سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

سیگنال جدید آمریکا به ایران

کدخبر: ۴۲۵۹۱۱
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده آمریکا برای دور جدید مذاکرات آماده است و این تهران است که باید برای از سر گرفتن مذاکرات تصمیم بگیرد.
سیگنال جدید آمریکا به ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، آمادگی آمریکا برای دور هفتم مذاکرات وین، بازداشت ده‌ها فعال مدنی و روزنامه‌نگار در کوبا، تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، مقابله اتحادیه اروپا با نفوذ چین، استراتژی سرمایه‌گذاری جهانی، تعلیق طرح مالیات دیجیتال تحت فشار واشنگتن، حمله به مدل غربی اینترنت آزاد، موج شکایت‌های اروپایی از واتس‌اپ، کاهش پیشرفت های شغلی در اثر همه‌گیری کرونا، بالاترین نرخ رشد قیمت مسکن در اتحادیه اروپا طی ۱۳ سال اخیر، اختصاص کمک مالی ۲۲ میلیون یورویی بشردوستانه اتحادیه اروپا به ایران و پاکستان، ژنرال آمریکایی خاک افغانستان را ترک کرد، دومین فاجعه بیمارستانی در عراق و انفجار دوباره دو دکل انتقال برق ایران به عراق سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

آمادگی آمریکا برای دور هفتم مذاکرات وین

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات محمد جواد ظریف در گزارش به مجلس شورای اسلامی مبنی بر نزدیک شدن پایان مذاکرات وین، گفت که نمی‌تواند راجع به اظهارات ظریف نظری بدهد، اما خاطرنشان کرد که رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، و تیمش منتظرند تا هر وقت لازم بود برای شرکت در دور هفتم مذاکرات به وین سفر کنند. او مدعی شده آمریکا برای دور جدید این مذاکرات آماده و این تهران است که باید برای از سر گرفتن مذاکرات تصمیم بگیرد.

3

 بااین‌حال او هشدار داد گذشت زمان و پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران بر تصمیم واشینگتن در بازگشت به برجام تاثیر منفی خواهد داشت و افزود: «هنوز معتقدیم که دیپلماسی بهترین ابزار برای رسیدن به آن‌چیزیست که ما مدنظر داریم. خواست آمریکا، امکان راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران و حصول اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای است».

بازداشت ده‌ها فعال مدنی و روزنامه‌نگار در کوبا

در پی تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف کوبا، رویترز گزارش داده دست‌کم یکصد تن از فعالان سرشناس و روزنامه‌نگاران مستقل از روز یکشنبه تاکنون در کوبا دستگیر شده‌اند که بازداشت برخی آنها در جمع معترضان رخ داده و برخی نیز در خانه‌هایشان. نت بلاکس، موسسه ناظر بر اینترنت هم در صفحه توییتر خود نوشت رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان در کوبا روی اینترنت دولتی از روز دوشنبه با محدودیت مواجه شده‌اند. کوبا در روزهای اخیر شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات ضددولتی در چند دهه اخیر بوده است. اعتراضات معطوف به بحران اقتصادی کشور و مدیریت دولت کوبا در رابطه با شیوع ویروس کرونا بود، اما بسیاری از معترضان نیز فراتر از این رفتند و خواستار پایان حکومت کمونیستی شدند.

07

در شرایطی که دولت کوبا این تظاهرات را به تحریکات ایالات متحده نسبت داده، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته آمریکا در کنار خواست مردم کوبا برای آزادی و خلاصی از همه‌گیری ویروس کرونا و دهه‌ها سرکوب ایستاده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشست خبری خود با اشاره به اعتراضات مردمی در کوبا بر حمایت واشینگتن از مردم کوبا و کلیه افرادی که در جهان خواستار حقوق انسانی خود هستند، از کوبا خواست به حق مردم این کشور در تصمیم‌گیری برای سرنوشت خود احترام بگذارد. دونالد ترامپ هم در بیانیه‌ای با اشاره به اعتراضات مردم کوبا از دولت جو بایدن خواست در برابر حکومت هاوانا بایستد. او با اشاره به تلاش‌ دموکرات‌ها برای کاهش فشارهای دولت ترامپ بر حکومت کوبا گفت: «زمانی که مردم کوبا زندانی و کشته می‌شدند باراک اوباما با رائول کاسترو بیسبال بازی می‌کرد».

تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

به گزارش دویچه‌وله، شورای اروپایی با انتشار بیانیه‌ای از تمدید تحریم‌های اقتصادی روسیه به‌دلیل «بر هم زدن ثبات اوکراین» برای شش ماه دیگر خبر داد. تحریم‌های اروپا علیه روسیه از سپتامبر ۲۰۱۴ و در پی حمایت این کشور از جدایی‌طلبان اوکراین و ضمیمه کردن بخش کریمه به خاک روسیه اعمال شد.

8

این تحریم‌ها، دسترسی برخی از بانک‌ها و شرکت‌های مالی روسی به نظام بانکی اروپا را با محدودیت روبرو و تجارت برخی اقلام با روسیه را ممنوع کرده است. همچنین دسترسی روسیه به تکنولوژی اروپایی در برخی زمینه‌های حساس، خصوصا بخش اکتشاف و توسعه نفت، محدود شده است. از سوی دیگر، شرکت‌های اروپایی حق ندارند در منطقه کریمه سرمایه‌گذاری کنند یا خدمات توریستی ارائه دهند.

مقابله اتحادیه اروپا با نفوذ چین: استراتژی سرمایه‌گذاری جهانی

به گزارش یورونیوز، وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای مقابله با نفوذ فزاینده پکن در کشورهای جهان، برنامه‌های توسعه استراتژی سرمایه‌گذاری را در مقابل برنامه «ابتکار کمربند و جاده» چین تصویب کردند. بر اساس این گزارش، سیاست اقتصادی، خارجی و توسعه اتحادیه و همچنین منافع امنیتی همزمان با ارتقای ارزش‌های اروپایی مورد نظر خواهد بود. وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز گذشته و در جریان نشست شورای وزرای خارجه این اتحادیه موافقت کردند که مشوق‌های جدیدی را به طرح‌های تازه اعلام شده تحت عنوان «ارتباط جهانی با اروپا» اعطا کنند و از سال ۲۰۲۲ برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشخص شده در پیوند اروپا با جهان، فشار بیشتری وارد کنند.

1

پکن که طرح «ابتکار کمربند و جاده» را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد در حال حاضر سرمایه‌گذاری در حدود ۷۰ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی را پیش برده است. از جمله در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند بندر پیرائوس یونان و هم‌چنین ایتالیا اقداماتی انجام داده است چراکه این کشور به اهمیت دریای مدیترانه برای طرح‌های حمل و نقلی و زیرساختی واقف است.

تعلیق طرح مالیات دیجیتال تحت فشار واشنگتن

به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا از تعلیق طرح تازه مالیاتی خود برای درآمدزایی از فعالیت شرکت‌های چند ملیتی و غول‌های دیجیتال در اروپا خبر داد. اتحادیه اروپا که پیش از این برای تعلیق این طرح تحت فشار واشنگتن قرار داشت، تصریح کرد در پی توافق سیاسی روز شنبه در گروه بیست این تصمیم را اتخاذ کرده است. به گفته بروکسل این طرح تا پایان مذاکرات اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بر سر اصلاح نحوه دریافت مالیات از شرکت‌های چند ملیتی که قرار است ماه اکتبر به سرانجام برسد، به حال تعلیق درخواهد آمد.

9

این پروژه اروپایی به شدت مورد انتقاد ایالات متحده آمریکا قرار دارد به نحوی که جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده پیش‌تر روز یکشنبه از اتحادیه اروپا خواسته بود که این طرح را مورد تجدید نظر قرار دهد. پروژه مالیات دیجیتال یکی از منابع مالی در نظر گرفته شده از سوی سران اتحادیه اروپا برای تامین اعتبار ۷۵۰ میلیارد یورویی لازم جهت تحقق برنامه رونق اقتصادی در این قاره است. این در حالیست که واشنگتن چنین طرحی را برای غول‌های فناوریِ عمدتا آمریکایی نظیر فیس‌بوک، گوگل و آمازون اجحاف و تبعیض آمیز توصیف می‌کند.

حمله به مدل غربی اینترنت آزاد

سوندار پیچای، مدیر اجرایی گوگل در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی هشدار داده مدل غربی اینترنت آزاد مورد حمله رقبای بین‌المللی است. پیچای گفته که الگوی باز اغلب امری بدیهی تلقی می‌شود اما بسیاری از کشورها جریان اطلاعات را محدود می‌کنند. به گفته مدیرعامل گوگل، دو تحول دیگر طی ۲۵ سال آینده، انقلابی در دنیا ایجاد خواهد کرد: «این تحولات یکی هوش مصنوعی است و دیگری توسعه کامپیوترهای کوانتومی که توانایی‌های بسیار بیشتری نسبت به کامپیوترهای فعلی دارند».

10

مدیرعامل گوگل گفته: «من این‌ها  را به عنوان ژرف‌ترین فناوری که بشر توسعه داده و روی آن کار خواهد کرد، در نظر می‌گیرم. اگر شما به برق یا اینترنت فکر کنید، این تحولات را چیزی مانند آنها می‌بینید. اما من فکر می‌کنم حتی عمیق‌تر از اینها است». پیچای در این مصاحبه مفصل با بی‌بی‌سی، همچنین از سوابق شرکت خود در زمینه حفظ حریم خصوصی و داده‌ها دفاع کرد و گفت که گوگل یک محصول رایگان است و کاربران می‌توانند به جای دیگری بروند. این همان استدلالی است که فیس‌بوک در شکایتهایی که علیه این شرکت مطرح شده بود در دادگاه استفاده کرد و پیروز شد.

موج شکایت‌های اروپایی از واتس‌اپ

به گزارش یورونیوز، سازمان اروپایی اتحادیه‌های مصرف‌کنندگان اعلام کرده از پیام رسان «واتس‌اپ» به کمیسیون اتحادیه اروپا شکایت کرده است. ا ین شکایت به دلیل تغییر جنجالی مقررات استفاده از پیام رسان «واتس‌اپ» مطرح شده است. به گفته سازمان اروپایی اتحادیه‌های مصرف کنندگان مقررات جدید و تغییر رویه «واتس‌اپ» در زمینه رعایت حریم خصوصی «برای کاربران نه شفاف است و نه قابل فهم».

11

شکایت‌های مطرح شده علیه این پیام‌رسان علاوه بر کمیسیون اروپا به شبکه اروپایی حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز ارائه شده است. حدود دو میلیارد نفر در سراسر جهان از «واتس‌اپ» استفاده می‌کنند. این پیام‌رسان اوایل سال جاری میلادی به کاربران اطلاع داد که باید با مقررات جدید استفاده از آن موافقت کنند. واکنش‌های کاربران به تغییر مقررات استفاده از «واتس‌اپ» باعث شد تا مهلت موافقت با این تغییرات به روز ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) موکول شود. بسیاری از کاربران نگران بودند که «واتس‌اپ» داده های آنها را با شرکت فیسبوک به اشتراک بگذارد. «واتس اپ» از زیرمجموعه‌های شرکت فیسبوک محسوب می‌شود.

حال کمیسیون اروپا و نهادهای ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا اکنون در برابر موج شکایت ها از «واتس‌اپ» باید در مورد تحقیق پیرامون نقض حقوق مصرف کنندگان از سوی این پیام رسان تصمیم‌گیری کنند.

کاهش پیشرفت‌های شغلی در اثر همه‌گیری کرونا

به گزارش بی‌بی‌سی، طبق پژوهشی که شرکت چندملیتی بیمه آویوا انجام داده است، ۴۷ درصد از نیروی کار به دلیل همه‌گیری کرونا، تمرکز کمتری روی پیشرفت شغلی داشته‌اند. از هر پنج نفر، تقریبا دو نفر گفته‌اند که هیچ‌وقت نمی‌توانند کلید کار را در ذهن‌شان خاموش کنند. این شرکت گفته است یک پیامد این فرهنگ و روش حاضر این است که ۴۰ درصد کارکنان نگران خستگی و فرسودگی شغلی هستند. نیمی از کسانی که در این پژوهش شرکت کردند، شکایت داشتند که مرز بین کار و خانه بطور فزاینده‌ای مبهم و تار شده است. تاثیر آن هم بطور نامتناسبی بر زنان بیشتر بوده؛ ۴۶ درصد زنان نگران فرسودگی شغلی هستند، در مقایسه با ۳۵ درصد مردان. همچنین ۲۴ درصد زنان گفته‌اند که همه‌گیری کرونا تاثیری منفی بر تعادل بین کار و زندگی آنها دارد. این رقم برای مردن ۱۶ درصد است.

12

دِبی بولاک، سرپرست رفاه و سلامت در شرکت آویوا به بی‌بی‌سی گفته که همه‌گیری و محدودیت‌ها به مردم این فرصت را داد تا درمورد جایگاه کار در زندگی‌شان فکر کنند. او می‌گوید فناوری و عصر دیجیتال به این معناست که خاموش کردن کلید کار برای بعضی افراد دشوارتر است. خانم بولاک گفته: «همه‌گیری ممکن است یک تجربه جمعی باشد، اما تاثیرات آن از بسیاری جهات گسیخته و متمایز است؛ به ویژه برای زنان، به دلیل مبهم و تار شدن مرز بین کار و خانه که موجب فشار و استرس‌های حاد می‌شود». او گفت مهم است که کارفرمایان از این موضوع آگاه باشند و به مشکلات کارکنان‌شان پاسخ بدهند و برای کمک اقدام کنند «اگر وقت خود را برای سلامتی نیروی کار اختصاص ندهید، احتمال بعدتر مجبور خواهید شد برای بیماری آنها وقت بگذارید».

نتیجه این پژوهش که بر روی ۲۰۰۰ کارمند شرکت‌های بزرگ انجام شده است، نشان می‌دهد که ۱۴ درصد آنها مایلند که تمام وقت به محل کار برگردند و ۱۵ درصد آنها ترجیح می‌دهند که تمام وقت دورکاری کنند. مردان بیشتر تمایل به بازگشت کامل به محل کار دارند، درحالیکه زنان بیشتری گفته‌اند که ترجیح می‌دهند تمام وقت از خانه کار کنند.

بالاترین نرخ رشد قیمت مسکن در اتحادیه اروپا طی ۱۳ سال اخیر

به گزارش یورونیوز، قیمت مسکن طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ در اتحادیه اروپا ۶.۱ درصد افزایش یافت که بالاترین رشد از سه ماهه سوم سال ۲۰۰۷ تا کنون محسوب می‌شود. اداره آمار کمیسیون اروپا(یورو استات) با انتشار تازه‌ترین گزارش تغییر شاخص قیمت مسکن اعلام کرد که بهای مسکن در منطقه یورو نیز در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۵.۸ درصد بالا رفته که از سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۶ این رشد فصلی بی‌سابقه بوده است. یورو استات پیشتر اعلام کرده بود که قیمت مسکن در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی در اتحادیه اروپا و منطقه یورو به ترتیب ۵.۸ و ۵.۶ درصد افزایش یافته است.

2

در میان کشورهای عضو که داده‌های شاخص قیمت مسکن برای آنها موجود است، بیشترین افزایش سالانه قیمت مسکن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ در لوکزامبورگ (۱۷٪)، دانمارک (۱۵.۳٪)، لیتوانی(۱۲٪)، چک(۱۱.۹٪) و هلند(۱۱.۳٪) ثبت شده؛ در حالی که قبرس(۵.۸-٪) تنها کشوری است که با کاهش قیمت مسکن مواجه شده است. در مقایسه با سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ نیز بیشترین افزایش قیمت مسکن در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در استونی(۶.۶٪)، دانمارک(۵.۸٪) و لیتوانی(۵.۵٪) رخ داده است.

اختصاص کمک مالی ۲۲ میلیون یورویی بشردوستانه اتحادیه اروپا به ایران و پاکستان

به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا اعلام کرد مبلغ ۲۲ میلیون یورو، برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر در ایران و پاکستان در پی بحران‌هایی مانند گسترش ویروس کرونا و خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی، اختصاص داده است. کمیسیون اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران و پاکستان هر دو در مقابل بلایای طبیعی بسیار آسیب‌پذیر هستند و هر دو با موج جدی ویروس کرونا روبرو شده‌اند و هر دو اصلی‌ترین کشورهای میزبان پناهندگان افغانستان هستند. بنابراین اتحادیه اروپا حمایت از نهادهای بشردوستانه در هر دو کشور در جریان این زمان حساس را افزایش می‌دهد.»

6

بر اساس این بیانیه و از این ۲۲ میلیون یورو، مبلغ ۱۵ میلیون آن صرف حمایت از نهادهایی می‌شود که خدمات بشردوستانه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر در ایران و افغانستان ارائه می‌دهند. هفت میلیون یورو صرف فعالیت‌های بشردوستانه به اقشار آسیب‌پذیر در پاکستان اختصاص یافته است.

ژنرال آمریکایی خاک افغانستان را ترک کرد

به گزارش آسوشیتدپرس، روز گذشته فرمانده ارشد ایالات متحده در مراسمی در کابل، پایتخت افغانستان، منصب خود را به مقامی دیگر واگذار کرد؛ اقدامی که به عنوان گامی دیگر در جهت نزدیک شدن آمریکا به پایان جنگ ۲۰ ساله خود در این کشور ارزیابی می‌شود. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که شورشیان طالبان همچنان در حال تصرف قلمرو بیشتری در سراسر خاک افغانستان هستند. ژنرال اسکات میلر که از سال ۲۰۱۸ به عنوان فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان خدمت می‌کرد، پست خود را به فرانک مک‌کنزی، ژنرال چهارستاره نیروی دریایی و رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سپرد.

16

بنابر این گزارش، ژنرال مک‌کنزی قرار است از مقر خود در شهر تَمپا در ایالت فلوریدا آمریکا مسئولیت حملات هوایی در دفاع از نیروهای دولت افغانستان را تحت شرایط خاص برعهده بگیرد. شرایطی که ممکن است از چنین حملات هوایی استفاده شود مشخص نیست و همچنین اعلام نشده است که فرانک مک‌کنزی چه مدت هدایت این عملیات را در دست خواهد داشت. واگذاری پست ژنرال اسکات میلر، در یکی از پایگاه‌های شدیداً محافظت‌شده در مرکز شهر کابل و در زمانی انجام شد که حملات طالبان در جبهه‌های مختلف ادامه دارد. نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان که تأمین و پشتیبانی آن‌ها تاکنون بیشتر از سوی ایالات متحده و ناتو صورت گرفته است، در برخی از مناطق کشور مقاومت کرده‌اند اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نظر می‌رسد که اکثر آن‌ها جبهه‌های نبرد را رها کرده‌اند.

دومین فاجعه بیمارستانی در عراق

به گزارش العربیه، در جریان آتش‌‌ سوزی در بیمارستان الحسین در شهر ناصریه عراق حداقل ۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. گفته می‌شود که تعداد کل بیماران و همراهان بیمار حاضر در این بیمارستان را ۱۴۰ نفر بوده و جستجو برای یافتن بقیه افراد حاضر در بیمارستان ادامه دارد. این دومین فاجعه ‌آتش‌‌سوزی در بیمارستان‌های عراق در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود و ماه آوریل نیز به علت انفجار کپسول اکسیژن در بیمارستانی در بغداد، ۸۲ نفر کشته شدند.

4

گزارش‌ها حاکی از آن است که انفجار شب گذشته بیمارستان الحسین نیز در نتیجه انفجار کپسول اکسیژن بوده است. کابینه دولت عراق ساعاتی پس از این حادثه یک نشست اضطراری برگزار کرد و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، دستور برکناری و بازداشت مدیر بیمارستان، مدیر بهداشت و درمان منطقه و مسئول پدافند غیرعامل این منطقه را صادر کرده است.

انفجار دوباره دو دکل انتقال برق ایران به عراق

خبرگزاری آناتولی از انفجار دو دکل دیگر انتقال برق ایران به عراق خبر داده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما حادثه مشابه دیگری ۲۶ خرداد امسال اتفاق افتاده بود که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت. آناتولی از قول منابع رسمی عراقی گزارش داده است افراد مسلحی که گمان می‌رود عضو داعش باشند، دو دکل انتقال برق ایران به عراق را در استان مرزی دیاله با مواد منفجره منهدم کرده‌اند. بعد از این حادثه تامین برق بخش‌های بزرگی از استان دیاله مختل شده است.

5

طی هفته‌های گذشته تاسیسات انتقال برق در استان‌های صلاح‌الدین، دیاله و کرکوک مورد هدف قرار گرفته است. عراق بزرگترین مشتری برق ایران است و پارسال بیش از ۸۰ درصد از ۱۰ تراوات ساعت صادرات برق ایران به این کشور انجام شد.

یک‌دهم جمعیت جهان غذای کافی ندارند

سازمان ملل هشدار داده که به دلیل ویروس کرونا ، گرسنگی در سراسر جهان به طرز چشمگیری در حال افزایش است. گزارشی از پنج آژانس سازمان ملل متحد می گوید که یک دهم جمعیت جهانی از تغذیه کافی برخوردار نیستند - یعنی بیش از هشتصد میلیون نفر. این گزارش می‌گوید شدیدترین افزایش فقر سال گذشته در آفریقا بوده است، زیرا یک پنجم آفریقایی‌ها به اندازه کافی غذا برای خوردن ندارند.

13

بر اساس این گزارش، همه گیری کرونا باعث وخیم‌تر شدن مشکلات اقتصادی و به خطر انداختن دسترسی به غذا شده است. به گفته این آژانس‌ها یک رژیم غذایی سالم می‌تواند پرهزینه باشد و حدود سه میلیارد نفر توانایی تهیه یک رژیم غذایی سالم را ندارند. آنها خواستار اقدام برای کاهش هزینه غذای مقوی و محافظت از زنجیره های تأمین غذا شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید