سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

توافق برجام در دور ششم مذاکرات؟ /میعانات گازی بی‌مشتری ایران

کدخبر: ۴۱۸۷۹۳
در شرایطی که اروپایی ها به حصول توافق در این دور از مذاکرات خوش‌بین هستند، نمایندگان ایران و روسیه امکان رسیدن به توافق در این دور از نشست را دور انتظار دانسته‌اند.
توافق برجام در دور ششم مذاکرات؟ /میعانات گازی بی‌مشتری ایران

به گزارش اقتصادنیوز، گمانه زنی بر سر دست‌یابی به توافق برجام در دور ششم مذاکرات، طرح بزرگ زیرساختی جی 7 رویاروی جاده ابریشم چینی، حکمرانی 12 ساله بی‌بی در آخر خط، هشدار سناتور جمهوری خواه نسبت به کشتی‌های ایرانی، میعانات گازی بی‌مشتری ایران و تاثیر آن بر صادرات نفت، نابودی 60میلیون دوز از واکسن جانسون&جانسون به دلیل احتمال آلودگی و برگزاری مراسم حج بدون حضور زائران خارجی سرخط رسانه‌های دنیا در نیم روز گذشته را شکل داده‌اند.

دست‌یابی به توافق برجام در دور ششم مذاکرات؟

به گزارش رویترز، در شرایطی که دور ششم از مذاکرات هسته‌ای از روز گذشته در وین آغاز شده انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست‌های هسته‌ای را بر عهده دارد گفته است انتظار می‌رود در این دور از مذاکرات «توافق حاصل شود». هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان هم به خبرگزاری رویترز گفته: «ما همه تلاش خود را به کار خواهیم بست تا این دور، آخرین دور مذاکرات باشد.» با اینحال، خبرگزاری رویترز گزارش داده برخی از کشورهای عضو برجام و آمریکا می‌گویند هنوز «مسائل سخت زیادی» وجود دارد که باید حل شود.

7

اما در همین رابطه عباس عراقچی گفته: «به شخصه فکر نمی‌کنم که ظرف هفته جاری ما بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم و تصور من این است که حداقل یک بار دیگر ما باید جمع بندی مذاکرات را به پایتخت‌ها منتقل کنیم. لذا من در این دوره مذاکراتی هم فکر نمی‌کنم ما به جمع بندی نهایی برسیم». میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده روسیه ارشد در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، گفته است برای نهایی کردن متنی در این زمینه به دست کم دو هفته دیگر زمان نیاز است.

طرح بزرگ زیرساختی جی 7 رویاروی جاده ابریشم چینی

به گزارش آسوشیتدپرس، رهبران «گروه ۷» در دومین روز از نشست خود طرحی را برای مقابله با نفوذ چین از طریق سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه مطرح کردند. گفته می‌شود رهبران این کشورها در جستجوی یافتن پاسخی هماهنگ برای مقابله افزایش نفوذ اقتصادی چین از طریق پروژه «راه ابریشم» هستند.

00

این طرح اما با واکنش‌های جهانی متفاوتی مواجه شده است. در همین زمینه، کاخ سفید می‌گوید، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دیگر رهبران گروه ۷ امیدوارند این طرح و ابتکار عمل زیرساختی جدید جهانی که هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ تریلیون دلاری خواهد داشت، جایگزینی با کیفیت بالاتر برای طرح «راه ابریشم جدید» چین باشد. قرار است این طرح تا سال ۲۰۳۵ محقق شود. اما منابع مالی این طرح هنوز مشخص نشده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است، هدف این طرح تنها مقابله یا رویارویی با چین نیست، بلکه موضوع مهم این است که «ما تاکنون طرح جایگزین مثبتی را ارائه نکرده‌ایم که نشان دهنده ارزش‌ها، استانداردها و شیوه تجارت ما باشد».

طرح «کمربند و جاده» چین، یک پروژه زیرساختی عظیم است که با هدف ساخت و احداث بنادر، خطوط انتقال لوله، خطوط ریلی و بزرگراه‌ها از کشورهای آسیایی تا اروپایی، برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۳ از سوی شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، مطرح شد و درصدد است که ده‌ها کشور جهان را از طریق شبکه‌ای از خطوط زمینی و مسیرهای دریایی به هم متصل کند. موسسات مالی خصوصی هزینه این طرح را حدود ۳.۶ تریلیون دلار تخمین زده‌اند و برخی تحلیلگران این طرح را مسیری برای توسعه نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی چین در عرصه جهانی و در رقابت با ایالات متحده می‌دانند.

حکمرانی 12 ساله بی‌بی در آخر خط؟

به گزارش آسوشیتدپرس، قرار است دولت ائتلافی جدید در اسرائیل امروز (یک‌شنبه) در کنست سوگند یاد ‌کند و به زمامداری ١٢ ساله بنیامین نتانیاهو در مقام نخست‌وزیری پایان دهد. دولت جدید اسرائیل ائتلافی از ٨ حزب است که از سراسر طیف‌های سیاسی اسرائیل در آن حضور دارند. آن چه تشکیل این ائتلاف ناهمگون و شکننده را ممکن کرده، یکصدایی برای پایان دادن زمامداری نتانیاهو و انتخابات‌های پیاپی سال‌های اخیر در اسرائیل است. 

6

با این حال شنیده‌ها حاکی از آن است که بنیامین نتانیاهو کماکان به تقلا برای بقای حزب لیکود در قدرت ادامه می‌دهد. نتانیاهو در یکی از این آخرین تلاش‌ها برای به شکست کشاندن ائتلاف مخالفانش، بنی‌گانتز، رهبر حزب «ابی- سفید» پیشنهاد داده که خود او فورا از نخست وزیری استعفا دهد و بدون حضور در دولت تنها یک نماینده عادی مجلس باشد و در برابر، بنی گانتز برای بیش از سه سال آینده در چارچوب دولت کنونی، پست نخست وزیری را به عهده بگیرد. بنی گانتز در دولت کنونی پست نخست وزیر جایگزین را افزون بر وزارت دفاع دارد و قرار بود از اواسط پاییز نخست وزیر شود و بنیامین نتانیاهو پست دیگری را بر عهده بگیرد. با این وجود، در حالی که این پیشنهاد بنیامین نتانیاهو می‌توانست رهبر حزب آبی- سفید را بیش از سه سال در مسند نخست وزیری قرار دهد، اما گانتز آن را رد کرده است. بر اساس این گزارش‌ها، وزیران حزب لیکود نیز در روزهای اخیر دیدار و تماس‌های محرمانه‌ای با نمایندگان چند حزب راستگرا در ائتلاف جدید داشته‌اند تا شاید آنها را متقاعد کنند که در روز رای اعتماد به دولت جدید، رای منفی بدهند.

هشدار سناتور جمهوری خواه نسبت به کشتی‌های ایرانی

مارکو روبیو، سناتور محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواه با انتشار توئیتی مدعی شده: «بزرگ‌ترین کشتی نظامی و مدرن‌ترین ناوشکن موشکی ایران، با تحویل موشک و قایق‌های متهاجم به رژیم مادورو و انجام تمرینات در سواحل ما تنها چند روز فاصله دارد. بایدن نباید اجازه دهد که امیدش به توافق با ایران او را از رویارویی با این مسئله باز دارد».

5

پیش از این نشریه پولیتیکو مدعی شده بود که دو ناو ایرانی با محموله‌ای از موشک‌های پیشرفته در دریاهای آزاد به سمت ونزوئلا در حال حرکت هستند.

میعانات گازی بی‌مشتری ایران و تاثیر آن بر صادرات نفت

به ادعای شرکت تانکر ترکرز که ردیابی نفتکش‌ها را بر عهده دارد، هم‌اکنون ۷۰ میلیون بشکه میعانات گازی بی‌مشتری ایران در نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس انبار شده و صادرات نفت خام ایران به خاطر کمبود نفتکش به سرعت روند کاهشی دارد. آمارهای شرکت اطلاعات کالا، کپلر نیز نشان می‌دهد میزان صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی ایران از ۷۲۶ هزار بشکه در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی به نصف این رقم در ماه مه رسیده است.

4

صادرات نفت و میعانات گازی ایران در اردیبهشت سال ۹۷ و قبل از تحریم‌های آمریکا حدود ۲.۸ میلیون بشکه در روز بود، اما پارسال به ۳۲۰ هزار بشکه در روز سقوط کرد. با این حال، با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا و تمایل واشنگتن به بازگشت به برجام، دوباره صادرات نفت ایران در چهار ماه ابتدایی دو برابر شد. اما ماه گذشته دوباره به نصف کاهش یافت. تانکر ترکرز گفته است روند کاهشی صادرات نفت ایران به خاطر کمبود نفتکش‌های بزرگ برای انتقال نفت ایران به بازارهای بین‌المللی ادامه دارد. کمبود نفتکش برای صادرات نفت در برهه کنونی برای ایران بسیار مشکل‌ساز است، چرا که قیمت نفت طی هفته‌های گذشته بسیار بالا بوده و افت صادرات نفت ایران باعث از بین رفتن درآمدهای بیشتری می‌شود.

بازداشت بیش از هزار نفر در چین به اتهام پول‌شویی از طریق رمزارزها

به گزارش یورونیوز، دولت چین بیش از هزار و ۱۰۰ نفر را به اتهام استفاده از رمزارزها برای پولشویی و کسب درآمد غیرقانونی دستگیر و بازداشت کرد. وزارت امنیت عمومی چین اعلام کرد که این افراد از طریق کلاه‌برداری تلفنی و اینترنتی دست به پولشویی زده‌اند و در این مسیر از رمزارزها استفاده کرده‌اند. این دستگیری در حالی انجام شده که مقام‌های چین سرکوب تجارت رمزارزها را ماه‌های اخیر گسترش داده‌اند. این کشور ماه قبل سه نهاد صنعت خدمات مالی و پرداختی مربوط به رمزارزهای را ممنوع کرد و شورای دولتی کابینه چین وعده داده که با استخراج و تجارت بین‌کوین مقابله کند.

8

وزارت امنیت عمومی چین اعلام کرده: «از آنجا که رمزارزها ماهیتی ناشناس، راحت و جهانی دارند به صورت فزاینده‌ای به مسیر مهمی برای پولشویی تبدیل شده است.» دولت چین می‌گوید پولشویان از مشتریان تبهکار خود کمیسیون ۱.۵ تا ۵ درصدی برای تبدیل درآمد غیرقانونی آنها به رمزارز از طریق صرافی‌های دیجیتال دریافت کرده‌اند و به همین دلیل متهم شده‌اند. ا چین در ماه‌های اخیر مقابله با فعالیت‌های کریپتویی را افزایش داده است.چین از سال ۲۰۱۹ میلادی معامله رمزارزها را با هدف مبارزه با پولشویی در داخل سرزمینش همچنین جلوگیری از انتقال پول نقد به خارج از کشور ممنوع کرده است.

نابودی 60میلیون دوز از واکسن جانسون&جانسون به دلیل احتمال آلودگی

به گزارش بلومبرگ، پس از بروز اختلال در تولید واکسن کرونای آسترازنکا، این بار نوبت به شرکت آمریکایی جانسون‌ اند جانسون افتاده و این شرکت ناگزیر به نابود کردن میلیون‌ها دوز از واکسن تولیدی خود شده است. این موضوع رسما توسط اداره نظارت بر مواد خوراکی و دارویی آمریکا، FDA  اعلام شده است. درباره تعداد واکسن‌های نابود شده توسط شرکت جانسون‌ا ند جانسون رسما اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است.

2

گفته شده است که علت نابود کردن این واکسن‌ها نفوذ آلودگی به چرخه تولید بوده است. اداره نظارت بر مواد خوارکی و دارویی آمریکا توضیحی درباره نوع این آلودگی در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع مطلع گفته است که میزان واکسن‌های نابوده شده شرکت جانسون‌ اند جانسون حدود ۶۰ میلیون دوز بوده است. روند تولید واکسن‌های مقابله با همه‌گیری کرونا در سطح جهان با شتاب زیادی روبه‌رو است. همین موضوع باعث بروز اختلال و همچنین عدم کنترل کیفیت این واکسن‌ها می‌شود.

برگزاری مراسم حج بدون حضور زائران خارجی

به گزارش العربیه، وزارت حج و عمره عربستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد، امسال نیز مانند سال گذشته مراسم حج بدون زائران خارج از کشور برگزار خواهد شد. علت این تصمیم پرهیز از خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا اعلام شده است. در این بیانیه آمده که تنها اتباع سعودی و افراد مقیم این کشور تا حداکثر ۶۰هزار نفر می‌توانند در مناسک حج حضور پیدا کنند. همچنین افرادی که بیماری مزمن دارند از حضور در این مراسم منع خواهند شد.

1

سال گذشته نیز برای شرکت در مراسم حج تنها هزار نفر انتخاب شدند که همگی مقیم عربستان سعودی بودند. دوسوم از این افراد خارجیان مقیم از میان ۱۶۰ ملیت مختلف بودند. یک‌سوم نیز از میان پرسنل امنیتی و درمانی انتخاب شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید