اعتراضات بدون لیدر خطرناک است

هاشمی طبا: احمدی نژاد شروع کننده بی ادبی ها در فضای سیاسی بود

کدخبر: ۵۳۱۰۹۱
هاشمی طبا با اشاره به اظهارات تند و توهین آمیز برخی از سیاستمداران گفت: به طور مثال، این بی ادبی ها و دشنام ها ریشه در مسئولین دارد. وقتی مجلس علیه رئیس جمهور یا وزیر امور خارجه یا سازمان انرژی اتمی فحاشی می کند یا برخی روزنامه های وابسته به نظام تهمت می زنند و دروغ می گویند؛ آدم ها نیز یاد گرفتند.
هاشمی طبا: احمدی نژاد شروع کننده بی ادبی ها در فضای سیاسی بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، مصطفی هاشمی طبا، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره ریشه اعتراضات اخیر گفت: گروه های مختلف، اعتراضات مختلفی دارند. نمی توان گفت همه گروه ها اعتراض دارند. بسیاری از آدم هایی که در تظاهرات شرکت نکرده و الآن سکوت کردند یک نوع اعتراض دارند. منتها، به دلیل آنکه گروه های مختلف نمی توانند مسائل خود را اعلام کنند، شکلی از آشوب و درگیری باقی می ماند و حرف اصلی روشن نمی شود. 

براندازان سوار بر موج اعتراضات شدند

وی ادامه داد: مشکل اصلی این است که در کشور ما محدودیت گفتار وجود دارد و بنابراین، نمی تواند گفت ریشه اصلی اعتراضات چیست اما، ملغمه‌ای از اعتراضات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد. همچنین، نمی توان فراموش کرد که گروه های برانداز نیز سوءاستفاده می کنند. کمااینکه در شبکه های بین المللی خیلی صریح به این مسئله واکنش نشان دادند. من موافق نیستم که آنان این اعتراضات را برپا کردند، بلکه آنان سوار بر موج اعتراضات شدند و می خواهند اظهار وجود کنند. 

شرایط گفتگو محقق نمی شود

این فعال سیاسی با اشاره به تاکید سیاستمداران و فراخوان رئیس قوه قضائیه برای گفتگو کردن گفت: شرایط برای گفتگو کردن محقق نمی شود. چندسالی می شود که رهبر انقلاب فرمودند کرسی آزاد دانشگاه برگزار شود اما، کسی اعتماد نمی کند که بیاید و صحبت کند. برای آن که می ترسد کمی از حدود خودشان بگذرند و دانشجویان ستاره دار شوند یا اخراج شوند. 

وی ادامه داد: کرسی آزاد اندیشی یعنی این که افراد آزاد باشند و حرف خودشان را بزنند؛ سپس به زندگی عادی خودشان بپردازند. اما، به دلیل نبود اعتماد به این امر، این کرسی ها تشکیل نشد. بنابراین، این گفتگوها نیز محقق نمی شود. حکمرانی یک سری خطوط قرمز دارد که می گوید از آن عبور نکنید. در این شرایط کسی صحبت نمی کند. در داخل این خطوط قرمز نیز حرف خاصی نیست مگر برای عده‌ای خاص. 

احمدی نژاد شروع کننده بی ادبی ها در فضای سیاسی بود

هاشمی طبا با اشاره به اظهارات تند و توهین آمیز برخی از سیاستمداران گفت: به طور مثال، این بی ادبی ها و دشنام ها ریشه در رفتار مسئولین دارد. وقتی مجلس علیه رئیس جمهور یا وزیر امور خارجه یا سازمان انرژی اتمی فحاشی می کند با برخی روزنامه های وابسته به نظام تهمت می زنند و دروغ می گویند؛ آدم ها نیز یاد گرفتند. برخی می گویند چرا در دانشگاه ها فحاشی می کنند؛ فحاشی طبیعتا کار بدی است ولی از برخی از مسئولان یاد گرفتند. 

او گفت: یا آقای لاریجانی که برای سخنرانی به قم رفته بودند به ایشان دشنام دادند یا علیه آقایان هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی فحاشی می کنند. در راس این کار نیز مجلس قرار دارد یا تریبون هایی که در اختیار دارند. بی ادبی را بخشی از مسئولان شروع کردند و اولین نفر نیز توسط آقای احمدی نژاد بی ادبی ها شروع شد. دیگران نیز دیدند می شوند فحش داد، فحش دادند. باید گفت چرا برخی مسئولان و افراد سن بالا رفته فحاشی می کنند. 

اعتراضات بدون لیدر خطرناک است

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به جای خالی احزاب در اعتراضات اخیر گفت: جای احزاب خالی بود، در اعتراضات اخیر کسانی که در اول آن اعتراض کردند مشخص نبودند چه کسانی هستند و بنابراین، ممکن است برخی ها را اتفاقی دستگیر کرده باشند. ما احزاب، گروه ها و تشکل ها را باید تشویق کنیم که وجود داشته باشندو پاسخگو باشند. ما با همه این ها مبارزه می کنیم و نتیجه آن یک اعتراضات بدون رهبری و لیدر است که بسیار خطرناک است. 

ملیت توسط میکروفن به دست ها نادیده گرفته شده

وی درباره پسااعتراضات و نقش احزاب و مسئولان گفت: نقشی نمی توانند ایفا کنند، غیر از کسانی که در حکمرانی تصمیم می گیرند افراد دیگر نقشی ندارند. مسائلی مانند حجاب یا گفتگو این اواخر مطرح می شود که در برابر مسائل اصلی کشور بسیار کوچک است. برای این که ایران پایدار بماند باید مسائل بزرگتری را حل کرد.

هاشمی طبا گفت: شعار ایران ایران می دهیم اما، سال هاست برای وحدت ایران کار نشده و ملیت توسط میکروفن به دست ها نادیده گرفته شده است. این چند روزه باز ملیت قوی شده اما، باید به ملیت توجه شود. ما هم نژاد و اعتقادات مختلف داریم. باید در عین کثرت به وحدت دست پیدا کنیم و این وحدت به اجبار، زور و تبلیغ به دست نمی آید. باید همدلی و همراهی ایجاد کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید