سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

احتمال لغو تحریم‌های اساسی علیه ایران /فرمان آقای رئیس جمهور برای افزایش حقوق‌ها

کدخبر: ۴۲۵۶۵۴
نماینده روسیه در مذاکرات وین گفته برنامه ایران برای تولید فلز اورانیوم نتیجه سیاست فشار حداکثری ایالات متحده است
احتمال لغو تحریم‌های اساسی علیه ایران /فرمان آقای رئیس جمهور برای افزایش حقوق‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، احتمال لغو تحریم‌های اساسی علیه ایران تا ماه آگوست، اعتراض به محدودیت‌های کرونایی در خیابان‌های کوبا، افزایش پنجاه درصدی حقوق در سوریه به فرمان اسد، تاسیس شورای هماهنگی عمان و عربستان، سفر تاریخی به لبه فضا، پایان روزهای پررونق ارزهای دیجیتال و تابستان کم‌سابقه در آمریکای شمالی سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

احتمال لغو تحریم‌های اساسی علیه ایران تا ماه آگوست

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف ، نماینده روسیه در مذاکرات وین گفته برنامه ایران برای تولید فلز اورانیوم نتیجه سیاست فشار حداکثری ایالات متحده است. به گفت او: «برای اولین بار در عمل در کشورهای غیر هسته‌ای، ایران شروع به غنی سازی اورانیوم تا شصت‌درصد کرده و اکنون شروع به تولید فلز اورانیوم بیست‌درصدی کرده است. من فکر نمی کنم که کسی در ایالات متحده از این شرایط خوشحال باشد. اما این فقط نتیجه مستقیم سیاست فشار حداکثری که اتفاقاً تا امروز نیز ادامه دارد».  به گفته اولیانوف، دولت جدید آمریکا آماده است که چنین سیاستی را کنار بگذارد، اما فقط در چارچوب توافق نامه‌های احیای برجام.

2

اولیانوف گفته نود درصد از مسیر توافق هسته‌ای طی شده و احتمالا تحریم‌های اساسی آمریکا علیه ایران از ماه آینده (اگوست) برداشته می‌شود. او در ادامه گفت چندین مساله حساس سیاسی باقی‌مانده که یکی از آن‌ها احتمال تکرار خروج آمریکا از برجام در آینده است، اما آمریکایی‌ها می‌گویند از لحاظ حقوقی نمی‌توانند اطمینان دهند که وضعیتی شبیه خروج واشینگتن از برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ اتفاق نخواهد افتاد. به گفته او با توجه به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران و تشکیل دولت جدید، دقیقا معلوم نیست مذاکرات کی از سر گرفته شود، اما احتمالا ۱۰ روز دیگر یا حتی دیرتر این اتفاق می افتد.

اعتراض به محدودیت‌های کرونایی در خیابان‌های کوبا

به گزارش رویترز، هزاران نفر از مردم کوبا روز گذشته (یکشنبه ۲۰ تیر) در اعتراض به محدودیت‌های ایجاد شده به واسطه همه‌گیری ویروس کرونا، روند واکسیناسیون و بی‌توجهی دولت در این زمینه‌ها، به خیابان‌های هاوانا، سانتیاگو و دیگر شهرهای این کشور آمدند. رویترز این اعتراضات را اقدامی نادر در کوبا برشمرده، ما میگوئل دیازکانل، رئیس جمهور کوبا در نطقی تلویزیونی آن را به ایالات متحده نسبت داد.

1

اعتراضات نخست در شهر سن آنتونیو د لوس بانوس در استان آرتمیسا رخ داد که در مجاورت هاوانا واقع است. ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد نشان می‌داد صدها نفر از ساکنان این شهر به خیابان‌ها آمده‌اند و علیه دولت کوبا شعار می‌دهند. معترضان در ویدیوهایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، می‌گویند که نه غذا موجود است و نه دارو، و مردم مجبورند که هر چیزی را از فروشگاه‌هایی بخرند که فقط ارز خارجی می پذیرند.

افزایش پنجاه درصدی حقوق در سوریه به فرمان اسد

به گزارش آسوشیتدپرس، همز‌مان با شدت گرفتن بحران اقتصادی و افزایش قیمت کالاهای اساسی در سوریه، بشار اسد، با صدور فرمانی حقوق صدها هزار کارمند دولتی و پرسنل نظامی را ۵۰ درصد افزایش داد. این تصمیم بشار اسد یک روز پس از آن گرفته شد که دولت، بهای نان در کشور را دو برابر کرد و قیمت گازوئیل را ۱۸۰ درصد افزایش داد.

4

اقتصاد سوریه تحت تأثیر یک دهه جنگ، فساد گسترده،‌ تحریم و اخیراً بروز یک بحران اقتصادی و مالی شدید در کشور همسایه‌اش، لبنان، در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است. پیش از این، آخرین افزایش حقوق در سوریه در نوامبر ۲۰۱۹ اعلام شده بود. بنابر گزارش‌ها، در حکم منتشر شده توسط دفتر اسد، حداقل درآمد ماهانه ۷۱٬۵۱۵ پوند سوریه (۲۲ دلار) تعیین شده است. در این حکم همچنین به مستمری بازنشستگان نظامی و غیرنظامی نیز ۴۰ درصد اضافه شده است.  در حال حاضر ۸۰ درصد از مردم سوریه در فقر زندگی می‌کنند و ۶۰ درصد نیز از نظر تأمین مواد غذایی در وضعیت ناامن قرار دارند. به گفته سازمان ملل متحد، سوریه از نظر آمار عدم امنیت غذایی شهروندان اکنون در بدترین وضعیت تاریخ معاصر خود قرار دارد.

تاسیس شورای هماهنگی عمان و عربستان

به گزارش میدل‌ایست‌نیوز، سلطان سلطان هیثم بن طارق آل سعید، پادشاه عمان، روز گذشته (یکشنبه ۲۰ تیر) در اولین سفر رسمی خود به خارج از کشور وارد عربستان سعودی شد و با پادشاه و ولیعهد این کشور دیدار کرد. در این دیدار سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و سلطان عمان، یادداشت تفاهمی برای تاسیس شورای هماهنگی عمان و عربستان امضا کردند. این شورا در چارچوب تقویت، تداوم و گسترش افق های همکاری بین دو کشور برادر و امضای بسیاری از توافقنامه ها و یادداشت های تفاهم مشترک در راستای تحقق منافع مشترک انجام شده است.

5

این سفر که به مدت 2 روز به طول خواهد انجامید، پس از گذشت دو ماه از اعتراضات کم‌سابقه به بیکاری در عمان انجام می‌شود که چالشی پیش روی سلطان جدید به شمار می رود. عمان و عربستان از زمان به تخت نشستن سلطان هیثم با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند و گفته می‌شود در این سفر، چهار پرونده مورد بررسی و مذاکره قرار خواهد گرفت؛ نخست مناسبات دوجانبه و دوم روابط اقتصادی، مسئولان دو کشور همچنین درباره ارتباط اقتصادی و بهره‌برداری از تاسیسات و بنادر دو کشور به خصوص بنادر عمانی و برپایی منطقه اقتصادی صنعتی در اراضی عمان رایزنی خواهند کرد.

سفر تاریخی به لبه فضا

به گزارش بی‌بی‌سی، روز گذشته هوانورد حامل ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی، به همراه پنج نفر دیگر بعد از سفری تاریخی به لبه فضا با موفقیت به زمین بازگشت. او با این هواپیمای مجهز به راکت، ساخت شرکت خودش ویرجین گالاکتیک، تا ارتفاعی پرواز کرد که آسمان در آن سیاه و افق زمین محو می‌شود. او قصد دارد از سال آینده برای این پرواز استثنایی بلیت بفروشد و می‌گوید قبل از آن می‌خواهد خودش آن را تجربه و ارزیابی کند.

3

ریچارد برانسون ۷۱ ساله برای رسیدن به این نقطه و برآورده کردن رویای حرفه‌ای و شخصی‌اش راه درازی را پیمود.او اولین بار در سال ۲۰۰۴ قصدش را برای ساخت یک هواپیمای فضایی اعلام کرد. در آن زمان برنامه‌اش این بود که از سال ۲۰۰۷ برای سفر به لبه فضا بلیت بفروشد. اما مشکلات فنی از جمله یک سانحه مرگبار در سال ۲۰۱۴ این پروژه فضایی را به یکی از دشوارترین ماموریت‌های این میلیاردر ماجراجو تبدیل کرد.

فضاپیمای یونیتی سوار بر یک هوانورد بسیار بزرگتر است که آن را تا ارتفاع ۱۵ کیلومتری بالا می‌برد و رها می‌کند. بعد از آن موتور راکتی که در پشت یونیتی نصب شده فعال می‌شود و آن را به سوی فضا پرتاب می‌کند. حداکثر ارتفاع پرواز یونیتی حدود ۹۰ کیلومتر است و در نقطه اوج پرواز مسافران به مدت چند دقیقه بی‌وزنی را تجربه خواهند کرد و با رها شدن در فضای کابین از پنجره‌ها نمای بیرون را تماشا می‌کنند. با موفقیت سفر فضایی برانسون، به نوعی او توانسته در صنعت فضانوردی توریستی از رقیب خود جف بزوس، موسس آمازون پیشی بگیرد. جف بزوس، میلیاردر آمریکایی اعلام کرده که روز ۲۰ ژوئیه ( ۲۹ تیرماه) با فضاپیمای ساخت شرکت فضایی خود، بلو اوریجین، به فضا می‌رود.

پایان روزهای پررونق ارزهای دیجیتال؟

به گزارش یورونیوز، آغاز تلاش بانک‌های مرکزی و نهادهای نظارتی برای مقابله با معاملات رمز ارزها به همراه نگرانی‌های زیست محیطی در مورد استخراج آنها، ارزهای رمزنگاری شده را به دارایی پرریسکی بدل کرده؛ چنان که نوسان قیمت آنها از سایر دارایی‌های مالی همچون سهام فراتر رفته است.

6

قیمت هر بیت‌کوین طی هفته گذشته ۴.۶۳ درصد کاهش یافته و به ۳۳ هزار و ۷۷۰ دلار رسیده که در مقایسه با اوج ۶۳ هزار و ۲۳۷ دلاری آن در نیمه آوریل گذشته ۴۶.۶ درصد افت کرده است. وضعیت قرمز حاکم بر بازار رمز ارزها قیمت ۷۰ درصد از ۱۰۰ رمز ارز پرمعامله را در هفته پیش بین ۳۵ تا ۰.۱۴ کاهش داده است.

با این وجود برخی تحلیلگران بر این باورند که فضای فعلی حاکم بر بازار رمز ارزها شاید با کمک کردن به تخلیه حباب قیمتی آنها شرایط بازگشت تقاضا و رشد قیمت‌ها را فراهم کند؛ چرا که آنها امیدوارند که ارزهای دیجیتالی مدنظر بانک‌های مرکزی نتوانند رقیبی جدید برای رمز ارزها بشوند و پس از پایان تاثیرگذاری رشد نرخ بهره در آمریکا و پایان همه‌گیری ویروس جهش‌یافته دلتا، جذابیت‌های سوداگرانه به بازار رمز ارزها باز گردد. همچنین امیدوارند که با افزایش سهم منابع پایدار و پاک در تولید انرژی مورد نیاز برای استخراج رمز ارزها بدبینی‌ها نسبت به آنها کاهش یابد، هر چند که هنوز راهکاری برای مهار بهره‌برداری مجرمانه از ارزهای رمزنگاری شده در مبادلات مالی سیاه پیدا نشده است.

تابستان کم‌سابقه در آمریکای شمالی

به گزارش بی‌بی‌سی، میلیون ها نفر در غرب آمریکا و کانادا برای دومین بار در دو هفته گذشته درمعرض گرمای کم سابقه هوا قرار گرفته اند. آتش سوزی های گسترده در جنگل ها و مراتع باعث شده تا دستور تخلیه ده ها شهر و روستا صادر شود و محدودیت هایی بر تردد خودروها و قطارها در مناطق پرخطر اعمال شده است. دمای هوا در شهر لاس وگاس یکشنبه به بیشتر از ۴۷ سانتیگراد رسید که بالاترین دمای ثبت شده در این شهر است.

7

در فینیکس در ایالت آریزونا و سن خوزه در کالیفرنیا، مقام های محلی به ساکنان درباره افزایش شدید دمای هوا هشدار داده اند. در شمال ایالت نوادا، آتش سوزی گسترده در جنگل های سییرا نوادا در نزدیکی مرز کالیفرنیا باعث شده تا مقام های محلی از ساکنان شهرها و روستاها منطقه بخواهند خانه های خود را ترک کنند.  گسترش آتش سوزی در ایالت کالیفرنیا، خطوط انتقال نیرو را در معرض خطر قرار داده است و مقام های محلی از مردم خواسته اند در مصرف برق صرفه جویی کنند.

در استان بریتیش کلمبیا در کانادا هم دمای هوا برای سه روز متوالی به بالاترین حد ثبت شده رسیده است. کارشناسان هواشناسی در کانادا پیش بینی می کنند دمای هوا در بخش هایی از غرب کانادا به حدود ۳۲ درجه سانتیگراد برسد که رخدادی کم سابقه است. مقام های محلی در این ایالت از بروز حدود ۳۰۰ آتش سوزی پراکنده در این استان در دو روز گذشته خبر داده اند.  چند بزرگراه و جاده عمده در بریتیش کلمبیا هم به خاطر خطر گسترش آتش سوزی به روی عبور و مرور خودروها بسته شده اند و از اهالی مناطق اطراف خواسته شده خانه های خود را ترک کنند.

 

 

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید