استقبال رسانه‌های غربی از سقوط قیمت نفت در اثر زمزمه احیای برجام

کدخبر: ۵۱۵۷۳۸
اقتصادنیوز: کیهان در خبرهای ویژه خود تحلیل پایگاه خبری «انرژی اینتلیجنس» را منتشر کرد.
استقبال رسانه‌های غربی از سقوط قیمت نفت در اثر زمزمه احیای برجام
به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: در حالی که زمزمه توافق برای احیای برجام، تا همین‌جا موجب کاهش 8 دلاری قیمت جهانی نفت شده، یک نشریه تخصصی پیش‌بینی کرد قیمت در صورت توافق باز هم کاهش یابد.
پایگاه خبری «انرژی اینتلیجنس» نوشت: این روزها بسیاری از تاجران نفتی و پالایشگاه‌های اروپایی اخبار مربوط به روند مذاکرات احیای برجام را با دقت زیر نظر دارند، چون منتظرند در صورت احیای برجام، در زمستان سخت امسال، کمبود انرژی خود ناشی از تحریم نفت روسیه را با نفت ایران جایگزین کنند.
تحریم اتحادیه اروپا بر نفت خام روسیه که در ماه دسامبر(آذرماه) امسال اجرایی می‌شود و ظرفیت محدود دیگر تولیدکنندگان نفتی خاورمیانه برای تامین نفت قاره سبز، جذابیت نفت خام ایران برای اروپا را که با زمستان سخت امسال مواجه است، تقویت کرده است.
یک تاجر نفت پالایشگاهی در جنوب اروپا گفت: اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته شود، قیمت نفت و گاز پایین‌تر خواهد آمد و این برای ما مثبت خواهد بود. در حال حاضر روزانه حدود 1 میلیون بشکه نفت اورال روسیه به روتردام و مدیترانه می‌رود و این میزان تقریبا همان مقدار اضافی نفت خامی است که ایران می‌تواند در صورت لغو تحریم‌ها صادر کند.
بیشتر نفت خام ایران که پس از لغو تحریم‌ها در قالب برجام از ابتدای سال 2016 به سمت حوزه اروپا صادر شد، از سوی کشورهای ترکیه، ایتالیا، فرانسه، یونان و اسپانیا خریداری می‌شد.
بسیاری از این پالایشگاه‌های اروپایی هم‌اکنون نیز مایل به از سرگیری مصرف نفت خام ایران هستند، به‌طوری که یکی از پالایشگاه‌های بزرگ اروپایی در اوایل امسال به انرژی اینتلیجنس گفت که با شرکت ملی نفت ایران در تماس بوده‌اند و آماده پرواز به تهران هستند.
یادآور می‌شود پیش از این، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود: دولت بایدن برای مهار قیمت نفت به توافق با ایران نیاز دارد و احیای توافق با ایران و آرامش دادن به بازار نفت از این طریق، هوشمندانه‌‌تر از سفر به عربستان و امارات است.
بلومبرگ قبلا هم پیش‌بینی کرده بود دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای با ایران، قیمت نفت را کاهش دهد. بنابر اعلام بلومبرگ، در حال حاضر ایران ۳۰ میلیون بشکه نفت به نفتکش‌های خود اضافه کرده تا در صورت اجبار به خروج از بازار نفت، آن را به متحدانش ارسال کند. بلومبرگ در ادامه با تأکید بر آن‌که حصول توافق به کاهش قیمت نفت ایران منجر خواهد شد، افزود: ایران می‌تواند ظرف چند ماه پس از توافق، عرضه حدود ۱ میلیون بشکه در روز را به بازار‌های جهانی بازگرداند
نشریه تخصصی اویل پرایس هم می‌گوید احتمال توافق هسته‌ای ایران، باعث کاهش قیمت نفت شده‌ است. طبق این گزارش، بالا رفتن هزینه انرژی مصرف‌کنندگان اروپایی را تحت فشار قرار داده‌ است. تورم در اتحادیه اروپا به محدوده دو رقمی نزدیک می‌شود و انگلیس انتظار یک تورم ۱۳درصدی را دارد که بیشتر آن نتیجه بالا رفتن قیمت گاز است. طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، هزینه زندگی برای خانواده‌های فقیر انگلیس بیش ‌از ۱۶ درصد در سال جاری میلادی بالا رفته‌ است.
اویل پرایس نوشت: خبر توقف عرضه گاز روسیه به اروپای مرکزی از طریق اوکراین، قیمت نفت را بالا برد. اما به‌نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای ایران به‌زودی به دستورکار بازار انرژی بازمی‌گردد. اگر ایران با متن پیشنهادی اروپا موافقت کند، قیمت نفت تا ۸۰ دلار در هر بشکه پایین می‌آید. عوامل بسیار دیگری وجود دارد که بر عرضه نفت در دنیا تأثیر می‌گذارد و بیش ‌از همه تقویت صادرات ایران با امضای قرارداد اتمی برجام قیمت نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
در همین حال، روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « نفت علیه برجام»، تاثیر بازار انرژی جهان بر نتیجه مذاکرات احیای برجام را بررسی کرده و نوشت: قیمت نفت که پس از جنگ روسیه و اوکراین به بشکه‌ای 120 دلار رسیده بود، حالا روند معکوس در پیش گرفته و کاهشی شده است. بهای معاملات آتی نفت برنت در‌ حال‌ حاضر به بشکه‌ای 96.5 دلار عقبگرد داشته و اویل ‌پرایس نوشته است که توافق هسته‌ای ایران می‌تواند قیمت هر بشکه نفت را تا 80 دلار به زیر بکشد.
یادآور می‌شود قیمت نفت در دوره اجرای برجام تا حدود 40 دلار هم سقوط کرد. کاهش چشمگیر قیمت نفت به این معنا خواهد بود که ایران باید برای داشتن درآمد مشابه، 50 تا صددرصد نفت بیشتر بفروشد!

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید