بررسی نتایج سفرهای مدیران شهر به مسکو

چرخش زاکانی از چین به روسیه؟

کدخبر: ۵۲۷۱۳۸
اقتصادنیوز :‌معاون مالی شهردار تهران به تازگی به روسیه سفر کرده است ،شهردار تهران می گوید یکی از محورهای مذاکره مترو بوده است، اما برخی از اعضای شورای شهر تهران چندان به این مذاکرات امیدوار نیستند .
چرخش زاکانی از چین به روسیه؟

به گزارش اقتصادنیوز مدتی پیش علیرضا زاکانی شهردار تهران مسئولیت ریاست کمیته تعاملات شهری ایران و روسیه را عهده دار شده است.مطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران  آن زمان در این رابطه توضیح داد: شهرداری تهران پیش از تشکیل چنین کمیته ای مذاکراتی با طرف روس درباره موضوعات شهری داشته که  در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه بخشی از آن با "الکساندر نواک" بازگو شده است. به گفته او دامنه این مذاکرات از تصمیم گیری درباره همکاری مشترک درباره توسعه حمل و نقل شهری تا حتی صادرات میوه خشک هم بود.اوایل تابستان امسال نیزکاظم جلالی سفیر ایران در روسیه به خیابان بهشت آمد و با شهردار تهران دیدار کرد.

مدتی پیش نیز لطف الله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم همراه با معاون اول رییس جمهور سفری به روسیه داشت . او پس از کنایه یکی از اعضای شورای شهر تهران درخصوص شفاف سازی سفرهای خارجی مدیران شهری پشت تریبون شورا رفت و  با تأکید بر اینکه سفرش به روسیه با تأکید معاون اول ابراهیم رئیسی بوده است، گفت: ما به اندازه شما دغدغه داریم که هزینه‌ها به درستی خرج شود و اگر سفری صورت می‌گیرد، قطعا آورده‌های خوبی دارد.

اوادامه داد: هیچ کس ولع سفر خارجی ندارد و سفرها تنها به اجبار و الزام صورت می‌گیرد. نباید به گونه ای با افکار عمومی سخن گفت که مردم فکر کنند ما دائما به سفر می رویم.

اکوایران در این باره نوشت: این مدیر شهری با تأکید بر اینکه سفر من به روسیه با تأکید معاون اول رئیس جمهور بوده است، اظهار کرد: ما به اندازه شما دغدغه داریم که هزینه‌ها به درستی خرج شود. اگر سفری صورت می‌گیرد، قطعا آورده‌های خوبی دارد.فروزنده درخصوص جزییات سفر روسیه توضیحی نداد . اما شهردار تهران روز گذشته در حاشیه صحن شورای شهر تهران به سفر اخیر او اشاره کرده و به رسانه ها گفت:جلساتی با مسئولان مربوطه در روسیه برگزار شده تا بتوانیم ظرفیت واردات تعدادی از دستگاه های مورد نیاز را از این کشور فراهم سازیم تا ظرفیت نقل و انتقال مسافر را از طریق مترو افزایش دهیم .  مترو در این شهر دچار یک فرسودگی و عقب افتادگی تاریخی از دهه 70 و 80 شده است مطرح گفت: در تکاپوی جبران عقب افتادگی ها و فرسودگی ها هستیم تا در نهایت بتوانیم ظرفیت انتقال مسافران از متروی پایتخت را افزایش دهیم.

ناصرامانی عضو شورای شهر تهران  درخصوص همکاری با روسیه درحوزه تامین نیازهای حمل و نقلی شهر تهران به اکو ایران گفت :‌ واقعیت این است با توجه به سابقه 12 ساله کار اجرایی در شهرداری   عمده قطارها و اتوبوس های تهران  از طریق کشورچین تامین شده و از روسیه در این حوزه چیزی ندیده ایم اما شاید در قرار داد دراز مدتی که روسیه با کشور بسته است حوزه تکنولوژی حمل و نقل هم بوده است .

اوبا اشاره به سفری که مسکو داشته است گفت :‌در سفری که به مسکو داشتم ، حمل و نقل روسیه را قدیمی دیدم وقابل مقایسه با حمل و نقل ریلی برخی ازکشورهای اروپایی نبود .درمجموع فنآوری تازه ای  در حوزه حمل و نقل ریلی در روسیه ندیدیم . از سفر آقای فروزنده به روسیه هم از طریق رسانه ها مطلع شدیم اما از هر گونه اقدامی که به توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران کمک کند استقبال می کنیم حالا از کشور چین باشد از کشورهای اروپایی یا مسکو . قرار دادهای داخلی در کشور از زمان امضای قرار داد تا تبدیل به محصول از 18 ماه تا دو سال تحویل محصول زمان می برد و با توجه به وضعیت حمل  و نقل عمومی نمی توانیم معطل بمانیم .  همین  امروز از اتوبان چمران  به سمت شورای شهر می آمدم سه اتوبوس خراب و معطل مانده دیدم که مردم در حال پیاده شدن بودند و مسافران سرگردان به دنبال وسیله ای برای ادامه مسیر بودند ما نمی توانیم منتظر بمانیم ، این سفرها هم چشم اندازش باید مشخص باشد  اما به نظر نمی رسد  این مسافرت ها برای ما خروجی داشته باشد .

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران  هم دراین خصوص به اکو ایران گفت :‌ما در دنیای رقابتی زندگی می کنیم اگردر تغییر ریل مزیت های بیشتری برای شهرداری تهران اتفاق نیافتد و یا در قیمت مناسب به کیفیت بالاتری دست پیدا نکنیم  عوض کردن ریل معنایی ندارد .

او ادامه داد :‌در محدوده زمانی که برجام به نوعی محقق شده بود بسیاری از کشورهای اروپایی برای مذاکره آمده بودند و پیشنهاداتی را مطرح کردند  که ما این دو موضوع را در اولویت قرار دادیم .

تشکری هاشمی با اشاره به این که در حال حاضر هیچ اطلاعی از موضوعاتی که با روسیه مطرح شده ندارند گفت :‌اما اگر این مذاکرات مزیت هایی را برای ما ایجاد کند حرکت به آن سمت منطقی است، اما خاطرم هست در دولت احمدی نژاد چنین موضوعی بسیارجدی   مطرح شد اما وقتی  کاربه پای کیفیت و قیمت رسید مذاکرات به نتیجه نرسیدند .

اوچند ماه پیش هم درخصوص مذاکرات تهران و روسیه گفته بود :‌در شرایط تحریمی که طی چند دهه با آن مواجه بودیم، این که خود را به یک یا دو شریک تجاری خاص محبوس کنیم خیلی  منطقی نیست و شهرداری و دولت باید ازطریق کشورهایی که همسو هستند و ظرفیت تجاری با ایران دارند، کاری کنند تا این مشارکت ها شکل بگیرد.

کشورهایی مانند چین، روسیه، هندوستان و بسیاری از کشورهای منطقه خصوصا کشورهایی که شرایط مشابهی با ما دارند و تحت تحریم های ظالمانه هستند همگی می تواند برای کشور فرصت باشد. این که خود را محدود کنیم به این که سرنوشت برجام روشن شود و سپس فعالیت ها شکل بگیرند از دست رفتن فرصت هاست.

او درخصوص این که در چه حوزه هایی می توان با کشور روسیه همکاری داشت هم توضیح داده بود:‌در حوزه صنعت مترو و صنعت ریل و به طور کلی راه آهن و صنایع خودرویی امکان مشارکت با کشور روسیه وجود دارد ولی به شرط این که این اصول رعایت شود؛ یعنی شرط رقابتی بودن، شرط مشارکت به جای این که فقط خریدار صرف باشیم و شرط اساسی بودن کالاها و خدمات زیربنایی و اساسی. این نه تنها برای روسیه، بلکه برای سایر کشورها هم هست تا در صورت رعایت این سه اصل بتوانیم با این کشورها ارتباط برقرار کنیم. هر کشوری یک شرایط انحصاری در حوزه های مشخص دارد و نقاط قوتی در موضوعات خاص دارد و باید این نقاط قوت شناسایی شود و از حوزه ای که نقطه قوت آن کشور برای مشارکت با ایران است استفاده کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید