خروج تزار جدید از سایه/ پیامی که پوتین برای جهان فرستاد

کدخبر: ۵۴۰۸۵۳
درست در شرایطی که پیروزی روسیه در اوکراین دور از ذهن است، تلاش پوتین برای تعریف نسخه ای از واقعیت دور از انتظار نبود.
خروج تزار جدید از سایه/ پیامی که پوتین برای جهان فرستاد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، پوتین در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه در قرقیزاستان در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه دولتی این کشور گفت، شما نمی توانید به کسی اعتماد کنید، شما فقط می توانید به من باور داشته باشید. این عبارت را ناظران تز صریح تزار در باب ماهیت حقیقت حاکم توصیف کردند.

عصبانیت رسانه دولت از انتقادها به بیانیه ضد ایرانی چین و عربستان

 

چرایی نمایش های سریالی

 درست در شرایطی که پیروزی روسیه در اوکراین دور از ذهن است، تلاش پوتین برای تعریف نسخه ای از واقعیت دور از انتظار نبود. پوتین در جریان ماراتن حضورهای عمومی اش در هفته ای که گذشت؛ در برابر لنز دوربین ها، سوار بر ماشینی بر پل آسیب دیده کریمه عبور کرد، دکترین هسته ای اش را به رخ کشید، تبادل زندانی ها با ایالات متحده را رقم زد و رویاروی بدخواهی های های لهستان و رویکرد خشن اروپایی ها ایستاد.

کرملین روز چهارشنبه فیلمی سه ساعته از دیدار پوتین با شورای حقوق بشر را به نمایش گذاشت، روز بعد از آن ویدئویی منتشر کرد که در جریانش تزارتازه روس متعهد شد که حمله هایش را به اوکراین ادامه دهد. او در حاشیه نشست قرقیزستان این گزاره را که حمله روسیه به اوکراین ممکن است به واسطه بادهای مخالف تحت تاثیر قرار بگیرد را رد کرد و به گونه ای سخن گفت که انگار مست از پیروزی خیالی است.

444444444444444

تلاش برای اقناع منتقدان داخلی

 پوتین تاکید کرد که عملیات ویژه نظامی اش در مسیر درستی قرار دارد و فارغ از هر مشکل و چالشی دارای ثبات است.بخش عمده ای از عباراتی که پوتین بر زبان اورد اشتباه بود و در قاب تکرار مواضع پیشینش تبیین می شد. او در ارتباط با اوکراین تاکید کرد که باید با کی یف به توافق دست یافت تا بدین طریق جنگ متوقف شود. با این همه رئیس جمهوری روسیه اشاره ای به آمادگی کرملین جهت احترام به حاکمیت ارضی اوکراین نکرد.

 او با اشاره به آزادی ستاره بسکتبال آمریکایی در برابر دلال سلاح روس گفت که تبادل زندانی ها در آینده هم ادامه خواهد داشت و کرملین به چنین فعلی نه نخواهد گفت. با این همه حضور سلسله وار پوتین حاوی پیام مهمی بود، رئیس  جمهوری روسیه می خواست به مخاطب بفهماند که روسیه علیرغم سقوط اقتصادش به واسطه تحریم ها و تلفات عظیم نظامی، باز هم بر موضع خود قاطعانه ایستاده، هوشیار و مسئول است. گریگوری گولوسف، استاد علوم سیاسی در این باره به نشریه نیویورک تایمز گفت که پوتین به سادگی محافل داخلی روسیه را قانع می کند که همچنان کنترل اوضاع را در دست دارد؛ این پیام برای مخاطبان داخل مهم است.

33333333333333

باز تعریف رسالت پتر کبیر

رهبر روسیه در کنفرانس ویدئویی اش با اعضای حقوق بشر در پاسخ به سوالی درباره رفتار با روس ها در اروپا با تکیه بر این ادعا که عناصر ناسیونالیست در لهستان رویای تصرف بخش هایی از غرب اوکراین را در سر می پروراند، تلاش کرد تا توپ را در زمین رقیب بیاندازد. ناظران بر این باورند که پوتین با توسل به هر استدلالی تلاش داشت تا احساس های ضد غربی را میان متحدانش تقویت کند.

 پوتین بدون اشاره به شکست های پی در پی که متحمل شده، عملا فتوحاتش را با پتر کبیر مقایسه کرد و خود را در قاب تزار روس در قرن هجدهم به تصویر کشید. پوتین با لبخندی مغرورانه درکنفرانس ویدئویی اش بر سرزمین های جدیدی که در اختیار روس ها قرار دارد تاکید کرد. رهبر کرملین با اشاره به خط ساحلی جنوب شرق اوکراین که در اختیار نیروهای روس قرار دارد افزود که پتر کبیر پیشتر برای دسترسی به دریای آزوف می جنگید.

2222222222222222

بازی با ذهن مخاطب

پوتین حمله روس ها به زیرساخت های اوکراین را با بیان این عبارت که چه کسی نبرد را آغاز کرد، توجیه نمود؛ سوالی که تردیدها در باب مقصر بودن اوکراین را به باورش افزایش داد بالاخص آن که مسکو، کی یف را مسئول بمباران پله کریمه می داند. انتشار تصاوری و ویدئوهای پوتین در فضای مجازی موجب تعجب بسیاری از مخاطبان شد، برخی تصور می کردند که تزار جدید روس به دلیل شکست های پی در پی که متحمل شده چندان در معرض عمومی حاضر نخواهد شد و یا تلاش کند در سایه باشد.

 اما برعکس، پوتین خوشحال و آرام، انگاری که فرایند نبرد در راستای منافع او پیش می رود، نشست های هفتگی اش را برگزار کرد و در برابر لنز دوربین ها مانور داد. به باور گولوسف، پوتین ناچار بود به مردمش نشان دهد که همه چیز خوب پیش می رود چرا که به خوبی از انتقادهای داخلی آگاه است. با این همه پوتین می بایست ذهنیت مخاطبانش فراتر از مرزها را هم لحاظ کند.بی دلیل نبود که رهبر مسکو بار دیگر با اشاره به دکترین هسته ای اش هشدار داد که روسیه می تواند فلسفه اش برای حمله پیشگیرانه را اصلاح کند. به باورش، سیاست آمریکا ممکن است موجب شود تا کرملین موضعی تهاجمی تری را اتخاذ کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید