اختلاف آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره ریشه کووید-۱۹

گزارش محرمانه آمریکا درباره منشاء کرونا

کدخبر: ۴۳۶۴۹۲
اقتصادنیوز: انتشار بخش‌های طبقه‌بندی نشده از گزارش جامع نهادهای اطلاعاتی و امنیتی که در اختیار رئیس جمهور بایدن قرار گرفته، نشان دهنده اختلافاتی است که بین آژانس های فدرال در مورد اینکه «آیا کروناویروس از نشت آزمایشگاهی نشأت گرفته یا به طور طبیعی پدیدار شده است؟» وجود دارد.
گزارش محرمانه آمریکا درباره منشاء کرونا

به گزارش اقتصادنیوز؛ جولیان بارنز گزارشگر امنیت ملی نیویورک‌تایمز که سازمان های اطلاعاتی واشنگتن را پوشش می‌دهد، در گزارشی با تأکید بر اینکه«بررسی اطلاعاتی هیچ نتیجه قطعی درباره پیدایش کروناویروس نمی‌دهد»، گزارش داد: بر اساس بخش‌های طبقه‌بندی نشده از گزارش ارائه شده به کاخ سفید که روز جمعه منتشر شد ، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نتوانستند به درستی مشخص کنند که آیا پاندمی ویروس کرونا نتیجه نشت تصادفی از آزمایشگاه بوده است یا طی روندی طبیعی‌تر پدید آمده است.

عدم قطعیت درباره منشاء کروناویروس

به گفته دفتر مدیر اطلاعات ملی، سازمان های اطلاعاتی کشور بدون همکاری بیشتر چین یا منابع اطلاعاتی جدید به نتیجه نمی‌رسند.

رئیس جمهور بایدن در بیانیه ای گفت که ایالات متحده به کار خود برای درک ریشه های این ویروس ادامه می دهد و از چین خواست در مورد آنچه منجر به ظهور پاندمی در اواخر سال 2019 شد شفاف تر عمل کند.

بایدن گفت: «ما همه تلاش خود را برای ردیابی ریشه های این شیوع که باعث درد و مرگ فراوان در سراسر جهان شده، انجام خواهیم داد ، به طوری که ما بتوانیم همه اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از تکرار آن انجام دهیم. اطلاعاتی در مورد منشاء این همه گیری در جمهوری خلق چین وجود دارد، اما از ابتدا، مقامات دولتی در چین به جای تلاش شفاف، در راستای جلوگیری از دسترسی بازرسان بین المللی و اعضای جامعه جهانی بهداشت عمومی تلاش کرد اند».

افشای گزارش محرمانه آمریکا درباره منشاء کروناویروس +جزئیات

با تشدید بحث ها درباره منشاء بیماری کرونا و نقش چین، آقای بایدن سه ماه پیش به سازمان های اطلاعاتی کشور دستور داد تا گزارشی در مورد منبع ویروس تهیه کنند.

پس از بررسی‌های صورت گرفته، شورای اطلاعات ملی و چهار آژانس اطلاعاتی دیگر گزارش دادند که معتقدند ویروس عامل کووید -19 « به احتمال زیاد با انتقال آلودگی از طریق قرار گرفتن در معرض حیوان آلوده به طور طبیعی، و یا نزدیکی به منشأ ویروس» ایجاد شده است.

اختلافات و اشتراکات برآورد نهادهای فدرال آمریکا

قبل از انجام بازبینی ، تنها دو سازمان از نظریه مواجهه طبیعی حمایت می‌کردند. اما در گزارش جدید آمده است که شورای اطلاعات و سایر نهادهای طرفدار نظریه انتقال طبیعی صرفاً به نتایج پایانی خود اطمینان چندانی ندارند؛ و این نشان می دهد که اطلاعات پشت این نتایج قوی وقابل اتکا نیست و ارزیابی‌ها همچنان می‌توانند تغییر کنند.

در طرف دیگر بحث، یکی از آژانس ها گفت که با اطمینان متوسط به این نتیجه رسیده است که این همه‌گیری نتیجه "یک تصادف مرتبط با آزمایشگاه" در چین است. بر اساس بخش طبقه‌بندی نشده گزارش، تحلیلگران این آژانس بر ماهیت مخاطره آمیز کار در مورد کروناویروس‌ها تمرکز دارند.

این آژانس همچنین گفت که این حادثه به احتمال زیاد در اثر "آزمایش، دست زدن به حیوانات یا نمونه برداری توسط موسسه ویروس شناسی ووهان" بوده است.

دو آزمایشگاه در ووهان قبل از پاندمی، روی ویروس کرونا کار می کردند ، اما سازمان های اطلاعاتی بیشتر روی کارهایی که در موسسه ویروس شناسی ووهان انجام شده است تمرکز کرده اند.

در اعلامیه مدیر اطلاعات ملی، موافقت آژانس با نظریه نشت آزمایشگاهی مشخص نشده است. اما مقامات فعلی و سابق گفتند در اف‌بی‌آی اعتقاد بر این بود که ویروس در آزمایشگاه ایجاد شده است. یکی از مقامات سابق گفت که اف‌بی‌آی معتقد است احتمالاً ویروس از تکنسین های آزمایشگاه به مردم نفوذ کرده است.

افشای گزارش محرمانه آمریکا درباره منشاء کروناویروس +جزئیات

همه سازمان های اطلاعاتی توافق کردند که بعید است این ویروس با هدف هر نوع سلاح بیولوژیکی ایجاد شده باشد، همان موضعی که دولت ایالات متحده بیش از یک سال پیش اعلام کرد.

بر اساس نتایج طبقه‌بندی نشده، آژانس‌ها همچنین توافق کردند که مواجهه‌های اولیه که باعث شیوع بیماری شده است "حداکثر تا نوامبر 2019" رخ داده است.

داده‌های ناکافی

در این گزارش آمده است که مقامات اطلاعاتی آمریکا درباره منشاء ویروس، معتقد نیستند که مقامات چینی در زمان شیوع این ویروس از آن مطلع بوده باشند. آن‌ها ارزیابی می‌کنند که مقامات چین پیش از ظهور شیوع اولیه کووید -19 از این ویروس آگاهی نداشتند.

افشای گزارش محرمانه آمریکا درباره منشاء کروناویروس +جزئیات

بررسی سه ماهه با دستور بایدن برای اعمال تخصص علمی بیشتر در بررسی ریشه های همه گیری انجام شد. سازمان‌های اطلاعاتی از این دوره برای بررسی مجموعه ای از داده ها که به طور کامل بررسی نشده بودند، استفاده کردند.

این داده ها که از موسسه ویروس شناسی ووهان گرفته شده است ، هیچ اطلاعات اضافی ارائه نمی دهد که سازمان های دیگر را متقاعد کند که نشت آزمایشگاهی امکان‌پذیر است.

با این حال به گفته مقامات اطلاعاتی، بخش مهمی از داده‌های مفقود شده نمونه های بالینی ویروس از موارد اولیه در چین است.

گزارش طبقه‌بندی نشده می‌گوید، گرفتن نمونه ویروس از موارد اولیه در چین می تواند به شناسایی "مکان مورد نظر" یا "قرار گرفتن در معرض شغل خاص" کمک کند.

 برخی از مقامات آمریکایی معتقدند چین دسترسی بیشتری به نمونه هایی از این دست دارد که مایل به اشتراک گذاری نبوده است. و همین عدم تمایل به همکاری باعث شک در برخی از تحلیلگران شده است.

افشای گزارش محرمانه آمریکا درباره منشاء کروناویروس +جزئیات

همچنین مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقد نیستند که دولت چین لزوماً می‌داند که چگونه ویروس ایجاد شده است، اما برخی معتقدند مقامات پکن نگران این هستند که یک تحقیق واقعی و جامع ممکن است چه چیزهایی را کشف کند و چه نتایجی در پی داشته باشد.

در بخش طبقه بندی نشده گزارش آمده است: "این اقدامات تا حدی منعکس کننده عدم اطمینان دولت چین در مورد این است که تحقیقات می تواند به کجا منجر شود و همچنین نشانگر ناامیدی جامعه بین المللی از این مسئله برای اعمال فشار سیاسی بر چین است."

 اتهام نژادپرستانه؟

بررسی نظریه ای مبنی بر اینکه ویروس به طور تصادفی در آزمایشگاه ایجاد شده است باعث ناراحتی برخی افراد شده، به ویژه کسانی که معتقدند این اتهام نژادپرستانه است.

سونال شاه، رئیس بنیاد آسیایی –آمریکایی، تمام تلاش جامعه اطلاعاتی برای بررسی ریشه های همه گیری را زیر سؤال برد و گفت که این می تواند خطر خشونت علیه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار را افزایش دهد. او گفت: «اگرچه گزارش امروز دولت هیچ نتیجه گیری واضحی ندارد ، اما احتمالاً زمینه ساز اطلاعات نادرست خواهد شد».

دیگران از این ارزیابی‌ها دفاع کرده و گفته اند که هیچ یک از این دو نظریه ذاتاً نژادپرستانه نیستند. آنها استدلال کرده اند که درک واضح تر از منشاء بیماری پاندمیک می تواند به جلوگیری از بروز دوباره بحران سلامت جهانی کمک کند.

آقای بایدن گفت ایالات متحده همکاری خود را با سایر کشورها و سازمان بهداشت جهانی برای دسترسی به اطلاعات بیشتر از چین ادامه خواهد داد. وی گفت: "ما باید یک گزارش کامل و شفاف از این فاجعه جهانی داشته باشیم. هیچ چیز کمتری قابل قبول نیست."

افشای گزارش محرمانه آمریکا درباره منشاء کروناویروس +جزئیات

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید