گزینه‌های احتمالی آمریکا برای تنبیه عربستان

کدخبر: ۵۳۰۹۸۱
اقتصادنیوز: ایالات‌متحده درباره کند کردن کمک‌های نظامی به عربستان سعودی همچون عدم‌ارسال سامانه‌های «پاتریوت» به‌عنوان تنبیه ریاض مذاکراتی گفت‌وگوهایی انجام داده است.
گزینه‌های احتمالی آمریکا برای تنبیه عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، چند مقام مطلع آمریکایی گفته‌اند که دولت آمریکا درباره کند کردن  ارسال کمک‌های نظامی به عربستان سعودی، از جمله عدم ارسال سامانه‌های موشکی پیشرفته «پاتریوت» به عنوان تنبیه عربستان به خاطر تصمیم اوپک در کاهش تولید نفت، گفت‌وگوهایی انجام داده است.

محرمانه های بایدن و پادشاه عربستان

وبگاه شبکه خبری «ان بی سی» به نقل از این منابع آگاه نوشت که برخی مقامات نظامی از این ایده حمایت می‌کنند، اما برخی دیگر می‌‌خواهند اطمینان حاصل کنند که روابط نظامی بین ایالات متحده و عربستان سعودی از هرگونه انتقام گیری دور نگه داشته شود.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی با آمریکا قرارداد دریافت  ۳۰۰ تیر موشک هدایت شونده پاتریوت دارد. این سامانه دفاع موشکی یک قابلیت حیاتی برای سعودی‌هاست که با تهدید مداوم موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده از سوی شیعیان حوثی مواجه هستند.

برخی از مقام‌های نظامی آمریکا نگران هستند که قطع کردن ارسال تجهیزاتی مانند موشک‌های پاتریوت، نیروهای آمریکایی و غیرنظامیان در عربستان را در معرض خطر قرار دهد و همچنین روابط دفاعی و امنیتی منطقه‌ای را تهدید می‌کند. این گروه به مقامات ارشد دولت آمریکا گفته‌اند که دیوار کشی روابط نظامی می‌تواند منجر به تهدید شود.

چند مقام نزدیک به گفت‌وگوها گفته‌اند در حالی که گزینه های زیادی روی میز است، اما هنوز هیچ تصمیمی قطعی نشده است. آنها به نشست آتی اوپک در دسامبر به عنوان نقطه عطف اشاره کردند و گفتند که اگر سعودی‌ها پس از آن نشست تولید خود را افزایش دهند، ممکن است آمریکا هیچ اقدامی علیه عربستان سعودی انجام ندهد.

به گفته این مقامات، گزینه دیگری که وجود دارد، کنارگذاشتن سعودی‌ها از هرگونه رزمایش و تعامل نظامی آتی مانند نشست‌ها یا کنفرانس های منطقه‌ای است.

در خاتمه این مطلب آمده است، ایالات متحده و متحدانش در منطقه روی یک سامانه دفاع هوایی و موشکی یکپارچه کار می‌کنند که سامانه‌ها را در سراسر منطقه به هم متصل می‌کند، هشدار و پاسخ هماهنگ را ارائه می‌دهد و حذف سعودی‌ها از تمرین‌های پدافند هوایی پیام واضحی برای آنها ارسال می‌کند.

چندی قبل  «کریس مورفی» از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در یک رشته توییت گفت که از متوقف شدن فروش سلاح‌های آمریکایی به عربستان سعودی حمایت می‌کند.

او همچنین نوشته که آمریکا بایستی از تحویل ۲۸۰ سامانه پدافند هوایی که قرار است اواخر سال جاری میلادی به عربستان سعودی ارسال شوند خودداری کرده و در عوض آنها را به اوکراین ارسال کند.

این در حالی است که یک سناتور ارشد دموکرات آمریکا  درباره دستیابی روسیه به اطلاعات حساس نظامی آمریکا از طریق عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده است.

«ریچارد بلومنتال» عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا که اخیراً پیشنهاد توقف یک‌ساله فروش تسلیحات به سعودی‌ها را مطرح کرده گفت، در دیدار با مقامات پنتاگون، خطرات پیرامون موضع‌گیری‌های اخیر ریاض را بیشتر به بحث خواهد گذاشت

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید