جدال بین عربستان و آمریکا بالا گرفت

کدخبر: ۵۲۶۴۸۶
سناتور «ریچارد بلومنتال» و «رو کانا» عضو مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار یادداشتی مشترک در نشریه «پولیتیکو» اعلام کردند که روز سه‌شنبه طرح توقف فوری فروش سلاح به عربستان و تجدیدنظر در روابط ریاض و واشنگتن را به سنا و مجلس نمایندگانِ این کشور ارائه خواهند داد.
جدال بین عربستان و آمریکا بالا گرفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر این اقدام نمایندگان آمریکا پس از تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت خود به رهبری عربستان و روسیه انجام می‌شود.

در بخشی از یادداشت این دو قانون‌گذار آمریکایی آمده است: تصمیم عربستان ضربه‌ای جدی به آمریکا بود، اما آمریکا هم راهی برای پاسخ دارد. واشنگتن می‌تواند به سرعت انتقال گسترده فناوری‌های جنگی آمریکایی به دستان مشتاقِ سعودی‌ها را متوقف کند. به بیان ساده آمریکا نباید این‌گونه و نامحدود سامانه‌های دفاعی و راهبردی را در اختیار متحدِ آشکار بزرگترین دشمن ما، یعنی پوتین قرار دهد.

در ادامه می‌افزایند که «به همین دلیل ما این طرح را روز سه‌شنبه در سنا و مجلس نمایندگان ارائه خواهیم داد که فروش تسلیحات نظامی به عربستان را فوری متوقف می‌کند. سالهاست که همکاران ما به دنبال تصویب چنین قانونی هستند، اما تاکنون این طرح‌ها تصویب نشدند. فکر می‌کنیم به علت انتقاد شدید دو حزبی از تبانی و همدستی عربستان با روسیه، اکنون اوضاع فرق کرده. با توجه به گفت‌وگوهایمان با همکاران، طرح ما هم‌اکنون حمایت دو حزبی قابل‌توجهی هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان دارد.

 اوپک پلاس در اجلاس روز چهارشنبه گذشته در وین درباره شدیدترین کاهش تولید نفت خود از زمان آغاز همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ (کاهش دو میلیون بشکه در روز) به توافق رسید.

این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر حاصل شده و میزان عرضه را در بازار جهانی که هم اکنون نیز گفته می‌شود با کمبود عرصه مواجه است، محدودتر می‌کند.

افزایش قیمت نفت با کاهش قابل توجه تولید این محصول، دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره عصبانی کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید