سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

ایران و آمریکا در آستانه یک درگیری لعنتی! /عملیات نجات مفقودان در اروپا

کدخبر: ۴۲۶۷۹۸
وال استریت ژورنال مدعی شده که مقام‌های اروپایی با توجه به پیشرفت‌های اخیر در برنامه هسته‌ای ایران طرحی سه محوره برای طولانی‌تر کردن «زمان گریز هسته‌ای» ایران پیشنهاد داده‌اند.
ایران و آمریکا در آستانه یک درگیری لعنتی! /عملیات نجات مفقودان در اروپا

به گزارش اقتصادنیوز،  «طرح جدید اروپایی‌ها در برجام»، «ایران و آمریکا در آستانه یک درگیری لعنتی»، «توطئه برای انفجار دفتر مرکزی حزب دموکرات»، «شکست ماموریت آمریکایی‌ها در افغانستان»، «بازگشت ناآرامی به خیابان‌های لبنان»، «معرفی عامل قتل تحلیل‌گر عراقی» و «درخواست سازمان بهداشت جهانی از چین برای تحقیق دوباره درباره منشا ویروس» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

طرح جدید اروپایی‌ها در برجام

وال استریت ژورنال مدعی شده که مقام‌های اروپایی با توجه به پیشرفت‌های اخیر در برنامه هسته‌ای ایران طرحی سه محوره برای طولانی‌تر کردن «زمان گریز هسته‌ای» ایران پیشنهاد داده‌اند. از دید آن‌ها، پیشرفت‌های هسته‌ای ایران تلاش بایدن برای احیای توافق ۲۰۱۵ را پیچیده‌تر می‌کند. بر اساس این گزارش مقامات آمریکایی و اروپایی تخمین می‌زنند که ایران اکنون می‌تواند ظرف ۲ تا ۳ ماه بتواند به سطحی از انباشت مواد هسته‌ای برسد که برای  ساخت سلاح هسته‌ای نیاز است.

5

بر اساس این طرح، اروپایی‌ها توافق کرده‌اند که سانتریفیوژ‌های ایران را از بین نبرند. اما از سوی دیگر خواستار کنار گذاشته شدن ماشین آلات پیشرفته و زیرساخت‌های لازم برای تولید سانترفیوژ‌ها هستند. به همین ترتیب، کاهش ظرفیت کارخانه‌های تولید قطعات اصلی سانتریفیوژ، با مهر و موم کردن ماشین آلات می‌تواند دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را طولانی‌تر کند. برا ساس این گزارش، مقامات آمریکایی  اطمینان دارند که بازگشت به محدودیت‌های توافقنامه ۲۰۱۵ زمان گریز هسته‌ای ایران را به حدود یک سال می‌رساند اما برخی دیگر از این می‌ترسند که اقداملتی از این دست هم کافی نباشد. هر چند ایران هنوز با این موضوع موافقت نکرده است.

این گزارش در حالی منتشر شده که هنوز دور جدید مذاکرات کمیسیون برجام در وین آغاز نشده است. روز گذشته لیز کاستیو نیه تو، یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا اعلام کرد مقامات ایرانی به این اتحادیه اطلاع دادند که مایلند دور بعدی گفتگوها درباره برجام را در وین هنگامی که دولت جدید بر سر کار آمده از سر بگیرند. به گفته او در این میان، پرهیز از هرگونه تشدید و اقداماتی که منجر به تضعیف تلاش های گسترده دیپلماتیک ما برای اطمینان از اجرای کامل برجام می شود، مهم است. روز پنج‌شنبه هم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا طی یک کنفرانس خبری بر ضرورت تلاش مشترک برای دستیابی به نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد و گفت مذاکرات احیای توافق اتمی با چالش‌های بسیاری روبروست و اکنون توپ در زمین ایران است.

ایران و آمریکا در آستانه یک درگیری لعنتی!

نیویورکر به نقل از ژنرال مارک میلی، رییس ستاد نیروهای مسلح آمریکا ادعا کرده پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا و روشن شدن پیروزی جو بایدن، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل، به دونالد ترامپ فشار می‌آورد تا ارتش آمریکا به ایران حمله کند. میلی گفته که او برای جلوگیری از عملی شدن این حمله به سختی تلاش کرد و هشدار داد که اگر حمله به ایران را آغاز کند، آمریکا گرفتار یک درگیری لعنتی خواهد شد. به ادعای این گزارش، مایک پنس و سایر مشاوران خارجی آقای ترامپ از جمله مشوقان ایده بنیامین نتانیاهو برای حمله به ایران بودند.

4

نیویورکر در ادامه نوشته که در ماه‌های بعد از انتخابات آمریکا، به نظر می‌رسید که ترامپ حاضر به هر کاری برای بقا در قدرت است و موضوع ایران بارها در نشست‌های کاخ سفید عنوان شد. میلی بر این اعتقاد بوده که ترامپ شخصا تمایلی به درگیری نداشته بلکه از حمله موشکی در واکنش به اقدامات [منسوب به] ایران علیه منافع آمریکا در منطقه طرفداری می‌کرد. با این حال، میلی نگران بوده که ترامپ در پی غلبه احساسات، تصمیمی بگیرد که به یک جنگ منجر شود. نیویورکر اضافه کرده است، نگرانی دیگر ژنرال میلی این بود که رییس جمهوری شکست خورده در انتخابات، ارتش آمریکا را در خیابان‌ها برای جلوگیری از انتقال آرام قدرت به جو بایدن، به کار گیرد.

توطئه برای انفجار دفتر مرکزی حزب دموکرات

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد دو مرد کالیفرنیایی به توطئه برای انفجار دفتر مرکزی حزب دموکرات در ایالت کالیفرنیا در ساکرامنتو، متهم شدند.  بر اساس این گزارش، ایان بنجامین راجرز ۴۵ ساله و جرد کوپلند ۳۷ ساله در حال توطئه برای انفجار دفتر مرکزی حزب دموکرات کالیفرنیا پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بودند.  بنا بر اعلام وزارت دادگستری ایالات متحده،‌ این دو تلاش داشتند برای این کار، حمایت یک گروه مخالف دولت را هم جلب کنند. این بیانیه به جزئیات این که این دو نفر از چه گروهی درخواست حمایت کرده‌اند، اشاره نکرده است.

8

با این حال خبرگزاری رویترز با استتناد به یک پرونده دیگر مدعی شده کوپلند از اعضای یک گروه شبه‌نظامی وابسته به گروه «تری پرسنترز» (سه‌درصدی‌ها) بود و در تلاش برای جذب افراد دیگری جهت پیوستن به این نقشه، به گروه راست افراطی «پراد بویز» (پسران مغرور) نیز ایمیل زده بود. بنا بر بیانیه وزارت دادگستری، دو متهم همچنین پیام‌های بیشماری را با مضمون «منفجر کردن ساختمان‌ها» رد و بدل کرده‌ بودند. ماموران فدرال در ۱۵ ژانویه و با حکم بازرسی، خانه‌های این دو شخص را جست‌وجو کرده و بین ۴۵ تا ۵۰ قبضه سلاح، هزاران گلوله، و پنج بمب لوله‌ای را کشف و ضبط کردند.

شکست ماموریت آمریکایی‌ها در افغانستان

به گزارش یورونیوز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ضمن اذعان شکست از ماموریت ایالات متحده آمریکا در افغانستان، واشینگتن را متهم کرد که با خروج «عجولانه» باعث بدتر شدن اوضاع شده است. لاوروف افزود شرایط فعلی، خطری واقعی در انتقال بی‌ثباتی به کشورهای همسایه وجود دارد.

6

این سخنان در حالی ایراد شده که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در شرایطی در حاشیه کنفرانس بین‌المللی آسیای مرکزی و جنوبی در ازبکستان با عمران خان نخست وزیر پاکستان دیدار کرد که پیش از آن دو طرف یکدیگر را به چالش کشیده بودند. غنی، در جریان سخنرانی‌اش در کنفرانس تاشکند گفت که حدود ۱۰ هزار جنگجوی جهادی خارجی اخیرا به افغانستان آمده‌اند و در کنار طالبان می‌جنگند. غنی گفته بود عمران خان و ژنرال‌های پاکستانی بارها به او وعده بودند  که تسلط طالبان بر افغانستان را به سود پاکستان نمی‌دانند و از تمام نفوذ خود استفاده می‌کنند تا طالبان را متقاعد بسازند که به راه حل سیاسی تن دهند،اما به گفته او برخلاف، همان شبکه‌هایی که در پاکستان از طالبان حمایت می‌کنند، حالا آشکارا ویرانی‌های ناشی از حملات طالبان در افغانستان را جشن می‌گیرند. عمران خان نخست وزیر پاکستان به سخنان آقای غنی واکنش تندی نشان داد و گفت سرزنش کردن پیاپی  پاکستان برای آنچه در افغانستان می‌گذرد، بسیار غیرمنصفانه است. او گفت: «ما در پاکستان به جز عملیات نظامی علیه طالبان، تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا آنها بر سر میز مذاکره بیایند و یک راه حل سیاسی در افغانستان پیدا شود».

بازگشت ناآرامی به خیابان‌های لبنان

به گزارش میدل‌ایست نیوز، در پی انصراف سعدخریری از تشکیل کابینه در روز پنج‌شنبه، طی روزهای گذشته خیابان‌های لبنان بار دیگر صحنه اعتراضات خیابانی شده است.  معترضان که اغلب آنها از هواداران حریری و وابسته به جریان المستقبل هستند، اقدام به مسدود کردن راه‌ها و جاده‌ها کرده‌اند و بعضی نقاط شاهد درگیری شدید میان ارتش لبنان و معترضان بود که طی آن، نیروهای نظامی و امنیتی برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک تیرهوایی و استفاده از گلوله پلاستیکی کردند و در مقابل، معترضان با سنگ به نیروهای ارتش پاسخ دادند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا انصراف سعد حریری از تشکیل دولت لبنان را « نا‌‌امید‌کننده» خواند و در بیانیه‌ای گفت: «رهبران در بیروت باید فورا اختلافات حزبی را کنار بگذارند و دولتی تشکیل دهند که به مردم لبنان خدمت کند.»

1

لبنان از بحران شدید اقتصادی رنج می‌برد که بانک جهانی آن را یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ مدرن توصیف کرده است. پس از کناره گیری حریری از تشکیل کابینه، ارزش پول ملی لبنان کاهش چشمگیری یافت و روز جمعه هر دلار آمریکا برابر 23 هزار لیره لبنان معامله شد. این در حالی است که قیمت یک دلار آمریکا چند روز پیش در شرایطی بی‌سابقه در بازار سیاه از مرز 19 هزار لیره لبنان گذر کرده بود.

پس از استعفای حریری، با توجه به این‌که هیچ جایگزینی برای تصدی سمت نخست‌وزیری لبنان وجود ندارد، امیدها برای تشکیل دولتی که بتواند به وضعیت اقتصادی این کشور سر و سامان بدهد به حداقل رسیده است. دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیری حسن دیاب در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد، ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند.  حریری دومین نامزد تشکیل دولت لبنان ظرف ۱۲ ماه گذشته است. پیشتر مصطفی ادیب تلاش کرده بود که دولت تشکیل دهد ولی ناکام مانده بود،رهبران لبنان طی یک سال گذشته مرتبا یکدیگر را مقصر بحران‌های کشور معرفی می‌کنند. جامعه جهانی از زمان انفجار بندر بیروت تعهد کرده‌اند که میلیون‌ها دلار به لبنان اختصاص خواهند داد منوط به این‌که دولت جدید تشکیل شود.

معرفی عامل قتل تحلیل‌گر عراقی

به گزارش العربیه، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، از دستگیری عاملان قتل هشام الهاشمی، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی این کشور خبر داد. تلویزیون دولتی نیز ساعاتی پس از بیانیه مصطفی کاظمی، اعترافات متهم به قتل این تحلیلگر عراقی را پخش کرد. هشام الهاشمی، یکی از سرشناس‌ترین تحلیل‌گران نظامی در عراق، تیرماه سال گذشته پس از پایان یک مصاحبه تلویزیونی در بغداد هدف حمله «دو فرد موتورسوار» قرار گرفت، و با شلیک گلوله کشته شد.

2

در برنامه تلویزیون دولتی عراق، فردی که لباس زندان بر تن داشت در ویدئویی گفت که ستوان احمد الکنانی نام دارد و از افسران پلیسی بوده است که با وزارت کشور عراق همکاری می‌کرده است. احمد الکنانی در این اعترافات چگونگی برنامه‌ریزی و انجام ترور این تحلیلگر و کارشناس را به همراه چهار نفر دیگر بیان کرده و گفت که هشام الهاشمی را به ضرب چهار گلوله کلت خود کشته و چهار همدستش هم متواری هستند. دولت عراق در بیانیه خود اعلام کرده این افراد وابسته به یک گروه «خارج از قانون» بودند. این بیانیه توضیح بیشتری در خصوص این گروه ارائه نکرده است.

درخواست سازمان بهداشت جهانی از چین 

خبرگزاری رویترز به نقل از تنی چند از دیپلمات‌های غربی گزارش داده سازمان بهداشت جهانی برای بررسی دقیق‌تر منشاء ویروس کرونا خواستار تحقیقات بیشتر در چین و به طور مشخص بازرسی از آزمایشگاه ووهان شده ولی در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد که دولت چین با ماموریت تحقیقاتی دوم موافقت کند. تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی این پیشنهاد را درجلسه غیرعلنی کشورهای عضو این نهاد در روز جمعه مطرح کرده است. ادهانوم روز پنج‌شنبه هم در یک نشست خبری گفته بود ماموریت تحقیقاتی اول در چین نتایج قانع کننده‌ای نداشته و اطلاعات ناقص در مورد روزهای اول شیوع ویروس در آن کشور به تحقیقات در مورد منشاء همه‌گیری ویروس کرونا لطمه زده است.

3

دیپلمات‌های غربی می‌گویند سازمان بهداشت جهانی در طرح خود خواستار انجام تحقیقات بیشتر در چین و نه هیچ کشور دیگری شده و به طور مشخص بر بازرسی از عملکرد آزمایشگاه ویروس‌شناسی شهر ووهان تاکید کرده است. دولت چین فرضیه نشت ویروس ازآزمایشگاه ووهان را مسخره توصیف و بارها تاکید کرده سیاسی کردن مسئله به انجام تحقیقات صحیح لطمه می‌زند.

عملیات نجات مفقودان در اروپا

به گزارش بی‌بی‌سی، امدادگران در آلمان و بلژیک در تلاشند تا کسانی را که در میان آوار و سیلاب به جا مانده از سیل گرفتار شده‌اند نجات دهند. بیش از ۱۲۰ نفر در این سیل جان باخته‌اند. بعد از اینکه باران بی‌سابقه در آلمان و بلژیک به سیل منجر شد صدها نفر مفقودند. باران سنگین در سوییس، هاند و لوگزامبورگ نیز باریده است.

7

نخست وزیر هلند در یکی از استان‌های جنوبی اعلام وضعیت اضطراری کرده است. رهبران اروپا، تغییرات اقلیمی را عامل آب‌و هوای بی‌سابقه در این منطقه می‌دانند. کارشناسان می‌گویند گرمایش زمین احتمال بارش سیل‌آسا را   افزایش می‌دهد. فرانک والتر اشتاینمایر، رییس جمهوری آلمان گفته است از ویرانی به جا مانده از سیل بهت زده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید