فوری/گزارش جدید آژانس درباره برنامه هسته ای ایران

کدخبر: ۵۲۶۷۰۰
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید گفته ایران فرایند غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار از سانتریفیوژهای نسل ششم را که به تازگی در نظنز نصب کرده، آغاز کرده است.
فوری/گزارش جدید آژانس درباره برنامه هسته ای ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که به رویت رویترز رسیده مدعی شده ایران فرایند غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ششم که اخیراً در تأسیسات نطنز نصب شده را آغاز کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این در گزارش خود در روز نهم شهریورماه، غنی‌سازی در دومین آبشار از سه آبشار سانتریفیوژی نسل ششم را گزارش داده بود. دو روز قبل‌تر از این تاریخ (هفتم شهریورماه) آژانس غنی‌سازی در نخستین آبشار سانتریفیوژی را اعلام کرد.

این نهاد بین‌المللی ۱۲ مرداد ماه در گزارشی به اعضای خود اعلام کرده بود که ایران فرایند نصب سه آبشار از سانتریفیوژهای IR-۶ در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز را به اتمام رسانده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده در گزارش جدید آژانس ادعا کرده ایران قصد خود برای نصب سه آبشار جدید از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل دوم در سایت نطنز را نیز به اطلاع این نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد رسانده است.

در این گزارش تصریح شدهاز زمان گزارش فصلی قبلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، فرایند نصب یک آبشار غنی‌سازی با سانتریفیوژهای نسل چهارم و ۶ آبشار با سانتریفیوژهای نسل دوم تکمیل شده است.

مطابق این گزارش، ایران از میان سه آبشار سانتریفیوژی نسل دوم دیگری که گفته قصد دارد در نطنز نصب کند فرایند نصب دو آبشار را آغاز کرده است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید