سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

تغییر در تحریم‌های آمریکا تا پایان تابستان

کدخبر: ۴۲۴۲۵۵
هدف سران کشورهای چین، آلمان و فرانسه از ارسال این پیام، تقویت روحیه مذاکره‌کنندگان در وین، پس از ماه‌ها مذاکرات بی‌نتیجه آن‌ها است.
تغییر در  تحریم‌های آمریکا تا پایان تابستان

به گزارش اقتصادنیوز ، تغییر در سیاست‌های تحریمی آمریکا تا پایان تابستان، ضرورت سرعت بخشیدن به مذاکرات، زدن سه پرنده با یک سنگ، اولین شکست برای دولت جدید در اسرائیل، ناکامی ماموریت بیست‌ساله آمریکا، پهپادها در کمین سفارت آمریکا در بغداد، بن‌بست در اوپک‌پلاس، بسته‌شدن 550 میلیون دلاری پرونده کانال سوئز و وضعیت وخیم دارو در لبنان سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

تغییر در سیاست‌های تحریمی آمریکا تا پایان تابستان

روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شده که دولت جو بایدن در کار تغییر سیاست های تحریم اقتصادی این کشور، از جمله در قبال ایران است و انتظار می‌رود تا پایان تابستان سال جاری نتیجه کار خود را اعلام کند. بر اساس این گزارش هدف دولت آمریکا افزایش هماهنگی نظام تحریم‌ها با متحدان واشنگتن و جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی ناخواسته است.

0

 

براین اساس اگر چه هنوز برخی جزییات مشخص نیست و معاون وزیر خزانه داری هنوز گزارش نهایی را تایید نکرده، مقام‌های دولت نمونه‌هایی از این تغییرات را در قبال تحریم‌های علیه ایران اجرایی کرده‌اند.  این بازبینی به موازات تلاش جو بایدن برای احیای توافق برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران صورت گرفته است. به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال جزییات رویکرد تازه دولت آمریکا توسط مقام های فعلی و سابق دولت، و یا مقام‌‌هایی که ممکن است در آینده به دولت بپیوندند، تشریح شده و در برخی جلسات کنگره این کشور نیز مطرح شده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا درباره رویکرد تحریمی دولت جو بایدن به روزنامه وال استریت ژورنال گفته تمرکز فعلی ما بر این است که از اقدامات یک جانبه فاصله بگیریم، چیزی که در چهار سال گذشته سیاست آمریکا را شکل داده است، و در عوض به همکاری با متحدان و شرکایمان نزدیک شویم.  یک مقام دیگر آمریکایی به این روزنامه گفته ابتدا باید به اصول اولیه خود با شرکای اروپاییمان بازگردیم و مشخص کنیم که فشار را دقیقا به کجا باید وارد کرد و هماهنگی با شرکا را در همین زمینه بالا ببریم. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، آدوال آدایمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا با نمایندگان شرکت های چند ملیتی ، بانک ها و سازمان های غیردولتی جلسات متعددی برگزار کرده تا به گفته دفتر کارش به مجموعه ای از کارکردهای  تضمین شده، استراتژیک و عادلانه از تحریم دست پیدا کند.

ضرورت سرعت بخشیدن به مذاکرات

به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در نشستی ویدیوئی در مورد مسائل مختلفی، از جمله در مورد مذکرات احیای توافق اتمی با ایران (برجام) در وین تبادل نظر کرداند. در این دیدار مجازی سران این سه کشور بر سر مناسبات چین با اتحادیه اروپا مذاکره کردند. رهبران آلمان، فرانسه و چین از ایران و سایر کشورهای حاضر در مذاکرات احیای برجام خواستند از فرصت رسیدن به یک توافق استفاده کنند. آن‌ها بر ضرورت سرعت بخشیدن به مذاکرات برای رسیدن به یک توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأکید کرده‌اند.

2

یک مقام ارشد فرانسوی گفته است که هر سه سیاستمدار در این زمینه که هنوز امکان احیای برجام از بین نرفته اتفاق نظر داشته‌اند و سران سه کشور در دیدار مجازی خود تاکید کردند که باید از فرصت کنونی برای احیای برجام بهره برد تا از تهدیدهای بیشتر برای ثبات منطقه جلوگیری کرد. به گفته این مقام نهاد ریاست‌جمهوری فرانسه، هدف سران از این پیام، تقویت روحیه مذاکره‌کنندگان در وین، پس از ماه‌ها مذاکرات بی‌نتیجه آن‌ها است. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان هم گفته است، در این نشست ویدیوئی علاوه بر روابط تجاری چین با اتحادیه اروپا درباره کرونا، نقض حقوق بشر، سرکوب جنبش دموکراسی‌خواهی هنگ‌کنگ و وضعیت اقلیت مسلمان اویغور در استان سین‌کیانگ چین تبادل نظر شده است.

زدن سه پرنده با یک سنگ!

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام اعلام کرده در چارچوب مذاکرات وین برخی تحلیلگران و مقام‌ها از پرداختن به موضوعات جدید مثل امنیت منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران حمایت می‌کنند. این تلاشی برای زدن سه پرنده با یک سنگ و غیرواقع‌بینانه و غیرسازنده است. هدف توافق شده مذاکرات فقط احیای برجام است

3

اولیانوف هم‌چنین اظهار کرده از نظر تئوری بر اساس مفاد بندهای غروب قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه جامع اقدام مشترک‌، این بندها تنها بر اساس اجماع می توانند تمدید شوند. بنابراین هیچ طرفی نمی تواند در گفتگوهای مربوط به این موضوع مطلبی را برخلاف خواست ایران به آن تحمیل کند. در هر حالتی بندهای غروب بخشی از مذاکرات وین برای احیا برنامه جامع اقدام مشترک اولیه نیست.

اولین شکست برای دولت جدید در اسرائیل

به گزارش بی‌بی‌سی، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، نتوانست رای کافی برای تمدید قانونی را کسب کند که بر اساس آن فلسطینی‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی با یک اسرائیلی ازدواج می‌کنند، حق گرفتن شهروندی اسرائیل را ندارند. بعد از جلسه طولانی کنست، در نهایت آرای موافق و مخالف تمدید این قانون مساوی شد و کارزار دولت ائتلافی آقای بنت برای گرفتن رای مثبت بی‌نتیجه ماند.

4

قانون منع شهروندی فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی که زوج اسرائیلی دارند، حدود دو دهه پیش برای اولین بار تصویب شد و از آن زمان تا کنون هر سال تمدید شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل و رهبر مخالفان در کنست، درخواست حمایت آقای بنت در این رای‌گیری را رد کرده بود. منتقدان تمدید قانون شهروندی شامل سیاستمداران چپگرا و گروهی از قانون‌گذاران عرب اسرائیلی این قانون را نژادپرستانه می‌دانند، اما مدافعان آن استدلال می‌کنند که تمدید این قانون برای مقاصد امنیتی و حفظ هویت یهودی اسرائیل لازم است. قانون «شهروندی و ورود به اسرائیل» در سال ۲۰۰۳ و در اوج انتفاضه دوم فلسطینیان به عنوان طرحی موقت تصویب شد و بعد از آن با وجود کاهش اعتراض‌ها در سال ۲۰۰۵ هر سال تمدید شد.

ناکامی ماموریت بیست‌ساله آمریکا

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در جریان گفتگو با شبکه خبری اسکای بریتانیا ضمن سرزنش ایالات متحده به دلیل حوادث روی داده در بیست سال اخیر در کشورش گفته: «این ماموریت شکست خورده را پایان دهید». او که یکی از جدی‌ترین منتقدان سیاست آمریکا و رویکرد ایالات متحده در افغانستان است، در جریان این مصاحبه عصبانیت خود را از عملکرد ایالات متحده در کشورش بیان کرده و گفته نمی‌توان از نقش آنها در ادامه ناامنی و گسترش تروریسم در کشورش را نادیده گرفت. به اعتقاد او ماموریت نظامی آمریکا و متحدانش در ۲۰ سال گذشته برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی در افغانستان ناکام بوده است.

5

رئیس جمهور پیشین افغانستان کاملاً بر این عقیده است که حضور سربازان آمریکایی به رشد تروریسم در افغانستان کمک کرده و حضور نیروهای بین‌المللی اوضاع را برای مردم کشور نه بهتر بلکه بدتر کرده است. او می‌افزاید: «اکنون همه چیز به افغان‌ها بستگی دارد که باید راهشان را پیدا کنند. ما باید راه خود را در کنار پاکستان پیدا کنیم. باید با کمک همسایگان خوب، راهی پیدا کنیم. ما باید راهمان را در درون جامعه خود پیدا کنیم». او ضمن ابراز ناامیدی از نتیجه نشست اشرف غنی و جو بایدن، رؤسای جمهور افغانستان و ایالات متحده که در واشنگتن برگزار شد، گفت: «آنها باید درباره صلح صحبت می‌کردند نه در این باره چند هلی‌کوپتر فراهم خواهد شد».

حامد کرزی معتقد است که در نهایت بی‌اعتنایی به خواسته‌های مردم افغانستان باعث شکست مأموریت آمریکایی‌ها و ناتو در افغانستان شده است. او  در جریان این مصاحبه تاکید دارد که طالبان باید بخشی از دولت آینده افغانستان باشد؛ اما آنها باید خشونت را به کناری بگذارند. او به شدت با بسیج ملی گروههای مسلح برای مقاومت در برابر تسلط طالبان مخالف است و می‌گوید: «ما نباید با طالبان بجنگیم... این درگیری تنها به نفع قدرت‌های خارجی است و نه افغانستان... هر افغانی که علیه یک افغان دیگر اسلحه به دست بگیرد، کاری به نفع قدرتهای خارجی انجام داده است و نه به نفع افغانستان. بنابراین جنگ آنها با طالبان اشتباه است. آنها به شدت در اشتباه هستند و باعث آسیب به مردم افغانستان می‌شوند».

پهپادها در کمین سفارت آمریکا در بغداد

به گزارش آسوشیتدپرس، شب گذشته یک پهپاد رهگیری و در نزدیکی سفارت ایالات متحده در بغداد سرنگون شد. بر اساس این گزارش، پهپاد مورد اشاره به محوطه سفارت ایالات متحده نرسید و این حادثه در مجموع هیچ خسارات جانی بر جای نگذاشت. مشخص نیست که این پهپاد متعلق به کدام گروه بوده است.

7

هم‌چنین در روز گذشته پایگاه هوایی عین‌الاسد که میزبان نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای بین‌المللی در غرب عراق است هم هدف اصابت سه راکت قرار گرفت. این پایگاه واقع در استان انبار عراق، تاکنون بارها هدف حمله قرار گرفته است، از جمله ارتش آمریکا اعلام کرد که روز ۱۶ خرداد امسال دو پهپاد را که در حال پرواز بر فراز این پایگاه نظامی بودند، منهدم کرده است. پیش از آن نیز، روز ۱۸ اردیبهشت ارتش عراق از حمله پهپادی به پایگاه هوایی عین‌الاسد خبر داده بود. آن حمله باعث آسیب دیدن یک آشیانه هواپیما شد.

بن‌بست در اوپک‌پلاس

به گزارش رویترز، در پی شکست دوباره مذاکرات اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در روز دوشنبه بر سر نحوه افزایش تولید نفت، قیمت نفت شاخص برنت از ۷۷ دلار فراتر رفت. قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی ۴۵ درصد رشد داشته است؛ موضوعی که موجب نگرانی‌ از آثار تورمی آن بر کشورهای مصرف‌کننده نفت و کند شدن روند رشد جهانی اقتصاد جهان شده است. مذاکرات اوپک به خاطر اختلاف‌نظر امارات با دیگر اعضا شکست خورد و این در حالی است که در پی نشست ناموفق قبلی که روز جمعه برگزار شد، کاخ سفید هشدار داده بود افزایش قیمت نفت بر هزینه‌های سوخت شهروندان این کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

6

امارات می‌گوید آوریل پارسال که به خاطر شیوع کرونا و افت مصرف جهانی نفت، ۲۳ کشور از جمله ۱۰ عضو اوپک برای کاهش تولید روزانه ۹.۷ میلیون بشکه‌ای نفت توافق کردند، تولید پایه این کشور ۳.۱۷ میلیون بشکه در نظر گرفته شد و به همین دلیل این کشور هم اکنون ۲.۷ میلیون بشکه تولید نفت دارد، در حالی که ظرفیت تولید امارات در واقع ۳.۸ میلیون بشکه است. امارات می‌گوید توافق کاهش تولید نفت باید طبق برنامه در آوریل ۲۰۲۲ لغو شود، اما دیگر اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان می‌گویند از ماه آینده تولید این مجموعه ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و از ابتدای ۲۰۲۲ تا پایان آن سال، ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولید این مجموعه اضافه شود.

هم اکنون ۲۳ عضو این مجموعه ۵.۴ میلیون بشکه کمتر از ظرفیت، نفت تولید می‌کنند. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید مصرف جهانی نفت در سال گذشته ۸.۶ میلیون بشکه کاهش یافت اما امسال ۵.۴ میلیون بشکه رشد خواهد داشت و سال آینده نیز ۳.۲ میلیون بشکه به مصرف جهانی نفت افزوده خواهد شد.

بسته‌شدن 550 میلیون دلاری پرونده کانال سوئز

به گزارش یورونیوز، دادگاه بررسی پرونده تعیین خسارت برای شرکت صاحب کشتی باری  اور گیون یکصد روز پس از رفع انسداد از کانال سوئز به پایان رسید. اداره مسئول تردد کشتیرانی در کانال سوئز درخواست ۹۱۶ میلیون دلار خسارت کرده بود. طرفین این مشاجره حقوقی سرانجام بر سر ۵۵۰ میلیون دلار خسارت به توافق رسیدند. خسارتی که توسط شرکت مالک این کشتی کانتینربر و شرکت بیمه باید پرداخت شود.

8

کشتی‌باری اور گیون به علت نامعلومی در ماه مارس سال جاری به مدت چند روز در کانال سوئز به گل نشسته بود و مانع از تردد کشتی‌ها از این کانال شده بود. اسامه ربیع، رئیس اداره امور کانال سوئز به روزنامه دولتی الاهرام مصر گفته بود: «زحمت و کار زیادی برای نجات کشتی هزینه کردیم و درآمد روزانه خود را از دست دادیم. بنابراین باید به ما خسارت پرداخت شود».

وضعیت وخیم دارو در لبنان

به گزارش بی‌بی‌سی، انجمنی به نمایندگی از شرکت‌های واردکننده دارو در لبنان، با توجه به وخیم‌تر شدن بحران اقتصادی، نسبت به احتمال کمبودهای فاجعه‌بار دارو در کشور هشدار داده‌اند. این انجمن می‌گوید در ماه گذشته، واردات تقریبا بطور کامل زمین‌گیر شده است. لبنان در ۱۸ ماه گذشته، دچار یک بحران اقتصادی شدید شده و کمبود ارز در کشور امکان پرداخت به تامین‌کنندگان خارجی را دشوار کرده است.

10

بعضی از شرکت‌های دارو و درمانی لبنان در حال حاضر داروهای مورد نیاز برای درمان سرطان و بیماری‌های قلبی را تمام کرده‌اند. این انجمن گفته است اگر اقدامی صورت نگیرد، تا پایان ماه جاری وضعیت فاجعه‌بار خواهد شد. این انجمن از بانک مرکزی لبنان خواسته است تا دلار را برای پرداخت هزینه دارو آزاد کند. آنها گفته‌اند که بدهی‌شان به تامین‌کنندگان خارجی از دسامبر تا کنون به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است. به گزارش بانک جهانی لبنان هم اکنون یکی از عمیق‌ترین بحرانهای اقتصادی تاریخ مدرن را تجربه می‌کند. لبنان از تابستان سال ٢٠١٩ میلادى وارد شدیدترین بحران اقتصادى بعد از جنگ داخلى این کشور شد وپول ملی این کشور بیش از ۸۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید