پوتین با این بازی کار اوکراین را تمام می کند

کدخبر: ۵۴۰۳۵۶
حملات موشکی اخیر روسیه به زیرساخت‌های انرژی و حمل‌ و نقل اوکراین نیز نه تنها بر زندگی غیرنظامیان، بلکه بر توانایی کی‌یف برای تامین مجدد نیروهای مسلح خود و استقرار مجدد آنها در بخش‌های حیاتی جبهه تأثیر می‌گذارد.
پوتین با این بازی کار اوکراین را تمام می کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، جافری رابرتز، استاد بازنشسته تاریخ و عضو ارشد موسسه مطالعات پیشرفته لهستان در ورشو در مقاله ای برای اندیشکده کوئینسی نوشت:

به عنوان یک استراتژیست، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یک شطرنج باز است یا یک پوکرباز؟ آیا او تلاش می‌کند تمامی حرکات متقابل حریفانش را پیش‌بینی کند یا وقتی دست ضعیفی به او می افتد و شانس ها را بررسی می کند در تلاش برای بلوف زدن خواهد بود؟

پوتین مطمئناً شطرنج را دوست دارد، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که او در این بازی توانایی دارد یا اینکه تا به حال پوکر بازی کرده باشد. جودو ورزش او است، به خصوص حرکات غیرمنتظره برای خارج کردن حریف از تعادل.

آیا این بدان معناست که او مهره های خود را در موقعیت قرار می دهد و با یک حمله عظیم زمستانی و با هدف پیروزی کامل بر اوکراین، پیش می رود؟

نه لزوما. در هفته‌های اول جنگ، پوتین تلاش کرد تا اوکراین را به سرعت شکست دهد تا دولت را تغییر دهد و در مورد یک معاهده صلح مذاکره کند که امنیت آینده روسیه را تضمین کند. اما زمانی که آن حمله رعدآسا شکست خورد، روس ها به استراتژی فرسایشی روی آوردند و سعی کردند تا آنجا که می توانند سرزمین اوکراین را اشغال کنند و در عین حال نیروهای مسلح اوکراین را از بین ببرند.

جنگ فروکش کرده و در هفته های اخیر اوکراین مناطق قابل توجهی را درخارکف و خرسون مجدداً به کنترل خود در آورده است. با این حال، این موفقیت‌ها برای اوکراینی‌ها پرهزینه بوده است، و همین امر در مورد جنگ در سایر بخش‌های جبهه، مانند دونباس، جایی که نیروهای روسی همچنان به پیشروی‌های تدریجی خود ادامه می‌دهند، صادق است. به گفته مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روسیه و اوکراین هر کدام حدود ۱۰۰هزار تلفات داشته اند.

جودو، شطرنج یا پوکر؟/ هیچکدام، پوتین با پُل کار اوکراین را تمام می‌کند!

حملات موشکی اخیر روسیه به زیرساخت‌های انرژی و حمل‌ و نقل اوکراین نیز نه تنها بر زندگی غیرنظامیان، بلکه بر توانایی کی‌یف برای تامین مجدد نیروهای مسلح خود و استقرار مجدد آنها در بخش‌های حیاتی جبهه تأثیر می‌گذارد.

از دیدگاه روسیه، استراتژی فرسایشی آنها کارساز است و پوتین ممکن است فقط دفاع خط مقدم خود را تقویت کند و منتظر فروپاشی مدنی و نظامی اوکراین باشد.

جنگ‌های واقعی همان بازی‌هایی نیستند که ژنرال‌های پشت میزنشین آن را دوست دارند. هر دو طرف این جنگ را یک مبارزه وجودی برای بقای دولت می دانند. هر روز صدها سرباز و غیرنظامی در اوکراین کشته می شوند و هزاران نفر دیگر زخمی می شوند. بخش های وسیعی از اوکراین ویران شده است. میلیون ها شهروند آن کشور را ترک کرده اند. این درگیری نیابتی بین روسیه و غرب می تواند تهدیدی برای رویارویی هسته ای و از بین رفتن میلیون ها نفر از مردم باشد.

جنگ پیچیده ترین پدیده انسانی است، اما شاید یک بازی وجود داشته باشد که بتوان آن را به طور مفیدی با آن مقایسه کرد: "پل".

پوتین ممکن است یک بازیکن پنهان "پل" (نوعی بازی پاسور) باشد یا نباشد، اما این به ما کمک می کند تا استراتژی ها، تاکتیک ها و شیوه های تفکر او را درک کنیم. پل همیشه افراد معروف و سرشناسی از دنیای واقعی مانند آگاتا کریستی نویسنده، عمر شریف بازیگر، وارن بافت سرمایه گذار، کارآفرین بیل گیتس، و رئیس جمهور اسبق یعنی آیزنهاور را به خود جذب کرده است.

دنگ شیائوپینگ از چین یک بازیکن بسیار مشتاق و هوادار این بازی بود. دنگ جانشین مائو تسه تونگ به عنوان رهبر چین کمونیست شد و گفت که تا زمانی که می تواند پل بازی کند، مغزش همچنان کار می کند.

بازی بریج یا همان پل یک بازی ترفندی تریک تیکینگ (trick-taking) یا تصاحب تریک است. مهم این است که شما به تنهایی برنده نیستید. شما آنها را با همراهی با هم تیمی خود و با استفاده از تکنیک ها و تاکتیک های مختلف برنده می شوید.

برخلاف شطرنج و پوکر، پل یک بازی مشارکتی و یک تلاش جمعی است. یک شراکت یا تیم قوی همیشه حتی از درخشان ترین مجموعه فردگراها هم بهتر عمل می کند.

شرکای اصلی پوتین وزیران دفاع، امور خارجه و نخست وزیران و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه هستند. در طرف اوکراینی، شراکت کلیدی رئیس جمهور زلنسکی و فرمانده کل او، والری زالوژنی است. در بازی پل، مانند جنگ، هماهنگی تیم و مشارکت، یک عنصر اساسی برای موفقیت است.

شما فقط می توانید کارت هایی را بازی کنید که واقعاً در دست دارید، همانطور که در جنگ فقط می توانید منابعی را که در اختیار دارید یا می توانید در طول درگیری ایجاد کنید، به کار بگیرید. در هر دو جنگ و بازی پل، هدف این است که از منابع واقعی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

بازی پل، مانند اکثر جنگ‌ها، مجموعه‌ای از نبردهای تاکتیکی است که بخشی از فرآیند فرسایش است. این یک ماراتن است نه دوی سرعت. برخی از دست ها را برنده می شوید و برخی دیگر را می بازید.

بازی پل سرگرم کننده است، اما همچنین می تواند بسیار رقابتی و بسیار استرس زا باشد. یک تورنمنت پل به طور معمول شامل ده ها یا تعداد زیادی دست در برابر رقبا یا تیم های دیگر می شود. هر دست از این نبرد به تعهد و توجه کامل شما نیاز دارد. از دست دادن تمرکز یا انجام یک اشتباه بد می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. شانس می تواند با شما و یا علیه شما باشد. از نظر ذهنی، باید بتوانید با شکست ها و همچنین موفقیت ها کنار بیایید. در حوزه نظامی، چنین خواسته ها و فشارهایی به طور تصاعدی بیشتر است و پیامدهای شکست اغلب کشنده است.

جمله ای معروف می گوید: هیچ طرح جنگی هرگز از تماس با دشمن جان سالم به در نمی برد. به همین ترتیب در پل، باید دائماً برنامه‌های خود را تنظیم کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد کارت‌هایی که هر بازیکن در اختیار دارد آشکار شود. یک تکنیک بازی پل مستقیماً از تاکتیک های نظامی ناشی می شود. این مستلزم توالی بازی شما است به طوری که اگر یک مسیر موفقیت کارساز نبود، گزینه دیگری را حفظ کنید.

در طول جنگ اوکراین تغییرات قابل توجهی در برنامه های نبرد صورت گرفته است. روس ها که نتوانستند اوکراین را با عملیات طوفان شکست دهند، از حومه کی یف عقب نشینی کردند و بر فتح جنوب و شرق اوکراین متمرکز شدند.

اوکراینی‌ ها که سلاح های بیشتری نسبت به روس ها داشتند، از برتری تعدادی نیروهای خود برای راه‌اندازی یک سری حملات متقابل استفاده کردند. این اقدامات پرهزینه بود، اما روس ها مجبور به عقب نشینی در خارکف و خرسون شدند. پوتین از بسیج ۳۰۰هزار نیروی ذخیره خبر داد و مناطق تحت اشغال ارتش خود را به فدراسیون روسیه ضمیمه کرد.

تجربه به اوکراینی‌ها آموخت که تمرکز نیروهایشان قبل از حمله، آنها را در برابر حملات هوایی، توپخانه‌ای و موشکی روسیه بسیار آسیب‌پذیر می‌کند. بنابراین آنها اهداف بسیار زیادی را به روس‌ها واگذار کردند تا به یکباره حمله کنند.

در دنیای بازی پل، این نوع از رقابت ها به ویژه در بخش ابتدایی بازی رایج است. بازیکنان در حالی که سعی می کنند تبادل اطلاعات حریفان را مختل کنند، اطلاعات رمزگذاری شده ای را با شرکای خود در مورد دست یکدیگر مبادله می کنند.

روانشناسی و فریب در بازی پل، به همان اندازه که در جنگ وجود دارد از اهمیت برخوردار است. عامل اصلی جنگ اوکراین قدرت آتش است – تعداد هواپیماها، تانک ها، تفنگ ها و موشک ها که هر طرف در اختیار دارد. اما اطلاعات نادرست و پنهان کردن نقاط قوت و ضعف نسبی و محل منابع کلیدی مهم بوده و داشتن روحیه نیز بسیار مهم است.

البته پوتین، زلنسکی و تیم هایشان کارهای بهتر و بسیار مهم تری نسبت به کارت بازی دارند. اما اگر آنها خود را در حال انجام این کار بیابند، ممکن است شباهت های عجیب آن را در آزمون جنگ و این بازی پیدا کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید