سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

پیچیده شدن مذاکرات احیای برجام /آمادگی ایران برای افزایش تولید نفت

کدخبر: ۴۱۸۲۰۷
در شرایطی که وندی شرمن انتخابات ایران را عامل پیچیده شدن مذاکرات احیای برجام دانسته اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا معتقدست تقویم انتخاباتی هیچ ضرورتی را بر مذاکرات دیکته نمی‌کند، بلکه احیای برجام برای پیشگیری از خطر احتمالی برنامه هسته‌ای ایران ضرورت دارد.
پیچیده شدن مذاکرات احیای برجام /آمادگی ایران برای افزایش تولید نفت

به گزارش اقتصادنیوز، پیچیده شدن مذاکرات احیای برجام با انتخابات ایران، ارسال پیام آمریکا برای روسیه و چین، هشدار به کوبا و ونزوئلا بابت کشتی‌های ایرانی، آمادگی ایران برای افزایش تولید نفت، تصویب لایحه ۲۵۰ میلیارد دلاری ضدچینی، اصلاح برنامه زیرساخت بایدن با تعدیل مالیات‌ها، بیت‌کوین پول رسمی السالوادور شد، پیشنهاد سپر دفاعی دیجیتال اروپا، لغو ممنوعیت تیک‌تاک و وی‌چت توسط بایدن، توزیع ۵۰۰ میلیون دز واکسن کرونا در دنیا توسط آمریکا، فروش پنجاه هزار حیوان زنده وحشی در ووهان و آزادی فرمانده حشدالشعبی سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

انتخابات ایران، عامل پیچیده شدن مذاکرات احیای برجام

به گزارش رویترز، وندی شرمن، معاون اول وزارت خارجه ایالات متحده که در رویداد مجازی «صندوق مارشال آلمان» صحبت می‌کرد، اعلام کرد مذاکرت قدرت های جهانی با ایران برای احیای برجام طی روزهای شنبه و یکشنبه آینده از سر گرفته می‌شود. به گفته او پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات صورت گرفته است، اما بر اساس تجربه خود می‌داند تا زمانی که آخرین جزئیات‌ نهایی نشود نمی‌توان گفت به توافق دست یافته‌اند. هم‌چنین او در این سخنان انتخابات ریاست جمهوری ایران را «عامل پیچیده شدن مذاکرات» خواند.

۱۰

از سوی دیگر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نسبت به گزارش رافائل گروسی، دبیرکل آژانس انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس عمیقا ابراز نگرانی کرد و تاکید کرد که آمریکا از رافائل گروسی برای رسیدن به پاسخ ابهامات جاری کاملا حمایت می‌کند. با این حال او در پاسخ به سوالی درباره تاثیر نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران بر مذاکرات احیای برجام در وین گفت که تقویم انتخاباتی هیچ ضرورتی را بر مذاکرات دیکته نمی‌کند بلکه احیای برجام برای پیشگیری از خطر احتمالی برنامه هسته‌ای ایران ضرورت دارد.

همچنین سه کشور اروپایی حاضر در برجام با انتقاد از افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و ایجاد محدودیت برای بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داده‌اند که جمهوری اسلامی کار جامعه بین‌الملل را برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن اقدامات ایران «سخت‌تر می‌کند». بریتانیا، فرانسه و آلمان در این بیانیه که خطاب به شورای حکام آژانس صادر شده از ایران خواسته‌اند که فرصت دیپلماتیک در مذاکرات وین را برای احیای برجام غنیمت بشمرد. بر اساس این اعلامیه «باعث تاسف است که بعضی از این گام‌ها (از سوی ایران) در زمانی برداشته می‌شود که تمام طرف‌های حاضر در برجام و ایالات متحده در مذاکراتی جدی حضور دارند».

ارسال پیام آمریکا برای روسیه و چین

به گزارش بلومبرگ، جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا،  در آستانه نخستین سفر خارجی خود گفت هدف از دیدارهایش با رهبران کشورهای قدرتمند، ارسال پیام به روسیه و چین خواهد بود.  بایدن پیش از آن که سوار هواپیمای ویژه ریاست جمهوری آمریکا شود، هدف اصلی سفرش را چنین عنوان کرد: «روشن کردن این مساله برای پوتین و چین که اتحاد آمریکا و اروپا تنگاتنگ، و گروه هفت رو به پیشرفت است». قرار است رییس جمهوری آمریکا در نخستین سفر خارجی خود که هشت روز به طول می‌انجامد با سران کشورهای عضو گروه هفت و اتحادیه اروپا، مقامات پیمان نظامی ناتو، و رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت‌وگو کند. 

۷

بایدن که در بدو ورود به بریتانیا برای نظامیان آمریکایی در پایگاه میلندهال سخنرانی کرد، گفت: «می‌خواهیم این نکته را روشن کنیم که ایالات متحده آمریکا بازگشته است و دموکراسی‌های دنیا در کنار هم ایستاده‌اند تا بر چالش‌های آینده پیروز شوند... ما به دنبال مناقشه با روسیه نیستیم. ما خواهان یک رابطه پایدار و قابل پیش بینی هستیم... اما من روشن گفته ام: اگر دولت روسیه درگیر فعالیت های زیانبار شود، ایالات متحده به شکلی جدی و موثر به آن واکنش نشان خواهد داد».

هشدار به کوبا و ونزوئلا بابت کشتی‌های ایرانی

پولیتیکو به نقل از سه فرد آگاه گزارش داده که دولت بایدن از دولت‌های ونزوئلا و کوبا خواسته است به دو کشتی نیروی دریایی ایران، که تصور می‌شود حامل سلاح برای انتقال به کاراکاس باشند، اجازه پهلو گرفتن ندهند. مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند انتقال سلاح به ونزوئلا یا کوبا از طریق کشتی‌های ایرانی اقدامی تحریک‌آمیز در راستای نادیده گرفتن هشدارهای آمریکا خواهد بود.

۴

دو مقام دفاعی و یک مقام کنگره آمریکا گفته‌اند که کاخ سفید از طریق کانال‌های دیپلماتیک به کاراکاس و هاوانا فشار می‌آورد تا اجازه ندهند این کشتی‌ها در کشورهای‌شان پهلو بگیرند. به گفته این مقام کنگره که نامش فاش نشده است، مقامات دولت بایدن در حال تماس با سایر دولت‌های منطقه هستند تا اطمینان حاصل کنند آنها هم این کشتی‌ها را نمی‌پذیرند. بر اساس این گزارش، این کشتی‌ها تا صبح روز چهارشنبه، بیش از نیمی از مسیر ایران به ونزوئلا را پیموده بودند. به گفته یک مقام دفاعی که در جریان موقعیت کشتی‌ها قرار گرفته است، آنها در ۱۶۰۰ کیلومتری کیپ تاون در آفریقای جنوبی در حال حرکت به سمت شمال غربی هستند.

آمادگی ایران برای افزایش تولید نفت

رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت نفت ایران می‌گوید که آن کشور آماده می‌شود تا در صورت برداشته شدن تحریم‌ها تولید نفت خود را به سرعت افزایش دهد.  بنا بر این گزارش، فرخ علیخانی، مدیر تولید شرکت ملی نفت ایران، همچنین گفته است که برای بازگرداندن میزان تولید نفت به سطح قبل از تحریم در فواصل زمانی یک هفته‌ای، یک ماهه، و سه ماهه، برنامه‌ریزی شده است. 

۶

این در حالی است که ایران و آمریکا هنوز در زمینه احیای برجام به توافق نرسیده‌اند و وزیر خارجه آمریکا گفته است که حتی در صورت رسیدن به توافق، صدها تحریم علیه ایران پابرجا خواهد ماند. دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفته که خواهان اجرای تعهدات در مقابل اجرای تعهدات است و اگر ایران به مفاد توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا هم چنین خواهد کرد. 

تصویب لایحه ۲۵۰ میلیارد دلاری ضدچینی

به گزارش آسوشیتدپرس، سنای ایالات متحده، یک لایحه ۲۵۰ میلیارد دلاری را با هدف تقویت تولید تراشه و مواد نیمه‌رسانای آمریکایی و حفظ برتری رقابت در برابر چین تصویب کرد. در یک رأی‌گیری کم‌سابقه با ۶۸ رأی موافق، سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه نشان دادند که تقابل اقتصادی و سیاسی با چین چگونه می‌تواند هر دو حزب را متحد کند.

۳

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا گفت: «هر کسی که در مسابقه فناوری‌های آینده پیروز شود، رهبری اقتصاد جهانی را به‌دست خواهد گرفت». در حالی که ایالات متحده قدرت برتر فناوری در جهان است، سهم آن در تولید جهانی تراشه‌ها از ۳۷ درصد در سال ۱۹۹۰، به حدود ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد. این طرح که پیش از ارسال به کاخ سفید باید توسط مجلس نمایندگان نیز تصویب شود، از سوی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به‌طور جدی حمایت می‌شود.

اصلاح برنامه زیرساخت بایدن با تعدیل مالیات‌ها

به گزارش رویترز، یک گروه 10 نفره مرکب از اعضای هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در سنا تلاش می‌کنند حمایت دیگر اعضای سنا را برای یک برنامه زیرساخت جدید جلب کنند که در آن مفادی برای افزایش مالیات ها مقرر نشود. «برنامه زیرساخت» را جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با هدف احیای راه ها و پل های این کشور پیشنهاد کرده است. پیش از این بایدن یک پیشنهاد دیگر از طرف اعضای حزب جمهوریخواه را در این باره رد کرده بود.

۱۳

رقم برنامه پیشنهادی اعضای دو حزب آمریکا تقریبا 900 میلیارد خواهد بود. بایدن در برنامه اولیه خود خواهان دو تریلیون و 300 میلیارد دلار شده بود اما بعدا رقم آن را به یک تریلیون و 700 میلیارد کاهش داد. اعضای این گروه ده نفره معتقدند افزایش مالیات ها برای تامین منابع مالی این برنامه اشتباهی بزرگ است.

بیت‌کوین پول رسمی السالوادور شد

به گزارش بی‌بی‌سی، السالوادور به عنوان اولین کشور جهان مبادلات مالی برای خرید کالاها و خدمات با رمز ارز بیت‌کوین را به رسمیت شناخته و آن را قانونی اعلام کرده است. رئیس جمهوری السالوادور گفته دولت کشورش اقدامی تاریخی را رقم زده و شهروندان السالوادور که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند می‌توانند راحت‌تر پول ارسال کنند.

۹

«کولون السالوادر» تا سال ۲۰۰۱ میلادی پول ملی این کشور بود که با افت ارزش آن، دلار آمریکا در این کشور بعنوان پول رایج رسمیت یافت و حالا بیت‌کوین هم به آن اضافه خواهد شد. اقتصاد الساوالوادور به شدت متکی بر پولهایی است که از خارج به این کشور ارسال می‌شود؛ این پولها ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد. بیش از دو میلیون شهروند این کشور خارج از کشورشان زندگی می‌کنند که به دلیل فرهنگی روابط نزدیک خود را با زادگاهشان حفظ کرده‌اند؛ تخمین زده شده که این مهاجران در مجموع سالانه ۴ میلیارد دلار به کشورشان پول ارسال می‌کنند.

پیشنهاد سپر دفاعی دیجیتال اروپا

به گزارش یورونیوز، در پی افزایش حملات سایبری و تبدیل اصطلاحاتی مانند باج افزار یا فیشینگ به واژگانی متداول در زبان روزمره و پیچیده‌تر شدن فزاینده جاسوسی صنعتی،  پارلمان اتحادیه اروپا تمرکز روی چگونگی مقابله با این حملات را در دستور کار خود قرار داده است و مشغول کار روی چند پیشنهاد برای دفاع از اتحادیه در برابر این تهدیدها است.

۱

یکی از این پیشنهادها ایجاد یک سپر دفاعی دیجیتال است و رئیس جمهوری فرانسه طرحی در این زمینه برای نگهداری اطلاعات جمع آوری شده از سوی شرکت‌ها در داخل این قاره پیشنهاد داده است. اما این طرح با پرسش‌های زیادی روبروست؛ از جمله اینکه چنین‌ پروژه‌هایی چندان با واقعیات دنیای صنعت سازگار نیست و نه تنها باعث کندی فعالیت‌ها می‌شود بلکه غول‌های دیجیتال نیز در چنین پروژه‌ای مشارکت ندارند. کمیسیون اتحادیه اروپا نیز پیشنهاد کرده است که یک هویت دیجیتالی اروپایی ایجاد شود اما عملی کردن چنین طرحی دشوار است.

پارلمان اروپا این هفته بررسی حملات سایبری علیه موسسات اروپایی از جمله حمله به آژانس‌های دارویی اروپا را در دستور کار قرار داده است. اسلوونی که از اول ژوئیه برای مدت شش ماه ریاست اتحادیه را برعهده دارد نیز اعلام کرده که امنیت دیجیتال را به عنوان یکی از اولویت‌های خود تعریف کرده است. قرار است در استراسبورگ، بحث‌های مفصلی درباره آسیب‌های حملات سایبری انجام شود و امروز بعد نیز برای اخذ تصمیم، رای گیری شود.

لغو ممنوعیت تیک‌تاک و وی‌چت توسط بایدن

به گزارش دویچه‌وله، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم دونالد ترامپ درباره ممنوعیت استفاده از دو اپلیکیشن تیک‌تاک و وی‌چت را لغو کرد. افزون بر آن کاخ سفید از هشت اپلیکیشن چینی دیگر نیز رفع ممنوعیت کرد. دونالد ترامپ استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک و وی چت را تهدیدی برای امنیت داخلی آمریکا ارزیابی کرده و فرمان به ممنوعیت آن‌ها داده بود. کاخ سفید اعلام کرده است که به جای ممنوع کردن این اپلیکیشن‌های چینی، دولت باید تهدیدهایی که از سوی اپلیکیشن‌های خارجی متوجه امنیت ملی آمریکا است را شناسایی و خنثی کند.

۲

کاخ سفید از وزارت بازرگانی آمریکا و سایر مسئولان این کشور درخواست کرده است تا مقررات ناظر بر دفاع از حریم خصوصی کاربران آمریکایی را تدوین کنند.ترامپ با ممنوع کردن استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک بر آن بود تا شرکت بزرگ اینترنتی چینی بایت دانس را وادار به فروش آن بکند. اپلیکیشن تیک‌تاک که برای به اشتراک گذاردن فیلم‌های کوتاه تهیه شده، در بین جوانان جهان از محبوبیت بسیاری برخوردار است.  آمار منتشر شده حکایت از آن دارد که یک میلیارد نفر در جهان از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. حدود یکصد میلیون نفر از کاربران تیک‌تاک ساکن آمریکا هستند. اپلیکیشن وی‌چت نیز در شمار اپلیکیشن‌های محبوب محسوب می‌شود. این اپلیکیشن نه تنها برای چت کردن، بلکه برای پرداخت و همچنین بازرگانی الکترونیکی و دسترسی به اخبار نیز کاربرد دارد. اپلیکیشن وی‌چت متعلق به شرکت بزرگ فناوری چین، شرکت تن‌سنت است.

توزیع ۵۰۰ میلیون دز واکسن کرونا در دنیا توسط آمریکا

به گزارش نیویورک‌تایمز، گفته می‌شود دولت جو بایدن رئیس جمهور این کشور قصد دارد ۵۰۰ میلیون دُز واکسن کووید شرکت فایزر را طی دو سال آینده در میان ۱۰۰ کشور توزیع کند. براساس این گزارش حدود ۲۰۰ میلیون دُز امسال توزیع خواهد شد و باقی آن در سال ۲۰۲۲ در اختیار کشورها قرار خواهد گرفت. آمریکا برای بالا بردن سطح واکسیناسیون در کشورهای کم درآمد تحت فشار بوده است.

۰۷

کاخ سفید هنوز رسما در مورد طرح توزیع جهانی ۵۰۰ میلیون دز واکسن اظهار نظر نکرده، اما بایدن در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا استراژی‌ای جهانی برای واکسیناسیون دارد گفت: :«بله چنین طرحی دارم و آن را اعلام خواهم کرد». افراد آشنا با این طرح به روزنامه نیویورک تایمز گفته اند که دولت آمریکا این واکسن ها را به بهای «غیرانتفاعی» خریداری خواهد کرد. انتظار می رود هنگام اعلام رسمی این ابتکار عمل، آلبرت بورلا مدیر عامل فایزر، در کنار آقای بایدن حضور داشته باشد.

فروش پنجاه هزار حیوان زنده وحشی در ووهان

به گزارش بی‌بی‌سی، نتیجه یک مطالعه نشان داده است که در دو سال و نیمِ پیش از شناسایی اولین مورد کرونا در سال ۲۰۱۹، بیش از ۴۷ هزار حیوان وحشی زنده در بازارهای ووهان چین برای فروش عرضه شده بودند. بر اساس این تحقیق که در نشریه «گزارش‌های علمی» منتشر شده، از ماه مه سال ۲۰۱۷ تا نوامبر ۲۰۱۹، حدود ۳۸ گونه جانوری در شرایط نامطلوب و ناسالم در۱۷ بازار تره‌بار در ووهان عرضه شده بودند.

۸

اولین گروه مبتلایان به کرونا که در ووهان شناسایی شدند با بازار محصولات دریایی هوآنان در ارتباط بودند هرچند اولین مبتلایی که در این شهر شناسایی شد ارتباطی با این بازار نداشت. اولین مبتلایان شناسایی‌شده فقط با این بازار مرتبط نبودند. گروهی از اولین مبتلایان با دیگر بازارهای ووهان در ارتباط بودند و در آنها ویروس کرونایی یافت شد که تبار نسلی متفاوتی داشت. از این رو این احتمال قوت گرفت که سرایت ویروس کرونا از یک گونه جانوری واسط به انسان، نه در این بازارها، بلکه خیلی قبلتر و احتمالا در حین قاچاق حیوانات از زیستگاه‌شان رخ داده است.

تحقیق مشترک سازمان بهداشت جهانی و چین که اواخر ماه مارس منتشر شد، هیچ گزارشی تائیدشده‌ای از فروش پستانداران زنده را در بازار هوآنان نیافته بود اما در عین حال گفته مدارکی وجود دارد که در گذشته چنین بوده است.

اگرچه شایعه‌هایی درباره نشت ویروس "سارس-کرونای-۲" از یک آزمایشگاه ویروس‌شناسی در ووهان وجود دارد، اینکه خفاش منشا این ویروس باشد بسیار بیشتر پذیرفته شده است.

تحقیق مشترک سازمان بهداشت جهانی و چین احتمال داده که این ویروس از خفاش به جانوری واسط و از آن به انسان سرایت کرده باشند؛ اغلب از پنگولین (مورچه‌خوار پولک‌دار) بعنوان این جانور واسط یاد می‌شود. در تحقیق جدید که پژوهشگران چینی، بریتانیایی و کانادایی در آن مشارکت داشته‌اند گفته شده هیچ مدرکی موجود نیست که تائید کند خفاش‌ زنده یا پنگولین در ووهان به فروش رسیده باشند اما گونه‌های جانوری دیگری نظیر راسو، راکون، سنجاب و روباه در این بازار وجود داشته‌اند.

آزادی فرمانده حشدالشعبی

به گزارش العربیه، مقام‌های عراق از آزادی قاسم مصلح، از فرماندهان حشدالشعبی خبر دادند که حدود یک ماه پیش با اتهامات مرتبط با تروریسم بازداشت شده بود و در پی آن اوضاع داخلی عراق متشنج شده بود. گفته می‌شود دستگاه قضایی این کشور هیچ مدرک معتبری در زمینه این اتهامات نیافته است.

۱۴

هم‌زمان در شب گذشته پایگاه‌های صلاح‌الدین و ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بغداد، که محل استقرار نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق هستند، هدف حملات راکتی قرار گرفتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید