ترکیه دوباره سفیر سوئد را فراخواند

کدخبر: ۵۴۹۹۹۲
اقتصادنیوز: وزارت ترکیه مجددا سفیر سوئد در آنکارا برای آماده شدن گروهی جهت آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در برابر سفارت ترکیه در استکهلم را فراخواند.
ترکیه دوباره سفیر سوئد را فراخواند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، چند دیپلمات ترک به خبرگزاری "آناتولی" گفته اند که استفان هیرستروم سفیر سوئد در آنکارا بار دیگر به وزارت امورخارجه ترکیه فراخوانده شده است.

وی اطلاعاتی ترکیه دریافت کرده که مقامات سوئد اجازه داده اند نسخه ای از قرآن فردا شنبه روبه روی سفارت آنکارا در استکهلم سوزانده شود.

این امر علت احضار سفیر سوئد است.

این منابع دیپلماتیک اعلام کردند که وزارت امورخارجه ترکیه این اقدام تحریک آمیز را به اطلاع سفیر سوئد رسانده و بشدت آن را محکوم کرده است.

ترکیه در مخالفت با موضع کشور سوئد در خصوص این اقدام هتاکانه، از مقامات استکهلم انتظار دارد که اجازه این اقدام را ندهند.

ترکیه همچنین به هیرستروم گفته که تحت پوشش "حقوق دمکراسی" نمی توان از "اهانت به ارزش‌های مقدس " دفاع کرد.

از سوی دیگر وزارت امورخارجه ترکیه به طرف سوئدی نسبت به فعالیت تبلیغاتی روز شنبه گروه پ. ک.ک که آنکارا آن را یک گروه تروریستی می داند، هشدار داده است.

ترکیه تهدید کرده است که این اقدام کارگران کردستان (پ. ک.ک) می تواند نقض آشکار توافقنامه سه جانبه میان ترکیه، سوئد و فنلاند باشد.

کنایه مشاور سردار سلامی به اتحادیه اروپا / هیچ احساساتی اینقدر احمقانه نمی‌شود

دولت آنکارا ۲۶ دی ماه نیز سفیر سوئد را در اعتراض به آویختن آدمک عروسکی با تصویر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، به وزارت امور خارجه این کشور احضار کرد و سپس مصطفی شنطوب رئیس مجلس آنکارا، سفر "آندریاس نورلین" همتای سوئدی‌اش به ترکیه را لغو کرد.

مقامات ترکیه گفتند که آنکارا این "اقدام شنیع" را بشدت محکوم و اعتراض خود را به سفیر سوئد اعلام کرده است.

مقامات ترکیه همچنین گفتند که این اقدام مغایر با توافق آنکارا با سوئد و فنلاند و تعهد این کشور برای مقابله با شبه‌نظامیان کرد به عنوان شرط عضویت این دو کشور در ناتو است.

سوئد، فنلاند و ترکیه یک توافق سه جانبه در سال ۲۰۲۲ با هدف فائق آمدن بر اعتراض‌های ترکیه به عضویت این دو کشور حوزه بالتیک امضا کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید