سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

تصمیم مهم بایدن /مُهر تایید بر دیدار مقامات ایران و عربستان

کدخبر: ۴۱۰۴۰۰
در شرایطی که یلومبرگ پیش بینی کرده با نرخ فعلی، اکثر کشورهای فقیر دست کم تا سال 2024 امکان رسیدن به مصونیت جمعی کرونا را ندارند، جو بایدن حمایت خود را از لغو مالکیت معنوی واکسن کرونا به طور رسمی اعلام کرد.
تصمیم مهم بایدن /مُهر تایید بر دیدار مقامات ایران و عربستان

به گزارش اقتصادنیوز، موافقت بایدن با لغو مالکیت معنوی واکسن کرونا، ادامه تعلیق حساب کاربری ترامپ در فیسبوک و اینستاگرام، بیانیه پایانی نشست گروه جی هفت و استقبال از گفت وگوهای وین، تایید دیدار مقامات ایرانی و سعودی توسط رئیس جمهور عراق، غیرقانوتی شدن یک گروه اسلامی در آلمان به اتهام حمایت مالی از تروریسم بین‌الملل، طرح کمیسیون اروپا برای مقابله با گسترش نفوذ شرکت‌های چینی در کشورهای عضو و مصونیت جمعی کشورهای فقیر از سال 2024 به بعد سرخط رسانه های بین المللی را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

موافقت بایدن با لغو مالکیت معنوی واکسن کرونا

به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده که در دوران مبازرات انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ خواستار لغو مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا شده بود، روز گذشته به طور رسمی حمایت خود را از این مسئله اعلام کرد. این تصمیم به دلیل فشارهای شدید قانونگذاران دموکرات، سازمان جهانی بهداشت و بیش از ۱۰۰ کشور دیگر، از جمله هند و کره جنوبی گرفته شده است. با این حال شرکت‌های دارویی از این تصمیم به شدت ناراضی هستند.

1

کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد، این یک بحران جهانی بهداشتی است و شرایط فوق‌العاده بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، مستلزم اقدامات فوق‌العاده است. او تصریح کرده دولت جو بایدن قاطعانه به حمایت از حقوق مالکیت معنوی اعتقاد دارد، اما در راستای پایان دادن به این بیماری همه‌گیر از نادیده گرفتن حفاظت از این حقوق برای واکسن کووید ۱۹ حمایت می‌کند. به دنبال انتشار خبر احتمالی تعلیق مالکیت معنوی واکسن کرونا، سهام شرکت‌های بزرگ دارویی تولید‌کننده واکسن کرونا از جمله فایزر، مدرنا و بیو ان تک به شدت کاهش یافت.

مدیران سازمان تجارت جهانی در این هفته از کشورهای عضو خواسته بودند تا به سرعت جزئیات توافق نامه‌ای برای تعلیق موقت قوانین حفاظت از مالکیت معنوی واکسن‌های ویروس کرونا را تدوین کنند. به گزارش رویترز، پیش از این آمریکا و چندین کشور دیگر مانع طرح مذاکرات برای بررسی پیشنهاد هند و آفریقای جنوبی جهت لغو موقت حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا در سازمان بهداشت جهانی، شده بودند. تصمیم نهایی در سازمان بهداشت جهانی در این خصوص نیازمند موافقت تمامی ۱۶۴ عضو این سازمان است.

ادامه تعلیق حساب کاربری ترامپ در فیسبوک و اینستاگرام

به گزارش بی بی سی، با تصمیم هیات ناظر بر فیسبوک و اینستاگرام، حساب کاربری دونالد ترامپ در این دو شبکه اجتماعی معلق باقی می‌ماند. این نهاد ناظر البته تعلیق دائمی حساب کاربری رئیس جمهوری سابق آمریکا را فراتر از رویه‌های معمول دانسته و از این شبکه اجتماعی خواسته این ممنوعیت را مجددا بررسی کند. نهاد ناظر بر فیسبوک گفته تصمیم اولیه برای تعلیق دائمی حساب کاربری او فاقد استاندارد است و پاسخ مناسب باید در تطابق با قوانین برای همه کاربران این شبکه اجتماعی باشد. حکم هیات ناظر به این معنی است که تعلیق فعلا ادامه دارد و فیسبوک شش ماه فرصت دارد دوباره موضوع را بررسی کند.

2

دونالد ترامپ هم در بیانیه‌ای به این تصمیم واکنش نشان داده و آن را مغایر با آزادی بیان دانسته است.در این بیانیه آمده «آنچه فیسبوک، توییتر و گوگل انجام داده‌اند مایه شرم و فضاحت برای کشور است. آزادی بیان از رئیس جمهوری (قبلی) گرفته شده چون دیوانه‌های چپ افراطی از حقیقت می‌ترسند. حقیقت به هر حال آشکار می‌شود. بزرگتر و قوی‌تر از قبل. این شرکت‌های فاسد شبکه‌های اجتماعی باید هزینه سیاسی بپردازند و نباید به آنها اجازه داده شود روال انتخابات ما را تخریب کنند».

بیانیه پایانی نشست گروه جی هفت، استقبال از گفت وگوهای وین

به گزارش آسوشیتدپرس، وزرای خارجه گروه ۷ در پایان اجلاس سه روزه خود در لندن با انتشار بیانیه ای نسبت به مسائل مطرح شده در این نشست اعلام موضع کردند.  وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان برای اولین بار بعد از آغاز همه‌گیری کرونا در لندن گرد هم می آمدند و بیانیه پایانی آنها طیف وسیعی از مسائل از جمله خطرات تغییر اقلیم و بهبود اقتصادی بعد از همه گیری کرونا را در بر می گرفت. بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا اعضای گروه ۷ هستند و هند، استرالیا، کره جنوبی و آفریقای جنوبی مهمان این نشست بودند.

4

وزرای خارجه این هفت کشور که تحت محدودیت های شدید مربوط به همه گیری کرونا ملاقات می کردند قول حمایت مالی از برنامه کوواکس برای توزیع واکسن کرونا در جهان را دادند. با این حال قول تازه ای از ارائه بودجه تازه برای بهبود دسترسی به واکسن مطرح نشد. آنها همچنین از چین به خاطر نقض حقوق بشر از جمله سرکوب چهره های دمکراسی خواه انتقاد کردند و نسبت به خطر تعرض روسیه به خاک اوکراین ابراز نگرانی کردند. نمایندگان گروه هفت به علاوه حاکمان نظامی میانمار که در ماه فوریه در این کشور کودتا کردند را به تحریم های تازه تهدید کردند. هم چنین بیانیه مذکور ضمن ابراز نگرانی از مسائل حقوق بشر در ایران، از گفت وگوهای وین برای احیای برجام استقبال کردند.

تایید دیدار مقامات ایرانی و سعودی توسط رئیس جمهور عراق

به گزارش رویترز، برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق روز در مصاحبه‌ای آنلاین با اندیشکده بیروت تایید کرده که بغداد «بیش از یک دور» از مذاکرات میان تهران و ریاض را میزبانی کرده است. صالح در عین حال از ارایه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

5

پیشتر هم  نیویورک تایمز به نقل از دو مقام عراقی و دو مقام ایرانی نوشت دور جدید مذاکرات ایران و عربستان سعودی در ماه جاری میلادی در بغداد و احتمالا در سطح سفیران دو کشور برگزار می‌شود. این روزنامه همچنین به نقل از یک مشاور دولت ایران که نامش فاش نشده مدعی شده بود در مذاکرات اخیر میان ایران و عربستان سعودی در روز نهم آوریل در بغداد، خالد الحمیدان، رییس سازمان اطلاعاتی سعودی و سعید ایروانی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، حضور داشتند.

غیرقانونی شدن یک گروه اسلامی در آلمان

به گزارش دویچه وله، دولت  آلمان روز فعالیت انجمن اسلام‌گرای «انصار اینترنشنال»که که متهم به حمایت مالی از تروریسم بین‌الملل زیر پوشش خیریه شده را در این کشور ممنوع اعلام کرد. گفته می‌شود که این گروه تحت پوشش جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کودکان در یمن و سومالی و نوار غزه، برای گروه‌هایی از قبیل جبهه النصرت، حماس و الشباب در خارج از آلمان پول جمع‌آوری می‌کرده است.. فعالیت هشت زیرشاخه این جمعیت نیز ممنوع شده‌اند؛ از جمله «کمیته اطلاعات و مشاوره سومالی» در دارمشتات، بنیاد انیس بن حتیره، فوتبالیست تونسی‌تبار در تیم هرتا برلین و نیز «انجمن امداد دبلیو.دبلیو.آر».

3

انجمن انصار اینترنشنال در سال ۲۰۱۲ به نام انجمنی بشردوستانه در ایالت نوردراین-وستفالن تأسیس شد. دفتر مرکزی آن در شهر دوسلدورف است. این انجمن هر سال میلیون‌ها یورو کمک مالی جمع‌آوری می‌کند. میزان کمک‌ها تنها در سال ۲۰۱۸ تا ده میلیون یورو برآورد می‌شود. بر پایه سندی از وزارت کشور آلمان، انجمن انصار که به گروه‌های سلفی نزدیک است، به کودکان در محل دفاتر خود در آلمان تعلیمات دینی می‌داده و سلفی‌گری افراطی را تبلیغ می‌کرده است.

طرح اروپایی برای مقابله با گسترش نفوذ شرکت‌های چینی

به گزارش یورونیوز، کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهادی ارائه کرده که براساس آن امکان جلوگیری از فعالیت و سرمایه گذاری آن دسته از شرکت های خارجی که از اعتبارات دولتی بهره می‌برند، فراهم می‌شود. هرچند در این طرح پیشنهادی نامی از شرکت‌های چینی برده نشده است اما هدف از آن مقابله با حضور طرف‌های چینی در بازار خریدهای دولتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. چین با این که دومین شریک تجاری اتحادیه اروپا پس از آمریکا محسوب می‌شود اما بروکسل به دنبال ایجاد توازن در رابطه اقتصادی و تجاری با این کشور است.

7

این در حالی است که در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز رویکرد یکسانی در قبال پکن مشاهده نمی‌شود. از یک سو آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا به دنبال حفظ روابط تجاری خود با چین است تا یکی از مهمترین بازارها برای صادرات کالاهای خود را از دست ندهد. از سوی دیگر برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از رقابت «ناعادلانه» برخی از شرکت‌های چینی که از اعتبارات دولتی بهره می‌برند در بازارهای داخلی خود ناخرسند هستند.

در طرح پیشنهادی کمیسیون اتحادیه اروپا که اکنون باید از سوی کشورهای عضو و پارلمان اروپا بررسی شود به این کمیسیون اجازه داده شده است تا در مورد آن دسته از شرکت های خارجی که به دنبال خرید شرکت‌هایی با بیش از ۵۰۰ میلیون یورو سود سالانه هستند تحقیق کند. از سوی دیگر امکان تحقیق درباره شرکت‌های خارجی مشتاق به سرمایه‌گذاری در بخش‌های دولتی مانند حمل و نقل ریلی یا مخابرات با سود سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون یورو نیز فراهم می‌شود.

مصونیت جمعی کشورهای فقیر از سال 2024 به بعد

با اعلام سازمان بهداشت جهانی، در هفته گذشته ۴۶ درصد موارد گزارش شده ابتلا به کرونا در جهان و یک چهارم کل موارد مرگ در هند بوده است. دومین موج مرگبار کووید-۱۹ باعث پر شدن تخت‌های بیمارستان‌ها شده است. بخش بهداشتی هند تحت فشار کم‌سابقه‌ای است و سردخانه‌ها و مراکز سوزاندن اجساد با کمبود جا مواجه هستند. طبق گزارش‌ها، بیمارانی به دلیل نبود تخت در بیمارستان یا اکسیژن جان خود را در آمبولانس‌ها و پارکینگ بیمارستان‌ها از دست داده‌اند. خبرگزاری بلومبرگ هم با ارائه گزارشی پیش بینی کرده با نرخ فعلی، برخی از کشورهای ثروتمند تا ماه آگوست به مصونیت جمعی می رسند ، اما اکثر کشورهای فقیر تا سال 2024 یا بعد از آن زیر آستانه باقی می مانند.

6

خبرگزاری رویترز هم به نقل از دو منبع آگاه می‌گوید عربستان سعودی ممکن است امسال برای دومین سال متوالی مراسم حج را برای زائران خارجی ممنوع کند. بر اساس آمارهای رسمی، تا پیش از شروع همه‌گیری کرونا حدود 2.5 میلیون زائر مسلمان به مکه و مدینه می‌رفتند که سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار برای عربستان ارزآوری داشت. در طول بیش از یک سال اخیر، عربستان فقط به شهروندان یا ساکنان این کشورکه واکسن زده‌اند یا شش ماه از بهبودی آنها از کرونا گذشته، مجوز شرکت در حج را داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید