سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

کرونا پلاس همه گیر می شود؟

کدخبر: ۴۲۱۵۷۵
در شرایطی که رئیس دفتر رئیس جمهور گفته بود مذاکرات احیای برجام در وین بسیار پیشرفت کرده و بر سر تمام مسائل اقتصادی توافق شده که تحریم‌ها برداشته شود، رویترز ضمن رد این سخنان ادعا کرده تا زمانی که همه مسائل حل و فصل نشود ، توافقی در کار نخواهد بود.
کرونا پلاس همه گیر می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، رد لغو تحریم ها و تاکید بر احیای برجام تنها درصورت توافق بر سر همه چیز، خیزش مردمی در افغانستان علیه طالبان، روایت نیویورک تایمز از حمله جدید به تاسیسات هسته ای، اولین شلیک هشدار روس ها به ناو بریتانیایی از زمان جنگ سرد، تعطیلی بزرگ ترین روزنامه حامی دموکراسی در هنگ‌کنگ، بالاترین رشد کسب و کارها در اروپا طی پانزده سال اخیر، همه گیری زیرسویه دلتا پلاس، عدم موفقیت جایزه یک میلیون دلاری و توافق بر سر خروج نیروهای خارجی در لیبی سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

رد لغو تحریم ها؛ احیای برجام تنها درصورت توافق بر سر همه چیز

در شرایطی که روز گذشته، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور گفته بود مذاکرات احیای برجام در وین بسیار پیشرفت کرده و بر سر تمام مسائل اقتصادی توافق شده که تحریم‌ها برداشته شود،  رویترز، به نقل از یک سخنگو وزارت امور خارجه ایالات متحده که خواسته نامش فاش نشود، سخنان رییس‌ دفتر حسن روحانی مبنی بر لغو همه تحریم‌های نفتی و کشتیرانی ایران را رد و ادعا کرده هر چند ممکن است مذاکره کنندگان گاهی پیش نویس متن‌هایی را تهیه کنند، اما تا زمانی که همه مسائل حل و فصل نشود ، توافقی در کار نخواهد بود. این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است، در طول مذاکرات با این پیچیدگی، مذاکره کنندگان سعی می‌کنند متنی را تهیه کنند که مسائل عمده و اصلی را در بر بگیرد، اما تکرار می‌کنم، تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، هیچ توافقی در کار نیست.

5

این در حالی است که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در هم کنفرانس خبری پس از مذاکرات با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود اظهار داشته که کماکان موانع کلیدی پابرجاست. هر چند او شانس خوبی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران می‌بیند. او با اشاره به روند پیچیده و دشوار مذاکرات وین در هفته‌های اخیر گفت: «با وجود دشواری‌ها، ما گام به گام در هر دوره از مذاکرات پیشرفت کرده‌ایم و تصور می‌کنیم با توجه به انتخاب دولت جدید در ایران فرصت خوبی برای پایان دادن به مذاکرات در آینده‌ای نزدیک وجود دارد.»  وزیر امور خارجه آلمان در این نشست خبری که به طور مشترک با وزیر خارجه آمریکا برگزار شد‌، خاطر نشان ساخت هنوز مسائل فنی متعددی برای دست‌یابی به توافق نهایی با ایران وجود دارند، اما «در هر صورت ما متقاعد شده‌ایم که برای احیای برجام ادامه مذاکرات در این مدت طولانی ارزش دارد.»

فرانک ریستر، وزیر تجارت و اقتصاد فرانسه هم روز گذشته در سخنانی در پارلمان این کشور هشدار داده فرصت برای توافق برای احیای برجام به سرعت رو به اتمام است و اگر این مذاکرات پیشرفت نکند، باید در روزها یا هفته‌های آینده تصمیم‌های دشواری را اتخاذ کرد.

روایت نیویورک تایمز از حمله جدید به تاسیسات هسته ای

نیویورک تایمز مدعی شده ساختمان متعلق به سازمان انرژی اتمی ایران در نزدیکی کرج که روز گدشته مورد هدف قرار گرفته، مرکز اصلی تولید سانتریفیوژهای به کار رفته در سایت‌های هسته‌ای فردو و نطنز بوده است. طبق این گزارش، در حالی که هنوز هیچ کس مسئولیت حمله به شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران، تسا، در کرج را به عهده نگرفته است، اما این تاسیسات در بین فهرست اهداف پیشنهادی اسرائیل برای حمله بود که اوایل سال گذشته میلادی به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا ارائه شده بود.

6

نیویورک تایمز به نقل از یک فرد مطلع مدعی شده که به نظر می‌رسد پهپادی از داخل ایران، و از مکانی نه چندان دور از ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران در کرج، بلند شده و به این ساختمان برخورد کرده است. این در حالی است که مقامات در قرارگاه پدافند هوایی ارتش حمله پهپادی به ساختمان‌ وابسته با سازمان انرژی اتمی را رد کرد. بر اساس گزارش های رسمی، تسا با طراحی و تولید ماشین‌ های سانتریفیوژ نسل جدید که با سرعت بسیار بالاتری غنی سازی اورانیوم را انجام می‌دهند نقش مهمی در پیشبرد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دارد.

اولین شلیک هشدار روس ها به ناو بریتانیایی از زمان جنگ سرد

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت روسیه ادعا کرده یکی از ناوهای این کشور در دریای سیاه به نشانه هشدار به سوی یک ناوشکن بریتانیایی شلیک کرده است. به گفته مسکو این ناوشکن بریتانیایی به شبه جزیره کریمه که روسیه آن را بخشی از خاک خود می‌داند نزدیک شده بود. در مقابل بریتانیا ضمن رد ادعای روسیه هرگونه شلیک هشدارآمیز به سوی ناوشکن خود را تکذیب کرده است. بنا به روایت وزارت دفاع روسیه یک هواپیمای نظامی این کشور نیز مجبور به پرتاب بمب در نزدیکی ناوشکن بریتانیایی شد تا آن را وادار به ترک «آب های سرزمینی روسیه» کند. این برای اولین بار از زمان جنگ سرد است که روسیه مدعی شلیک هشدارآمیز به سوی ناو متعلق به یکی از کشورهای عضو ناتو می شود.

9

وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به این حادثه سفیر بریتانیا در مسکو را احضار کرد. این وزارتخانه از لندن خواست تا درباره حادثه روی داده تحقیق کند. وزارت دفاع بریتانیا در واکنش به ادعاهای مسکو ضمن رد شلیک هشدارآمیز به سوی ناوشکن خود تاکید کرد که این شناور در آب های سرزمینی اوکراین به سر می برده است. اکثر کشورهای جهان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت به رسمیت نمی شناسند.

تعطیلی بزرگ ترین روزنامه حامی دموکراسی در هنگ‌کنگ

بی بی سی، از تعطیلی اپل‌ دیلی، بزرگترین روزنامه حامی دموکراسی در هنگ‌کنگ، در نتیجه فشار و ارعاب دولت محلی وابسته به چین خبر داده است. دفتر این نشریه به اتهام نقض چند قانون مربوط به امنیت ملی هدف یورش ماموران قرار گرفته و دارایی‌های این شرکت به ارزش ۱۸ میلیون دلار هنگ‌کنگ (۲.۳ میلیون دلار) هم مسدود شد. پلیس همچنین سردبیر و پنج مدیر دیگر نشریه را بازداشت کرده است. این روزنامه موضعی انتقادی نسبت به رهبری هنگ‌کنگ و چین داشته است.

1

جیمی لای، بنیانگذار اپل دیلی، در حال حاضر با یک رشته اتهامات امنیتی و سیاسی در زندان است. اعضای هیئت تحریریه نشریه در بیانیه‌ای گفتند که این نشریه ۲۶ ساله آخرین شماره چاپی خود را حداکثر تا شنبه منتشر می‌کند و نسخه دیجیتال آن نیز حداکثر تا ساعت ۱۱:۵۹ عصر شنبه تعطیل خواهد شد. ماموران پلیس روز گذشته با ورود به محل جلسه هیئت تحریریه، آن را متوقف و یک روزنامه نگار حاضر در جلسه را دستگیر کردند. پلیس همچنین سردبیر و چهار مدیر دیگر نشریه را در خانه‌هایشان دستگیر و دارایی‌های متعلق به سه شرکت مرتبط با اپل‌دیلی را مسدود کرده است. مدیران نشریه اپل‌ دیلی گفته‌اند که با توقیف اموالشان، فقط برای چند هفته پول کافی برای ادامه فعالیت‌های عادی خواهند داشت.

جیمی لای، بنیانگذار روزنامه، در حال حاضر به دلیل یک سری اتهامات از جمله شرکت در یک جلسه غیر مجاز در سال ۲۰۱۹ در زندان است. او که از صاحبان بزرگ رسانه‌ای در هنگ‌کنگ است از جمله حامیان برجسته جنبش دموکراسی‌خواهی در این سرزمین بوده است.

بالاترین رشد کسب و کارها در اروپا طی پانزده سال اخیر

به گزارش یورونیوز، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که رشد کسب و کار در منطقه یورو در ماه ژوئن با سریعترین سرعت در ۱۵ سال گذشته شتاب گرفته است. این اتفاق در حالی رخ داده است که با کاهش محدودیت‌های کرونایی، تقاضاهای سرکوب شده آزاد و بخش خدمات رونق گرفت اما منجر به افزایش فشارهای قیمتی نیز شد. این موضوع باعث شد شاخص مدیران خرید منطقه اروپا (flash services PMI) که رونق، رکود یا ثبات کسب و کارها و چشم انداز مورد انتظار را ارزیابی می‌کند و شاخصی برای سلامت اقتصاد است، با جهش روبرو شود و از ۵۷.۱ به ۵۹.۲ برسد که بالاترین میزان از ژوئن ۲۰۰۶ است. اگر این شاخص بالاتر از ۵۰ باشد نشان از رشد دارد اما کمتر از ۵۰ واحد گویای چشم‌انداز رکودی است.

2

به گفته ویلم سلز، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری، بانکداری خصوصی و مدیریت ثروت در اچ‌اس‌بی‌اس گفت: «تسریع در واکسیناسیون و کاهش موارد ابتلا باعث شد محدودیت‌های کاهش یابد و مصرف‌کنندگان احساس اطمینان بیشتری داشته باشند.» وی افزود: «خدمات و به طور خاص مصرف شاهد تحرک شدیدی شده است و اکنون موتور شماره یک رشد اقتصادی اروپا هستند.»

زیرسویه دلتا پلاس همه گیر می شود؟

به گزارش بی بی سی، دولت فدرال هند درباره شیوع سویه دلتای ویروس کرونا که حدود چهل جهش کرده و احتمالا مسری‌تر شده است به دولت‌های ایالتی هشدار داد و توصیه کرد آزمایش کرونا را بیشتر کنند. این زیرسویه کرونا که اولین بار در هند شناسایی شد، جهشی در پروتئین شاخکی پیدا کرده که کِی-۴۱۷-اِن نام گرفته است. این جهش در سویه بتا هم که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد رخ داده بود. برخی دانشمندان نگرانند این جهش در کنار چند ویژگی دیگر سویه دلتا را مسری‌تر کند. وزارت بهداشت هند در بیانیه‌ای گزارش داده این زیرسویه  قابلیت فرار از سیستم ایمنی را دارد.

4

شیوع گونه دلتا و زیرسویه دلتاپلاس موجب افزایش نگرانی‌ها در برخی کشورها به ویژه در اروپا شده است. تا هفته پیش، ۱۹۷ مبتلا به دلتاپلاس در ۱۱ کشور دنیا شناسایی شده بودند. برای جلوگیری از گسترش این گونه جدید، لهستان یک قرنطیه اجباری هفت روزه را برای تمامی مسافرانی که از بریتانیا به این کشور می‌آیند، به اجرا گذاشته است.  سازمان جهانی بهداشت هم از کاهش محدودیت‌ها در کشورهای میزبان برگزاری مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۰ اعلام نگرانی کرده و خواستار واکنش سریع این کشورها به دنبال افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹بر پایه گونه دلتا شده است.

جایزه یک میلیون دلاری هم موفق از آب درنیامد!

به گزارش یورونیوز، مقامات ایالت کارولینای شمالی در آمریکا می‌گویند از زمان تعیین جایزه بخت‌آزمایی یک میلیون دلاری به منظور تشویق افراد به زدن واکسن کووید-۱۹، میزان واکسیناسیون در این ایالت تنها ۱ درصد افزایش یافته است.

3

پیشتر مسئولین ایالتی برای ترغیب شهروندان به انجام واکسیناسیون یک قرعه‌کشی یک میلیون دلاری را اعلام کرده بودند با این حال روی کوپر، فرماندار کارولینای شمالی، گفته است که این طرح که از روز ۱۰ ژوئن آغاز شده هنوز باعث نشده است تا واکسیناسیون به میزان قابل توجهی در این ایالت زیاد شود. بنابر آمارها تعداد بزرگسالان واکسینه شده در طول ۱۰ روز از آغاز طرح، از ۵۴ درصد به ۵۵ درصد رسیده است. با این حال ایده ارائه مشوق مالی در شماری از ایالت‌های آمریکا موفقیت آمیز بوده است. برای مثال واکسیناسیون در ایالت اوهایو پس از ارائه جایزه به میزان ۳۳ درصد افزایش یافت.

توافق بر سر خروج نیروهای خارجی در لیبی

به گزارش دویچه وله، بیانیه پایانی کنفرانس لیبی در برلین که نمایندگان ۱۶ کشور حاضر، از جمله کشورهایی نظیر روسیه، ترکیه، امارات متحده عربی و مصر که از حامیان گروه‌های مختلف به شمار می‌روند، پایبندی خود به خروج تمام نیروهای خارجی از این کشور شمال آفریقا را اعلام کرد. یک دهه پس از سقوط معمر قذافی، دیکتاتور لیبی جنگ داخلی و درگیری میان گروه‌های مختلف در این کشور همچنان ادامه دارد و با وجود اعلام آتش‌بس در اکتبر سال پیش هنوز توافقی بر سر برقراری صلح به امضاء نرسیده است. ناظران یکی از علت‌های ادامه مناقشه در لیبی را حضور نیروهای خارجی و حمایت کشورهای مختلف از آنها عنوان می‌کنند. سازمان ملل تعداد این نیروها را تا ۲۰ هزار نفر برآورد می‌کند.

8

بر پایه مفاد بیانیه پایانی کنفرانس تمام طرف‌های درگیر در بحران لیبی باید از هر اقدامی که به تشدید مناقشه منجر می‌شود، از جمله تامین مالی توانمندی‌های نظامی و استخدام جنگجویان و مزدوران خارجی پرهیز کنند. دومین نتیجه مهم کنفرانس برلین پذیرش برگزاری انتخابات آزاد و سراسری در لیبی در ۲۴ دسامبر سال جاری بود؛ گرچه هنوز مقدمات و ملزومات برگزاری چنین انتخاباتی فراهم نیست.

خیزش مردمی در افغانستان علیه طالبان

به گزارش بی بی سی، همزمان با افزایش درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان و تصرف چندین ولسوالی توسط طالبان، خیزش‌های مردمی بیشتری علیه طالبان در شمال، غرب و شرق افغانستان شکل گرفته و مردان و زنان افغان با به دست گرفتن سلاح آماده مبارزه با طالبان می شوند. این در حالی است که گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌ای هشدار داده که سازمان‌دهندگان این حرکت‌ها از عفو محروم خواهند شد. طالبان در اعلامیه‌های خود بیشتر لحن پیروزمندانه دارد و به نظر منظور این گروه از عفو افراد در صورت به دست آورد قدرت است. این گروه با آن که ولسوالی‌هایی را تصرف می‌کنند، تاکنون هیچ مرکز اصلی شهر یا ولایت را در تصرف ندارد.

10

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید