وقتی پیش‌بینی‌ ها غلط از آب در آمد

10 اقدام کلیدی شی جین‌ پینگ برای کسب قدرت

کدخبر: ۵۲۷۳۴۹
اقتصادنیوز: شی جین‌پینگ چطوربه قدرت بلامنازع در چین تبدیل شد؟ او طی چندین کمپین به بهانه‌ی پاکسازی دولت از فساد و بی‌کفایتی، مقاماتی که به او وفادار نبودند را برکنار کرد و به این صورت پایگاه‌ی از متحدانش در دولت ساخت. در طی این پاکسازی‌ها 4/7 میلیون مقام دولتی بازجویی شدند.
10 اقدام کلیدی شی جین‌ پینگ برای کسب قدرت

به گزارش اقتصادنیوز ، در آستانه بیستمین کنگره حزب کمونیست چین، ابقای شی جین پینگ در مقام ریاست جمهوری قطعی می‌نماید. با این حال، پرسش این است که چگونه او توانست طی ده سال به شکل بی‌سابقه‌ای قدرت را در دستان خود قبضه کند.

فاصله‌ گیری از سنت رهبری اشتراکی

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، شی جین پینگ ده سال پیش در هجدهمین کنگره‌ حزب پس از آن که دبیرکل حزب کمونیست و رئیس کمیته‌ی مرکزی ارتش شد  در راس قدرت سیاسی در چین قرار گرفت و چند ماه بعد به عنوان رئیس جمهور نیز انتخاب شد. انتظار آن می‌رود که او در کنگره‌ بیستم که قرار است چند روز دیگر آغاز شود برای سوّمین دوره در این مقام ابقا شود.

پیش‌بینی متفاوت اکونومیست از سرنوشت چین!

شی در این مدّت هم با اقدامات مستمر و هم یکباره قدرت را برای خودش انباشته کرد و اینگونه از سنّت «رهبری اشتراکی» چین فاصله گرفت، حزب کمونیست را در رأس همه‌ی امور قرار داد و خودش را رسماً در مرکز حزب.

افزایش کنترل بی‌سابقه بر سرخ‌ها

در عین حال که ترکیب دقیق اعضای کمیته جهت گیری حزب را در آینده مشخص می‌کند کمتر کسی انتظار دارد که تغییر خاصی در رویکرد حزب اتّفاق بیافتد. به جای آن انتظار می‌رود که شی کنترل خودش بر حزب را افزایش دهد.

این مقدار از تمرکز قدرت در دوران ژی جین‌پینگ از زمان مائو ژدانگ –بنیان‌گذار حزب کمونیست چین- بی‌سابقه است. این تمرکز قدرت منجر به سیاست‌گذاری‌های متعصّبانه‌ای شده اند که گاهاً نتیجه‌ی نامطلوب داشته‌اند چراکه نظرات مخالف و انتقادات تحمّل نمی‌شوند.

منتقدان به اصرار ورزیدن دولت چین به سیاست‌هایی اشاره می‌کنند که تاثیرات منفی داشته‌اند مثل شیوه‌ی کنترل کرونا و سیاست خارجه‌ی تهاجمی که موجب لنگان شدن اقتصادی شده که زمانی در حال خیزش بود.

به  گفته وو گئوگوانگ، یکی ازاعضای سابق حزب کمونیست: «شی می‌ترسد که اگر تغییر جهتی ایجاد کند یا نظرش را عوض کند به نشانه ضعف دیده می‌شود و رقبای بالقوه‌اش از آن برای سرنگون کردن او استفاده کنند.»

VJytocVrdkVV

پا در جای پای مائو

امّا شی جین‌پینگ چطوربه قدرت بلامنازع در چین تبدیل شد؟ در ادامه برخی اقدامات کلیدی او در این مسیر را بررسی می‌کنیم:

-او طی چندین کمپین به بهانه‌ی پاکسازی دولت از فساد و بی‌کفایتی، مقاماتی که به او وفادار نبودند را برکنار کرد و به این صورت پایگاه‌ی از متحدانش در دولت ساخت. در طی این پاکسازی‌ها 4/7 میلیون مقام دولتی بازجویی شدند.

-او سیاست گذاری اقتصادی را که سابقاً برعهده نخست وزیر بود به گروه‌های تحت فرمان خودش محوّل کرد.

-شی افراد مورد اعتمادش را در مقام بخش‌های هماهنگی منابع انسانی حزب قرار داد تا به این صورت بر دیدارهای افراد کلیدی حزب نظارت کند.

-در سال 2015 او با اصلاحات گسترده کنترل خود بر ارتش را زیاد کرد.

-او تعداد زیادی از روسای پلیس و قاضی‌ها را اخراج کرد و به این صورت دستگاه امنیّت داخلی را به دست خود گرفت.

-شی در سال 2015 دستور داد تا اعضای پارلمان، کابینه و دادگاه عالی هرسال به او عملکرد خود را گزارش  دهند تا به این صورت برتری خود بر دیگر ارکان حکومت را نشان دهد.

-از سال 2016 همه رسانه‌های چین مجاب شدند روایت حزب را دنبال کنند و کلمه‌ی «حزب» را در کنار نامشان قرار دهند.

-در سال 2016 «اندیشه‌های شی جینگ پین در باب مشخصه‌های سوسیالیسم چینی» در اساسنامه‌ی حزب کمونیست چین در کنار ایدئولوژی‌های مائو ودنگ ژیائوپینگ قرار گرفت.

-در سال 2017 شی اعلام کرد: «حزب، حکومت،ارتش، مردم، آموزش، شمال، جنوب، شرق، غرب، مرکز؛ حزب بر همه چیز حاکم است.

-در سال 2018 اومحدودیت دوره‌های ریاست جمهوری را از قانون اساسی حذف کرد و به این صورت دیگر برای حکومت تا آخر عمر مانعی بر سر راهش نبود.

وقتی پیش‌بینی‌ها غلط از آب در آمد

وقتی که بزرگان حزب کمونیست شی جین‌پینگ -فرزند یکی از انقلابیون حزب کمونیست- را به رهبری حزب برگزیدند انتظار نداشتند که او بسیاری از سنت‌های حزب را زیر پا بگذارد و به یک حاکم مستبد تبدیل شود.

در واقع از آنجا که پدر شی در اصلاحات گسترده‌ی چین به دنگ شیائوپینگ کمک کرد لیبرال‌های چین و دولت های غربی امیدوار بوند فرزندش نیز یک اصلاحگر باشد امّا در سیاست خیلی از اوقات پیش بینی‌ها درست از آب درنمی‌آیند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نفوذ خزنده رقبای واشنگتن در صنعا

      اقتصادنیوز: در شرایطی که تنش ها در دریای سرخ ادامه دارد، مقام های چین و روسیه با انصار الله دیدار داشتند؛ دیدارهایی که…

    کارگزاری مفید