نزدیک شدن ایران به روسیه، امریکا را به تقویت حضور نظامی در منطقه تحریک می کند

کدخبر: ۵۳۲۷۱۷
هرگونه تغییر در آرایش و صف‌بندی‌های منطقه‌ای، با واکنش آمریکا و متحدان بین‌المللی آن مواجه خواهد شد.
نزدیک شدن ایران به روسیه، امریکا را به تقویت حضور نظامی در منطقه تحریک می کند

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

همسویی سیاسی و راهبردی ایران و روسیه در نظام بین‌الملل در حال تغییر و گرایش به همکاری‌های استراتژیک برای مشارکت در نظم چندجانبه است و پیامدهایی را در سطوح مختلف برجای خواهد گذاشت. 

طبیعتا قرارگیری ایران در چنین نظمی به منزله تحقق‌بخشی عینی به گرایش شرق‌گرایی و عدم توازن در سیاست خارجی ایران خواهد بود که در سپهر سیاسی ایران نیز طرفداران و به‌ویژه مخالفان زیادی دارد.

مضاف بر این در سطح منطقه نیز این همکاری و تبدیل آن به روابط استراتژیک می‌تواند بر نوع و سطح کنش بازیگران منطقه‌ای در ارتباط با ایالات متحده تاثیرگذار باشد. در واقع در خلأ نظم هژمونیک آمریکا، فرصت برای حضور فعالانه چین و روسیه فراهم می‌شود که این می‌تواند منطقه را مجددا در فضای تنش‌های بالقوه قرار دهد.

بدیهی است که با بروز و ظهور چنین گرایشاتی که در سال‌های اخیر توسط عربستان و دیگر بازیگران شورای همکاری خلیج فارس برای نزدیکی به پکن و مسکو آشکار شده است، زمینه برای تعادل‌بخشی از سوی واشنگتن و بازگشت اجباری و دوباره به شکل حضور نظامی در خاورمیانه فراهم می‌شود.

از این زاویه است که هرگونه تغییر در آرایش و صف‌بندی‌های منطقه‌ای، با واکنش آمریکا و متحدان بین‌المللی آن مواجه خواهد شد. بروز برخی تنش‌ها و سوءتفاهمات بین ریاض و واشنگتن بر سر تصمیم اوپک پلاس که پیش‌تر نیز در روابط آمریکا و عربستان جلوه‌گر شده بود، از منظر تغییر جهت‌گیری کلان در سیاست خارجی بازیگران منطقه‌ای در فضای پرآشوب کنونی قابل فهم است.

طبیعتا این مساله درباره نوع روابط ایران و روسیه از حساسیت بالاتری برای غرب برخوردار است و با توجه به مزیت‌های بازدارندگی ایران در حوزه‌های نظامی، روند رو به گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های تسلیحاتی و عمق‌بخشی به روابط اقتصادی که جنگ اوکراین نشانه‌های آن را بروز داده است، می‌توان انتظار تعارض و به‌ویژه تضاد منافع بیشتری را بین این دو بلوک انتظار داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید