سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

ضربه عدم تمدید توافق ایران و آژانس به برجام /قطع گسترده برق در عراق

کدخبر: ۴۲۳۹۹۱
در حالی که نماینده ر تمدیدتفاهم نامه ایران و آژانس را برای احیای برجام ضروری دانسته، نخست‌وزیر عراق هم با اشاره به اهمیت توافق میان ایران و آمریکا، موفقیت مذاکرات مربوط به احیای برجام را تعیین‌کننده برای سرنوشت کل منطقه خواند.
ضربه عدم تمدید توافق ایران و آژانس به برجام /قطع گسترده برق در عراق

به گزارش اقتصادنیوز، ضربه عدم تمدید تفاهم نامه آژانس به برجام، ثروتمندترین و کم درآمدترین مردم کشورهای اروپایی، ابهام در حمله به پایگاه آمریکایی ها در سوریه، تلاش برای ممانعت از هسته ای شدن تهران، قطعی گسترده برق در عراق، تظاهرات علیه گروه های جهادی در بورکینافاسو، رژه جنجالی در اوکراین و تصمیم شرکت‌های بزرگ نفتی برای خروج از عراق سرخط رسانه های دنیا در نیم روز گذشته را شکل داده اند.

ضربه عدم تمدید تفاهم نامه آژانس به برجام

در حالی که زمان تفاهم‌نامه فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از 10 روز است که به پایان رسیده، تاکنون این توافق موقت میان طرفین تمدید نشده و جمهوری اسلامی دسترسی آژانس به اطلاعات دوربین‌های نصب‌شده در سایت‌های هسته‌ای خود را منوط به کسب توافق بر سر مناقشه هسته‌ای کرده است.  در این شرایط، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بر اهمیت همکاری ایران در شرایط کنونی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید ورزیده است.

2

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نماینده روسیه گفته است که ادامه فعالیت‌ دوربین‌های نصب‌شده در سایت‌های هسته‌ای ایران برای کسب توافق بر سر بازگشت آمریکا به برجام از اهمیت زیادی برخوردار است. او  تصریح کرده: «تفاهم‌نامه فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز رسما تمدید نشده است. در چنین شرایطی مهم است که دوربین‌های نصب‌شده در سایت‌های هسته‌ای به کار خود ادامه دهند و ویدیوها ضبط و ذخیره شوند. چنین اقدامی می‌تواند از بروز مشکلاتی در آینده جلوگیری کند.»

تاکید میخائیل اولیانوف بر همکاری ایران با آژانس و همچنین الزام ضبط و ثبت اطلاعات ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ناشی از نگرانی‌های برخاسته از عدم تمدید مهلت این تفاهم‌نامه فنی است. پیش از آن نیز، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید و همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار همکاری جمهوری اسلامی با آژانس شده و تاکید کرده بودند، عدم همکاری ایران با آژانس می‌تواند به مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین آسیب برساند.

از سوی دیگر، مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق که طی سفرش به ایتالیا، با اشاره به اهمیت توافق میان ایران و آمریکا، موفقیت مذاکرات مربوط به احیای برجام را تعیین‌کننده برای سرنوشت کل منطقه خواند. کاظمی با بیان این‌که باور دارد توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا تحقق‌پذیر است، افزود این امر به ثبات عراق نیز کمک خواهد کرد. او گفت:‌ «با دولت بایدن در تماس هستیم و معتقدم می‌توانیم به سوی مرحله‌ای از گفت‌وگوی منطقه‌ای حرکت کنیم». کاظمی تاکید کرد که از مقامات ایران و ایالات متحده خواسته است تا از تسویه حساب در خاک عراق بپرهیزند. او تصریح کرد کشورش سال‌هاست به صحنه برخورد و درگیری مبدل شده و حال، زمان آن فرا رسیده است که طرفین، برای حل اختلافات راه گفت‌وگوی سیاسی را در پیش بگیرند و همه از ثمره این توافق بهره‌مند شود.

ابهام در حمله به پایگاه آمریکایی ها در سوریه

در شرایطی که رویترز از قول سخنگوی نیروهای تحت حمایت ایالات متحده در سوریه و یکی از گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد اعلام کرد که پناهگاه نیروهای آمریکایی در شرق سوریه هدف حملات راکتی قرار گرفت، ارتش ایالات متحده،اخبار منتشر شده درباره حمله راکتی به پایگاه ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در نزدیک میدان نفتی العمر را تکذیب کرده است.

9

سیامند علی، سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه که تحت رهبری کردهای این کشور هستند، گفته بود که دو فروند راکت به میدان العمر در استان دیرالزور شلیک شد، اما این حمله هیچ تلفاتی نداشت. او همچنین عنوان کرد که هنوز مشخص نیست راکت‌ها از کجا شلیک شده‌اند. گروه ناظر حقوق بشر در سوریه هم که در بریتانیا مستقر است اعلام کرده که راکت‌ها از مناطق تحت کنترل نیروهای مورد حمایت ایران در دیرالزور و میادین شلیک شده‌اند. اما سخنگوی ائتلاف ضد داعش گفته هیچ گزارشی مبنی بر اینکه پایگاه آمریکایی در سوریه مورد حملات راکتی قرار گرفته باشد، واقعیت ندارد.

تلاش برای ممانعت از هسته ای شدن تهران

بنی گانتز وزیر جنگ اسرائیل، طی مصاحبه‌ای با شبکه ۱۳ تلویزیون  اسرائیل بار دیگر مدعی شد که مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهند شد. او در این گفتگو ادعا کرده: «ما با ایران در کشمکش هستیم. ما باید از خودمان دفاع کنیم. ما مصمم به جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران و ممانعت از رفتار منفی فعالانه در منطقه هستیم. اسرائیل به اقدام با آنچه که در اختیار دارد برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی و جلوگیری از مسلح کردن خودش و آسیب زدن به اسرائیل از هوا، زمین، دریا و فضای مجازی ادامه می‌دهد. ما این کار را در زمان و مکانی که برای ما مناسب باشد، انجام می‌دهیم و ما برتری نظامی خود برای ثبات منطقه و امنیت منطقه را حفظ می‌کنیم.»

7

از سوی دیگر جرازلم پست به نقل از نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نوشته حماس دیگر نباید چمدان‌های پر از پول نقد دریافت کند، ما در حال دستیابی به راه‌حلی هستیم که کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه را امکان‌پذیر کند، اما بدون چمدان‌های پر از دلار. به‌ ادعای جروزالم پست، قبل از درگیری ۱۱ روزه حماس و اسرائیل، قطر ۳۰ میلیون دلار پول نقد به نهادهای تحت کنترل حماس در نوار غزه برای توزیع در میان خانواده‌‌های نیازمند اهدا کرده بود.

قطعی گسترده برق در عراق

به گزارش بی بی سی، مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق در جلسه ویژه درباره تامین برق بر ضرورت حق دستیابی عراق به انرژی هسته ای برای تامین برق و برداشتن موانع موجود در سر راه عراق در این راه تاکید کرد. این در حالی است که قطع مکرر و طولانی برق زندگی مردم را در بغداد و استان‌های جنوبی عراق مختل کرده و تظاهرات علیه قطع برق در شهرهای مختلف عراق ادامه دارد. عراق گرم‌ترین روزهای تابستان را سپری می‌کند و در حالیکه دمای هوا در برخی از مناطق نزدیک به ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد، قطع برق زندگی مردم را به شدت مختل کرده است. روز جمعه برای ساعاتی تقریبا برق سراسر بغداد و تمامی استان‌های جنوبی این کشور قطع شد.

3

این مسئله در ارتباط با حمله   به تعدادی از پست های انتقال برق در مناطق مختلف عراق  در روزهای اخیر است. گروه موسوم به دولت اسلامی، داعش، مسئولیت تعدادی از این حملات را پذیرفته بودند. حدود دو هفته پیش هم چند پست برق انتقال برق از ایران به عراق در استان دیاله منفجر شد که در اثر این انفجار صادرات برق ایران به عراق قطع شد.

کاظمی هم چنین در این سخنان برادران در جمهوری اسلامی ایران را ستود و گفت که آنها از هیچ تلاشی برای رساندن گاز به عراق کوتاهی نکردند با وجود اینکه عراق در پرداخت بدهی‌هایش به ایران مشکل دارد. نخست وزیر عراق تاکید کرد که هر اقدامی برای حل مشکل برق نیاز به سالها وقت دارد چون عراق در سال‌های گذشته هیچ گامی در این راستا برنداشته است. نخست وزیر عراق همچنین از ناکامی طرح‌های انتقال برق از سایر همسایگان عراق، به جز ایران به شدت انتقاد کرد.

حمله طالبان به بگرام تنها دو روز بعد از خروج آمریکایی ها

به گزارش آسوشیتدپرس، تنها دو روز پس از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه نظامی بگرام، مقام‌های امنیتی استان پروان اعلام کردند حمله طالبان به این پایگاه نظامی را دفع کرده اند و در این درگیری‌ به جنگجویان این گروه تلفات وارد شده است. عبدالرووف ارزگانی، فرمانده پلیس استان پروان گفته جنگجویان طالبان تا ۱۲ کیلومتری این پایگاه پیشروی کرده بودند و نیروهای امنیتی و مردمی حملات طالبان را مهار کردند. تا کنون شمار دقیق تلفات وارده شده به آن گروه معلوم نیست.

5

در‌ همین ارتباط، ژنرال اسکات میلر فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان معتقدست تمام نشانه ها حاکی از آن است که گروه طالبان در نظر دارد وارد کابل شود. ژنرال میلر در مصاحبه با ای بی سی که چند روز پیش از تخلیه پایگاه بگرام ضبط، و روز گذشته از این شبکه خبری پخش شد، ضعف روحیه در ارتش افغانستان و پیشروی طالبان را نگران کننده دانست و گفت شخصا انتظار دارد که نیروهای طالبان دیر یا زود وارد کابل شوند. ژنرال اسکات میلر که بیش از هر فرمانده آمریکایی دیگری در افغانستان خدمت کرده است، گفت در صورت تسلط کامل طالبان برافغانستان، به احتمال زیاد اوضاع امنیتی آن کشور رو به وخامت خواهد رفت.

از سوی دیگر گروه طالبان اعلام کرده هر کدام از نظامیان خارجی که تا مهلت مورد توافق برای خروج سربازان غربی از افغانستان از این کشور خارج نشوند، به عنوان نیروی اشغالگر در نظر گرفته خواهند شد. به ادعای سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، این گروه در پی تصرف نظامی کابل نیست ولی هیچ سرباز خارجی،‌ از جمله پیمان کاران نظامی نباید در این شهر باقی بمانند. شاهین گفته:‌ «اگر نظامیان آنها برخلاف توافق دوحه در افغانستان باقی بمانند، آن وقت رهبران ما درباره اقدام مقتضی تصمیم گیری خواهند کرد».

تظاهرات علیه گروه های جهادی در بورکینافاسو

به گزارش رویترز، هزاران نفر در خیابان‌های واگادوگو، پایتخت بورکینافاسو در یک راه‌پیمایی اعتراضی از دولت خواستند اقدامات قاطع‌تری در برابر موج جدید حملات جهادی علیه این کشور غرب آفریقا انجام دهد. برخی از تظاهرات کنندگان از صدها کیلومتر دورتر به پایتخت آمده بودند تا در این تظاهرات که به رهبری اپوزیسیون برگزار شد، شرکت کنند. برخی دیگر نیز با حمل پرچم این کشور، از دولت می‌خواستند ایمنی و صلح در این کشور را تامین کند.

8

گروه‌های مرتبط با القاعده و داعش که در اصل در کشور مالی مستقر هستد، در سال‌های خیر حملات متعددی را علیه غیرنظامیان در بورکینافاسو انجام داده‌اند. در بدترین مورد این حملات، بیش از ١٣٠ غیرنظامی در بورکینافاسو در ماه ژوئن در یک حمله گروه‌های جهادی کشته شدند. بیش از یک میلیون شهروند بورکینافاسویی در نتیجه بحران انسانی کنونی در این کشور آواره شده‌اند.

رژه جنجالی در اوکراین

به گزارش یورونیوز، انتشار تصاویر سربازان زن اوکراینی در حال تمرین برای یک رژه نظامی با کفش‌های پاشنه بلند جنجال های زیادی را در پی داشت. در تصاویر دانشجویان دختر یک دانشکده نظامی با کفش‌های پاشنه بلند سیاه دیده می‌شود. خود این دانشجویان اعتراف می‌کنند تمرین با این کفش‌ها سخت است.

6

این موضوع باعث خشم بسیاری از شهروندان اوکراین و اعتراض در پارلمان این کشور شد. اینا سوون و اولنا کندراوتیوک از نمایندگان پارلمان، در واکنش به این موضوع، آن را یک ایده احمقانه توصیف کرده که شامل «کلیشه‌های مربوط به نقش زن به‌عنوان یک عروسک زیبا» می‌شود.  همزمان ماریا برلینسکا، یک کنشگر در حوزه برابری جنسیتی در ارتش گفت: «هدف از رژه ارتش باید نشان دادن نقاط قوت این نهاد باشد اما سربازی که پاشنه بلند می‌پوشد فقط ناتوانی را نشان می‌دهد.» وی افزود: «زنان مانند مردان با چکمه‌های جنگی می‌جنگند. در طول جنگ بسیاری از دختران ما با لباس نظامی کشته شدند.»

با افزایش واکنش‌ها، وزیر دفاع با گروهی از زنان دانشجو ملاقات کرد و به مسائل آن‌ها گوش و قول داد که مدل جدیدی از کفش نظامی طراحی شود. وی گفته است که کفش‌های جدید باید بهتر، ارگونومیک‌تر و در کمترین زمان تولید شوند. بیانیه وزارت دفاع شامل عذرخواهی نبود و در عین حال این نهاد پررنگ شدن این موضوع را سیاسی توصیف و ابراز تاسف کرد.

تصمیم شرکت‌های بزرگ نفتی برای خروج از عراق

به گزارش دویچه وله، وزیر نفت عراق از خروج احتمالی بی‌پی و لوک اویل از میدان‌های نفتی این کشور خبر داده است. احسان عبدالجبار می‌گوید، بریتیش پترولیوم مشغول تصمیم‌گیری برای ترک عراق است و لوک اویل روسیه هم نامه‌ای نوشته که می‌خواهد سهام خودش در میدان قرنه غربی-۲ را به شرکت‌های چینی علاقمند بفروشد. کنسرن بی‌پی در میدان عظیم نفتی رومیله حضور دارد. 

4

عبدالجبار اذعان کرده که شرایط و محیط عراق برای سرمایه‌گذاران بزرگ و حفظ شراکت آنها مناسب نیست. به گفته او: «شرکت آمریکایی اکسون موبیل هم می‌خواهد سهم خودش در میدان نفتی قرنه غربی-۱ به ارزش ۴۰۰میلیون دلار را بفروشد و شرکت دولتی نفت بصره توافق در این زمینه را بررسی خواهد کرد.»

عراق با تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت، بعد از عربستان سعودی، دومین جایگاه تولیدکنندگان اوپک را دارد. اما شرکت‌های بین‌المللی با وجود چنین رقمی، به دلیل بی‌ثباتی سیاسی، مشکلات اجرای قراردادها و تاخیر در پرداخت پول، تمایل خود برای حضور در عراق را از دست داده‌اند.

ثروتمندترین و کم درآمدترین مردم کشورهای اروپایی

به گزارش یورونیوز، داده های جمع‌آوری شده توسط بانک مرکزی دانمارک در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که هر فرد دانمارکی به طور متوسط حدود ۱.۳ میلیون کرون(۱۷۸ هزار یورو) دارایی خالص دارد که این رقم با در نظر گرفتن برآورد بانک مرکزی اروپا و یورواستات بیش از دو برابر میانگین تفاوت دارایی‌های مالی و بدهی‌های اتباع اتحادیه اروپاست. بدین ترتیب دانمارکی‌ها بالاتر از مردم هلند، سوئد، لوکزامبورگ و بلژیک عنوان ثروتمندترین ساکنان اتحادیه اروپا را از آن خود کردند. این در حالی است که دانمارک رکورددار طول دوره نرخ منفی بهره سپرده بانکی در جهان است. بانک مرکزی این کشور از سال ۲۰۱۲ و با هدف کنترل نرخ ارز، نرخ بهره سپرده بانکی در این کشور را به زیر صفر رساند و این نرخ منفی به جر مقطعی کوتاه در سال ۲۰۱۴ تا کنون برقرار مانده است.

1

کارشناسان معتقدند، رشد ثروت خالص دانمارکی‌ها مرهون برنامه‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری برای دوران بازنشستگی است که چند دهه‌ایست پس از آغاز اشتغال به کار توسط هر جوان دانمارکی به آنها پیشنهاد شده و انتخاب حداقل یک برنامه اجباری بوده است. البته طبق داده‌های بانک مرکزی دانمارک، سرانه بدهی‌های شهروندان این کشور حدود ۵۶۰ هزار کرون(۷۵ هزار یورو) است که پس از لوکزامبورگ بالاترین میزان سرانه بدهی در میان کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. البته بانک مرکزی این کشور اعلام کرده که ۸۶ درصد این بدهی‌ها توسط وثیقه‌های ملکی تضمین شده‌اند که در محاسبه ثروت خانوارها لحاظ نشده است.

در مقابل، داده‌های بانک مرکزی اروپا و اداره آمار کمیسیون اروپا(یورواستات) نشان می‌دهد که رومانیایی‌ها با سرانه ۷.۵۸ هزار یورو ثروت خالص فقیرترین ساکنان اتحادیه اروپا هستند و در رتبه‌ای پایین‌تر از شهروندان اسلواکی، بلغارستان، لهستان و کرواسی قرار گرفته‌اند.  مردم فرانسه نیز نزدیک‌ترین شرایط را به متوسط اتحادیه اروپا دارند و سرانه ثروت خالص آنها نزدیک به ۸۰ هزار یوروست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید