سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

سه موفقیت بایدن در سه ماهه اول/ بهار عربی دوم کلید می خورد؟

کدخبر: ۴۰۸۲۹۰
اقتصادنیوز: یوسف بن‌علوی نسبت به رخ دادن بهار عربی دوم در خاورمیانه هشدار داد.
سه موفقیت بایدن در سه ماهه اول/  بهار عربی دوم کلید می خورد؟

به گزارش اقتصادنیوز، سه موفقیت بایدن در سه ماهه اول، بهار عربی دوم خاورمیانه، استعفای پاشینیان، فریب نمایندگان با تکنیک جعل عمیق و درخواست ممنوعیت بیت‌کوین سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

سه موفقیت بایدن در سه ماهه اول

خبرگزاری فرانسه، در آستانه فرارسیدن صدمین روز کار دولت جو بایدن به تحلیل مهم‌ترین موفقیت‌ها و چالش‌های پیش‌روی او پرداخت. بر اساس این گزارش بایدن در طول این سه ماه سه موفقیت عمده داشته است. اولین موفقیت در حوزه واکسیناسیون بود. بایدن وعده داده بود در صد روز نخست دولت او صد میلیون دوز واکسن کرونا به شهروندان آمریکایی تزریق شود. این هدف در کمتر از دو ماه محقق شد و هفته گذشته تعداد واکسن‌های تزریق شده در آمریکا به ۲۰۰ میلیون دوز رسید.  

دومین موفقیت بزرگ دولت بایدن در سه ماه گذشته برنامه احیای اقتصادی است که به خاطر پاندمی کرونا در بخش‌های بزرگی به رکود کشیده شد. بایدن موفق شد برای شکوفایی اقتصاد یک بسته حمایتی نزدیک به دو تریلیون دلاری را به تصویب کنگره برساند.تاثیر این اقدام و موفقیت کارزار واکسیناسیون در نظرسنجی‌ها و افزایش محبوبیت بایدن در میان هواداران دو حزب اصلی آمریکا هم متبلور است. بازنگری در مولفه‌های اصلی سیاست خارجی دیگر اقدام دولت بایدن در سه ماه گذشته بود. او اولویت اصلی خود در عرصه سیاست خارجی را ترمیم لطمه‌های دولت دونالد ترامپ به روابط آمریکا و مهم‌ترین متحدانش عنوان می‌کند.

0

این گزارش متذکر می‌شوددولت بایدن در کنار این موفقیت‌ها با چالش‌های مهمی نیز روبروست که احتمالا به مرور آشکارتر و شدیدتر می‌شوند. یکی از این چالش‌ها تعامل با کنگره خواهد بود. جو بایدن وعده داده بود عملکردی فراحزبی داشته باشد اما تا کنون برنامه‌های خود را با اتکا به همان اقلیت شکننده در کنگره پیش برده است. ضمن این‌که با وجود توفیق قابل توجه دولت بایدن در ترمیم روابط با متحدان آمریکا، یکی دیگر از چالش‌های او می‌تواند کندی تصمیم‌گیری در برابر رقیبان باشد. در واقع دولت جدید آمریکا در عرصه سیاست خارجی هنوز آزمایش خود را در بحران‌های واقعی پس نداده است: چین، روسیه، جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی کشورهایی هستند که هر لحظه ممکن است به چنین بحران‌هایی دامن بزنند.

بهار عربی دوم خاورمیانه؟

به گزارش میدل‌ایست‌نیوز، ، یوسف بن علوی، وزیر خارجه سابق عمان در گفت وگو با تلویزیون عمان اظهار کرده در حال حاضر شرایط به طور کلی برای وقوع دومین بهار عربی در منطقه خاورمیانه به مانند بهار عربی اول از طریق درهم‌آمیختن آتش فراهم است و تاکید کرد از آینده منطقه عربی نگران است.

4

بن علوی با بیان اینکه وقوع بهار عربی دیگر به چگونگی جرقه این بهار عربی بستگی دارد، گفت که پیش از وقوع آن می توان مهارش کرد اما پس از وقوع، کنترل کردنش سخت است. او اشاره کرد، شاخص‌ها و اشاره‌هایی درباره احتمال وقوع بهار عربی دوم وجود دارند.

استعفای پاشینیان

به گزارش آسوشیتدپرس، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که ضمن انجام موقت وظایف خود، از مقام خود کناره‌گیری می‌کند. ارمنستان در آستانه انتخابات زودهنگام پارلمانی قرار دارد و بر اساس قوانین این کشور، برای برگزاری انتخابات زودرس، نخست‌وزیر باید استعفا کند و پارلمان برای دو بار متوالی نمی‌تواند کسی را به‌عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب کند.

1

ارمنستان در طول یک‌‌سال گذشته با با بحران سیاسی ناشی از شکست جنگ سال گذشته با آذربایجان درگیر بوده است و در ماه‌های گذشته بارها تجعمات اعتراض آمیز علیه پاشینیان با هدف استعفای او برگزار شده است. با این حال او همچنان از حمایت چشمگیری برخوردار است و طی هفته‌های گذشته هواداران او تظاهراتی علیه فشار اپوزیسیون برای استعفای پاشینیان انجام داده‌اند. از زمان امضای توافق آتش بس با جمهوری آذربایجان با هدف پایان دادن درگیری‌های مسلحانه در ناحیه ناگورنو- قره‌باغ، مخالفان آقای پاشینیان به شدت او را تحت فشار قرار داده و بخشی از مردم او را به خیانت متهم می‌کنند.

فریب نمایندگان با تکنیک جعل عمیق

به گزارش رویترز، پس از پارلمان‌های بریتانیا و کشورهای بالتیک، چند نماینده پارلمان هلند نیز فریب تکنیکی به نام «جعل عمیق» را خوردند و به جای صحبت با رییس دفتر الکسی ناوالنی، منتقد زندانی ولادیمیر پوتین، با تصویری ساخته هوش مصنوعی تماس گرفتند. چند نماینده پارلمان هلند ویدئوکنفرانسی را در نرم‌افزار «زوم» با لئونید ولکوف، رییس دفتر الکسی ناوالنی، ترتیب دادند اما بدون آنکه متوجه باشند، به جای او با تصویری ساخته فناوری «جعل عمیق» صحبت کردند.

2

این چند نماینده که عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان هلند هستند تصور می‌کردند که در حال گفت‌وگو با لئونید ولکوف هستند. ولکوف پس از آغاز دور جدید سرکوب‌ها در روسیه به پایتخت لیتوانی رفته است. اما در واقع کسی که در این نشست خود را به عنوان لئونید ولکوف معرفی کرده بود، یک تصویر متحرک بود که با هوش مصنوعی و از طریق فناوری «جعل عمیق» (Deepfake) ساخته شده بود. پیشتر نمایندگان بریتانیا و چند کشور حوزه بالتیک نیز به همین شیوه، با کسی که خود را لئونید ولکوف معرفی کرده بود، جلسه برگزار کردند.

درخواست ممنوعیت بیت‌کوین

به گزارش یورونیوز،کمک مالی یک میلیون یورویی موریتز اشمیت، توسعه دهنده وب و معامله‌گر سابق بیت‌کوین، به حزب سبزهای آلمان خبرساز شد. به گفته اشمیت، او رقم اهدایی را به دلیل شکل‌گیری غیرمنتظره «حباب قیمتی» رمزارز بیت‌کوین به دست آورده و به همین دلیل به دنبال فرصتی مغتنم برای بخشیدن قسمت زیادی از این ثروت بدون زحمت بوده است. او در سال ۲۰۱۱ هر بیت‌کوین را به رقم ۲ هزار یورو خرید و کمی پیش از کاهش اخیر قیمت آن، حدود ۹۰ درصد دارایی دیجیتالی خود را فروخت.

3

اشمیت در مجموع ۲ میلیون یورو از محل خرید و فروش بیت‌کوین سود کرده است. با این حال، طی سه سال گذشته به جمع منتقدان رمزارزها پیوسته است. او نگران آثار زیست محیطی رواج رمزارزها با تشدید مصرف سوخت‌های فسیلی برای تولید برق مورد نیاز برای استخراج برای آنهاست. به همین دلیل او به حامیان حزب سبزها پیوسته که از اتخاذ سیاست‌های زیست محیطی مورد نیاز برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله تغییرات اقلیمی حمایت می‌کنند.

به اعتقاد اشمیت تصویب مقرراتی در جهت قابل ردیابی کردن رمزارزها نتیجه چندانی در بر داشته ندارد، مگر این که قیمت بیت‌کوین را به سطحی برساند که دیگر جذابیت آن به عنوان یک دارایی قابل اتکا و یک ارز جهانی قابل مبادله از بین برود؛ به همین دلیل او معتقد است که استخراج و معامله بیت‌کوین باید کلا ممنوع شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید