سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ایران /افغانستان، ویتنام دوم می شود؟

کدخبر: ۴۲۶۱۳۳
در شرایطی که بلومبرگ ادعا کرده که مذاکرات برجام احتمالا در نیمه ماه اگوست (اواخر مرداد ماه) از سر گرفته می شود، وزارت خارجه آمریکا به کنگره اعلام کرده که با هدف ایجاد دسترسی جمهوری اسلامی به دارایی‌های بلوکه شده خود در ژاپن و کره جنوبی، بخشی از تحریم‌های تجاری ایران را لغو کرده است.
لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ایران /افغانستان، ویتنام دوم می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، احتمال آغاز مذاکرات از اواخر مرداد، تهدید ماکرون علیه کسانی که واکسن نزده اند، لغو بخشی از تحریم‌های تجاری ایران، تداوم گفت‌وگوهای غیرمستقیم آمریکایی-ایرانی‌، حضور ناوهای ایرانی در رزمایش بزرگ دریایی روسیه، احساس خطر در اسرائیل نسبت به قرارداد با اردن، رفع تحریم گازی ونزوئلا، رد موضع اسلوونی به عنوان موضع اتحادیه اروپا، افغانستان در خطر ویتنام دوم و نقره داغ 500 میلیون یورویی گوگل در فرانسه سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

آغاز مذاکرات از اواخر مرداد؟

خبرگزاری بلومبرگ در پی آن که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از تحویل پرونده مذاکرات هسته‌ای به دولت ابراهیم رئیسی خبر داد، از قول منابعی در ایران ادعا کرده که مذاکرات برجام احتمالا در نیمه ماه اگوست (اواخر مرداد ماه) از سر گرفته می شود.

22

 پیش از این، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام، روز دوشنبه گفته بود ۹۰ درصد از مسیر توافق هسته‌ای طی شده و احتمالا تحریم‌های اساسی آمریکا علیه ایران از ماه آینده، اگوست، برداشته می‌شود. یک مقام اروپایی نیز به این بلومبرگ گفته ایران می‌خواهد ادامه مذاکرات هسته‌ای در دولت رئیسی انجام شود. علی رغم نگرانی ها از بابت تاخیر قابل توجه در آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای، مقامات اروپایی به این خبرگزاری گفته‌اند که تاخیر در مذاکرات تا روی کار آمدن دولت رئیسی شانس توافق هسته‌ای را کاهش نمی‌دهد.

در واکنش به خبر بلومبرگ، لاورنس نورمن، همکار وال استریت ژورنال در بروکسل گفته چنین اخباری  گمانه‌زنی است و هنوز هیچ برنامه‌ای برای مذاکرات جدید تدوین نشده است.

لغو بخشی از تحریم‌های تجاری ایران

به گزارش واشنگتن فری بیکن، وزارت خارجه آمریکا به کنگره اعلام کرده که با هدف ایجاد دسترسی جمهوری اسلامی به دارایی‌های بلوکه شده خود در ژاپن و کره جنوبی، بخشی از تحریم‌های تجاری ایران را لغو کرده است. بنا بر این گزارش، این معافیت تحریمی که به امضای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده درآمده، انتقال وجوه ایران در حساب‌های محدود شده به صادرکنندگان در ژاپن و جمهوری کره (کره جنوبی) را مجاز می‌داند.

23

وزارت خارجه آمریکا در خصوص هدف از این اقدام به کنگره اعلام کرد: «صدور مجوز برای استفاده از این وجوه برای بازپرداخت به صادرکنندگان در این حوزه‌ها (کره جنوبی و ژاپن) موجب می‌شود که این نهادها صادرات کالا و ارائه خدمات به ایران را ابقا کنند و یک محرک مداومی در روابط دوجانبه مهم ایجاد شود و ذخایر خارجی ایران نیز کاهش یابد.» یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص معافیت‌های تحریمی ایران توضیح داده است که بلینکن با امضای معافیت تحریمی در حقیقت به ژاپن و کره جنوبی 90 روز دیگر مهلت می‌دهد تا معاملات خود را با ایران تکمیل کنند.

با این حال، با اعلام وزارت خارجه آمریکا، این معافیت‌ها اجازه انتقال وجوه به ایران را نمی‌دهد و برای بازپرداخت به آن دسته از شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که قبل از تشدید تحریم‌های دولت قبلی آمریکا، اقلام و خدمات غیرتحریمی‌ را به ایران صادر کرده بودند.

تداوم گفت‌وگوهای غیرمستقیم آمریکایی-ایرانی‌

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود از تداوم گفت‌وگوهای غیرمستقیم برای آزادی آمریکایی-ایرانی‌های زندانی در ایران خبر داد. پرایس اظهار داشت گفت‌وگوهای غیرمستقیم برای آزادی این زندانی‌های که از زمان دولت دونالد ترامپ آغاز شده بود، به طور فعال ادامه دارد و دولت ترجیح می‌دهد بدون هیاهوی رسانه‌ای این گفت‌وگوها را ادامه دهد.

26

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد که گفت‌وگوها در این زمینه از مذاکرات بر سر توافق هسته ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش، جدا است و ارتباطی با این مذاکرات ندارد.

حضور ناوهای ایرانی در رزمایش بزرگ دریایی روسیه

به گزارش آسوشیتدپرس، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه از حضور ناوهای ایرانی در رزمایش بزرگ روسیه خبر داد که قرار است در روز ۲۵ ژوئیه، سوم مرداد، برگزار شود. شویگو  گفت در رژه دریایی سن‌پترزبورگ علاوه بر ایران، ناوهایی از هند و پاکستان هم حضور خواهند داشت. او نامی از ناوهای ایرانی نبرد، اما طی دو ماه گذشته اعزام ناوهای مکران و سهند ایران که با گذشتن از غرب آفریقا راهی دریای سیاه شده‌اند، خبرساز بوده است.

27

رزمایش دریایی سن‌پترزبورگ به مناسبت ۳۲۵-مین سالگرد تاسیس نیروی دریایی این کشور برگزار می‌شود و قرار است ۵۴ ناو دریایی در این رزمایش شرکت کنند. وزیر دفاع روسیه می‌گوید رژه امسال باشکوه‌ترین رژه به مناسبت سالگرد تاسیس نیروی دریایی خواهد بود و چهار هزار نیرو در آن حضور خواهند داشت.

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو، هم شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزبونی از آماده شدن متن قراردادی برای تبدیل «معاهده روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی و روسیه» به توافق‌نامه ۲۰ ساله سیاسی، امنیتی، نظامی، دفاعی و اقتصادی خبر داد.

احساس خطر در اسرائیل نسبت به قرارداد با اردن

به گزارش تایمز، بنیامین نتانیاهو، رهبر جناح اپوزیسیون در اسرائیل، با انتقاد از اردن به خاطر موافقت با احداث خط لوله‌ای از نفت که با خطوط لوله هم‌پیمانان ایران نیز مرتبط خواهد شد، از تصمیم دولت اسرائیل برای افزایش صادرات آب به اردن انتقاد کرد. خط لوله مورد اشاره نتانیاهو یک خط لوله پیشنهادی است که قرار است خطوط نفتی عراق را به اردن و سپس به مصر متصل کند. ساخت این خط لوله اولین بار در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد شد، اما احداث آن هنوز آغاز نشده است.

29

نتانیاهو در کنست اسرائیل گفته که ساخت این شبکه«به ایران قدرت اقتصادی عظیمی می‌دهد تا اقتصاد، برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه ای خود را توسعه دهد.  نتانیاهو در مورد چگونگی اتصال یافتن خط لوله‌های نفتی ایران از طریق عراق به آن دو کشور توضیحی نداده، اما با توجه به روابط کنونی ایران و عراق، هرگونه مشارکت در این پروژه با عراق را به نفع ایران دانست. او خطاب به نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که او «نمی‌فهمد که وقتی به ملک عبدالله، پادشاه اردن، آب می‌دهد، به طور همزمان نفت هم می‌دهد - به چه کسی؟ به ایران.»

بنت هم در کنست به اظهارات نتانیاهو پاسخ داد و گفت دولت او در حال تقویت روابط با اردن به خاطر پیشبرد منافع اسرائیل است و نتانیاهو را متهم کرد که با سخنانش این روند را به خطر می‌اندازد. اردن از متحدان اسرائیل در منطقه به‌شمار می‌آید و انتقاد علنی مقامات ارشد اسرائیلی از پادشاهی اردن تاکنون امری بسیار نادر بوده است. اردن مدتی است با خشکسالی شدیدی روبه‌رو شده و دولت نفتالی بنت به تازگی با دو برابر کردن صادرات آب به آن کشور موافقت کرد.

رفع تحریم گازی ونزوئلا

به گزارش یورونیوز، واشینگتن با صدور مجوز صادرات گاز مایع به ونزوئلا تحریم‌های اعمال شده در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در حوزه مواد هیدروکربنی را کاهش داد. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند بدون مجازات صادرات پروپان را به این کشور آمریکای جنوبی برای مصارف پخت و پز انجام دهند. کمبود این گاز باعث شده بود که مردم برای پخت و پز به کوره‌ها روی آورند. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که این مجوز برای دوره دوازده‌ ماهه داده شده است.

24

راس دالن، مدیر شرکت کاراکاس کپیتال مارکتز ادعا کرده: «این یک اقدام بشردوستانه است زیرا در کشوری که بیشترین ذخایر نفتی در جهان را دارد، مردم به جای پروپان در حال حاضر روی چوب و ذغال پخت و پز می‌کنند.»

واشنگتن در زمان ترامپ به مدت سه سال فشارهای دیپلماتیک و تحریم‌های اقتصادی را افزایش داد تا نیکلاس مادورو را از قدرت برکنار کند. هدفی که موفق نبود. واشنگتن و کاراکاس در سال ۲۰۱۹ روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند و این کشور بیشتر از گذشته در بحران‌های سیاسی، اقتصادی و انسانی فرو رفت. ونزوئلا اخیرا اجازه ورود کمک‌های خارجی به این کشور را صادر کرده است، اقدامی که طبق گفته برخی ناظران تمایل کاراکاس به تعامل با واشنگتن را نشان می‌دهد.

موضع اسلوونی موضع اتحادیه اروپا نیست

به گزارش دویچه وله، جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته اظهارات نخست‌وزیر اسلوونی در مراسم سالانه گروهک مجاهدین خلق نظر اتحادیه اروپا نیست و این اتحادیه دیدگاهی منعطف و متعادل نسبت به ایران دارد. پیش از این سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک پست توییتری از کسانی که در این گردهم‌آیی شرکت کرده‌اند، تحت عنوان «سیاستمداران خود فروخته» یاد کرده بود؛ کسانی که به گفته او «به بهایی نازل» در «سیرک» مجاهدین شرکت کرده‌اند.

21

بورل همچنین از گفت‌وگویش با جواد ظریف در ارتباط با همین مسئله خبر داد. به گفته مسئول سیاست خارجی اروپا، وزیر خارجه ایران در یک تماس تلفنی از او پرسیده است که آیا اقدام و نظر نخست‌وزیر اسلوونی با توجه به ریاست دوره‌ای این کشور، نظر رسمی اتحادیه تلقی می‌شود. پاسخ بورل این بوده است که تنها اظهارات رئیس شورای اروپا، چارلز میشل باید نظر رسمی اتحادیه تلقی شود و نظر نخست‌وزیر یک کشور عضو، حتی اگر ریاست دوره‌ای اتحادیه را هم بر عهده داشته باشد لزوما نظر این اتحادیه نیست.

افغانستان ویتنام دوم می شود؟

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا پس از دیدارش با لوید آستین، همتای آمریکایی‌اش در پنتاگون در گفت وگو با بی‌بی‌سی مدعی شده افغانستان ویتنام دوم نخواهد شد، چرا که خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان بخشی از یک انتقال برنامه‌ریزی شده است و طالبان اکنون متوجه شده‌اند که به رسمیت شناختن آنها توسط جامعه جهانی چه اهمیتی دارد.

12

 

والاس تأکید کرد که آینده طالبان در گرو این است که تا چه حدی جامعه جهانی آنها را به رسمیت خواهد شناخت و به رسمیت شناختن طالبان وابسته به این است که آنها تا چه اندازه به صلح صادق می‌مانند.

نقره داغ 500 میلیون یورویی گوگل در فرانسه

به گزارش رویترز،  شرکت گوگل به دلیل رعایت نکردن قوانین مربوط به حق اشتراک خبرها و گزارش‌هایی که منتشر کرده است، محکوم به پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو غرامت به رسانه‌های فرانسوی شده است. این حکم توسط یک نهاد ناظر بر قوانین رقابت در بازار فرانسه صادر شده و شرکت گوگل برای پرداخت این میزان جریمه دو ماه وقت دارد و در صورت پرداخت نکردن تا مهلت تعیین شده، روزانه تا سقف ۹۰۰ هزار یورو جریمه خواهد شد.

28

شرکت گوگل متهم شده است که از توافق موقت کپی‌‌‌رایت با رسانه‌های فرانسوی تخطی کرده است و باید در دو ماه آینده پیشنهادی برای پرداخت حق مالکیت اخبار و گزارش‌هایی که از این رسانه‌ها می‌گیرد و منتشر می‌کند، ارائه دهد.

یک روز پیش از این سوندار پیچای، مدیر اجرایی شرکت گوگل در گفت و گو با بی بی سی هشدار داده بود که مدل غربی اینترنت آزاد در معرض تهدید و حمله رقیبان است. به ادعای او  کشورهای زیادی جریان آزاد اطلاعات را مسدود می‌کنند و در غرب خیلی‌ها قدر دسترسی به اینترنت آزاد و عاری از سانسور را نمی‌دانند‌. گوگل مدت‌هاست که به ظن نقض حریم شخصی کاربران و تبادل اطلاعات و پرداخت مالیات تحت فشار قرار دارد.

تهدید ماکرون علیه کسانی که واکسن نزده اند

به گزارش یورونیوز، پس از آنکه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از اعمال برخی محرومیت‌ها علیه کسانی که هنوز واکسن کرونا نزده‌اند خبر داد، سایت گرفتن وقت برای تزریق واکسن به خاطر حضور شمار بالای متقاضیان از کار افتاد. ماکرون نسبت به شیوع گونه دلتای ویروس کرونا در فرانسه هشدار داد و تاکید کرد که داشتن گذرنامه(گواهی) سلامت برای حضور در اماکن عمومی در فرانسه به زودی اجباری می‌شود. گواهی دیجیتال سلامت، اطلاعات مربوط به واکسینه شدن هر فرد یا انجام تست کرونا  را دارا است.

30

در این شرایط دولت آلمان بر خلاف فرانسه اعلام کرد که قصد ندارد واکسیناسیون شهروندان را حتی برای افراد شاغل در بخش‌های درمانی اجباری کند. آنگلا مرکل در حالی بر این موضع کشورش تاکید کرد که اجباری شدن واکسن کووید۱۹ در کشورهای اروپایی به یک موضوع جدی و مورد بحث تبدیل شده است. مرکل با تاکید بر اهمیت عزم و اراده مردم و نیز انجام تبلیغات برای واکسیناسیون گفت که آلمان هنوز در ابتدای این کارزار قرار دارد و با تغییر آنچه قبلا گفته شده؛ یعنی نبود اجبار برای واکسیناسیون نمی‌توان اعتماد مردم را جلب کرد.

از سوی دیگر هم مسئولان مناطق مختلفِ کشور اسپانیا در حال بازگرداندن مقررات منع رفت و آمد و ایجاد محدودیت‌های جدی در زندگی و معاشرت‌‌های شبانه هستند. این تصمیم در پی ظهور نشانه‌هایی از موج تازه همه‌گیری ویروس کرونا و گستردگی ابتلا به سویه دلتا به خصوص در میان جوانان واکسینه نشده اتخاذ شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید