سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

مسیر طولانی مذاکرات وین /ترامپ آفتابی شد

کدخبر: ۴۱۰۱۷۸
وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات احیای برجام در وین گفت برخی پیشرفت‌ها در این مذاکرات به دست آمده اما همچنان مسیر طولانی برای طی شدن در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد.
مسیر طولانی مذاکرات وین /ترامپ آفتابی شد

به گزارش اقتصادنیوز، مسیر طولانی برای نتایج مذاکرات وین، راه اندازی شبکه اجتماعی ترامپ، اولین نشست حضوری گروه هفت پس از دو سال، تعلیق تصویب توافقنامه چین و اتحادیه اروپا، قراداد تجاری 1.4 میلیارد دلاری بریتانیا و هند، جایگزینی رمزارزها با ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی، آغاز ارزیابی واکسن چینی سینوواک توسط آژانس دارویی اروپا، انتظار درآمد بلندمدت برای فایزر و شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

مسیر طولانی تا روشن شدن نتایج مذاکرات وین

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفته نمی‌خواهد درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر مذاکرات غیر مستقیم آمریکا با ایران در چارچوب کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش گمانه‌زنی کند. او گفت «نمی‌خواهم وارد حدسیات (درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران) شوم و این‌که این نتیجه یا آن نتایج انتخابات ایران چه تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای خواهد گذاشت. روشن است که رهبری در سیستم ایران تصمیم‌گیرنده است و او کسی است که تصمیمات بنیادین و اساسی در مورد رویکرد ایران را اتخاذ می‌کند».

8

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه در خصوص مذاکرات احیای برجام در وین گفت که «برخی پیشرفت‌ها» در این مذاکرات به دست آمده اما همچنان مسیر طولانی برای طی شدن در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. آنتونی بلینکن گفته هنوز باید ببینیم که آیا ایران مایل و قادر است تصمیم‌گیری‌های لازم برای بازگشت به اجرای تعهدات خود را اتخاذ کند یا نه. و من فکر می‌کنم همانطور که یکی از همکارانم روز گذشته گفت، مسیر پیش رو طولانی‌تر از مسیر پیموده شده است.

راه اندازی شبکه اجتماعی ترامپ

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ با رونمایی رسمی از یک وب‌سایت جدید، فضایی را به انتشار پیام‌های خود اختصاص داده که این پیام‌ها قابلیت بازنشر در توییتر و فیسبوک را دارد. ترامپ بعد از شورش روز ششم ژانویه در کنگره از توییتر منع شد و حساب او در فیسبوک و یوتیوب هم معلق شد. او از آن زمان بیانیه هایی رسمی منتشر کرده است که اکنون از طریق وبسایت تازه صادر خواهد شد. کاربران می توانند روی پست های این سایت لایک بزنند و همچنین آنها را در توییتر و فیسبوک همرسانی کنند.

4

جیسون میلر مشاور ارشد آقای ترامپ قبلا گفته بود که قرار است یک شبکه اجتماعی جدید راه اندازی شود. او در ماه مارس گفت:  سکوی تازه بزرگ خواهد بود. اما او روز سه شنبه در توییتی نوشت که وبسایت جدید آن سکوی شبکه اجتماعی که او قبلا تبلیغ کرده بود نیست. او گفته در آینده خیلی نزدیک اطلاعات بیشتری در این جبهه خواهیم داشت.

اولین نشست حضوری گروه هفت پس از دو سال

نخستین دیدار حضوری وزیران کشورهای وابسته به  گروه هفت در لندن، پس از دو سال برگزار شد. در پی همه‌گیری کرونا نشست‌های سیاسی سیاستمداران در جهان به ناچار در قالب جلسه‌های مجازی و ویدیویی برگزار شده بود. نخستین دیدار رسمی وزیران امور خارجه هفت کشور بریتانیا، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، کانادا و ژاپن در لندن در جریان است. موضوع گفت وگوهای دوشنبه شب مناقشه هسته‌ای با دو کشور ایران و کره شمالی بود.

9

اما شرکت کنندگان در روز سه‌شنبه درباره امکان اتخاذ یک موضع واحد در مقابل چین که قدرتش بطور روز افزون در عرصه بین‌المللی در حال گسترش است، به بحث و گفتگو پرداختند. چین بویژه پس از همه‌گیری ویروس کرونا به یک بازیگر اقتصادی بی‌بدیل در عرصه بین‌الملل تبدیل شده و تمایل این کشور به اعمال نفوذ بیشتر در سراسر جهان و توسعه قدرت نظامی‌، نگرانی جدی کشورهای غربی را در پی داشته است. با این وجود آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در لندن مقابل خبرنگاران تاکید کرد: «هدف ما تلاش برای مهار چین نیست؛ برای ما حمایت از نظم بین‌المللی که بر قوانین و مقررات استوار شده مهم است یعنی چیزی که کشورهایمان در دهه‌های اخیر بسیار روی آن سرمایه گذاری کردند. این موضوع نه تنها به نفع شهروندانمان که به نفع مردم سراسر جهان از جمله مردم چین است».

تعلیق تصویب توافقنامه چین و اتحادیه اروپا

به گزارش یورونیوز، در پی افزایش تنش میان پکن و بروکسل، تلاش‌ها برای تصویب توافقنامه چین و اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری متقابل به حال تعلیق درآمد. این توافقنامه در دسامبر سال گذشته میلادی نهایی شد اما هنوز همه تاییدات لازم را از سوی نهادهای اروپایی از جمله پارلمان اروپا دریافت نکرده بود.

1

اتحادیه اروپا در ماه مارس سال جاری میلادی برای اولین بار در ۳۰ سال اخیر، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه چین به اجرا گذاشت و بر این اساس، در هماهنگی با متحدان غربی این اتحادیه، چهار مقام چینی و یک نهاد دولتی که گفته می‌شود در نقض حقوق بشر اقلیت مسلمان اویغور در استان سین کیانگ چین دخالت داشته را تحریم کرد. چین نیز در واکنش ۱۰ شخصیت حقیقی اروپایی از جمله پنج عضو پارلمان اروپا و چهار نهاد از جمله کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا را تحریم کرد. پکن همچنین شماری از مقامات بریتانیا، ایالات متحده و کانادا را در فهرست سیاه قرار داد و در مجموع بیش از ۳۰ فرد و نهاد را تحریم کرد.

در پی وضع این تحریم‌ها، سه گروه اصلی در پارلمان اروپا یعنی اتحاد پیشرو سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها، حزب تجدید اروپا و سبزهای پارلمان که در مجموع ۴۵ درصد از کرسی‌ها را در اختیار دارند، اعلام کردند تا زمانی که تحریم‌ها برقرار باشد، پارلمان حتی بحث درباره این توافق را آغاز نخواهد کرد. والدیس دومبروفسکیس، معاون اجرایی کمیسیون اروپا در امور اقتصادی و تجاری اعلام کرده: «ما بخشی از این تلاش‌ها از سوی کمیسیون را به حالت تعلیق درآورده‌ایم زیرا روشن است که در شرایط کنونی و با تحریم‌های وضع شده از سوی اتحادیه اروپا علیه چین و واکنش متقابل چین علیه این اتحادیه و اعضای پارلمان اروپا، شرایط برای تصویب این توافق‌نامه مساعد نیست. اما ما  نمی‌توانیم روابط گسترده چین با کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نادیده بگیریم و دلایلی که منجر به تهیه چنین توافقی شد همچنان حاضر و مشهود هستند. همیشه در روابط با چین یک عدم تقارن وجود داشته است و این توافق حاصل شده تا این عدم تقارن را برطرف کند».

قراداد تجاری 1.4 میلیارد دلاری بریتانیا و هند

به گزارش بی بی سی، بریتانیا و هند بر سر یک قرارداد تجاری که سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی را در بر می‌گیرد، به توافق رسیده‌اند. ارزش این قرارداد حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اعلام شده است. انتظار می‌رود این قرارداد بیش از شش هزار شغل در بریتانیا ایجاد کند که عمدتا در بخش‌های فن‌آوری و پزشکی خواهد بود. دفتر نخست وزیری بریتانیا اعلام کرد که همکاری‌های جدید زمینه را برای توافق تجارت آزاد بین دو کشور در آینده مهیا خواهد کرد.

7

در سال‌های اخیر و پیش از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، صادرات بریتانیا به کشورهایی مانند بلژیک و سوئد بیشتر از هند بود. حالا بریتانیا امیدوار است روابط تجاری با هند را افزایش دهد که دارای یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی جهان است. این تحولات درست در زمانی رخ می‌دهد که تنش‌های غرب با چین بالا گرفته است. البته بعضی از تحلیلگران اقتصادی می‌گویند کاهش یا برداشتن تعرفه‌های تجاری- با اجرای توافق تجارت آزاد بین دو کشور- ساده نیست و بعنوان مثال احتمالا دهلی از لندن خواهد خواست تا سختگیری‌های مربوط به صدور ویزا را برای کارگران و دانشجویان هندی کاهش دهد.

پیشتر تلاش‌های اتحادیه اروپا، استرالیا و نیوزیلند برای تجارت آزاد با هند ناکام بوده است. با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کشور در پی گسترش روابط تجاری با دیگر کشورهاست. بریتانیا بیش از سه ماه پیش برای پیوستن به منطقه آزاد تجاری که ۱۱ کشور آسیایی و حاشیه اقیانوس آرام در آن عضو هستند، اقدام کرد. «توافق جامع و پیشرو برای همکاری‌های ترانس پاسیفیک» بازاری شامل ۵۰۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد. این کشورها حدود ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی در جهان را در اختیار دارند.‌ این توافق در سال ۲۰۱۸ میلادی شکل گرفت و شامل کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، ژاپن، نیوزیلند، برونئی، شیلی، مالزی، مکزیک، پرو، سنگاپور و ویتنام است.

از هر ۵ استارتاپ آلمانی یکی متعلق به مهاجران است

به گزارش دویچه وله، بر اساس گزارشی که در مورد بررسی صحنه استارتاپ‌های آلمان منتشر شده، از هر ۵ استارتاپ یکی از آنها توسط مهاجران نسل اول یا دوم در این کشور پایه‌گذاری شده است. بنیاد فریدریش نویمان و دیده‌بان مهاجران مؤسس  اتحادیه فدرال استارتاپ‌های آلمان، ۲۰۰۰ استارتاپ را بررسی کرده‌اند که از میان آنها پایه‌گذاران ۳۵۴ شرکت، مهاجرتبار بوده‌اند.

2

این مطالعه تأکید می‌کند که این شهروندان افزون بر تحصیلات خوب،  شم کارآفرینی لازم را هم دارند. بنا بر نتایج این مطالعه این شهروندان مهاجرتبار از آمادگی خطر کردن و اندیشیدن به برنامه‌ها و کارهای بزرگ برخوردارند. محققان گردآورنده این تحقیق معتقدند که این توانایی‌ها برای توسعه استارتاپ‌ها و تبدیل آنها به شرکت‌های بزرگ تعیین‌کننده‌اند.

گردآورندگان این تحقیق به این نکته اشاره می‌کنند که کارآفرینان مهاجرتبار در مقایسه با شهروندان آلمانی‌که سرگذشت مهاجرتی ندارند، بیشتر اهل خطر کردن هستند.  در سال‌های گذشته شرکت‌های زیادی در آلمان توسط شهروندان مهاجرتبار این کشور بنیان نهاده شده‌اند. یکی از نمونه‌های موفق این شرکت‌ها، تولیدکننده واکسن بیون‌تک از شهر ماینز آلمان است.

جایگزینی رمزارزها با ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی؟

به گزارش یورونیوز، بزرگترین بانک‌های مرکزی جهان خیز بلندی را برای انتشار پول‌های دیجیتالی آغاز کرده‌اند؛ خیزی که گذشته از تلاش برای روان‌سازی سیستم‌های پرداخت و رفع ضعف‌های گردش پول‌های سنتی، تحت تاثیر نگرانی روز افزون آنها از گسترش بازار رمزارزها و مبادله بر پایه آنهاست. ارز دیجیتال بانک مرکزی در واقع پول نقد الکترونیکی است. دسترسی به این ارز تا کنون از سوی بانک‌های مرکزی به موسسات مالی مانند بانک‌ها داده شده است و به آنها اجازه می‌دهد تا پرداخت‌ها الکترونیکی و نقل و انتقالات مجازی را انجام دهند.

3

کارت‌های نقدی یا اعتباری نوعی پول دیجیتالی است. اما تاکنون صدور این کارت‌ها یا پول‌های دیجیتالی از سوی بانک‌های تجاری و بر پایه اعتبار الکترونیکی که بانک مرکزی به آنها داده، انجام می‌شده است. اما این شکل از پول نقد بر خلاف ارز دیجیتال بانک مرکزی عاری از ریسک نیست. چون در شرایطی که یک بانک تجاری ورشکسته شود، بانک‌های مرکزی تنها در قبال بخشی از سپرده و موجودی بانکی افراد که بیمه یا تضمین شده باشد، متعهد هستند. بانک مرکزی چین قصد دارد در زمینه انتشار ارز دیجیتالی پیشگام باشد. بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی بریتانیا و فدرال رزرو آمریکا نیز بررسی‌های لازم را برای انتشار ارز دیجیتالی آغاز کرده اند.

بر اساس این گزارش، وقوع یک بحران اقتصادی می‌تواند تقاضا برای نقد کردن ارزهای دیجیتالی را افزایش دهد؛ رخدادی که بانک‌های مرکزی در حال طراحی ابزارهایی برای مقابله با آن هستند. اما فارغ از این چالش افت ارزش ارزهای دیجیتالی، اقبال گسترده به آن نیز می‌تواند بانک‌های تجاری را از دسترسی به منابع مالی ارزان و پایدار محروم کند. در همین حال، رواج استفاده از ارزهای دیجیتالی در اقتصادهای نوظهور وابسته به ارزهای خارجی می‌توانند منجر به سقوط نرخ برابری ارزهای ملی آنها شود؛ رخدادی که زمینه بی‌ثباتی پولی و اقتصادی را فراهم خواهد کرد.

انتظار درآمد بلندمدت برای فایزر

آژانس دارویی اروپا (EMA) اعلام کرد که ارزیابی اثربخشی و ایمنی واکسن چینی سینوواک را در مقابله با بیماری کووید-۱۹ آغاز کرده است. نهاد تنظیم‌کننده مقررات دارویی اتحادیه اروپا با انتشار اطلاعیه‌ای توضیح داد که این ارزیابی بر پایه نتایج اولیه مطالعات آزمایشگاهی و مطالعات بالینی واکسن سینوواک است؛ نتایجی که نشان می‌دهد که این واکسن باعث تولید پادتن (آنتی‌بادی) علیه ویروس کرونا می‌شود و احتمالا قادر به ایجاد مصونیت در برابر بیماری کووید-۱۹ است. البته آژانس دارویی اروپا اضافه کرد که هنوز هیچ درخواستی برای صدور مجوز بازاریابی این واکسن در ۲۷ عضو اتحادیه اروپا ارائه نشده است. سینوواک حاوی ویروس غیرفعال شده SARS-CoV-2 و یک ماده کمکی برای تقویت پاسخ سیستم ایمنی بدن در مواجهه با ویروس فعال کووید است.

5

از سوی دیگر، مدیران شرکت داروسازی فایزر که به علت تولید واکسن کرونا با درآمدی کلان در یک سال گذشته روبرو شده‌اند پیش‌بینی کرده‌اند که فروش واکسن کرونا برای درازمدت و همچون واکسن آنفلوآنزا برایشان درآمدزا باقی بماند. آن طور که مدیران این شرکت داروسازی می‌گویند فایزر می‌تواند به کسب «درآمد سرشار» از محل فروش واکسن کرونا در سال‌های آینده هم خوش‌‎بین باشد. پیش‌بینی می‌شود با ادامه تقاضای بالا برای خرید واکسن فایزر، این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۲۶ میلیارد دلار درآمد کسب کند.

شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه

به گزارش آسوشیتدپرس، با پایان گرفتن مهلت قانونی ۲۸ روزه بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید در اسرائیل در آخرین ساعت سه‌شنبه شب، شکست او در تحقق این هدف قطعیت یافت. نتانیاهو در پایان ضرب‌الاجلی که در اختیار داشت، رسما به رییس جمهوری این کشور خبر داد که در انجام وظیفه‌ای که به دوش او گذاشته بود، موفق نشده است. رئووون ریولین، رییس جمهوری اسرائیل، ۴ هفته پیش به بنیامین نتانیاهو به عنوان رهبر حزب لیکود فرصت داده بود که دولت بعدی اسرائیل را در این مهلت تشکیل دهد.

6

این چهارمین بار در دو سال اخیر است که پس از چهار انتخابات این کشور، بنیامین نتانیاهو در تشکیل یک ائتلاف پایدار برای دولت، با شکست روبرو می‌شود. بسیاری از تحلیلگران رسانه‌های اسرائیل مدعی هستند که شکست این بار بنیامین نتانیاهو ممکن است سرآغاز پایان رهبری ۱۵ ساله او باشد. بنیامین نتانیاهو و حزبش امیدوار بودند نظر به برنامه بسیار موفق واکسیناسیون و بازگشت زندگی در اسرائیل به حالت عادی بعد از کرونا، بتوانند به سهولت بقای حکومت خود را تضمین کنند. همزمان با تلاطم‌های سیاسی، محاکمه بنیامین نتانیاهو در سه پرونده با اتهامات فساد، رشوه‌خواری سیاسی و خیانت در امانت، در دادگاه استان اورشلیم کماکان در جریان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید