تمسخر جو بایدن توسط ولیعهد عربستان در یک مراسم خصوصی

کدخبر: ۵۳۰۰۰۸
محمد بن سلمان هم در یک مراسم خصوصی جو بایدن را به تمسخر گرفت و سلامت عقلی او را زیر سوال برد.
تمسخر جو بایدن توسط ولیعهد عربستان در یک مراسم خصوصی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمد بن سلمان هم در یک مراسم خصوصی جو بایدن را به تمسخر گرفت و سلامت عقلی او را زیر سوال برد.

این اقدام از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شاید باعث تنش در روابط با آمریکا آن هم در زمانی شود که این شراکت در پی اقدام اوپک پلاس در کاهش تولید نفت و انتقادهای تند قانونگذاران آمریکایی از آن، در بوته آزمون قرار دارد.

وال استریت ژورنال گزارش داد، چندین تن در دولت عربستان گفتند که ولیعهد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را ترجیح می‌دهد و از زمانیکه بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده بود و بابت گاف‌هایی که می‌دهد، مورد تمسخر قرار دارد، از او خوشش نمی‌آید.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان این مساله را رد کرد که ولیعهد در مراسمی خصوصی، بایدن را دستمایه شوخی کرده یا به معاون‌هایش گفته که ترامپ را ترجیح می‌دهد.

وی افزود: این اتهامات از سوی منابعی ناشناس نادرست هستند. رهبران و روسای سلطنت عربستان به واسطه عقاید و باورهایشان در مهم دانستن روابط مبتنی بر احترام متقابل، همیشه به روسای جمهوری آمریکا احترام گذاشته‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به تاریخ ۱۵ ژوئیه سال جاری میلادی وارد جده شد و مورد استقبال ولیعهد عربستان قرار گرفت. گفته شد که ولیعهد، در یک مراسم خصوصی بایدن را به تمسخر گرفته و گفته که از او خوشش نمی‌آید.

این گزارش اشاره‌ای به گاف‌های بایدن نکرد. رئیس جمهوری آمریکا سال‌هاست که بابت این گاف‌ها مورد انتقاد قرار دارد. اخیرا نیز بایدن در یک سخنرانی به یکی از زنان عضو کنگره آمریکا که فوت کرده بود، اشاره‌ای داشت و با مطرح کردن نام او، می‌خواست آن زن صحبت کند.

وی در یک رویداد در کاخ سفید که سپتامبر امسال برگزار شد، خطاب به جکی والورسکی، قانونگذار جمهوری خواه که فوت کرده، گفت: جکی اینجایی؟ جکی کجاست؟ او اینجا نیست!

بایدن حی در دوران کارزار انتخاباتی‌اش از گفت‌وگو با محمد بن سلمان برای یکسال امتناع کرد و وقتی در ژوئیه در جده با هم ملاقات داشتند، به نظر می‌رسید که نمی‌خواهد آنجا باشد و علاقه‌ای به بحث درباره سیاست ندارد.

منابع آمریکا و عربستان اغلب برای ایجاد یک رابطه مناسب، چه برای مبارزه با تروریسم و چه تجارت متقابل به ارزش صدها میلیارد دلار از نفت عربستان سعودی و سیستم‌های تسلیحاتی آمریکایی، همسو شده است.

در گزارش وال استریت ژورنال آمده که کاخ سفید گفته بایدن می‌خواهد بررسی کند که آیا روابط با عربستان در خدمت منافع امنیت ملی ایالات متحده است یا خیر. اقدام اخیر اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز در زمانی که قیمت گاز در حال افزایش است، چندین قانونگذار آمریکایی را بر آن داشته تا از بایدن برای ارزیابی مجدد این روابط درخواست کنند.

از آنجاییکه کاهش تولید می‌تواند قیمت نفت را افزایش دهد، بسیاری می‌گویند که این کاهش تولید به بودجه اقدامات جنگی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اوکراین کمک می‌کند و تحریم‌های آمریکا علیه مسکو را تضعیف کرده است.

درضمن، بایدن مسائل مربوط به حقوق بشر را در داخل عربستان مطرح کرده که شامل قتل جمال خاشقجی، روزنامه سعودی مخالف عربستان می‌شود که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد.

در گزارش وال استریت ژورنال آمده "آدرین واتسون" سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته که بایدن با رهبران سراسر منطقه تعامل کرده تا خاورمیانه‌ای باثبات‌تر و یکپارچه‌تر ایجاد کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید