سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

مکانیسم ماشه علیه ایران فعال می شود؟ /ردپای یک پیامک مشکوک در حمله به سفارت آذربایجان در ایران

کدخبر: ۵۵۷۱۰۹
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
مکانیسم ماشه علیه ایران فعال می شود؟ /ردپای یک پیامک مشکوک در حمله به سفارت آذربایجان در ایران

به گزارش اقتصادنیوز، اخراج دو کارمند سفارت ایران در آلمان در پی صدور حکم اعدام جمشید شارمهد، ادعای وزیر خارجه اسرائیل درباره فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران و اجرای حکم اعدام آرش احمدی از اعضای گروهک کومله  از خبرهای مهمی بود که در «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن ها اشاره شده است. 

پس لرزه حکم اعدام جمشید شارمهد

دو روز پیش حکم اعدام جمشید شارمهد، سرکرده گروه تروریستی تندر به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی صادر شد.

شارمهد تابعیت ایرانی- آلمانی داشت و حکم وی با واکنش تند از سوی دولت آلمان مواجه شد.  آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، کاردار ایران در این کشور را احضار کرد و همچنین دو نفر از کارمندان سفارت ایران را غیرقابل قبول خوانده و در اعتراض به صدور این حکم اعدام، از آن‌ها خواست آلمان را ترک کنند.

همچنین اولاف شولتز صدراعظم آلمان با غیر قبول خواندن حکم اعدام شارمهد، آن را نادیده گرفتن حقوق بشر خواند و گفت: ما آن را با شدیدترین عبارات محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که این حکم را لغو کند.

مکانیسم ماشه فعال می شود؟

از سوی دیگر، روز گذشته  الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در مصاحبه ای مدعی شد که جهان غرب پیش از هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر سال جاری، تحریم های «مکانیسم ماشه» را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

 زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به این ادعا با لحنی تهدیدآمیز گفت:  اگر آمریکا و اروپا دست به اقدامی بزنند که بخواهند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کنند، ایران نیز دسترسی بازرسان آژانس به مراکز هسته‌ای خود را قطع خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو نیز با اعلام اینکه ایران در برنامه هسته ای خود به دنبال اهداف نظامی است، گفت: یک تهدید نظامی موثق، بهترین‌راه جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران است.

همچنین، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی با رد ادعای چند روز پیش بلومبرگ درباره غنی سازی 84 درصدی اورانیوم گفت: مسئولان آژانس در تهران هستند و از  در حال مذاکره، بازدید و بازرسی هستند تا ابهاماتی که بر اساس برداشت  ناصواب یک بازرس ایجاد شده بود برطرف شود.

در این میان، بلومبرگ ادعای جدیدی علیه ایران مطرح کرد و مدعی شد: استفاده از پهپادهای ساخت ایران در روسیه طی ده روز گذشته کاهش یافته است، به نظر می رسد که ذخایر روسیه از پهپادهای ساخت ایران رو به اتمام است.

پیامک مشکوک؛ عامل حمله به سفارت آذربایجان!

همچنین اجرای حکم اعدام آرش احمدی، کناره گیری آیت الله موحدی کرمانی از هیات رئیسه مجلس خبرگان، پیامک مشکوک که باعث حمله به سفارت آذربایجان شد و دیدار حسین امیرعبداللهیان با رئیس جمهورعراق از  دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود. 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید