اتهام زنی وزیر خارجه آمریکا به عربستان!

کدخبر: ۵۲۷۳۶۳
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه آمریکا گفت، سعودی‌ها می‌دانستند با کاهش تولید نفت منافع روسیه را تقویت و اثرات تحریمی علیه این کشور را کاهش می‌دهند.
اتهام زنی وزیر خارجه آمریکا به عربستان!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب گفت، واشنگتن در حال بررسی پیامدهایی برای اقدام عربستان سعودی در اوپک پلاس است.

بلینکن اعلام کرد: «سعودی‌ها می‌دانستند که کاهش تولید نفت، منافع روسیه را به‌شدت تقویت خواهد کرد و به‌طور بالقوه اثرات تحریم‌های ما را کاهش می‌دهند».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «در حال بررسی عواقب تصمیم به کاهش تولید نفت بر روی روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی هستیم».

او همچنین گفت: «سعودی‌ها زمینه لازم برای کاهش تولید نفت را فراهم نکرده‌اند و حالا زمان خارج کردن نفت از بازار نیست».

بلینکن متذکر شد: «ما منافع مشترک متعددی با عربستان سعودی داریم و این سیاست باید در بازار نیز انعکاس پیدا کند».

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز امروز (پنجشنبه) با اشاره به اختلافات آمریکا و اوپک پلاس بر سر کاهش تولید نفت گفت: «موافق این حرف اوپک پلاس نیستیم که این تصمیم فقط با مقاصد اقتصادی اتخاذ شده است».

کربی در اتخاذ موضعی کم سابقه علیه عربستان سعودی گفت، «آن‌ها می‌توانند در راستای چرخاندن یا وارونه کردن مسائل تلاش کنند اما حقایق ساده هستند».

او با اشاره به نزدیک شدن مواضع مسکو و ریاض گفت: «طی هفته‌های اخیر عربستان سعودی به طور علنی و خصوصی این پیام را به آمریکا مخابره کرد که قصد دارد تولید نفت خود را کاهش دهد. کاری که می‌دانستیم نفع روسیه را افزایش داده و تأثیر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. این مسیری اشتباه است».

کربی با اشاره به اینکه پیشتر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به سعودی‌ها توضیح داده که کاهش دو میلیون بشکه تولید نفت در روز توجیهی در بازار ندارد گفت: «همان‌طور که دولت بایدن اعلام کرده در حال ارزیابی مجدد روابط با عربستان سعودی بابت این اقدام هستیم و موضعی که آن‌ها در قبال تهاجم روسیه می‌گیرند همچنان رصد می‌کنیم».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید