لاوروف: آمریکا از مدت ها قبل در جنگ اوکراین دخالت فعال دارد

کدخبر: ۵۲۶۸۴۶
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه گفت: به نظر می رسد آمریکایی ها برای مدت طولانی، عملا در جنگ روسیه – اوکراین مشارکت داشته اند.
لاوروف: آمریکا از مدت ها قبل در جنگ اوکراین دخالت فعال دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، از خبرگزاری رویترز، لاوروف تاکید کرد که این جنگ توسط آنگلوساکسون ها کنترل می شود.

وی افزود: مقام های غربی از جمله جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفته اند که ایالات متحده آماده مذاکره است، اما روسیه این مساله را رد کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه این اظهارات را دروغ خواند و افزود: ما هیچ پیشنهاد جدی از سوی آمریکایی ها برای برقراری تماس دریافت نکرده ایم.

دیپلمات ارشد روس یادآور شد که مسکو دیدار بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نشست آتی گروه ۲۰ را رد نمی کند و درصورت دریافت این پیشنهاد، آن را بررسی خواهد کرد.

وی در عین حال اضافه کرد که روسیه مایل است به هر نوع پیشنهادی درمورد مذاکرات صلح گوش دهد، اما وی نمی تواند از قبل بگوید که این روند به چه چیزی ختم خواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در این خصوص به نقل از لاوروف، نوشت: تماس های نه چندان جدی وجود داشت که ما هم به آن پاسخ منفی ندادیم، بلکه پیشنهادهای خاصی را ارائه دادیم مبنی بر اینکه برخی می خواهند با ما از طریق غیرمستقیم تماس برقرار کنند. و در این زمینه ما توضیحات مشخص تری از کسی دریافت نکردیم.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد راه برون رفت از وضعیت فعلی پیرامون اوکراین باید از طریق دیپلماسی به دست آید. وی در عین حال، گفت که واشنگتن عزم جدی در روسیه برای مذاکره با کی یف مشاهده نمی کند.

در همین حال، لاوروف اعلام کرد که مسکو از جزئیات طرح جدید آنکارا برای سازمان دهی مذاکرات بین روسیه و چند کشور غربی در مورد وضعیت اوکراین اطلاعی ندارد.

وی افزود: برای من بدیهی است اگر همکاران ترک به این موضوع فکر کرده باشند، فرصت خوبی در این هفته در جریان دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و پوتین که در آستانه با هم خواهند بود، خواهند داشت تا موضوعاتی از این دست مطرح شود. لاوروف تاکید کرد که ما چیزی جز اطلاعیه های عمومی نشنیده ایم.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اضافه کرد که تصمیم ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای مذاکره نکردن با روسیه ممکن است بسته به روحیه وی و موضع غرب تغییر کند.

لاوروف گفت: بعید نمی دانم او همانطور که مذاکره با روسیه را برای خود منع کرده است، این مساله را فراموش کند که البته این موضوع به خلق و خویش زمانی که صبح از خواب بیدار می شود و کارهایی که انجام می دهد، بستگی دارد. خوب اینکه دستوری از واشنگتن یا لندن دریافت کند و جواب مثبت دهد و آن گاه ببیند چطور می تواند این مساله را توضیح دهد که وجهه اش خدشه دار نشود.

روسیه ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه در اوکراین را آغاز کرد، پس از آنکه جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک در دفاع از خود در برابر اقدامات تحریک آمیز کی یف درخواست کمک کردند.

در پاسخ به حمله روسیه، کشورهای غربی چند مرحله تحریم های گسترده علیه مسکو اعمال و اوکراین را به تسلیحات پیشرفته مجهز کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید