سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

مذاکرات برجامی متوقف می شود؟ /عرضه نفت ایران عامل نگرانی غول های نفتی

کدخبر: ۴۲۰۳۰۸
هم‌زمان با آن‌که نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت مذاکره کنندگان کمی خسته‌اند، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، در یک رشته توییت نوشت که ششمین دور از گفت‌وگوهای احیای برجام به احتمال زیاد از روز یک‌شنبه موقتا به مدت حدود یک هفته متوقف خواهد شد.
مذاکرات برجامی متوقف می شود؟ /عرضه نفت ایران عامل نگرانی غول های نفتی

به گزارش اقتصادنیوز، احتمال تعطیلی مذاکرات از یک‌شنبه، تصمیم دولت بایدن برای توافق پیش از انتقال قدرت در تهران، اعتراض اعضای کنگره به لغو برخی تحریم های ایران، کاهش حضور نظامی در خاورمیانه برای تمرکز بر چالش‌های روسیه و چین، فرمان بازسازی وجهه خارجی چین، سومین شکست برای لغو اوباماکر، افزایش غیرمنتظره تقاضای بیمه بیکاری در آمریکا، عرضه نفت ایران، نگرانی جدید سهامداران غول های نفتی، شکست اتحادیه اروپا در شکایت از شرکت آسترازنکا و سویه‌ی دلتا در حال غلبه بر انواع گونه‌های ویروس کرونا در جهان سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

مذاکره‌کنندگان خسته‌اند؛ تعطیلی مذاکرات از یک‌شنبه؟

در شرایطی که محمدجواد ظریف و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در ترکیه دیدار کردند، عباس عراقچی گفته است که طرف‌ها مذاکره در وین از همیشه بیشتر به توافق نهایی نزدیک شده‌اند، هر چند، چند مساله کلیدی حل نشده باقی مانده است. هم‌زمان با آن میخائیل اولیانف سفیر روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات وین هم گفته است مذاکره کنندگان کمی خسته‌اند و ‌گفت‌وگوها برای رسیدن به موفقیت به زمان اضافی احتیاج دارد. در چنین شرایطی استفنی لیختنشتاین، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، در یک رشته توییت به نقل از منابع آگاه نوشت که ششمین دور از گفت‌وگوهای احیای برجام به احتمال زیاد از روز یک‌شنبه موقتا به مدت حدود یک هفته متوقف خواهد شد.

10

از سوی دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ گفته: ایران تعهدات خاص خود را به آژانس دارد و توافق نظارتی ایران با این سازمان ارتباطی با مذاکرات برجام ندارد. اگر اطلاعات نظارتی آژانس حذف شود، این سازمان در ارتباط با ایران با یک «سیاه‌چاله» اطلاعاتی در فاصله ماه‌های ژوئن و فوریه مواجه خواهد شد. همچنین گروسی متذکر شده آژانس از ایران هیچ پیشنهادی برای تمدید توافق‌ موقت نظارت فنی خود دریافت نکرده است و اگر تا سوم تیر این توافق‌ تمدید نشود، احتمال دارد ایران اطلاعات ضبط شده سایت‌های هسته‌ای خود از ماه فوریه تاکنون را حذف کند.

تصمیم دولت بایدن برای توافق  پیش از انتقال قدرت در تهران

پایگاه خبری آکسیوس مدعی شده یک «مقام آمریکایی» اظهار کرده دولت جو بایدن خواهان آن است که توافق برگشت به برجام با ایران، پیش از انتقال قدرت به دولت جدید در تهران، صورت بگیرد. به نوشته آکسیوس، این مقام آمریکایی گفته است که اگر مذاکرات به اوایل ماه اوت کشیده شود، زمانی که انتقال قدرت در ایران قرار است انجام بگیرد، این امر «نگران کننده» خواهد بود.

2

این مقام آمریکایی گفته است که اگر پیش از روی کار آمدن دولت جدید در ایران توافقی حاصل نشود، سوالاتی جدی درباره احتمال دستیابی به توافق مطرح خواهد شد. بر اساس این گزارش، تحلیلگران و برخی از دیپلمات‌های درگیر مذاکرات با ایران می‌گویند که رسیدن به توافق با دولت فعلی آسان‌تر از یک دولت جدید، خواهد بود.

اعتراض اعضای کنگره به لغو برخی تحریم های ایران

به گزارش رویترز، یازده تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور نگرانی عمیق و اعتراض خود را نسبت به لغو تحریم‌های علیه سه مقام سابق ایران و دو شرکت اعلام کردند. بر اساس نامه این نمایندگان اقدام دولت برای لغو برخی تحریم‌ها علیه مقامات ایرانی و شرکت‌ها را «تلاش برای جلب رضایت جمهوری اسلامی» خوانده و خواستار شفافیت دولت جو بایدن در مذاکرات هسته‌ای شده‌اند. این نمایندگان می‌گویند مدعی شده اند خزانه‌داری در لغو این تحریم‌ها نافی تعهدات آقای بایدن است که گفته بود هیچ اقدام یکجانبه‌ای برای کاهش تحریم‌های ایران انجام نخواهد داد.

4 (2)

دولت ایالات متحده هفته گذشته احمد قلعه‌ بانی، مدیر عامل سابق شرکت ملی نفت ایران و دو مدیر ارشد نفتی ایران به همراه شرکت کشتی‌رانی سی چارمینگ‎ هنگ‌کنگ و شرکت آوکسیینگ چین را از لیست تحریم‌ها خارج کرد.

کاهش حضور نظامی در خاورمیانه برای تمرکز بر چالش‌های روسیه و چین

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات دولت جو بایدن نوشته ایالات متحده سیستم دفاع موشکی و راداری، صدها نیروی نظامی و همچنین جنگنده‌های خود را در منطقه خاورمیانه کاهش می‌دهد تا بر چالش‌های روسیه و چین متمرکز شود. به گفته این مقامات وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، هشت سامانه پاتریوت را از عراق، کویت، اردن و عربستان سعودی خارج خواهد کرد.

3

مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند که سامانه دفاع موشکی دیگر به نام سیستم دفاعی ناحیه‌ای با ارتفاع زیاد ، موسوم به «تاد»، نیز از عربستان خارج می‌شود و همچنین اسکادران‌های جنگنده در منطقه هم کاهش می‌یابد. طبق این گزارش، همچنین صدها نفر از پرسنل پشتیبانی این سیستم‌ها نیز از منطقه خاورمیانه خارج می‌شوند. وال استریت ژورنال مدعیست، اقدام تازه برای کاهش نیروهای آمریکایی از خاورمیانه پس از گفت‌وگوی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در دوم ژوئن آغاز شده است.

فرمان بازسازی وجهه خارجی چین

به گزارش بی بی سی، در حالی که پکن به دنبال بازسازی چهره خود در بحبوحه انتقادات گسترده نسبت به نحوه عملکردش در مبارزه با کووید-۱۹ است، شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین از مقام‌های ارشد کشور خواسته برای اطلاع‌رسانی در رابطه با رویدادهای این کشور راه‌های بهتری پیدا کنند. شی‌ در جلسه کمیته دائمی دفتر سیاسی (پولیت‌بورو) حزب حاکم کمونیست -که نهاد ارشد تصمیم‌گیری سیاسی در کشور است-  علاوه بر این با تاکید بر لزوم مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی و سلطه‌گری، به ضرورت ایجاد تیمی قدرتمند از متخصصین که توانایی برآورده‌کردن نیازهای ارتباطات بین‌المللی در عصر جدید را داشته باشند هم اشاره کرده است.

9

او  با تاکید بر ضرورت کنترل لحن، گفته ارائه چهره‌ای قابل احترام، دوست‌داشتنی‌ و قابل احترام از چین بسیار مهم است و کشورش باید در ارتباط با جهان خارج رویی گشاده همراه با اعتماد به نفس و تواضع و فروتنی داشته باشد. شی‌ جین‌پینگ چندی پیش هم گفته بود در حالی که چین به قلب صحنه جهانی نزدیک‌تر می‌شود، باید حلقه دوستان خود را گسترش دهد.

سومین شکست برای لغو اوباماکر

نیویورک تایمز گزارش کرده لغو قانون بیمه درمانی ارزان موسوم به اوباماکر برای سومین بار در دیوان عالی فدرال رای نیاورد و تلاش جمهوریخواهان برای لغو این بیمه با شکست روبرو شد. این قانون که در دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا مطرح شده بود بارها هدف اقدامات جمهوریخواهان برای لغو و نادیده گرفتن قرار گرفت و در سال های 2012 و 2015 نیز تلاش های آنها برای لغو این قانون بیمه ای به شکست انجامید. این بار هم با هفت رای موافق در برابر دو رای مخالف این تلاش، ناموفق ماند.

5

اوباما پس از این رای گیری در توئیتی نوشت:« این حکم تایید کننده آن چیزی است که ما مدت ها می دانستیم درست است. قانون بیمه ارزان اکنون دیگر از بین نمی رود و لغو نمی شود». جو بایدن نیز پس از این حکم در توئیتی نوشت: «میلیون ها آمریکایی به این بیمه وابسته هستند و این حکم برای آنها و ما بسیار مهم است». بایدن وعده داده  به دنبال تقویت این قانون از طریق اقداماتی چون گسترش یارانه برای بیمه های درمانی است و برخی از دموکرات ها نیز به دنبال اقدامات بیشتر شامل گسترش پوشش خدمات درمان برای افراد بیشتری هستند. با این حال جمهوریخواهان قانون بیمه ارزان را به عنوان گامی به سوی پزشکی اجتماعی، دخالت دولت در تصمیمات مراقبت های بهداشتی و یک مشکل بزرگ می دانند.

افزایش غیرمنتظره تقاضای بیمه بیکاری در آمریکا

با اعلام وزارت کار آمریکا، میزان درخواست برای دریافت مزایای بیکاری در این کشور به صورت غیرمنتظره افزایش یافت و به 412 هزار نفر در هفته گذشته رسید که بالاترین سطح در یک ماه محسوب می شود. بر اساس گزارش اداره آمار اشتغال وابسته به وزارت کار آمریکا منتشر شد، در هفته منتهی به روز 12 ماه ژوئن، تعداد آمریکایی هایی که متقاضی دریافت مزایای بیکاری بودند، 37 هزار نفر در مقایسه با هفته گذشته افزایش یافت. این رقم برای هفته پیش از آن 375 هزار تن بود.

8

گزارش اخیر همچنان نشان داد تعداد افرادی که به صورت منظم در هفته منتهی به پنجم ژوئن همچنان مزایای بیماری دریافت کردند هزار تن افزایش یافت و به سه و نیم میلیون تن رسید. این رقم در ماه های آوریل و مه سال گذشته به اوج خود رسید، دوره ای که طی آن بیش از 20 میلیون نفر مزایای بیکاری دریافت می کردند.

عرضه نفت ایران، نگرانی جدید سهامداران غول های نفتی

دویچه وله به بررسی وضعیت ارزش سهام غول های نفتی شل و بریتیش پترلیوم پرداخته است. بر اساس این گزارش با شروع پاندمی کرونا ارزش سهام غول‌های نفتی بی پی و شل به نصف رسید. اما بعد با رونق اقتصاد جهان سهام این شرکت‌ها دوباره رشد پیدا کرد.با این حال در طول هفته گذشته سهام این دو غول انرژی حدود سه درصد کاهش پیدا کرده است. این گزارش افزایش آمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا را از دلایل این افت ارزش سهام دانسته است.

1

ابن گزارش متدکر شده بازگشت دوباره ایران به بازار نفت هم از جمله دلایل پدید آمدن چنبن وضعیتی است. بازگشت ایران به بازار نفت به معنای افزایش عرضه نفت و بیشتر شدن ذخیره بیش از حد نفت خام است. اگرچه افزایش تقاضا برای نفت هم‌زمان با آغاز فعالیت اقتصاد جهانی در طی هفته‌ها و ماه‌های آتی می‌تواند سبب ثبات بهای نفت بشود، ولی از نظر شماری از کارشناسان ورود ایران به بازار و  افزایش قابل توجه احتمالی صادرات نفت این کشور بر قیمت نفت تاثیری معکوس خواهد گذاشت. سطح فعلی قیمت نفت سود غول‌های نفتی شل و بی‌پی را زیاد کرده است. سهام‌داران این شرکت‌ها تلاش می‌کنند با وجود افت و خیز بهای نفت خونسردی خود را حفظ کنند و سهام خود را نفروشند.

شکست اتحادیه اروپا در شکایت از شرکت آسترازنکا

به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا در نبرد حقوقی برای وادار کردن شرکت بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا برای عرضه ۱۲۰ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ تا پایان ماه ژوئن شکست خورده است. اتحادیه اروپا ماه پیش بعد از آنکه این شرکت ارسال محموله واکسن را عقب انداخت به دادگاه شکایت کرد. آسترازنکا ابتدا قول عرضه ۳۰۰ میلیون دوز واکسن تا این تاریخ را داده بود. با این حال قاضی دادگاهی در بروکسل درخواست اتحادیه اروپا را رد کرده است.

.7

قاضی این دادگاه ضرب الاجلی را برای ارائه بیش از ۸۰ میلیون دز واکسن در طول تابستان از سوی آسترازنکا اعمال کرد و در غیر این صورت با جریمه هنگفتی مواجه خواهد شد. براساس این حکم اگر این شرکت موفق به کار نشود، باید در ازای هر دوز ۱۰ یورو جریمه بپردازد. شکایت دیگری در دادگاه ها علیه آسترازنکا در همین زمینه در جریان است که حکم آن در ماه سپتامبر صادر خواهد شد.

سویه‌ی دلتا در حال غلبه بر انواع گونه‌های ویروس کرونا در جهان

به گزارش بی‌بی‌سی، یکی از مقامات ارشد سازمان بهداشت جهانی گفته سویه‌ی دلتای ویروس کرونا که برای اولین بار در هند شناسایی شد، در حال تبدیل شدن به گونه غالب کووید در سراسر جهان می شود. سومیا سوامیناتان، هم‌چنین از عدم موفقیت واکسن کرونای شرکت آلمانی «کیوروک» که در آزمایشات بالینی نتوانست با استانداردهای اثربخشی سازمان بهداشت جهانی مطابقت کند، ابراز ناخرسندی کرده است.

9

تاکنون برتیانیا از افزایش سریع شمار مبتلایان به گونه دلتا خبر داده و یک مقام بهداشتی آلمان هم پیش بینی کرده برغم واکسیناسیون، نوع دلتا ویروس کرونا به زودی به گونه غالب در این کشور بدل خواهد شد. در روسیه هم شمارمبتلایان به کووید در حال افزایش است و در مسکو، پایتخت اکثر موارد ابتلا از گونه دلتا گزارش شده و بیم آن می رود که باعث ایجاد موج سوم همه گیری در این کشور شود. مسکو تایمز به نقل ازمقامات روسی گزارش داد که گسترش گونه دلتای ویروس کرونا تعداد مبتلایان را درروسیه به شدت افزایش داده و تعداد بیماران بستری در مسکو به میزان مشابه اوج شیوع کرونا در ۲۰۲۰ رسیده است. طی ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۴۰۰ نفر در روسیه جان خود را در اثر کرونا از دست داده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید