نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 20مهر

دولت اجازه دارد به اندازه تورم قیمت فرآورده‌های نفتی را افزایش دهد

کدخبر: ۵۲۶۹۱۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
دولت اجازه دارد به اندازه تورم قیمت فرآورده‌های نفتی را افزایش دهد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 مهر 1362؛ برنامه‌های وزارت صنایع سنگین برای افزایش تولید اعلام شد

افزایش تولید چشمگیر در روز نبرد اقتصادی در برخی از کارخانجات تحت پوشش وزارت صنایع سنگین به 200 درصد نسبت به متوسط تولید روزانه سال 62 بالغ شد که این افزایش ناشی از خواست و فعالیت کارگران و کارکنان کارخانه‌های تحت‌پوشش بوده است.

محمدمحسن سازگارا، معاون وزیر صنایع سنگین و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پیرامون افزایش تولید کارخانجات تحت پوشش نقطه‌نظرات خود را در زمینه بهبود کیفیت تولید، کاهش قیمت‌ها، خودکفایی صنعتی، ضرورت سرمایه‌گذاری‌های جدید، تامین منابع مالی و دیگر فعالیت‌های این وزارتخانه بیان کرد.

وی ابتدا به افزایش و بهبود کیفیت کارخانجات تحت‌پوشش، نقطه‌نظرات خود را در زمینه بهبود کیفیت تولید، کاهش قیمت‌ها، خودکفایی صنعتی، ضرورت سرمایه‌گذاری‌های جدید، تامین منابع مالی و دیگر فعالیت‌های این وزارتخانه بیان کرد.

وی ابتدا به افزایش و بهبود کیفیت کارخانجات تحت‌پوشش وزارت صنایع سنگین اشاره کرد و گفت: در رابطه با افزایش تولید، تصمیم شورای برنامه‌ریزی این وزارتخانه مبتنی‌بر آن است که هر واحد تولیدی با حداکثر ظرفیت خود کار کند که هم‌اکنون نیز واحدهای تولیدی تابعه این وزارتخانه با حداکثر ظرفیت در 2 شیفت و برخی از آنها در 3 شیفت مشغول کار هستند.

وی ضمن اشاره به برنامه‌های سال 62 این وزارتخانه در رابطه با بهبود کیفیت تولید و کاهش قیمت‌ها افزود: با تشکیل ستاد کنترل کیفیت در وزارت صنایع سعی در بهبود کیفیت کالاهای تولیدی واحدهای تحت‌پوشش شده است. همچنین در جهت نیل به خودکفایی صنعتی علاوه‌بر استفاده حداکثر از امکانات موجود کشور و ضرورت سرمایه‌گذاری‌های جدید در جهت کاهش وابستگی پیش‌بینی شده است که درباره مساله تامین منابع مالی از بودجه عمومی دولت و منابع بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی استفاده شود.

سازگارا درباره این موضوع که چرا افزایش تولید محصولات در پایین آوردن قیمت‌ها تاثیر نداشته است، گفت: قطعا یکی از عوامل گرانی و تورم، کمبود عرضه کالاهاست.

ولی درباره ایجاد تورم، عوامل مختلفی از قبیل افزایش حجم پول در گردش، سیستم توزیع و بهبود روش‌های توزیع اشتغال، ایجاد تناسب بین هزینه برنامه‌های عمرانی و برنامه‌های تولیدی موثر هستند که البته وزارت صنایع سنگین نیز به نوبه خود می‌تواند در زمینه افزایش عرضه و بالا بردن سطح تولید موثر باشد. اما در این مورد لازم است برنامه‌ها به طور هماهنگ اعمال شود تا بتواند بر تورم تاثیر بگذارد.

20 مهر 1372؛ ایران و قطر کمیته مشترک گاز ایجاد می‌کنند

جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر یک کمیته مشترک در زمینه همکاری در امور گاز تشکیل می‌دهند. این موضوع در پی گفت‌و‌گوهای وزیر انرژی و صنایع قطر با وزیر نفت کشورمان در تهران اعلام شد.

عبدا... بن حمد العطیه و غلامرضا آقازاده اظهار کردند: ایران و قطر خواهان آن هستند که در تمام زمینه‌های مربوط به گاز ازجمله در زمینه مسائل فنی و در زمینه ایجاد واحدهای تولید مشتقات نفت مانند تولید روغن موتور در دو کشور با یکدیگر همکاری و مشارکت کنند.

العطیه، وزیر انرژی و صنایع قطر روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و قطر را روابطی نیرومند و نمونه توصیف کرد و گفت: روابط دو کشور می‌تواند مبنایی سازنده برای ایجاد روابطی مستحکم میان کشورهای منطقه باشد.

العطیه که ریاست کمیته نظارت بر تولید نفت اوپک را برعهده دارد، تصمیم‌های اجلاس اخیر این سازمان را تصمیمی شایسته برای جلوگیری از فاجعه سقوط قیمت نفت توصیف کرد و خواهان تداوم هماهنگی میان کشورهای عضو اوپک برای تقویت قیمت‌های نفت شد.

رئیس کمیته نظارت بر تولید نفت اوپک هشدار داد: اقدام کشورهای صنعتی اروپا در زمینه بستن مالیات بر نفت وارداتی خود، اقدامی برای جبران مشکلات مالی کشورهای یادشده به بهای بروز یک فاجعه اقتصادی برای کشورهای تولیدکننده نفت است و تاکید کرد: برای حل این مشکل، دولت‌های عضو اوپک لازم است با کشورهای صنعتی اروپا گفت‌و‌گوهای مشترکی انجام دهند.

20 مهر 1392؛ باهنر: دولت اجازه دارد به اندازه تورم قیمت فرآورده‌های نفتی را افزایش دهد

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارات محمدباقر نوبخت مبنی‌بر اینکه فرآورده‌های نفتی را تا پایان سال گران نخواهیم کرد، سخنی ناپخته توصیف کرد و می‌گوید: قانون به دولت مجوز داده است به اندازه تورم، قیمت فرآورده‌های نفتی را افزایش دهد، بنابر این دولت می‌تواند کسری ماهانه را جبران کند یا با شناسایی بخشی از دهک‌ها، دو دهک بالا را حذف کند.

با توجه به اینکه دولت اعلام می‌کند در بحث هدفمندی یارانه‌ها امسال نمی‌توان کاری کرد، ما می‌گوییم اگر هیچ کاری در این زمینه تا پایان سال صورت نگیرد، اسفندماه تورم 44 درصدی به 48 درصد می‌رسد. درحالی‌که اگر دولت بتواند تا پایان سال این تورم را در حد 43 درصد نگه دارد، باید به آن آفرین گفت.

دعوت آمریکایی‌ها به جاده مخصوص

درحالی‌که آمریکایی‌ها نقش بزرگی در تحریم و تنها ماندن صنعت خودرو ایران دارند، به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد حضور آنها در جاده مخصوص خواهیم بود.

دو هفته پیش بود که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت به خودروسازان دستور داد با دعوت از بزرگان خودروسازی دنیا، مقدمات حضور آنها را در ایران فراهم کنند و حالا این «دستور» به مرحله عمل نزدیک شده و هیچ بعید نیست تا چندی دیگر، بزرگان خودروسازی دنیا راهی ایران شوند.

البته گفته می‌شود که از همین حالا دعوت از برخی خودروسازان قطعی شده که در این بین می‌توان به رنو و پژو اشاره کرد.

آن‌طور که خبر می‌رسد، مرکز پژوهشی و اطلاع‌رسانی صنعت خودرو، استثنای خارجی را برای دعوت خودروسازان خارجی قائل نیست و می‌خواهد تا حد امکان از تمام برندهای معتبر صنعت خودرو جهان برای سمینار آذرماه دعوت کند.

با این حال به‌نظر می‌رسد خودروسازانی که سابقه حضور در ایران را دارند، به همراه آمریکایی‌ها در اولویت دعوت به سمینار هستند که در این بین می‌توان به رنو و پژوی فرانسه، هیوندایی کره، فولکس واگن آلمان و جنرال‌موتورز آمریکا اشاره کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید