اولین واکنش آنکارا به درخواست دمشق از ترکیه

کدخبر: ۵۴۹۱۳۱
اقتصادنیوز: سخنگوی حزب حاکم ترکیه در اولین واکنش خود به درخواست دمشق از دولت ترکیه برای پایان دادن به اشغالگری در سوریه اظهار کرد که کشورش «یک قدرت اشغالگر در سوریه نیست».
اولین واکنش آنکارا به درخواست دمشق از ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بشار اسد رئیس جمهور سوریه دو روز پیش در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که دمشق به گفت‌وگو با ترکیه ادامه نخواهد داد مگر اینکه هدفش پایان دادن به اشغالگری و توقف حمایت از سازمان‌های تروریستی باشد.

آلمان دست به دامن عراق شد

حالا «عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه در یک کنفرانس خبری به این درخواست بشار اسد واکنش نشان داد و گفت که «تهدید واقعی علیه سوریه، سازمان‌های تروریستی هستند نه ترکیه که ابتدا به وحدت کشور سوریه احترام گذاشته است. بنابراین ترکیه در سوریه قدرت اشغالگر نیست».
سخنگوی حزب «عدالت و توسعه» در ادامه به نشست آتی وزرای خارجه سوریه و ترکیه اشاره کرد و گفت: «در صوت تکمیل مقدمات لازم برای برگزاری این نشست، وزرای خارجه دو کشور برای از سرگیری رایزنی‌ها دیپلماتیک و گفت‌وگوهای سیاسی با یکدیگر دیدار خواهند کرد».
وی اضافه کرد: «آنچه باید در سوریه انجام شود، پیشرفت در مسیر روند سیاسی و ایجاد سازوکار برای اقدام مشترک با سوریه (میان ترکیه، سوریه و روسیه) جهت مقابله با سازمان‌های تروریستی است که وحدت و تمامیت ارضی سوریه را در معرض خطر قرار می‌دهند».
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز پنجشنبه گذشته در دیدار الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز گفت که ثمربخشی هر گونه دیدار با مقامات آنکارا پایان اشغالگری ترکیه و توقف حمایت از تروریسم است.
اسد تشریح کرد: این دیدارها برای این که مثمر ثمر باشد، باید مبتنی بر هماهنگی و برنامه‌ریزی قبلی سوریه و روسیه باشد تا اهداف و نتایج ملموسی که دمشق از این دیدارها در پی آن است، محقق شود؛ لذا باید این نشست ها بر مبنای اصول ملی حکومت و مردم سوریه مبتنی بر پایان اشغالگری و توقف حمایت از تروریسم باشد.
براساس این گزارش، اسد و لاورنیتف در خصوص مسیر روابط راهبردی مسکو-دمشق و ساز و کارهای توسعه آن را در همه زمینه و در راستای منافع دو ملت و دو کشور دوست را بررسی کردند.
هفته گذشته نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، از نشست احتمالی سه جانبه میان خود و رئیس جمهوری های روسیه و سوریه خبر داد و گفت: ما یعنی روسیه، ترکیه و سوریه روندی را آغاز کرده‌ایم و طبق این روند، وزرای خارجه سه کشور دیدار خواهند کرد.

موضع‌گیری تند کره‌جنوبی علیه ایران

مقامات دولت اردوغان و رسانه های تحت امر حزب حاکم ترکیه، به طور دائم از تلاش برای عادی سازی روابط آنکارا – دمشق حرف می زنند، اما هنوز مشخص نیست که دولت ترکیه و در راس آن حزب عدالت و توسعه، برای جبران خطاهای گذشته و عقب نشینی از تصمیمات و اقدامات غلطی که بحران سوریه را عمیق تر کرد، چه نقشه راهی دارند؛ چرا که هنوز آنکارا بر حمایت از تروریست ها در سوریه تاکید دارد و این مساله نشان می دهد که مقامات این کشور در برقراری رابطه با سوریه یک تاکتیک برای پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ترکیه هستند و این مساله راهبردی نیست و احتمالا پس از انتخابات ترکیه تغییر می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی