سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

بمب ساعتی خاموش زیر پای تهران

کدخبر: ۴۲۳۵۳۰
در حالی که وزیر خارجه روسیه موانع موجود در مذاکرات احیای برجام را از سوی کشورهای غربی معرفی کرده، سخنگوی کاخ سفید با متهم کردن ایران، مدعی شده عدم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس به مذاکرات احیای برجام آسیب وارد می‌کند.
بمب ساعتی خاموش زیر پای تهران

به گزارش اقتصادنیوز، مانع غرب بر سر احیای برجام، ممانعت از مشاهده داده‌‌های تاسیسات هسته‌ای تا زمان توافق، رفع تحریم از سه شهروند ایرانی، بمب ساعتی خاموش زیر پای تهران، نسخه جدید روسی طرح امنیت جمعی در خلیج فارس، تخلیه بگرام و سقوط شش تا دوازده ماهه کابل، تشکیل ستاد بحران در عراق در پی قطع سراسری برق، روز تاریخی برای دیپلماسی اقتصادی، حمله بزرگ باج‌افزاری در آمریکا و ایمنی بالاتر با واکسیناسیون ناهمگن سرخط رسانه های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

مانع غرب بر سر احیای برجام

به گزارش آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری گفت که موانع موجود در مذاکرات احیای برجام از سوی کشورهای غربی است. او موضع ایران در قبال پرونده هسته‌ای را صادقانه و شفاف ارزیابی کرده و گفت این غرب است که برای تحمیل تعهدات جدیدی بر تهران تلاش می‌کند. او افزود آمریکا به طور یک جانبه از توافق هسته‌ای خارج شده و در نتیجه، آشکارا از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تخطی کرده و احتمالا بازگشت آمریکا به برجام متضمن احیای کامل و بی قید و شرط تمامی تعهدات است.

9

از سوی دیگر جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم در کنفرانس خبری خود در پاسخ به پرسشی در این رابطه با عدم تمدید توافق میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته ما از آغاز این مذاکرات انتظار داشتیم که در مسیر دستیابی به توافق با ایران با چالش‌هایی روبرو شویم و عدم همکاری ایران با آژانس به مذاکرات احیای برجام آسیب وارد می‌کند. ساکی افزوده: «از ابتدا هم پیام و هدف ما از مذاکرات دستیابی به توافق دیپلماتیک بوده است و من امروز هم این را تکرار می‌کنم؛ توافقی که در چارچوب آن دسترسی قابل اعتمادی به اقدامات هسته ای ایران و این که آن‌ها به چه اندازه به دستیابی [ادعایی] به سلاح هسته‌ای نزدیک شده‌اند، داشته باشیم».

ممانعت از مشاهده داده‌‌های تاسیسات هسته‌ای تا زمان توافق

سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع در ایران مدعی شده جمهوری اسلامی قصد دارد تا زمانی که توافق برجام احیا نشده، مانع از مشاهده داده‌های تاسیسات هسته‌ای خود توسط ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود. سی‌ان‌ان ادعا کرده  چنین کاری به منظور فشار بر طرف‌های مذاکره کننده در وین اتریش برای برگرداندن آمریکا به برجام است.

1

بنا بر توافقی موقت، دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای کشور فعالیت می‌کنند اما دسترسی به ذخایر آن محدود شده است. این توافق در ابتدا سه ماهه بود و سپس برای یک ماه دیگر تمدید شد اما مهلت آن پایان یافته و مذاکرات برای تمدید آن تا کنون نتیجه‌ای به همراه نداشته است. سی‌ان‌ان به نقل از منبع خود نوشته در اختیار گذاشتن این تصاویر به نحوه پیشبرد مذاکرات بستگی دارد و چنان‌چه دو طرف به توافق برسند، در آن صورت در همکاری و درک بهتر از جمله شفافیت باز خواهد شد.

رفع تحریم از سه شهروند ایرانی

به گزارش رویترز، وزارت خرانه‌داری آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که سه ایرانی دیگر به نام‌های محمدرضا دزفولیان، بهزاد فردوس و مهرزاد فردوس را از فهرست تحریم‌ها بیرون کرده است. دولت دونالد ترامپ در شهریور سال گذشته این سه نفر را به خاطر ارتباط با شرکت ماموت دیزل و گروه صنعتی ماموت مشمول تحریم کرده بود. این شرکت به ارتباط با برنامه تولید موشک‌های بالستیک ایران متهم شده است.

4

به گزارش دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، این دو نهاد اقتصادی ایران تولیدکننده و تامین‌کننده اصلی اقلامی با کاربرد دوگانه برای کاربرد در برنامه موشک‌های بالستیک ایران بودند. سخنگوی وزارت خزانه‌داری گفته است که لغو تحریم این سه نفر ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای دولت‌های آمریکا و ایران ندارد.

بمب ساعتی خاموش زیر پای تهران

موسسه تحقیقاتی بین‌المللی اینتل‌لب که در زمینه مشاوره اطلاعات فعالیت دارد، از فرونشست زمین در تهران که در برخی نقاط به سالانه ۲۵ سانتیمتر می‌رسد با عنوان یک «بمب ساعتی خاموش» یاد کرده که جمعیت ۱۳ میلیونی و زیرساخت‌های پایتخت ایران را تهدید می‌کند. این موسسه با استناد به اطلاعات و داده‌های ماهواره‌ای و مقایسه تصاویر ضبط شده از ژانویه ۲۰۲۰ تا ماه مه ۲۰۲۱ به این نتیجه رسیده که بیش‌ترین حد فرونشست زمین در تهران به طور متوسط ۴ سانتی‌متر در سال بوده هرچند در بعضی از نقاط این تغییرات به ۲۵ سانتی متر رسیده است.

2

اینتل‌لب با اشاره به احتمال وقوع بحران‌هایی چون قطعی برق، ترکیدگی لوله گاز، تغییر شکل ریل‌ها، فرورفتگی و کج شدن ساختمان‌ها، و ترک خوردن جاده‌ها، با بیان این که فرونشست زمین تهران را در دهه‌های گذشته مورد بررسی قرار داده، گزارش داده این روند جمعیت رو به رشد ۱۳ میلیونی تهران و زیرساخت‌های مهم پایتخت را به خطر می‌اندازد.

نسخه روسی جدید طرح امنیت جمعی در خلیج فارس

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد این کشور در حال به روز رسانی طرح قبلی‌ خود درباره مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس است. او پس از دیدار با همتای بحرینی‌اش در مسکو گفت: «دوستان‌مان به طرح پیشین ما درباره مفهوم امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس علاقه نشان دادند. حالا با توجه به حوادث اخیر، در حال به روز کردن این مفهوم هستیم.» لاوروف گفته مسکو آماده است تا نسخه جدید طرح خود را «در آینده بسیار نزدیک» به طرف‌های علاقه‌مند ارائه کند.

8

روسیه در مرداد ۹۸ و پس از رشته رخدادهایی از قبیل توقیف نفت‌کش‌ها از سوی سپاه پاسداران، حملات خرابکارانه علیه نفت‌کش‌ها، و سرنگونی یک پهپاد آمریکایی از سوی ایران، سندی را درباره امنیت خلیج فارس به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد. در آن زمان کلی کرافت، نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل، مدعی شده بود  نیازی به چنین طرح‌هایی نیست بلکه باید کشورها را وادار کرد که قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کند. بدین ترتیب با مخالفت آمریکا و عدم استقبال سایر کشورهای غربی طرح کنار گذاشته شد. طرح مذکور شامل مواردی از قبیل عدم پذیرش رویارویی گسترده نظامی در منطقه، فراخوان برای همکاری جمعی برای دستیابی به راه‌حل‌های مبتنی بر تنش‌زدایی و ایجاد یک سیستم امنیتی جهانی برای منطقه خلیج فارس بود.

تخلیه بگرام؛ سقوط شش تا دوازده ماهه کابل؟

در حالی که پس از گذشت نزدیک به ۲۰ سال، روز گذشته اعلام شد که همه سربازان آمریکایی و دیگر نیروهای ناتو پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل را تخلیه کرده‌اند، سی‌ان‌ان گزارش داده جو بایدن، در دیدار چند روز گذشته با همتای افغانستانی خود اطلاع داشت این کشور شرایط خوبی ندارد.

3

بگرام، بزرگ‌ترین مقر نیروهای آمریکایی در افغانستان بود و در اوج حضور آنها تا ۱۰۰ هزار سرباز آمریکایی را در خود جای داده بود. خبر تخلیه بگرام یکی از مهم‌ترین نشانه‌های دال بر نزدیک شدن خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان است، روندی که آمریکا و متحدانش می‌خواهند تا ۱۱ سپتامبر به انجام برسانند. سی‌‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه مدعیست ارزیابی‌های جدید نشان می دهد گروه طالبان  ممکن است در بازه زمانی 6 تا 12 ماه دوباره کنترل افغانستان را به دست بگیرد.

از سوی دیگر، جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده تا آخر ماه جاری فرماندهی نیروهای آمریکا در افغانستان به ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» واگذار می‌شود. بر این اساس با انتقال فرماندهی نیروهای این کشور در افغانستان از ژنرال اسکات میلر این مقام به ژنرال کنت فرانک مکنزی، فرماندهی سنتکام رسیده و ژنرال مایلر برای اتخاذ تدابیر انتقال فرماندهی به ژنرال مکنزی تا چند هفته دیگر در افغانستان می ماند.

تشکیل ستاد بحران در عراق در پی قطع سراسری برق

به گزارش العربیه، در پی قطعی برق در اکثر استان‌های عراق در روزهای پنج‌شنیه و جمعه، مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق هم برای حل مشکل برق، ستاد بحران تشکیل داد. ستاد بحران متشکل از وزرای نیرو، نفت، دارایی و کشور است که باید با وزارت نیرو همکاری کنند و بحران برق را هرچه سریع‌تر حل کنند. مصطفی کاظمی استان‌ها را نیز موظف کرده که در تولید برق سهیم باشند. بحران برق که از چند هفته گذشته پس از حملات به چند دکل انتقال برق آغاز شد، سه‌شنبه با توقف صادرات برق و گاز از ایران به اوج خود رسید.

6

هم‌چنین گزارش‌ها حاکی از آن است که صدها تن از مردم عراق روز جمعه در اعتراض به قطع پیاپی و طولانی‌مدت آب و برق همزمان با افزایش شدید دمای هوا دست به تجمع در بغداد، پایتخت این کشور، زدند. ماجد مهدی هفتوش، وزیر برق سابق عراق، هفته گذشته و در پی فشار شدید افکار عمومی در مورد کمبود برق در سراسر کشور استعفا داد. بروز بی‌ثباتی پس از استعفای وزیر برق عراق و قطعی سراسری برق در روزهای اخیر، نگرانی‌ها در مورد وقوع اعتراضات تازه را تشدید کرده بود.

روز تاریخی برای دیپلماسی اقتصادی

به گزارش یورونیوز، با اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، ۱۳۰ کشور عضو این سازمان بین‌المللی با تصویب اخذ مالیات دست‌کم ۱۵درصدی از شرکت های بزرگ و چندملیتی و غول‌های فناوری به توافق رسیدند. پیش از این، ایالات متحده به رهبری جو بایدن پیشنهاد اصلی تصویب پایه حداقل نرخ مالیات جهانی برای شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی را در این سازمان مطرح کرد. این گامی بزرگ برای دولت دموکرات جو بایدن تلقی می‌شود که یکی از مهم ترین شعارهایش در کارزار انتخاباتی «افزایش درآمد طبقه محروم و متوسط از طریق افزایش مالیات سرمایه داران» بود. جنت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، تصویب چنین طرحی را به مثابه «یک روز تاریخی برای دیپلماسی اقتصادی» خواند.

7

موفقیت این طرح در عرصه جهانی آن جایی ارزش پیدا می کند که تمام کشورهای گروه بیست، بزرگترین اقتصادهای جهان، از جمله چین و هند نیز با اخذ پایه حداقلی نرخ مالیات ۱۵ درصدی موافقت کردند. گزارش های متعدد کمیسیون اروپا در سال های اخیر نشان می دهد که ثروتمندترین شرکت های جهان از جمله گوگل و مایکروسافت و آمازون با استقرار در بهشت های مالیاتی از جمله در ایرلند و لوکزامبورگ با وجود درآمدهایی که از تولیدات ناخالص داخلی بسیاری از کشورها بیشتر است، سال های متمادی کمترین مالیاتی را خصوصا به حساب وزارت های خزانه داری کشورهای محل ثبت واریز نکرده اند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارش مقدماتی خود درباره این معضل فرار مالیاتی شرکت های بزرگ و چندملیتی نوشته است که «کشورهایی که محل اولیه ثبت و توسعه این شرکت ها هستند سالانه بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلیارد دلار به علت فرار مالیاتی این غولهای اقتصادی درآمد ملی را از دست می دهند».

با این حال کوئنتین پارینلو، سخنگوی سازمان غیردولتی آکسفا درباره تصویب چنین طرحی گفت: «این توافق نامه با وجود مزایایش به نابرابری بین کشورهای ثروتمند و فقیر نیز بیشتر دامن خواهد زد. چرا که ۶۰ درصد از درآمد اصلی ناشی از مالیات ها نصیب تنها ۷ کشور بزرگ و صنعتی جهان و اعضای گروه ۷ می شود و در این میان چیزی نصیب کشورهای فقیر و در حال توسعه نخواهد شد.» به گفته سخنگوی آکسفام تنها ۳ درصد از درآمد این طرح جدید نصیب کشورهای در حال توسعه می شود.

حمله بزرگ باج‌افزاری در آمریکا

به گزارش بی‌بی‌سی، با اعلام یک شرکت امنیت سایبری، حدود ۲۰۰ کسب و کار در آمریکا هدف حمله بزرگ باج افزاری قرار گرفته اند. هانترِس لَبز گفت که این هک ابتدا شرکت فناوری اطلاعات کاسیا (Kaseya) در فلوریدا را هدف گرفت و بعد از طریق شبکه هایی که از نرم افزارهای این شرکت استفاده می کنند منتشر شد. هانترس لبز می‌گوید بر این باور است که یک گروه باج افزاری به نام آر ایویل که به روسیه مرتبط است مسئول حمله است.

10

این گسست در حریم امنیتی عصر جمعه درحالی آشکار شد که شرکت ها در سراسر آمریکا خود را برای تعطیلات روز استقلال که از شنبه تا سه شنبه ادامه دارد آماده می کردند. کاسیا گفت ممکن است یکی از اپلیکیشن‌های آن که سِروِرهای شرکت ها، کامپیوترهای دسکتاپ و وسایل شبکه را می گرداند آلوده شده باشد. جان هاموند محقق ارشد امور امنیتی هانترس لبز حمله را فوق العاده بزرگ و ویرانگر در زنجیره عرضه توصیف کرد.

آر ایویل یکی از فعال ترین گروه های جرایم سایبری در جهان است. پلیس آگاهی فدرال آمریکا، اف بی آی، این گروه را در حمله ای در ماه مه که بزرگترین شرکت عرضه گوشت جهان به نام جی‌بی‌اس را فلج کرد مقصر شناخت. این گروه گاه شرکت ها را تهدید می کند اگر از درخواست هایش اطاعت نکنند اسناد مسروقه آنها را در وبسایت خود فاش می کند. آر ایویل همچنین در حمله‌ای هماهنگ به بیش از ۲۰ مرکز دولتی در سال ۲۰۱۹ در ایالت تگزاس مرتبط شناخته می شود.

ایمنی بالاتر با واکسیناسیون ناهمگن

به گزارش دویچه‌وله، محققان در دانشگاه زارلند آلمان به این نتیجه رسیده‌اند که تزریق دو نوع واکسن مختلف، ایمنی بدن را در برابر کرونا بالاتر می‌برد. آنها برای دوز دوم آسترازنکا، واکسن‌هایی مانند بیون‌تک – فایزر یا مدرنا را توصیه می‌کنند. با این حال بر اساس منابع پژوهشی دیگر واکسیناسیون ضربدری در عین حال که می‌تواند واکنش ایمنی بدن را قوی‌تر کند، ممکن است عوارض جانبی شدیدتری، بخصوص پس از تزریق دوز دوم به همراه داشته باشد.

5

توصیه برای ترکیب واکسن‌ها فقط در مورد کسانی است که برای اولین بار واکسینه شده‌اند و نه افرادی که قبلا دو دوز آسترازنکا دریافت کرده‌اند. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا دوز سوم واکسیناسیون ضروری است یا نه. توصیه شده که با توجه به نوع دلتای ویروس کرونا، که به میزان قابل توجهی مسری است زدن به موقع دوز دوم واکسن بسیار مهم است. فقط یک دوز واکسن بدن را در برابر این گونه محافظت نمی‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید