتانیا انجام شده نشان می‌دهد واکسن  آسترازنکا نسبت به واکسن فایزر در افراد بالای ۸۰ سال واکنش ایمنی سلولی قوی‌تری ایجاد می‌کند. همچنین پنج تا شش هفته پس از اولین دوز این دو واکسن بیشتر این افراد در بدنشان پادتن تولید می‌شود.

45

 با این حالی درپی تایید احتمال بسیار پایین لختگی خون در اثر تزریق واکسن کرونای آسترازنکا، دانمارک به عنوان اولین کشور جهان استفاده از این واکسن را به طور کلی ممنوع کرد. دانمارک همچنین اولین کشوری بود که در ماه مارس استفاده از این واکسن را به حالت تعلیق درآورده بود.

در پی نگرانی ها بابت عوارض واکسن های آسترازنکا و جانسون اند جانسون که از تکنولوژی های مشابهی بهره می برند، مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌های آمریکا نیز روز گذشته پس از نشستی چهار ساعته درباره ایمنی واکسن کرونای جانسون اند جانسون هیچ نظری ارائه نکرد و اعلام نظر در این‌ مورد را تا نشست بعدی خود در هفت تا ده روز آینده به تعویق انداخت.

اجرای طرح پاسپورت‌های واکسن در اتحادیه اروپا

به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا قصد دارد تا پایان ماه ژوئن (خرداد) طرح پاسپورت‌های واکسن را در سراسر کشورهای عضو این اتحادیه عملیاتی کند. این طرح از ابتدای ماه ژوئن به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌شود و تا ۲۱ همان ماه به صورت کامل اجرایی خواهد شد.  مقامات اروپایی گفته‌اند این گواهی سبز دیجیتال تنها یک پاسپورت واکسیناسیون ساده نخواهد بود و اطلاعاتی نظیر تاریخچه تست کرونای فرد و همچنین ابتلای او در گذشته را در بر خواهد داشت. برخی از کشورهای عضو اتحادیه نظیر یونان و اسپانیا که بیشتر به گردشگری وابسته هستند و می‌خواهند روند ورود گردشگران تسریع شود، برای شروع زودتر این طرح تلاش می‌کردند.

44

پیشتر مخالفت‌هایی با این اقدام اتحادیه اروپا ابراز شده بود و شماری از منتقدان این روش صدور پاسپورت واکسن و کنترل افراد را تبعیض‌آمیز خوانده بودند. مخالفان می‌گویند چنین روندی مغایر با حقوق بشر است چرا که بین شهروندانی که واکسن زده‌اند و بقیه شهروندان تبعیض قائل می‌شود و نهایتا به نوعی اختلاف طبقاتی و اجتماعی گسترده دامن می‌زند. 

حملات پهبادی و موشکی به نیروهای آمریکایی و نظامیان ترکیه در اقلیم کردستان عراق

به گزارش العربیه،  وزارت داخله اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد مقر نیروهای ائتلاف بین‌المللی در فرودگاه اربیل با پهپاد بمب‌گذاری‌شده مورد هدف قرار گرفت. طبق این بیانیه، این پهپاد با ماده شدیدا منفجره‌شونده TNT مجهز شده بود. انفجار این پهپاد به یکی از ساختمان‌های فرودگاه آسیب وارد کرد اما خسارت جانی در پی نداشت. حمله چهارشنبه شب اولین حمله گزارش شده با استفاده از یک پهپاد علیه نیروهای آمریکایی مستقر در اربیل است.

48

دولت ترکیه هم چهارشنبه از کشته‌شدن یکی سربازانش و مجروح شدن یک کودک در حمله موشکی به مجتمع نظامی در منطقه بعشیقه در شمال عراق، خبر داد. وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که 3 فروند موشک به سوی پایگاه نظامی محل استقرار نیروهای این کشور در منطقه بعشیقه در شمال عراق پرتاب شده است. بنا به این گزارش یکی از موشک‌ها به پایگاه بعشیقه اصابت کرده و دو فروند موشک دیگر به روستایی در آن نزدیکی اصابت کرده و باعث زخمی شدن یک کودک شدند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید